Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Comoara copților

De Gianni Valente

Papa Francisc nu merge în Egipt ca "să-i apere pe creștini". Superficialitățile mediocre și distorsiunile grosolane cu care se privește din Occident la evenimentele creștinătăților din Orient asediază și călătoria iminentă, angajantă a episcopului de Roma la Cairo. Lasă să se înțeleagă că cel mai urmărit conducător creștin de către media system global va pleca de la Roma pentru a răspândi o sorbitură de vizibilitate efemeră asupra botezaților un pic nefericiți din Bisericile orientale, răspândiți în ținuturi cu majoritate islamică. În timp ce ar fi suficient să fie priviți tocmai copții, trăirea lor istorică și condiția lor prezentă, pentru a presimți că succesorul lui Petru probabil va zbura la Cairo determinat de spiritul cerșetorului. Ca un pelerin care caută odihnă în fețele și în cuvintele martirilor și sfinților, pentru că ei sunt cei care "atestă că Cristos este viu" (omilia papei Francisc în bazilica "Sfântul Bartolomeu", în timpul liturgiei în comemorarea "Noilor Martiri").

O Biserică ce nu se ascunde

Copții nu cer să fie "apărați" și n-au căutat niciodată protectori din afară. Revendică uneori în manieră chiar exasperată propria fizionomie de creștinătate autohtonă. Spun că ei sunt "adevărații" egipteni, deveniți creștini în timpurile predicii apostolice, cu mult înainte de venirea cuceritorilor islamici. De atunci, au menținut mereu propria determinare de a se descurca singuri. Însăși istoria lor îi sustrage de la orice tentație de a se imagina ca reprezentanți ai Occidentului "creștin" in partibus infidelium.

Deja în timpul controverselor cristologice din secolul al V-lea, chiar adeziunea la formulele monofizite (cele care respingeau o distincție prea clară între natura umană și natura divină a lui Cristos) și refuzarea Conciliului din Calcedon au fost asumate de copți ca factor de distincție și contrapoziție față de "calcedonienii" ocupanți bizantini. Când au venit cuceritorii islamici, copții i-au primit ca eliberatori.

Amprenta autohtonă hotărâtă a copților a reieșit cu putere și la începutul Egiptului modern, cu participarea masivă la diferitele etape ale procesului de emancipare națională. Cea mai mare parte dintre ei, cu binecuvântarea patriarhului Ciril al V-lea, s-au implicat în mișcarea naționalistă împotriva dominației britanice, intrând în masă - după primul război mondial - în WAFD, blocul naționalist care va duce Egiptul la independență. Lupta lor comună cu musulmanii împotriva străinului a fost convinsă: copții nu vedeau niciun câștig în perpetuarea protectoratului britanic, care în ochii lor făcea numai jocul prozelitismului protestant și al Bisericilor occidentale. În acel timp, episcopul Sergiu incita la revoltă din catedrala din Cairo și o deschidea musulmanilor după ce guvernul sub tutelă britanică a închis moscheea Al-Azhar.

Avantajați și de propria consistență numerică (astăzi se estimează că sunt 10 milioane, dar ei afirmă că sunt și mai mulți), copții n-au aderat niciodată în mod docil la condiția de minoritate supusă și izolată, aceea pe care dreptul musulman o rezervă pentru "dimmi", credincioșilor din celelalte credințe abrahamitice. Vizibilitatea lor socială, hrănită de "trezirea spirituală" de matrice monastică manifestată în secolul trecut, se exprimă în manifestații exuberante. Devoțiunile lor nu rămân izolate în secretul inimilor și în tăcerea bisericilor: pelerinaje, posturi comunitare, conferințe și cateheze pentru tineri găzduite în biserici sub conducerea predicatorilor abili sunt exprimări obișnuite ale vieții lor comunitare.

În era Mubarak, cu unitatea lor eclezială structurată, copții au reprezentat - împreună cu Frații Musulmani - singura realitate populară în măsură să ofere rețele de protecție socială, sanitară și educativă pentru proprii credincioși. Și profilul non-marginalizabil al comunității copte a avut importanță, și în ultimele decenii, în meciul său complex al raporturilor cu puterea politică și cu majoritatea islamică.

Nicio scutire de la RAIS

În alte țări arabe, ca Irak și Siria, regimurile autoritare cu nuanțe "panarabiste" au reprezentat de fapt maluri de supraviețuire pentru comunitățile creștine locale. N-a fost așa pentru prea "deranjanții" copți egipteni. După revoluția din 1952, chiar regimul Nasser, insistând asupra identității arabo-musulmane, a încercat să-i împingă în condiția marginală de entitate "străină", asimilându-i cu celelalte comunități creștine non-autohtone. În anii Șaptezeci, pentru a avea consensuri în marșul său de îndepărtare de socialismul nasserian filo-sovietic, președintele Sadat a deschis islamului conservator, anunțând intenția de a islamiza legislația. Mobilizarea coptă din 1980 împotriva unui proiect de lege care prevedea condamnarea la moarte în caz de apostazie a inaugurat o perioadă de incidente și tensiuni care au accentuat fractura de resentiment reciproc între comunitatea coptă și regim, cu Sadat care a ordonat să fie arestați opt episcopi și l-a constrâns pe patriarhul Shenuda al III-lea să se retragă în exil mai mulți ani, în mănăstirea Anba Bishoy.

Chiar și în proclamația formală a principiilor de laicitate, sub Sadat și apoi sub Mubarak a continuat marginalizarea creștinilor din cadrele funcției publice. În 1910, între funcționarii publici, copții reprezentau 45%, în timp ce în parlamentul de la începutul anilor Nouăzeci deputații creștini erau numai 7 din 454. După așa-numitele "primăveri arabe" și paranteza guvernului islamist al lui Mohamed Morsi, noul om puternic al Egiptului, președintele fost-general Abdel Fattah al Sisi, arată semne inedite de atenție și considerație față de Biserica coptă. Devenită în ultimii ani ținta violențelor sectare ale grupurilor islamiste și ale măcelurilor săvârșite de teroarea de marcă jihadistă.

"Geometriile variabile" cu islamul

În raporturile mai mult decât milenare dintre copți și musulmanii egipteni s-au întâmplat de toate. Primii guvernatori musulmani le-au asigurat copților o situare non-marginală în cadrul noii ordini islamice. Apoi, cu suveranii mameluci au început violențele, iar sub dominația sultanilor turci și copții au fost reduși la statusul de minoritate etnico-religioasă tolerată și supusă, conform sistemului otoman al Millet.

În Egiptul modern, creșterea Fraților Musulmani și a islamului politic a dat contribuția sa marginalizării politice a copților. În fața creșterii violențelor împotriva creștinilor în ultimele decenii - cu un bilanț sumar de peste 1800 de creștini asasinați în ultimii 35 de ani - copții n-au ascuns sau n-au minimalizat niciodată persecuțiile îndurate, denunțând și în forme vulgare lipsa de protecție din partea omniprezentelor aparate de poliție. Însă liderii laici și ecleziastici din Biserica coptă au evitat mereu să reacționeze în fața violențelor cu acuze generice și nediferențiate față de comunitatea islamică.

În intervențiile lor oficiale, liderii copți au apăsat mereu pe tasta înțelegerii interreligioase ca garanție a unității țării, revendicând propria unire de destin cu musulmanii. Și au evitat mereu orice identificare excesivă cu Occidentul. Cu musulmanii, mulți copți împărtășesc și neîncrederea față de modelele modernității occidentale, considerate ca factori de ateism practic și de pierdere a identității comunitare. În cursul ultimelor decenii, această linie "realistă" a fost contrazisă și pusă în dificultate numai de activismul zgomotos al unor sectoare ale diasporei copte din SUA, Canada și Australia.

Rețelele terorii

Rețelelor terorii le este clar că drumul pentru a destabiliza Egiptul trece prin instigarea deliberată de ciocniri confesionale între copți și musulmani. Dar deja în 1981, când asalturile împotriva creștinilor au provocat 17 de morți la Zawiya-el-Hamra, consiliul comunitar al Bisericii copte vorbea despre un Egipt în care "minaretele și clopotnițele se îmbrățișează" și în care unitatea națională s-a născut pe bătălii în care "sângele musulmanului s-a amestecat cu sângele creștinului".

Astfel creștinii copții se demarcă din capcanele sectarismului. Și mai ales, continuă să ateste o privire creștină în fața evenimentelor martiriale care îi ating în trupul lor, evitând proteste și contestări "persecuționiste". În fața ultimelor măceluri de copți, săvârșite de teroriști în două biserici în Duminica Floriilor, patriarhul Tawadros al II-lea i-a consolat pe frați invitându-i să considere că victimele, murind chiar în acea zi, au dus "ramurile de palmier și de măslin în fața lui Cristos însuși", și în momentul martiriului, trecând prin durere, au ajuns "la bucuria glorioasă a Învierii", primiți "de îmbrățișarea lui Cristos".

Dacă aceasta este istoria trecută și recentă a Bisericii copte, probabil ar trebui să țină cont de ea și anumiți auto-aleși "protectori" de la ultima oră, care cu râvnă militantă mortifică și insultă pe creștinii din Orient, tratându-i ca agenți gregari luați ostateci în țară străină.

(După Vatican Insider, 24 aprilie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat