Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 3-a de după Paști - Anul A - 2017

Pe când stătea la masă cu ei, Isus, luând pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o și le-a dat-o lor. Atunci li s-au deschis ochii și l-au recunoscut (cf. Lc 24,30-31).

Ziua cea mai lungă din istorie este ziua bucuriei Paștelui. Este o zi mai lungă decât cea a victoriei lui Iosue asupra amoriților când soarele și luna s-au oprit pe cer (cf. Ios 10,13); este o zi mai lungă decât cele 50 de zile până la Rusalii; este o zi care durează până la venirea lui Isus de-a doua. De aceea, mai ales în timpul pascal, ne rugăm și cântăm: "Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul, să ne bucurăm și să ne veselim în ea" (Ps 118,1-2)! Și ascultăm cu încredere îndemnul: "Iată că acum este vremea potrivită; iată că acum este ziua mântuirii" (2Cor 6,2).

În toată această "zi lungă", Isus cel înviat lucrează până la venirea sa de-a doua (cf. In 5,17), atât la pregătirea locurilor din cer (cf. In 14,2-3), cât și la ridicarea ucenicilor căzuți datorită dramei Calvarului și a deziluziilor vieții (cf. Lc 24,13-31); dar mai lucrează asiduu și pentru câștigarea de noi oameni pentru paradisul său pe care l-a deschis pentru noi prin pătimirile, moartea și învierea sa (cf. Evr 10,20).

Citind pericopa evanghelică de astăzi, care ne vorbește despre cei doi ucenici din Emaus care se retrăgeau acasă după drama Calvarului (cf. Lc 24,13-31), până la un anumit punct am putea spune că acest drum spre Emaus este: drumul orbilor, drumul fugarilor, drumul dezertorilor, drumul întristaților, drumul celor care cred că știu totul dar nu știu nimic, drumul nerăbdătorilor, drumul repetenților la Scriptură, etc.

Așa cum pentru a înțelege mesajul unei cărți sau a unei acțiuni trebuie citit și urmărit totul până la sfârșit, altfel nu numai că nu înțelegem nimic, dar am pierdut și timpul; tot astfel unii dintre ucenicii Domnului n-au mai avut răbdare să aștepte și să urmărească desfășurarea evenimentelor referitoare la viața și răstignirea lui Isus până la sfârșit, plecând prea devreme, plecând chiar imediat sau la puțin timp după moartea și îngroparea lui, deși Isus, înainte de a-și începe pătimirile sale mântuitoare, i-a anunțat pe ucenicii săi că el va învia a treia zi după moartea sa (cf. Mt 16,21; Mc 8,31; Lc 9,22).

Referitor la "răbdare" însuși Dumnezeu a spus încă din Vechiul Testament: "În liniște și răbdare va fi mântuirea voastră, în seninătate și încredere va fi tăria voastră" (cf. Is 30,15). Apoi Isus însuși le-a cerut ucenicilor săi "răbdare până la sfârșit" (cf. Mt 10,22; 24,13; Mc 13,13). Dar, ca și Toma, cei doi ucenici de la Emaus n-au ținut seamă de cuvintele lui Isus și ale Scripturii, n-au avut "răbdare până la sfârșit" și au plecat înainte de vreme. Și imediat după plecarea lor a venit Isus înviat, iar ei au rămas triști, abătuți și descurajați și au avut nevoie de argumente suplimentare pentru a crede, când bucuria era deja revelată. De aceea să nu venim în "Cenacol", adică la sfânta Liturghie, nici mai târziu, ca Toma, și nici să plecăm mai devreme, ca ucenicii de la Emaus, căci pierdem foarte mult, rămânând numai cu descurajarea și tristețea în viața noastră. Să avem răbdare "până la sfârșit" (cf. Evr 10,25).

Mergem mai departe cu meditația noastră și spunem că Isus, asemenea "Păstorului cel bun" cu care s-a identificat (cf. In 10,14-16), a mers și merge mereu, până la a doua lui venire, în căutarea oițelor pierdute pentru a le aduce în staulul mântuirii, așa cum a mers de la început (cf. Lc 15,4-6).

Când "Păstorul cel bun" s-a alăturat celor "două oițe" care au părăsit "staulul", acestea nu aveau ochi ca să-l cunoască, deoarece sufletul lor era paralizat de deziluzia Calvarului. Speranțele lor mesianice rămăseseră îngropate în mormântul celui răstignit. În ciuda veștilor despre învierea lui Isus care au început să circule în cercul ucenicilor, nimeni dintre ei până la plecarea lor nu-l văzuse pe Isus înviat. Toți erau triști și descurajați și nimeni nu mai aștepta ceva de la el. Asta le-au spus ei "străinului" care s-a apropiat de ei. Atunci "străinul" a început să le vorbească din Scripturi despre cele referitoare la Mesia, mai ales cele despre singura cale de mântuire rămasă în urma păcatului, care este calea suferinței, morții și învierii lui Mesia (cf. Lc 24,25-26). Despre suferință ca singura cale rămasă pentru mântuire ne vorbește și sfântul Petru în lectura a doua, preluând ideea din Isaia 53,7: "Voi știți că nu prin lucruri pieritoare, argint sau aur, ați fost răscumpărați din purtarea voastră fără sens moștenită de la părinți, ci cu sângele prețios al lui Cristos, care, ca un miel fără cusur și neprihănit, era cunoscut mai înainte de întemeierea lumii, dar a fost dezvăluit pentru voi în timpurile de pe urmă" (1Pt 1,18-20). Deși Scripturile vorbeau despre aceste lucruri de sute de ani, lor li se părea că acum le aud pentru prima dată, atât de mult le paralizase Calvarul mintea și inima.

Ucenicii i-au vorbit și ei "drumețului" despre faptele și minunile văzute de ei la Isus, dar și despre speranțele lor cu privire la el, ca Mesia. I-au mai spus și că preoții cei mai de seamă, care erau preoții falși făcuți de oameni și nu rânduiți de Dumnezeu, preoți falși care s-au ridicat împotriva lui Isus, l-au condamnat la moarte și l-au ucis, scoțându-l afară din cetate, așa cum viticultorii au scos afară din vie "moștenitorul" și l-au ucis, crezând că-i pot lua via, dar s-au înșelat. (cf. Mt 21,39; Mc 12,8; Lc 20,15).

Când au ajuns la Emaus, pentru a le proba dragostea, Isus s-a purtat ca și când nu l-ar fi interesat cele petrecute zilele acelea la Ierusalim, lăsând impresia că vrea să meargă mai departe. De altfel, ca Mire divin, Isus a venit special pentru ei, cum special vine și pentru unul fiecare dintre noi. Și iarăși, tocmai când le-a aprins inima pentru el și pentru cele spuse de el, Isus i-a lăsat să creadă că intenționează pe plece mai departe. Rezultatul? Ei s-au străduit să-l rețină: "Rămâi cu noi, pentru că este seară și ziua e de acum pe sfârșite!" Nu mai puteau trăi fără el. Atunci a intrat să rămână cu ei (Lc 24,29).

Noi ne arătăm interesul și dragostea față de Isus după modul cum participăm la sfânta Liturghie și la sfânta Împărtășanie. Dacă ne putem lipsi de sfânta Liturghie și de sfânta Împărtășanie, este semn că avem încă ochii credinței închiși de potrivnicul, că nu l-am întâlnit personal pe Isus înviat și că trăim încă triști și abătuți.

Astăzi vedem că Isus are mare plăcere și dragoste să stea la masă cu noi, să frângă pâinea pentru noi, adică să-și frângă trupul său pentru noi, adică să se facă "pelican pios" pentru noi, cum plastic se exprimă sfântul Toma de Aquino (1225-1274), "pelican" care, după cum știm, își hrănește puii cu carnea și sângele său, căci pentru Isus nu este dragoste mai mare ca aceea să-și dea viața pentru prietenii săi, pentru frații săi, pentru mireasa sa, care suntem noi ucenicii săi (cf. In 15,13-14).

După ce au fost pătrunși de cuvintele lui Isus și inima a început să le "ardă" în ei, ucenicii l-au invitat pe "străin" în casă pentru a mânca pâine cu ei. Atunci "străinul" a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o și le-a dat-o lor. În acel moment "focul" aprins în ei la explicarea Scripturilor a devenit dintr-o dată "flacără mare" care i-a ajutat să vadă și să recunoască în acel "străin" pe Isus înviat din morți, Isus despre care David, Luca și Petru spun astăzi în lecturile biblice că Dumnezeu l-a înviat din morți, deoarece nu era posibil să fie ținut sub stăpânirea ei (cf. Fap 2,22-25; 1Pt 1,21; Lc 24,26).

Dar tocmai când li s-a deschis ochii ca să vadă și să recunoască în acel "străin" pe Isus înviat, tocmai când erau în culmea fericirii ca apostolii pe Tabor (cf. Mt 17,4), tocmai atunci Isus a dispărut instantaneu din ochii lor. Și acum o întrebare: unde a dispărut Isus instantaneu? Răspuns simplu: în pâinea pe care a binecuvântat-o, a frânt-o, le-a dat-o și le-a lăsat-o pe masă (cf. Lc 24,30-31).

Isus ne-a revelat astăzi nu numai că duminica este noua zi oficială de sărbătoare, dar ne-a revelat și că prezența sa euharistică va fi de acum înainte noul său mod de prezență în mijlocul ucenicilor săi (cf. Lc 24,31), adunați în numele său până la venirea sa de-a doua (cf. Mt 18,20).

Cei doi ucenici de la Emaus, împărtășiți acum de Isus din Scripturi și din Euharistie, care nu mai trăiau ei, ci Cristos trăia în ei (cf. Gal 2,20), n-au mai simțit nici o tristețe, nici o oboseală și nici o teamă; de aceea au mers în prag de noapte la Ierusalim, 26 km pe jos, pentru a împărtăși colegilor lor bucuria întâlnirii cu Isus înviat (cf. Lc 24,33). Nu poți să nu vorbești de cel pe care-l iubești, spune o cântare creștină.

Asemenea lor: Fecioara Maria a mers repede să împărtășească bucuria nașterii lui Mesia cu ruda sa Elisabeta (cf. Lc 1,39); Andrei s-a dus să împărtășească bucuria întâlnirii cu Isus fratelui său Petru (cf. In 1,41); Filip s-a dus să împărtășească aceeași bucurie prietenului său Natanael (cf. In 1,45). Unul fiecare dintre noi, cu cine am împărtășit bucuria întâlnirii cu Isus? Toți cei amintiți în aceste exemple biblice, purtând bucuria întâlnirii lor cu Isus altora, au primit la schimb cu vârf și îndesat bucurie de la alții (cf. Lc 6,38), pentru ca, după promisiunea lui Isus, bucuria lor să fie deplină (cf. In 3,29; 15,11; 17,13).

Deci, după ce Isus a venit pe acest drum al descurajării pe unde umblau oițele sale, tot ceea ce era întunecat s-a luminat, tot ceea ce era închis acum s-a deschis, tot ceea ce era trist s-a înveselit. De aceea întreg capitolul 24 din Evanghelia după sfântul Luca, unde ni se vorbește despre învierea lui Isus și despre unele aparițiile ale sale, stă sub semnul cuvântului "deschis". Astfel avem: mormânt deschis, locuința deschisă, ochii deschiși, scripturi deschise, buze deschise, mintea deschisă, ceruri deschise.

Da, tot ceea ce mai înainte omul și păcatul lui au închis, Isus mort și înviat a deschis. Sfântul Luca, descriind întâlnirea lui Cristos cu discipolii din Emaus, ne spune că toate generațiile de oameni căzuți, pentru a avea o întâlnire reală cu Cristos și pentru a dobândi bucuria și lumina lui, trebuie să parcurgă un drum rezumat de evanghelia de astăzi în trei puncte: ascultarea Scripturii, frângerea pâinii și comuniunea cu frații. Urmând acest ghid spiritual, drumul descurajărilor noastre se transformă dintr-o dată într-un drum de speranță și de bucurie.

Primii creștinii au iubit mult Scripturile și le-au păzit bine de dușmani. Scriptura este "focul" lui Dumnezeu care coace pâinea înțelegerii tainelor divine. Ei știau că Scripturile sunt "Scrisoarea de dragoste a lui Dumnezeu către mireasa sa, Biserica". Ei știau că a neglija Scripturile, așa cum spunea sfântul Ieronim (347-420), înseamnă a-l neglija pe Cristos prezent în ele și în același timp a neglija viața veșnică pe care ele o dau (cf. In 5,39). Dioclețian (244-311) credea că a distrus toate Bibliile din lume; la moartea lui, numai la o primă strigare s-au adus 50 de exemplare ale Bibliei.

Primii creștinii au iubit mult și Euharistia, căci așa cum ne spun Biblia și sfântul Ignațiu din Antiohia (50-115), "Euharistia este Medicamentul nemuririi" (cf. In 6,54); iar ei, după cum ne spune sfântul Ioan Crizostom (349-407): "Primii creștini au murit, dar nu au spus taina ei dușmanilor lor". Euharistia este trupul și sângele lui Cristos (cf. 1Cor 10,16).

Așa cum astăzi Isus, pentru a întări credința celor doi ucenici în învierea sa, a făcut o minune și li s-a arătat viu pe drumul de la Emaus, tot astfel Isus, care a rămas viu cu noi în Euharistie până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20), pentru a întări credința creștinilor în prezența sa reală din Euharistie a făcut multe minuni în decursul veacurilor, pentru a arăta că el este acolo prezent cu trupul și sângele său, ca Dumnezeu și om. Astfel, din ostia euharistică și-a arătat carnea și sângele omenesc, a vorbit cu glas de om; apoi și-a arătat puterea sa divină apărând miresele sale de dușmani și vindecând instantaneu boli grave. Iată toate acestea în câteva exemple concrete:

- Într-o zi de duminică, pe când sfântul papă Grigore cel Mare (540-604) celebra Liturghia în bazilica "Sfântul Petru" și o femeie care adusese pâinea pentru euharistie era în dubiu cu privire la prezența reală a lui Isus din sfânta împărtășanie, pâinea albă s-a transformat dintr-o dată în carne sângerândă.

- În anul 1240, sarazinii țineau orașul Assisi sub asediu. Au intrat și în Mănăstirea "Sfântul Damian", unde locuia sfânta Clara de Assisi (1194-1253) împreună cu surorile. Atunci, sfânta Clara a strigat: "Apără, Doamne, te rog, aceste slujitoare ale tale, pe care eu nu le pot salva". Imediat o voce de copil a răsunat din ostensor: "Eu vă voi păzi întotdeauna!". Când Clara a apărut în fața dușmanilor, având în mână ostensorul în care era ostia consacrată, sarazinii au fugit ca prin minune, părăsind orașul.

- În anul 1453, la Torino, un animal de povoară pe care călărea un hoț cu un potir cu ostii furat, n-a mai voit să mai meargă în ciuda loviturilor primite și astfel hoțul a fost prins și ostiile au fost returnate.

- În 22 august 1888, la Lourdes, în timpul binecuvântării cu preasfântul sacrament, un domn Pietro Delannoy a fost vindecat instantaneu de ataraxie (cf. Catehism Euharistic).

Tot primii creștini îl mărturiseau pe Isus până la dăruirea vieții. Reușeau aceasta fiindcă zilnic meditau Scripturile, zilnic se împărtășeau și zilnic trăiau în comuniune unii cu alții. Când scade interesul pentru sfintele Scripturi, zelul pentru sfânta Împărtășanie și comuniunea dintre oameni, proporțional scade și zelul pentru mărturia publică a lui Isus, deși apostolatul este prima porunca lui Isus înviat (cf. Mt 28,10.20).

Să nu pierdem niciodată ocazia de a citi și medita cuvintele Scripturilor, căci ele dau viață veșnică (cf. In 5,39). Să nu pierdem niciodată ocazia de a participa la sfânta Liturghie și la sfânta Împărtășanie, căci ele sunt garanția învierii (cf. In 6,54). Să nu pierdem niciodată ocazia de a vorbi semenilor noștri despre mântuirea lui Dumnezeu prin Cristos și Duhul Sfânt, căci cine mărturisește cu gura lui va fi mântuit (cf. Rom 10,9-10). Când vom face toate acestea vom schimba tristețea cu bucuria, neliniștea cu pacea, pământul cu cerul, timpul cu veșnicia.

Cristos a înviat!

Pr. Ioan Lungu
 


lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat