Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Așa invită papa Francisc la redescoperirea Spovezii

De Andrea Tornielli

Vineri, 17 martie 2017, după-amiază, papa prezidează din nou o liturgie penitențială și pune din nou în centru sacramentul Spovezii. Francisc ca preot și ca episcop mereu a spovedit mult. Și este primul papă care îngenunchează public în fața unui confesional pentru a primi iertarea păcatelor înainte de a fi mediatorul milostivirii lui Dumnezeu pentru alții. Imaginea episcopului de Roma îngenuncheat în fața unui preot în confesional este puternică pentru a transmite și vizibil ceea ce crede și învață Biserica: toți avem nevoie de milostivire și iertare, pentru că toți suntem păcătoși.

Păcătos iertat

"Sunt un păcătos la care Domnul a privit", a declarat Francisc în primul său interviu la revista La Civilt? Cattolica. Întâlnindu-i pe deținuții de la Palmasola, în Bolivia, în timpul călătoriei din iulie 2015 în America Latină, le-a spus: "În fața voastră este un om iertat de păcatele sale multe...". "Papa este un om care are nevoie de milostivirea lui Dumnezeu", a repetat în cartea Numele lui Dumnezeu este milostivire. Și la întrebarea despre ce sfaturi simte să dea unuia care se apropie de confesional a răspuns: "Ca să se gândească la adevărul vieții sale în fața lui Dumnezeu, ce anume simte, ce anume gândește. Ca să știe să privească la sine însuși și la păcatul său cu sinceritate. Și ca să se simtă păcătos, ca să se lase surprins, uimit de către Dumnezeu. Pentru ca El să ne umple cu darul milostivirii sale infinite trebuie să simțim nevoia noastră, golul nostru, mizeria noastră. Nu putem să fim mândri".

Chemarea lui Matei

În viața lui Bergoglio, în decizia de a se face preot, sacramentul spovezii a avut un rol determinant. Amintind importanța unor figuri de preoți, l-a citat pe acel călugăr pe care l-a întâlnit din întâmplare într-o dimineață în biserica "San José": "Mă gândesc la părintele Carlos Duarte Ibarra, duhovnicul pe care l-am întâlnit în parohia mea în acea zi de 21 septembrie 1953, în ziua în care Biserica îl celebrează pe sfântul Matei apostol și evanghelist. Aveam 17 ani. M-am simțit primit de milostivirea lui Dumnezeu spovedindu-mă la el". "A fost surpriza, uimirea unei întâlniri - a povestit în cartea-interviu El Jesuita - mi-am dat seama că mă așteptau. Aceasta este experiența religioasă: uimirea de a întâlni pe cineva care te așteaptă. Din acel moment pentru mine Dumnezeu a devenit cel care te "anticipă". Tu îl cauți, dar El e cel care te găsește cei dintâi. Vrei să-l întâlnești, dar El e cel care îți vine în întâmpinare cel dintâi". Francisc a descris din nou chemarea, întâlnirea credinței, ca un joc de priviri în omilia de la liturghia celebrată în piața Holguín, în Cuba, în septembrie 2015: "Iubirea sa ne precede. Privirea sa previne necesitățile noastre. El vede dincolo de aparențe, dincolo de păcat, de faliment și de nevrednicie". Vede "demnitatea noastră de fiu, uneori mânjită de păcat, dar mereu prezentă în adâncul sufletului nostru. El a venit tocmai să-i caute pe cei care se simt nevrednici de Dumnezeu, nevrednici de ceilalți".

Nici "curățătorie" nici "sală de tortură"

La întrebarea despre ce sfat ar da unui duhovnic, papa, reflectând asupra experienței sale personale, a spus asta: "Să se gândească la păcatele sale, să asculte cu duioșie, să-l roage pe Domnul să-i dea o inimă milostivă ca a Lui, să nu arunce niciodată prima piatră pentru că și el este un păcătos care are nevoie de iertare. Și să încerce să se asemene cu Dumnezeu în milostivirea sa". În cursul predicii sale zilnice la "Sfânta Marta", Francisc a subliniat două riscuri posibile, primul din partea penitentului, al doilea din partea duhovnicului. A explicat că nu ne apropiem de confesional ca și cum am duce o haină la curățători: "O imagine pentru face să se înțeleagă ipocrizia celor care cred că păcatul este o pată, numai o pată, pe care e suficient să mergi la curățătorie pentru ca să te spele și totul să redevină ca înainte. Cum se duce la curățătorie o giacă sau o haină: se pune în mașina de spălat și gata. Însă păcatul este mai mult decât o pată. Păcatul este o rană, trebuie îngrijit, tratat". Și cu o altă ocazie a spus că un confesional nu trebuie să se transforme într-o sală de tortură: "Uneori poate să fie în cineva un exces de curiozitate, o curiozitate un pic bolnavă. Odată am auzit despre o femeie, căsătorită de mulți ani, care nu se mai spovedea pentru că atunci când era o tânără de 13 sau 14 ani duhovnicul a întrebat-o unde își punea mâinile când dormea. Poate să existe un exces de curiozitate, în materie sexuală, mai ales. Sau o insistență de a da explicații deosebite care nu sunt necesare. Cel care se spovedește este bine ca să se rușineze de păcat: rușinea este un har care trebuie cerut, este un factor bun, pozitiv, pentru că ne face umili. Însă în dialogul cu duhovnicul trebuie să putem fi ascultați, nu să fim interogați. Apoi duhovnicul spune ceea ce are de spus sfătuind cu delicatețe".

În fața altuia

Francisc a explicat și pentru ce este important de a face pasul, nu întotdeauna ușor, de apropiere de confesional. "A mă spovedi în fața unui preot este un mod pentru a pune viața mea în mâinile și în inima altuia, care în acel moment acționează în numele și în locul lui Isus. Este un mod pentru a fi concreți și autentici: a sta în fața realității privind o altă persoană și nu pe noi înșine reflectați într-o oglindă". "Este adevărat că eu pot să vorbesc cu Domnul, să cer imediat iertare de la El, să-l implor. Și Domnul iartă, imediat - a afirmat papa -. Dar este important ca eu să merg la confesional, să mă pun pe mine însumi în fața unui preot care-l întruchipează pe Isus, să îngenunchez în fața Maicii Biserici chemată să distribuie milostivirea lui Dumnezeu. Există o obiectivitate în acest gest, în îngenuncherea mea în fața preotului, care în acel moment este medierea harului care ajunge la mine și mă vindecă. M-a emoționat mereu acel gest din tradiția Bisericilor orientale, când duhovnicul îl primește pe penitent punându-i patrafirul pe cap și un braț în jurul umărului, ca într-o îmbrățișare. Este o reprezentare plastică a primirii și a milostivirii. Să ne amintim că nu suntem acolo înainte de toate pentru a fi judecați. Este adevărat că există o judecată în spovadă, dar există ceva mai mare decât judecata care intră în joc. Este faptul de a sta în fața altuia care acționează in persona Christi pentru a te primi și a te ierta. Este întâlnirea cu milostivirea".

Nostalgia vieții ca preot

În primele luni de pontificat, în timpul veghii de Rusalii din 18 mai 2013, papa, vorbind liber, înainte de a cita câteva întrebări pe care obișnuia să le adreseze penitenților, a spus: "Eu când merg să spovedesc - încă nu pot, deoarece pentru a ieși să spovedesc... de aici nu se poate ieși, dar asta este o altă problemă - când eu mergeam să spovedesc în dieceza precedentă...". Transpărea nostalgia față de viața preotului care nu lasă să-i scape nicio ocazie pentru a se apropia, a primi și a ierta. Bergoglio, și ca episcop și cardinal, n-a încetat niciodată să fie duhovnic. Părintele Mario Peretti, preot milanez care a trăit mai mulți ani la Buenos Aires, imediat după alegerea lui Francisc a povestit la Avvenire: "Odată l-am invitat să prezinte o carte, i-am spus că voi merge să-l iau cu mașina, dar mi-a răspuns: «Nu, nu, eu vin pe jos, este mai comod». Când a ajuns mi-a spus: «Vezi, pe stradă m-a văzut cineva ca preot (pentru că era îmbrăcat fără niciun semn episcopal) și mi-a cerut să-l spovedesc. L-am spovedit în spatele unui chioșc de ziare, dacă aș fi venit cu mașina cu tine, n-aș fi avut această ocazie»".

Milostivirea nu este un efort

Pentru Francisc milostivirea nu este un efort, nu este rezultatul unui efort, pentru că omenește vorbind capacitatea supraabundentă de primire și de iertare a lui Dumnezeu poate să apară chiar excesivă, mai ales celor care practică "sportul" descris în mod eficace de Isus în Evanghelia lui Luca: "De ce privești paiul care este în ochiul fratelui tău și nu-ți dai seama de bârna care este în ochiul tău?". Suntem milostivi față de alții numai pentru că împărtășim un dar pe care l-am primit mai înainte. Și numai din această experiență de milostivire, din experiența păcătosului iertat, a păcătosului la care Dumnezeu a privit, se poate naște misiunea Bisericii ca "lucrătoare de milostivire" în lume.

(După Vatican Insider, 17 martie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 38.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat