Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfântul Mormânt restaurat este din nou loc de rugăciune ecumenică

De Maria Teresa Pontara Pederiva

Aproape un an de muncă sub conducerea lui Antonia Moropoulou, profesor de la National Technical University din Atena, care a coordonat un staff de circa 30 de colegi din diferitele departamente de la NTUA, cu consultanța arhitectului Osama Hamdan și a profesorului fratele Eugenio Alliata, istoric și arheolog, pentru intervenția de restaurare de natură conservatoare a templului mic care se înalță pe Sfântul Mormânt la Ierusalim, locul mormântului lui Cristos, în mod absolut cel mai sfânt și cel mai important pentru toată creștinătatea. Lucrările, care se încheie în aceste zile, au fost executate grație unei serii de finanțări furnizate în primul rând de confesiunile creștine din Țara Sfântă, catolică, greco-ortodoxă și armeană, la care s-au adăugat cele de proveniență publică, precum administrația greacă sau Fondul Mondial pentru conservarea monumentelor (WMF) și numeroși alți binefăcători, între care regele Abdallah al Iordaniei.

Alterări de natură diferită făceau necesară intervenția pentru a consolida blocurile de marmură și respectiva ținută a structurii - construită încă în 324 de împăratul Constantin - care de-a lungul secolelor a rezistat la diferite atacuri de natură premeditată (de la acțiunea perșilor în 614 la jaful din 1009). Distrusă de un incendiu în 1808, a fost reconstruită în 1810 în forma actuală în stilul baroc-otoman, rezistând și la seismul din 1927 (magnitudinea 6,2), dar starea avansată de degradare, în pofida grinzilor puse de britanici în 1947, în urmă cu un an a făcut decizia de neamânat. Deja în 1009 cruciații interveniseră cu lucrări semnificative care conferiseră întregii bazilici, ca în paviment, fața romanică încă vizibilă, în timp ce în 1555 o impunătoare operă de restaurare a fost dusă înainte de franciscani.

În cursul ultimelor lucrări n-au lipsit momente de intensă emoție cum s-a întâmplat în luna octombrie la deschiderea patului funebru cu ridicare lespezii cu toată probabilitatea așezată acolo de cruciați în 1009: "mormântul lui Cristos cel viu". De atunci, banca de stâncă pe care a fost depus trupul lui Isus a fost descoperită pentru prima dată în 1555, un eveniment descris într-o scrisoare de Bonifacio da Ragusa, pe atunci custode la Țării Sfinte: "S-a oferit ochilor noștri mormântul Domnului... În centrul locului sfânt am găsit o bucată de lemn, care a fost depus acolo și înfășat într-o pânză prețioasă...". Acum, după ce vor fi scoase ultimele schele, locul fizic al înmormântării Domnului și al Învierii sale va fi restituit rugăciunii și la 22 martie - aniversarea semnării acordului de demarare a lucrărilor din partea celor trei comunități religioase - este prevăzută o celebrare ecumenică de mulțumire.

Am ajuns la custodele Țării Sfinte, fratele Francesco Patton OFM, la puține zile de la întoarcerea din insula Rodi unde a participat, împreună cu liderii celorlalte comunități religioase, la celebrările pentru cei 70 de ani de anexare a Dodecanezului la Grecia, ținut unde frații din custodie sunt prezenți din 1972 în alternare cu confrații din Umbria. Acolo Patton a avut ocazia de a prezenta încheierea lucrărilor de restaurare.

Cum a trăit și cum trăiește comunitatea creștină locală acest moment?

Aș spune că îl trăiește cu mare așteptare, pentru că acesta este locul simbol al identității creștine a Ierusalimului, care împreună cu identitatea ebraică și cu cea musulmană colaborează la reprezentarea vocației universale a acestui oraș. În acest timp al Postului Mare și apoi în timpul Paștelui, Sfântul Mormânt devine cu adevărat centrul vieții comunității creștine locale dar și al întregii lumi, pentru că în aceste zile vin la Ierusalim creștini din toate părțile Țării Sfinte și din toată lumea. Apoi, anul acesta, printr-o fericită coincidență, toți celebrăm Paștele la aceeași dată și astfel se poate percepe și mai mult bogăția riturilor și a liturgiilor, a celor catolice ale Pătimirii și a celor orientale care își au momentul cel mai sugestiv când în Sâmbăta Sfântă chiar din Mormântul restaurat se va aprinde Focul Sfânt, simbol al lui Cristos înviat, și va lumina toată bazilica. Personal sper ca această unitate a datei Paștelui, care anul acesta este datorată coincidenței calendarelor iulian și gregorian, în viitor să poată fi voită și să fie un mic pas spre unitatea deplină.

Ce valoare asumă restaurarea din punct de vedere ecumenic, interreligios și chiar politic, dată fiind proveniența diferită a finanțărilor?

Aș spune că valoarea este mai ales de tip ecumenic, pentru că în faza de pregătire a acordului care a dus la aceste lucrări, adică până la 22 martie 2016, a fost un exercițiu de dialog constant între patriarhul greco-ortodox Theophilos al III-lea, predecesorul meu custode al Țării Sfinte Pierbattista Pizzaballa, acum administrator apostolic al Patriarhiei latine de Ierusalim, și patriarhul armean Nourhan Manougian. Apoi în timpul acestui an dedicat lucrărilor de restaurare dialogul a continuat pentru că periodic ne întâlneam pentru a fi informați cu privire la starea de avansare a lucrărilor și pentru a lua eventuale decizii comune. Dacă apăreau probleme, încercam desigur să le rezolvăm de comun acord. Așa cum am spus și recent, lucrarea la Sfântul Mormânt, dincolo de valoarea de a fi restaurat sanctuarul cel mai important al creștinătății, care păstrează amintirea Învierii Domnului Isus, are o valoare simbolică anexată pentru că este semnul unei importante lucrări de consolidare, restaurare și reabilitare care privește relațiile dintre comunitățile noastre creștine.

Din punct de vedere interreligios această lucrare are valoarea de a contribui la amintirea că și comunitatea creștină, deși mică, este o componentă a acestei țări la care nu se poate renunța și este o componentă care oricum aduce aici și o parte semnificativă pentru întreaga lume, dată fiind răspândirea creștinismului la nivel planetar. Din punct de vedere politic locul este delicat pentru că se află de facto într-un oraș în care diferiți subiecți au de dialogat: Israel, Palestina, Iordania și însăși comunitatea internațională care tutelează așa-numitul Status Quo, adică drepturile de proprietate și de folosire ale comunităților greco-ortodoxă, catolică latină și armeană. Oricum, la 22 martie ar trebui să fie reprezentanți ai tuturor acestor realități politice și noi sperăm ca și evenimente ca acesta să poată contribui la acel dialog care - ne amintesc în mod constant Papii care s-au succedat în ultimul secol - este calea către pace.

Ce a însemnat această restaurare pentru frații din Custodie și pentru custode?

Pentru mine a însemnat să fiu părtaș de o inițiativă absolut unică și a însemnat și să pot da o contribuție mică dialogului. În urmă cu câteva zile de exemplu am fost împreună la Rodi pentru a prezenta comunității grecești din insulă aceste lucrări și a fost o experiență foarte semnificativă și foarte frumoasă: am călătorit împreună greci, catolici și armeni, am mâncat împreună, am participat împreună la momentele publice civile și religioase și am experimentat o primire cordială și călduroasă din partea autorităților atât civile cât și religioase, precum și a oamenilor. În ocazii ca aceasta îmi dau seama că este vorba de a intra în dialog cu inimă deschisă și fără prejudecăți, pentru că toți vrem până la urmă același lucru, adică să putem manifesta într-o zi unitatea Trupului lui Cristos chiar în varietatea riturilor, care corespunde varietății legitime a culturilor în care aceeași credință s-a întrupat. Pentru toți creștinii acest loc este în mod absolut cel mai importat. Pentru noi frații are o semnificație afectivă care este legată de istoria prezenței noastre. Însuși sfântul Francisc, într-una din scrisorile sale amintește venerația față de mormânt datorată faptului că acolo trupul Domnului Isus a zăcut pentru câtva timp. Primii frați veniți aici în 1217 au căutat înainte de toate să se poată ruga în acest loc și în scurta perioadă în care au fost expulzați din Țara Sfântă, după căderea regatului latin, între 1291 și 123, făceau călătorii dus-întors pe navă din Cipru numai să se poată ruga în acest loc. Unul dintre fondatorii lui Studium Biblicum Franciscanum din Ierusalim, părintele Virgilio Corbo (1918-1991), în urmă cu cincizeci de ani a și condus și apoi a documentat cercetări arheologice foarte importante chiar în zona Sfântului Mormânt, și această lucrare a sa a facilitat și studiile preliminare la lucrarea de restaurare realizată anul acesta. În afară de asta, comunitatea noastră franciscană care se îngrijește de sanctuar trăiește în bazilica Sfântului Mormânt și este un privilegiu unic acela de a putea trăi și sluji în locul care a văzut victoria lui Cristos asupra morții, motiv pentru care a putea realiza lucrări de restaurare în acest loca are pentru noi, în afară de o valoare practică, o extraordinară valoare afectivă.

Ce perspective sunt pentru viitorul celorlalte locuri sfinte? De exemplu biserica Nașterii în fază de restaurare, cea a Înălțării vătămată recent...

În ceea ce privește Sfântul Mormânt perspectiva este aceea de a bate fierul cât e cald, motiv pentru care deja dialogăm cu celelalte două comunități titulare al Status Quo-ului pentru a ajunge să semnăm un nou acord care, respectând drepturile tuturor celor trei comunități, să permită demararea unei a doua faze de lucrări de restaurare care se referă la pavimentul din jurul Mormântului și ceea ce este dedesubt, așa încât să se poată rezolva alte probleme legate mai ales de igrasie și de infrastructurile care se află sub paviment. Bazilica Nașterii de la Betleem este o la un punct bun: este vorba despre o restaurare de calitate foarte bună care a scos la iveală noi mozaicuri, dar încă nu este terminată și va fi nevoie și acolo să se negocieze un nou acord pentru a putea face și restaurarea grotei Nașterii.

Cât privește sanctuarul Înălțării lui Isus pe vârful Muntelui Măslinilor ceea ce știu este ceea ce se află și online, adică a fost vorba despre o ceartă între două familii pentru gestionarea sanctuarului, care este proprietate a musulmanilor, chiar dacă noi, grație disciplinei din Status Quo, mergem acolo să celebrăm cu ocazia solemnității Înălțării. Însă lucrările de restaurare continuă și în alte sanctuare, de exemplu continuă restaurarea grotei Bunei Vestiri la Nazaret care are mari probleme de igrasie care atacă stânca și în scurt timp va avea nevoie și de câteva intervenții asupra corpului bazilicii realizate în urmă cu cincizeci de ani. Dacă se ține cont că în Țara Sfântă Custodia gestionează circa 50 de sanctuare se înțelege cu ușurință că și numai lucrările de întreținere trebuie să fie continue. Ca să vorbim apoi de lucrările legate mai mult de angajarea socială a Custodiei, ca de exemplu școlile și casele care sunt puse la dispoziția creștinilor locali pentru a facilita rămânerea lor în această țară.

Cât privește pelerinii, datele par să indice un rezultat pozitiv?

În ultimele luni am înregistrat efectiv o întoarcere a pelerinilor, mai ales începând din octombrie. Știm că se diminuează pelerinii europeni, în timp ce cresc cei care provin din Statele Unite și din Asia, în special China și Indonezia, încep să crească și pelerinii din Africa. Noi amintim mereu că pelerinilor nu trebuie să le fie frică să vină în Țara Sfântă, pentru că sunt bine primiți și respectați de toți. În afară de asta, pelerinajele sunt un mod concret pentru a susține și economic comunitate creștină locală mică. Însă pelerinajul face bine mai ales celui care-l face, pentru că este o ocazie de a reînsufleți propria credință în contact cu locurile răscumpărării noastre, pe care nu întâmplător Papa Paul al VI-lea le numea "A cincea Evanghelie".

(După Vatican Insider, 20 martie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat