Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ierusalim, inima creștinătății, care bate de aproape 2000 de ani

Dumnezeu i-a zis lui Avraam: "Ia pe fiul tău, pe singurul tău fiu, pe care-l iubești, pe Isaac; du-te în țara Moria și adu-l ardere de tot acolo, pe un munte pe care ti-l voi spune" (Geneza 22,2).

Pe muntele Moria, 1.000 de ani mai târziu, regele David a întemeiat orașul Ierusalim, unde fiul său, Solomon, a construit Primul Templu, Casa Domnului, loc sacru pentru evrei.

Ierusalim (în limba ebraică Ierușalaim; în arabă Al-Quds, sau Ur Shalim al Quds, în latină Hierosolyma, în greacă: Ιερουσαλημ sau Ιεροσλυμα, în engleză Jerusalem) este un oraș din regiunea istorică Palestina (pentru evrei și creștini "Țara Sfântă" sau "Țara lui Israel", în arabă Falastin), în Orientul Mijlociu, considerat oraș sfânt pentru credințele iudaică, creștină și musulmană. Situat în Munții Iudeei, pe cumpăna apelor a Palestinei de la vest de Iordan, dintre Marea Mediterană și Marea Moartă, la o altitudine de 570-857 metri deasupra nivelului mării, Ierusalimul este în zilele noastre cel mai mare oraș din Israel și din regiunea Palestinei istorice (850 000 loc.).

Oraș cu o zbuciumată istorie antică și medievală, Ierusalimul s-a extins din a doua jumătate a secolului al XIX-lea în afara zidurilor cetății vechi, mai cu seamă în partea de vest, care acoperă în zilele noastre cea mai mare parte a suprafeței orașului. În decembrie 1949 Ierusalimul, respectiv partea lui de vest, a fost proclamat de David Ben Gurion capitală a noului stat evreiesc Israel. La Ierusalim se află principalele instituții politice, administrative și juridice ale Israelului: sediul primului ministru, majoritatea ministerelor, sediul președintelui statului, Knessetul (parlamentul israelian), Rabinatul central al Israelului, Muftiul Ierusalimului, Custodia catolică a locurilor sfinte, patriarhii ale mai multor biserici - romano-catolică (latină), ortodoxă, greco-catolică, armeană etc. În anul 1981, Orașul Vechi din Ierusalim a fost recunoscut de UNESCO ca patrimoniu universal al omenirii. În anul 2016 în Ierusalim trăiau circa 521.000 de evrei și circa 329.000 de arabi.

Considerat cândva centrul lumii, etern revendicat de iudei, creștini și musulmani ca oraș sacru al propriei religii, Ierusalimul este loc de pelerinaj la trei dintre cele mai venerate locuri din lume: Zidul Plângerii, Biserica Sfântului Mormânt și Domul Stâncii. Ierusalimul, numit în lunga sa istorie Orașul de Aur, Orașul Sfânt, Țara lui Israel, Orașul lui David sau Orașul Păcii, este și un oraș al neînțelegerilor, palestinienii revendică partea estică a Ierusalimului, pe care îl doresc capitala viitorului lor stat independent, în timp ce Israelul îl consideră capitala sa unică și indivizibilă pentru eternitate. Pentru evrei este epicentrul național și spiritual și întrupare a tărâmului făgăduinței, locul unde Avraam a vrut să-l sacrifice pe Isaac, al gloriei lui David și a Templului lui Solomon. Pentru creștini este orașul lui Isus, al ultimelor lui zile pe pământ, al Cinei de Taină, al crucificării și Învierii. Pentru arabi este al treilea loc sfânt, după Mecca și Medina, unde Mahomed s-a înălțat la cer.

Pentru fiecare creștin catolic, este dorința arzătoare, ca măcar odată în viață să meargă în pelerinaj în Patria lui Isus și a Mariei, să viziteze Ierusalimul inima creștinătății care bate neîncetat de aproape 2000 de ani. Haideți să coborâm de pe Muntele Măslinilor în Valea Cedronului, să urcăm pe Muntele Sionului, pe lângă zidul Cetății și apoi să intrăm prin poarta, "Sfântul Ștefan" (Poarta Leilor sau Poarta Oilor), pentru a parcurge Drumul Crucii până la Golgota pe un traseu cu cele mai reprezentative locații religioase.

Parcurgând Muntele Măslinilor (883 m), dinspre Betfaghi, înspre Ierusalim, urmăm calea tradițională urmată de Isus la Intrarea în Orașul Sfânt. Pe vârful dealului sunt vestigiile restaurate ale Capelei Înălțării, o clădire octogonală, acum moschee, situată pe locul de unde se crede că Isus s-a înălțat la cer, care păstrează piatra pe care este imprimată talpa Domnului, deoarece și Islamul îl recunoaște pe Isus ca profet.

Ansamblul eclezial "Tatăl Nostru", numit și "Pater Noster", este ridicat pe ruinele unei vechi bazilici bizantine, construită de împăratul Constantin, numită "Eleona", adică "a Măslinilor", ea fiind zidită chiar deasupra peșterii unde ucenicii s-au adunat în jurul Mântuitorului, spre a-i învăța rugăciunea domnească, "Tatăl nostru". Actuala biserică, având statut de mănăstire, are pe toți pereții laterali ai curții, cât și în interiorul bisericii celei mari, plăci de ceramică albă inscripționate cu rugăciunea "Tatăl nostru", în mai bine de 70 de limbi. La loc de cinste, pe peretele din față aflat în dreapta altarului se poate citi "Tatăl nostru" în limba română.

Potrivit tradițiilor creștine locale, în peștera păstrată și astăzi în incinta, aflată la mijlocul Muntelui Măslinilor, pe partea dreaptă, Dominus Flevit este prima biserică din Țara Sfântă, zidită, lângă Grădina Ghetsimani. Biserica numită "Domnul a plâns" este în formă de "lacrimă", pe locul unde Mântuitorul Isus a plâns lipsa de pocăință a celor din Ierusalim.

În Grădina Ghetsimani, cu măslini milenari se află Biserica Tuturor Națiunilor sau "Basilica Agoniei" , construită pe locul unde s-a rugat Isus în noaptea în care a fost pris și dus la judecată. La construcția ei au contribuit 12 state.

Peștera Ghetsimani este un important loc de rugăciune, aflat la baza Muntelui Măslinilor în partea dreaptă a intrării în mormântul Maicii Domnului. Aici au fost trimiși ucenicii lui Isus, să se roage pentru a nu cădea în ispită, dar Mântuitorul i-a găsit dormind.

Mormântul Maicii Domnului este unul dintre cele mai iubite locuri din Țara Sfântă , unde creștinii vin cu bucurie, spre a se ruga Maicii Domnului. Așezată în Valea lui Iosafat, la poalele Muntelui Măslinilor, biserica zidită pe locul unde a fost înmormântată, pentru scurt timp, Maica Domnului, o biserică semi-îngropată și săpată în piatră, în formă de cruce, în care se ajunge coborând o serie de trepte din lespezi de piatră.

Trecem peste Pârâul Chedron - Pârâul Cedrilor sau Valea lui Iosafat - pe lângă Mormântul lui Abșalom, fiul rebel al regelui David, care a trăit cu aproape o mie de ani mai înainte de Isus, numit și Stâlpul lui Abșalom, un monument funerar înconjurat de alte câteva mii de morminte, apoi pe lângă zidul Cetății Ierusalimului, urcăm pe Muntele Sionului, pe care se afla Cetatea lui David, unul dintre primele locuri ridicate în Ierusalim. Cămara Cinei celei de Taină este cinstită ca loc în care a fost săvârșită ultima cină a Domnului pe acest Pământ, împreună cu apostolii unde s-a instituit sacramentul Sfintei Euharistii. Această cămară se află la etajul unei clădiri, deasupra mormântului lui David. Lângă această clădire, se află o biserică închinată acestui eveniment.

În apropiere, Catedrala "Adormirea Maicii Domnului" este una dintre cele mai mari biserici din Ierusalim și aparține mănăstirii benedictine din Ierusalim, cu sediul pe Muntele Sion, aproape de Poarta Sionului.

Biserica "Sfântul Petru din Gallicantu" sau Biserica Pocăinței Sfântului Apostol Petru - este o biserică cu o arhitectură modernă, zidită pe locul unde, se afla casa marelui preot Caiafa. Numele bisericii - Gallicantu - amintește de lepădarea lui Petru de Mântuitorul Isus Cristos, de trei ori, amintită în sfânta Evanghelie. Numele înseamnă "unde a cântat cocoșul".

Dar să intrăm în Cetatea Sfântă și să-l însoțim pe Isus pe Drumul Crucii. Zidurile cetății, construite din blocuri mari de piatră, sunt în mare parte cele construite de sultanul turc Suleiman între 1539 si 1542 pe fundațiile romane din Aelia Capitolina. Zidurile groase de aproximativ 3 m și înalte de 10 - 12 m formează un poligon neregulat cu suprafața totală de 4 km2. Intrarea în Sfânta Cetate se poate face pe orice latură, prin cele șapte porți deschise. Cea de-a opta poartă, numita "Poarta de Aur", din partea de răsărit, este zidită de musulmani, pentru a nu mai intra pe aici Cristos, a doua oară. Pe această poartă a intrat Isus în Duminica Floriilor. Tradiția spune că tot pe această poartă va veni Isus să judece lumea în Valea lui Iosafat. Musulmanii, ca să împiedice venirea lui Isus pe Poarta de Aur care duce drept la moscheea lui Omar, au zidit-o cu lespezi mari de piatră, iar în afara zidului au făcut un enorm cimitir musulman.

Noi intrăm prin Poarta Sfântului Ștefan, numită și "Poarta Leilor", datorită celor două vechi basoreliefuri (doi lei) păstrate pe ea, în partea nordică a muntelui sfânt. Imediat după intrare pe partea dreaptă se află Biserica "Sfânta Ana", zidită pe locul unde s-a aflat casa lui Ioachim și Ana, părinții Sfintei Fecioare Maria, adică pe locul unde s-a născut Maica Domnului. În partea sudică se află o scară ce coboară în cripta subterană, formată din mai multe peșteri vechi. Inițial, aici s-a aflat o peșteră care, potrivit tradiției creștin-catolice, a fost folosită drept loc de naștere pentru Fecioara Maria.

În curtea mănăstirii, în mijlocul unei grădini încântătoare, lângă biserică se află imensul șantier de săpături arheologice al bazinului de la Scăldătoarea Betesda, locul unde Cristos l-a vindecat pe omul care zăcea la pat de 38 de ani.

Drumul Crucii începe la locul fostului Pretoriu roman și este parcurs de pelerini încă de la jumătatea secolului al IV-lea, când împăratul Constantin cel Mare a oferit creștinismului libertatea. Astăzi, pelerinii parcurg cei 500 de metri pe străduțe înguste printre tarabele comercianților, trecând cu crucea pe umeri prin dreptul celor 14 stații ale crucii, fiecare comemorând un moment semnificativ. Fiecare stație este marcată cu cifre romane pe o placă. Prima stație este locul unde Pilat l-a condamnat la moarte pe Mântuitor, a doua marchează momentul în care i s-a dat crucea lui Isus.

Apoi, drumul formează un arc numit Ecce Homo, "iată omul", unde Pilat l-a arătat pe Isus mulțimii. A treia stație este locul unde Isus a căzut prima dată sub greutatea crucii, a patra este locul întâlnirii între Maria și fiul ei, la a cincea, unde mâna lui Isus este imprimată pe un perete, Simon a fost forțat de către soldații romani să îl ajute pe Mântuitor să ducă crucea. La a șasea chipul lui Isus a fost șters de sudoare de Veronica cea miloasă, la a șaptea a fost a doua cădere a Mântuitorului, la a opta Isus le-a consolat pe femeile din Ierusalim care plângeau, iar la a noua Isus a căzut a treia oară.

Ultimele 5 stații sunt în interiorul Bisericii Sfântului Mormânt, numită și Biserica Sfintei Învieri.

Capela Flagelării, aflată pe locul fostului Pretoriu roman, unde Cristos a fost judecat și osândit de evrei, este totodată și prima dintre staționările de pe Drumul Crucii. Aici, potrivit tradiției, Isus a fost biciuit. De cealaltă parte a curții, se află Capela Condamnării, a doua oprire, pe Drumul Crucii, reconstruită de franciscani in anul 1904 pe locul și după planul unei vechi bisericuțe bizantine. În pardoseala bisericii se păstrează câteva dale de piatră din Lithostrotos, în continuarea celor care se văd la mănăstirea "Ecce Homo" de alături.

Lithostrotos, "Ecce Homo" - "Iată Omul", se află în Comunitatea Surorilor Sionului unde mănăstirea păstrează în zidurile ei o parte din celebrul arc al porții lui Irod, din Fortareața Antonina, unde împăratul a spus mulțimilor "Ecce Homo." Aici se află o serie din pietrele originale din Curtea de Judecată - Lithostratos, care au pe ele striații adâncite, făcute fie pentru scurgerea apei, fie pentru a nu aluneca potcoavele cailor soldaților care intrau aici călare. Sub capela "Ecce Homo" se află o întreagă serie de culoare, tunele și peșteri, multe dintre ele închisori sau celule ale foștilor prizonieri. Într-una dintre ele se spune că a fost ținut și Cristos, peste noapte. Piatra cu găuri speciale pentru imobilizarea picioarelor se mai păstrează și astăzi, drept model al barbariei romanilor.

Biserica "Sfântului Mormânt" este numită și Biserica Învierii, pentru că nu moartea, ci Învierea Domnului este temelia, cununa, biruința creștinilor, este un ansamblu religios format din mai multe construcții care amintesc de patima , moartea și învierea Domnului nostru Isus Cristos. Mormântul lui Isus a fost săpat în coasta unui deal, într-o piatră de carieră. Grădina Învierii și a Mormântului, au fost îngropate în jurul anului 135, sub templu ridicat de împăratul Hadrian. În jurul anului 324, împăratul Constantin a cerut Episcopului Macarie al Ierusalimului aprobarea pentru a găsi mormântul lui Cristos și de a construi în locul ei o Basilică. A fost construită prima biserică a Sfântului Mormânt, în jurul camerei de înmormântare, unde a odihnit trupul lui Isus. Capela originală a fost acoperită cu decorațiuni din marmură. Deteriorată parțial de către perși în 614 și din nou jefuită și distrusă în 1009 la ordinele lui Al-Hakim bi-Amr Allah, cunoscut de creștini ca Hakim al Mad, aceasta a fost înlocuită cu un altar de factură romană în 1014. Din cauza degradării, altarul a fost înlocuit în 1555 cu o clădire asemănătoare cu clădirea anterioară, dar marcată de influența stilului gotic, ridicată de custodele din Țara Sfântă, Boniface Ragusa, dar care nu a putut rezista focului din 1808 și a fost înlocuită cu actuala construcție. Biserica Sfântului Mormânt de astăzi este o construcție măreață din secolul al XI-lea, înălțată de cruciați, în locul altei biserici vechi, zidită de sfânta Elena în secolul IV. Ea adăpostește cele mai scumpe locuri ale creștinilor: Muntele Golgota, Mormântul Domnului nostru Isus Cristos și peștera unde s-a descoperit Crucea Domnului. La intrare în acest complex pe partea dreaptă se află Golgota, locul aflat in imediata apropiere a Ierusalimului, unde Isus Cristos a fost răstignit. Potrivit evangheliștilor, acest loc se afla atât de aproape de poarta Ierusalimului încât cei care ieșeau din oraș sau intrau în acesta puteau citi inscripția așezată deasupra crucii: "Isus din Nazaret, regele iudeilor." Numele acestui deal - Golgota - înseamnă "locul căpățânii", întărind tradiția potrivit căreia în acest loc ar fi fost înmormântat Adam. Aici se înalță o stâncă încadrată într-un paraclis spațios cu două altare: în dreapta se află primul altar și marchează locul în care Isus a fost dezbrăcat de hainele sale și pironit în cuie pe lemnul crucii, iar în mijloc altarul principal, unde este fixată în crăpătura stâncii o cruce care ne amintește de răstignirea Domnului. Credincioșii pot atinge această stâncă printr-un orificiu al unui disc din aur împodobit cu scene de pe Drumul Crucii, donat Sfântului Mormânt de către domnitorul român Șerban Cantacuzino.

Piatra Ungerii se află la câțiva metri de intrarea principală în Biserica Sfântului Mormânt, pe care a fost așezat trupul Mântuitorului Isus, după coborârea de pe cruce. Actuala piatră roșiatică a fost așezată în anul 1810, în urma lucrărilor de reparație ce au cuprins întreaga biserică. Peretele din spatele Pietrei a fost adăugat pentru a sprijini arcul de deasupra, care a fost slăbit în urma incendiului din anul 1808. Acest perete, care împiedică pătrunderea directă în Biserica Învierii, se află așezat pe patru morminte ale unor regi din secolul al XII-lea. Piatra Ungerii este o bucată masivă de calcar roșiatic, de forma dreptunghiulară, care, datorită lacrimile nenumăraților credincioși și a sărutărilor pline de evlavie, a ajuns lucioasă precum marmura. De o parte și de alta, Piatra Ungerii este străjuită de câte trei sfeșnice de mari dimensiuni, iar deasupra ei sunt atârnate opt candele mari.

La ieșirea din Sfântul Mormânt, spre răsărit, se înalță Biserica Învierii, o catedrală de mari dimensiuni, unde slujesc numai ortodocșii.

În jurul Sfântului Mormânt se află mai multe capele creștine: în partea sudică se află Capela armenilor, iar în partea vestică, Capela copților.

În partea nordică se află Capela catolicilor, care aparține călugărilor franciscani, care ar fi fost construită pe locul în care, după Înviere, Mântuitorul Isus Cristos s-a arătat femeilor mironosițe.

La mică distanță de această capelă se află o altă capelă catolică, închinată întâlnirii Mântuitorului cu Fecioara Maria, după înviere. În aceasta capelă se păstrează o parte din coloana de piatră de care ar fi fost legat Isus, în pretoriu, spre a fi bătut și batjocorit. Se spune că în acest loc ar fi avut loc învierea cea minunată, prin atingerea de lemnul crucii, îndată după aflarea acesteia, de către împărăteasa Elena și patriarhul Ierusalimului.

Pe culoarul care înconjoară Sfântul Mormânt și Biserica Învierii, în partea de răsărit, se află Capela Închisorii lui Isus construită pe locul în care soldații romani l-ar fi păzit pe Isus, mai înainte de a fi răstignit. În acest paraclis se păstrează o lespede de piatră pentru blocarea picioarelor, tipică închisorilor din acea vreme. Această piatră avea două orificii în care erau introduse picioarele celui condamnat, spre a fi legate între ele, în partea de jos. Datorită acestei pietre găurite, locul mai este numit și "Capela Butucilor".

În partea de răsărit a Bisericii Învierii, între Paraclisul Închisorii lui Isus și Golgota, se află Capela Sfântului Longhin, sutașul care a împuns cu sulița coasta lui Isus. În acest loc se crede că ar fi fost omorât sutașul Longhin, după ce a mărturisit că Isus este Fiul lui Dumnezeu.

În partea de răsărit a Bisericii Învierii, între Paraclisul Sfântului Longhin și Golgota, se află Capela Împărțirii Veșmintelor, locul în care soldații romani au aruncat sorții pentru a împărți hainele lui Isus.

Capela Cununii de Spini se află la câțiva metri de Capela lui Adam, lângă Golgota. În centrul acestui paraclis, sub o masă din marmură și sticlă, se află așezată partea inferioară a unei coloane de granit, aflată pe atunci în Pretoriu, pe care ar fi fost așezat Isus, când soldații L-au îmbrăcat cu mania purpurie și i-au așezat pe cap cununa cea de spini. Acest paraclis este împodobit cu o serie de icoane care înfățișează o parte din pătimirile Mântuitorului, suferite mai înainte de răstignire, pentru mântuirea noastră. Potrivit mărturiei mai multor credincioși, prin așezarea urechii pe lespedea de marmură a mesei centrale, pot fi auzite sunete precum cele produse de lovirea cu biciul și baterea cuielor.

Capela Sfintei Elena, numită și "Paraclisul Aflării Sfintei Cruci", aflată în partea de răsărit a stâncii Golgota, se ajunge printr-un culoar îngust, coborând o serie de trepte. În acest paraclis se află așezată o statuie a Sfintei Elena. Ea apare înfățișată aruncând bani din aur soldaților romani, spre a continua săpăturile. În vremea lui Isus, pe acest loc se aflau niște cisterne săpate în piatră, folosite pentru colectarea apei. După coborârea de pe cruce, sfânta cruce și celelalte două cruci au fost luate de soldați și aruncate într-o cisternă de apă din apropiere. Cu timpul, cisterna săpată în piatră s-a dezafectat, iar oamenii au început să arunce în ea gunoiul. După aproape trei secole, în anul 326, când împărăteasa Elena, mama împăratului Constantin cel Mare, prin săpături, au fost aflate cele trei cruci. Sfânta Cruce a putut fi diferențiată de celelalte două prin puterea de tămăduire pe care o avea asupra celor bolnavi.

Capela lui Adam, locul presupusului mormânt al primului om, se află chiar sub altarul Răstignirii de pe Golgota. Printr-o vitrină de sticlă se poate vedea stânca Golgotei, străpunsă de o fisură verticală, semn al cutremurului ce ar fi urmat momentului morții lui Cristos. Se spune că prin această fisură sângele Mântuitorului s-a scurs chiar pe craniul lui Adam, ștergându-i păcatul strămoșesc.

Mormântul Mântuitorului, construit în 1809-1810 după marele incendiu din 1808, care a afectat întreaga clădire în stil baroc otoman, a arătat semne de fragilitate, deoarece cupola rotondei doar parțial protejată de elemente, avea în partea de sus un Oculus (ochi) în aer liber. Mai presus de toate, racla a început să cedeze repede sub propria greutate. În martie 1947, britanicii au încadrat mormântul cu grinzi de otel. În 1959, cele trei culturi principale (greco-ortodoxe, latină și armeană), care conviețuiesc în Bazilica Învierii, au ajuns la un acord pentru a pune în aplicare cel mai mare plan de restaurare. Proiectul a fost finalizat în 1996, dar mormântul nu a primit nici o restaurare și a rămas în starea lui de degradare. În luna martie 2016 într-o conferință, avută la Atena, la care au participat unii miniștri ai guvernului elen, patriarhii ortodocși greci din Atena și Ierusalim, Teofil al II-lea, custodele Țării Sfinte, pr. Pierbattista Pizzaballa, armeanul Patriarhul Nourhan Manougian, și o sută de alte persoane, în urma unor studii ample cu privire la posibilitatea de a restaura Mormântul lui Cristos, datorită stării de degradare avansată, au hotărât restaurarea edificiului Sfântului Mormânt. Costul lucrărilor s-a ridicat la peste 3 milioane de euro, fiind suportat în principal de Bisericile Ortodoxă, Armeană și Catolică, dar și de regele Abdullah al Iordaniei a contribuit cu o donație de 150.000 de euro. Totuși, specialiștii mai au de lucru încă vreo zece luni de zile la Biserica Sfântului Mormânt, iar costurile lucrărilor se ridică la aproximativ 6 milioane de euro. Restaurările s-au referit îndeosebi la stabilitatea micii structuri puse în centrul unei rotonde, cu decizia de a înlătura temporar placa de marmură de la altarul din interiorul capelei, în spațiul îngust în fața căruia pelerinii se roagă venerând mormântul lui Isus. Anul trecut, în 26 octombrie, placa din marmură care acoperă Mormântul a fost ridicată cu grijă pentru a nu se fisura. Timp de 60 de ore, Mormântul lui Isus a rămas deschis. Doar câțiva preoți, cercetători și ingineri au putut privi înăuntru și nu sunt șanse ca cineva să mai vadă curând Mormântul deschis. Este vorba despre un fapt excepțional: ultima dată s-a întâmplat în 1880; și mergând și mai în urmă în timp, cronicile vorbesc numai de un alt precedent în 1555, cu ocazia altor lucrări de sistematizare a capelei. Pentru operațiune - care a durat doar câteva ore - a fost concordată așadar data de miercuri, 26 octombrie: începând de la ora 14.00 a fost închis accesul pentru pelerini; și la 19.00, fiind adoptate toate precauțiile cazului, a avut loc înlăturarea propriu-zisă a plăcii, în prezența patriarhului greco-ortodox Teofil al III-lea, a vicarului Custodiei franciscane din Țara Sfântă, fratele Dobromir Jazstal, și a episcopului armean Sévan.

Momentul excepțional a fost filmat de telecamerele de la National Geographic căruia conducerea restaurării, condusă de o echipă de la Universitatea Tehnică Națională din Atena coordonată de profesoara Antonia Moropoulou, i-a acordat imaginile în exclusivitate. De fapt, pentru a evita posibile daune, spațiul de sub altar a fost umplut cu nisip. Așadar, descoperiri interesante au avut loc în timpul nopții și în dimineața următoare, odată ce a fost înlăturat nisipul. Și ce a reieșit? Povestesc asta pe situl lor internet franciscanii de la Custodia din Țara Sfântă, cu o cronică intitulată "Am văzut mormântul lui Cristos cel viu". Așadar frații povestesc că atunci când a fost înlăturat nisipul "a apărut o altă placă de marmură cenușie, crăpată. Este lungă ca aceea care o acoperă, dar lată numai jumătate; restul pare să fi fost rupt. Dar realitatea importantă este mai ales ceea ce apare din crăpătura acestei a doua plăci mai interne: "Acolo unde marmura cenușie lipsește - continuă frații - apare stânca. Este stânca originară, patul funerar al lui Isus, cioplit în însăși piatra de la Ierusalim". Și există un alt detaliu interesant din punct de vedere arheologic: "În piatră - explică ei - se observă canale săpate". Acesta este un fapt aflat deja în centrul de discuții dintre experți cu privire la posibilele interpretări: ar fi "pentru scurgerea fluidelor, spun unii, pentru un ritual care constă în sfințirea uleiului, afirmă alții". Apoi o altă indicație se referă la o pistă de investigații care probabil va fi urmată pornind de la imagini: "Modul în care este tăiată piatra - afirmă ei - ar putea să dea o idee specialiștilor cu privire la orientarea trupului. Capul îndreptat spre vest sau spre est?". În sfârșit o reflecție mai generală: "Ceea ce constată toți este că piatra pe care s-a odihnit trupul lui Isus este complet obișnuită, în timp ce momentul pentru cei care o privesc este absolut neobișnuit (extraordinar)". De fapt, apariția pietrei este o altă confirmare a faptului că în centrul rotondei există cu adevărat o piatră de mormânt; și trebuia să fie deja în centrul locului de cult iudeo-creștin distrus de împăratul roman Adrian în anul 135 d.C. și înlocuit chiar acolo cu un templu pentru cultului lui Jupiter, Minerva și Venus. Se înțelege deci emoția profundă cu care franciscanii încheie relatarea lor pe sit: "Cine a putut să intre și să vadă - scriu ei -, ca și cum ar fi răspuns la invitația îngerilor în ziua de Paști (Mt 28,6), este și mai mult atins, marcat și îl binecuvântează pe Domnul pentru că a trăit o zi extraordinară. Au văzut cu ochii lor punctul gps unde s-a odihnit trupul Domnului. Fie că l-au atins sau nu, au ieșit de acolo cu un unic strigăt de bucurie: «Da, suntem siguri: Cristos a înviat cu adevărat. Tu, Rege biruitor, miluiește-ne pe noi!»". Cu o celebrare liturgică la care au participat reprezentanții mai multor Biserici, Sfântul Mormânt de la Ierusalim a fost redat cinstirii pelerinilor miercuri, 22 martie 2017, după zece luni de lucrări de restaurare.

Antonia Maropoulou, care a condus echipa ce a restaurat mormântul lui Isus Cristos, susține că a asistat la fenomene misterioase în timpul lucrărilor. "Uneori aveau loc fenomene care nu pot fi explicate", a declarat ea pentru postul de televiziune France 2. Un fenomen neobișnuit s-a produs în momentul deschiderii Sfântului Mormânt, în octombrie anul trecut. "Când am încercat să explorăm cavitatea pietrei sfinte, aparatele care verificau rezonanța electromagnetică au cedat. Mormântul lui Cristos este un mormânt viu... Există fenomene naturale care pot perturba câmpurile electromagnetice", afirmă profesoara de la Universitatea Tehnică Națională din Atena. Potrivit ei, nu există nicio explicație rațională asupra cedării acestor instrumente atât de sofisticate. Acum templul este în sfârșit liber de cușca metalică realizată de englezi în 1947.

Sfântul Mormânt se află în partea vestică a marelui ansamblul arhitectural, sub o cupolă imensă sprijinită pe coloane mari din piatră, sub forma vechilor morminte evreiești, numite "cuvuclion", care înseamnă "cămara împărătească" sau "tezaur împărătesc". Pe fațada de răsărit a Sfântului Mormânt, mai înainte de a intra în Capela Îngerului, lângă icoana Învierii Domnului, înconjurată de numeroase candele, se află următoarele inscripții: "Văzând Învierea lui Cristos, să ne închinăm Sfântului Domn Isus... / Toți credincioșii să se închine ție, Mormânt primitor de viață, că a fost îngropat în tine și a înviat cu adevărat Cristos Dumnezeu! / Cei care negați învierea trupurilor, intrând în Mormântul lui Cristos, învățați că a murit și a înviat din nou trupul Dătătorului de Viață, spre încredințarea învierii celei de pe urmă, în care nădăjduim". Această construcție de forma dreptunghiulară are două încăperi. La intrare se află "Capela Îngerului" unde se printr-o ușă mică, încadrată de lespezi de marmură albă. În centrul acestei încăperi se află un postament, asemănător unei Sfinte Mese, tot din marmură albă, numit "Piatra Îngerului". Acest postament încadrează o bucată din piatra care a fost așezată peste mormântul Mântuitorului Isus Cristos, pe care a șezut îngerul, care a vestit Învierea. În pereții laterali ai acestei încăperi se află două găuri largi prin care, în ziua de Înviere, patriarhul Ierusalimului scoate lumii Sfânta Lumină. Trecând prin Capela Îngerului, se intră în Sfântul Mormânt, aflat în partea de apus. Potrivit inscripției de deasupra intrării, acesta este "purtător de viață, mai împodobit decât raiul și mai luminos decât orice cămară împărătească". În interior, în spațiul de numai doi metri pătrați, încap cel mult trei credincioși deodată. În partea dreaptă a Sfântului Mormânt se află o lespede de marmură albă care protejează locul pe care a fost așezat trupul Mântuitorului, până la Înviere. Locul este încununat cu nenumărate candele, iar pe Mormânt stau săpate în piatră cuvintele: "Învierea Ta, Cristoase, Mântuitorule, îngerii o laudă în ceruri și pe noi, pe pământ, ne învrednicește, cu inima curată, să Te slăvim!"

Sfântul Mormânt, deși se află în administrarea ortodocșilor greci, are un caracter interconfesional, în el slujind zilnic, după un program bine stabilit, mai întâi ortodocșii, apoi armenii, copții și catolicii. El constituie atracția principală pentru fiecare pelerin, care stă la o coadă uneori de mai multe ore, pentru a se ruga la locul unde Isus a fost îngropat și apoi a înviat. Din România mulți pelerini și excursioniști ajung la Locurile Sfinte cu ajutorul unor organizatori turistici și religioși. Românii catolici au privilegiul de a beneficia de serviciile competente ale pr. Cristian Văcaru, parohul comunității românești din Ierusalim.

Oficiul de Pelerinaje al Episcopiei Romano-Catolice de Iași, în programul de pelerinaje propus pentru anul 2017, publicat și pe ercis.ro, în secțiunea Cateheză - Pelerinaje (http://www.ercis.ro/actualitate/viata.asp?id=20170138), organizează Pelerinaj în Țara Sfântă în perioada 16-23 mai 2017.

Un alt pelerinaj în Israel, "Pe urmele lui Isus și ale Mariei", va fi organizat de Agenția "Pelerinaje Mariane" (www.pelerinaje-mariane.ro), în perioada 1-7 iunie 2017, având ca însoțitor spiritual pe pr. Gabriel Ciobanu de la biserica "Sfântul Iosif Muncitorul" din Piatra Neamț.

Prof. Vicențiu Ciocan

* * *


 

lecturi: 107.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat