Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Prima predică de Postul Mare 2017 a părintelui Raniero Cantalamessa

Duhul Sfânt ne introduce în misterul stăpânirii lui Cristos

  1. „El va da mărturie despre mine”

Citind rugăciunea zilei din prima duminică din Postul Mare m-a lovit anul acesta un detaliu. În ea nu se cere lui Dumnezeu Tatăl să ne dea forța de a face vreuna dintre faptele clasice din acest timp: post, rugăciune, pomană; se cere un singur lucru: să ne facă „să creștem în cunoașterea misterului lui Cristos”. Cred că este cu adevărat lucrarea cea mai frumoasă și mai plăcută Mântuitorului și este scopul la care aș vrea să contribui cu meditațiile de Postul Mare din acest an.

Continuând reflecția începută în predica din Advent despre Duhul Sfânt care trebuie să impregneze toată viața și vestirea Bisericii („Teologia celui de-al treilea articol”!), în aceste meditații de Postul Mare ne propunem să urcăm de la al treilea articol din crez la al doilea. Cu alte cuvinte, vom încerca să scoatem în evidență cum Duhul Sfânt „ne introduce la adevărul deplin” despre Cristos și despre misterul său pascal, adică despre modul de a fi și de a acționa al Mântuitorului. Despre modul de a acționa al lui Cristos, în sintonie cu timpul liturgic al Postului Mare, vom încerca să aprofundăm rolul pe care Duhul Sfânt îl desfășoară în moartea și în învierea lui Cristos și, în urma lui, în moartea noastră și în învierea noastră.

Al doilea articol din crez, în forma sa completă, sună astfel: „Cred într-unul Domn, Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul Născut, care din Tatăl s-a născut mai înainte de toți vecii: Dumnezeu din Dumnezeu, Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, iar nu creat, de o ființă cu Tatăl, prin care toate s-au făcut”.

Acest articol central din crez reflectă două stadii diferite ale credinței. fraza „Cred într-unul Domn Isus Cristos”, reflectă prima credință a Bisericii, imediat după Paște. Ceea ce urmează în articolul din crez: „Fiul lui Dumnezeu, Unul Născut…”, reflectă un stadiu posterior, mai evoluat, care a urmat după controversa ariană și după Conciliul din Niceea. Dedicăm această meditație primei părți a articolului: „cred într-unul Domn Isus Cristos”, și vedem ce ne spune Noul Testament cu privire la Duhul ca autor al adevăratei cunoașteri a lui Cristos.

Sfântul Paul afirmă că Isus Cristos este manifestat „Fiu al lui Dumnezeu cu putere, după Duhul sfințeniei” (Rom 1,4), adică prin lucrarea Duhului Sfânt. Ajunge să afirme că „nimeni nu poate să spună Isus este Domnul decât prin Duhul Sfânt” (1Cor 12,3), adică grație unei iluminări interioare a lui. Atribuie Duhului Sfânt „înțelegerea misterului lui Cristos” care a fost dată lui, ca și tuturor sfinților apostoli și profeți (cf. Ef 3,4-5); spune că credincioșii vor fi în măsură să înțeleagă „care este lărgimea și lungimea, înălțimea și profunzimea și să cunoască iubirea infinită a lui Cristos care întrece orice cunoaștere” numai dacă vor fi „întăriți prin Duhul” (Ef 3,16-19).

În Evanghelia lui Ioan, Isus însuși anunță această lucrare a Mângâietorului față de El. El va lua din ceea ce este al său și le va vesti discipolilor; le va aminti tot ceea ce a spus El; îi va conduce la tot adevărul cu privire la raportul său cu Tatăl și va da mărturie în favoarea Lui (cf. In 16,7-15). Mai mult, de acum înainte tocmai acesta va fi criteriul pentru a recunoaște dacă este vorba despre adevăratul Duh al lui Dumnezeu și nu despre un alt duh: dacă determină la recunoașterea lui Isus venit în trup (cf. 1In 4,2-3).

Unii cred că emfaza actuală cu privire la Duhul Sfânt poate să pună în umbră lucrarea lui Cristos, ca și cum aceasta ar fi incompletă sau perfectibilă. Este o neînțelegere totală. Duhul nu spune niciodată „eu”, nu vorbește niciodată la persoana întâi, nu pretinde să întemeieze o lucrare proprie, ci face mereu referință la Cristos. Duhul Sfânt nu face lucruri noi, ci face noi lucrurile! Nu adaugă nimic la lucrurile „instituite” de Isus, ci le dă viață și le reînnoiește. Venirea Duhului Sfânt la Rusalii se traduce într-o neașteptată iluminare a întregii lucrări și persoane a lui Cristos. Petru conclude discursul său de Rusalii cu definiția solemnă, astăzi s-ar spune „urbi et orbi”: „Așadar, să știe cu siguranță toată casa lui Israel că Dumnezeu l-a făcut Domn (Kyrios) și Cristos” (Fap 2,36). Începând din acea zi, comunitatea primară a început să recitească viața lui Isus, moartea sa și învierea sa, în manieră diferită; totul a părut clar, ca și cum un văl ar fi căzut de pe ochii lor (cf. 2Cor 3,16). Deși trăiau cot la cot cu El, fără Duhul n-au putut să pătrundă în profunzimea misterului său.

Astăzi este în desfășurare o apropiere între teologia ortodoxă și teologia catolică despre această temă a raportului dintre Cristos și Duhul. Teologul Johannes Zizioulas, la o întâlnire ținută la Bologna în 1980, pe de o parte exprima rezerve cu privire la ecleziologia Conciliului al II-lea din Vatican pentru că, după el, „Duhul era introdus în ecleziologie după ce s-a construit edificiul Bisericii numai cu material cristologic”, pe de altă parte însă recunoștea că și teologia ortodoxă avea nevoie să regândească raportul dintre cristologie și pneumatologie, pentru a nu construi ecleziologia numai pe o bază pneumatologică[1]. Cu alte cuvinte, noi latinii suntem stimulați să aprofundăm rolul Duhului Sfânt în viața internă a Bisericii (care este ceea ce s-a întâmplat după Conciliul) și frații ortodocși pe cel al lui Cristos și al prezenței Bisericii în istorie.

  1. Cunoașterea obiectivă și cunoașterea subiectivă a lui Cristos

Așadar să ne întoarcem la rolul Duhului Sfânt în privința cunoașterii lui Cristos. Se schițează deja, în cadrul Noului Testament, două tipuri de cunoașteri ale lui Cristos, sau două domenii în care Duhul își desfășoară acțiunea sa. Există o cunoaștere obiectivă a lui Cristos, a ființei sale, a misterului său și a persoanei sale, și există o cunoaștere mai subiectivă, funcțională și interioară care are ca obiect mai mult ceea ce Isus „face pentru mine”, decât ceea ce El „este în sine”.

În Paul încă prevalează interesul față de cunoașterea a ceea ce Cristos a făcut pentru noi, față de lucrarea lui Cristos și îndeosebi față de misterul său pascal; în Ioan prevalează de acum interesul față de ceea ce Cristos este: Logosul veșnic care era la Dumnezeu și a venit în trup, care este „una cu Tatăl” (In 10,30). Pentru Ioan, Cristos este mai ales Revelatorul, pentru Paul este mai ales Mântuitorul. Dar numai din dezvoltările succesive aceste două tendințe vor apare evidente. Să le amintim pe scurt pentru că asta ne va ajuta să percepem care este darul pe care Duhul Sfânt îl oferă astăzi Bisericii, în acest domeniu.

În epoca patristică, Duhul Sfânt apare mai ales ca garant al tradiției apostolice în privința lui Isus, împotriva inovațiilor gnosticilor. Bisericii – afirmă sfântul Irineu – i-a fost încredințat Darul lui Dumnezeu care este Duhul; de el nu sunt părtași cei care se despart de adevărul predicat de Biserică prin învățăturile lor false[2]. Bisericile apostolice – argumentează Tertulian – nu au putut să greșească în predicarea adevărului. A gândi contrariul, ar însemna că „Duhul Sfânt, trimis de Cristos în acest scop, implorat de la Tatăl ca învățător al adevărului, el care este vicarul lui Cristos și administratorul său, n-ar fi respectat propria funcție”[3].

În perioada marilor controverse dogmatice, Duhul Sfânt este văzut ca păzitorul ortodoxiei cristologice. În concilii, Biserica are certitudinea fermă că este „inspirată” de Duhul în formularea adevărului cu privire la cele două naturi ale lui Cristos, la unitatea persoanei sale, la caracterul complet al umanității sale. Așadar accentul este în mod clar pe cunoașterea obiectivă, dogmatică, eclezială a lui Cristos.

Această tendință rămâne predominantă, în teologie, până la Reformă. Însă cu o diferență. Dogmele care în momentul în care erau formulate erau chestiuni vitale, rod al participării vii, al întregii Biserici, odată stabilite și transmise, tind să piardă din vioiciune, să devină formale. „Două naturi o persoană”, devine mai mult o formulă frumoasă și bine făcută decât punctul de sosire al unui proces lung și anevoios. Desigur că n-au lipsit, în tot acest timp, experiențe splendide ale unei cunoașteri a lui Cristos intime, personale, pline de evlavie caldă față de Cristos, ca acelea a sfântului Bernard și a lui Francisc de Assisi; dar ele nu influențau mult asupra teologiei. Și astăzi se vorbește despre ele în istoria spiritualității, nu în cea a teologiei.

Reformatorii protestanți răstoarnă această situație și spun: „A-l cunoaște pe Cristos înseamnă a recunoaște binefacerile sale, a nu investiga naturile sale și modurile întrupării”[4]. Cristos „pentru mine” vine în primul plan. Cunoașterii obiective, dogmatice, i se opune o cunoaștere subiectivă, intimă; mărturiei externe a Bisericii și a Scripturilor înseși despre Isus i se opune „mărturia internă” pe care Duhul Sfânt o dă despre Isus în inima fiecărui credincios.

Când, mai târziu, această noutate teologică va tinde, ea însăși, în protestantismul oficial, să se transforme în „ortodoxie moartă”, vor apare periodic mișcări, precum pietismul în cadrul luteran și metodismul în cel anglican, pentru a o readuce la viață. Apogeul cunoașterii lui Cristos coincide, în aceste medii, cu momentul în care, mișcat de Duhul Sfânt, credinciosul conștientizează că Isus a murit „pentru el”, chiar pentru el, și îl recunoaște ca Mântuitorul său personal:

„Pentru prima dată cu toată inima eu am crezut;

am crezut cu credință divină,

și în Duhul Sfânt am obținut puterea

de a-l numi al meu pe Mântuitorul.

Am simțit sângele de ispășire al Domnului meu

aplicat direct sufletului meu”[5].

Să completăm această privire rapidă asupra istoriei, amintind de o a treia fază în modul de a concepe raportul dintre Duhul Sfânt și cunoașterea lui Cristos, ceea ce a caracterizat secolele Iluminismului, ai cărui moștenitori direcți suntem noi. Revine în culmea gloriei o cunoaștere obiectivă, dezlipită; însă nu mai este de tip ontologic, ca în perioada antică, ci istoric. Cu alte cuvinte, nu interesează să se știe cine este în sine Isus Cristos (preexistența, naturile, persoana), ci cine a fost în realitatea istoriei. Este perioada cercetării în jurul așa-numitului „Isus istoric”!

În această fază, Duhul Sfânt nu mai desfășoară niciun rol în cunoașterea lui Cristos; este complet absent. „Mărturia internă” a Duhului Sfânt este identificată de acum cu rațiunea și cu spiritul uman. „Mărturia externă” este singura importantă, însă cu ea nu se mai înțelege mărturia apostolică a Bisericii, ci numai aceea a istoriei, constatată cu diferitele metode critice. Fundamentul comun al acestui efort era că pentru a-l găsi pe adevăratul Isus, trebuie căutat în afara Bisericii, să fie desfăcut „de fâșiile dogmei ecleziastice”[6].

Știm care a fost rezultatul acestei întregi cercetări despre Isus istoric: falimentul, chiar dacă asta nu înseamnă că ea n-a adus și multe roade pozitive. Încă persistă, în această privință, un echivoc de fond. Isus Cristos – și după El alți oameni, ca sfântul Francisc de Assisi – n-a trăit pur și simplu în istorie, ca un sunet în unda pe care a provocat-o. Efortul îndârjit al istoricilor raționaliști pare acela de a-l separa de istoria pe care a creat-o, pentru a-l restitui istoriei obișnuite și universale, ca și cum s-ar putea percepe mai bine un sunet în originalitatea sa, separându-l de unda care-l transportă. Istoria pe care Isus a inițiat-o, sau unda pe care a emis-o, este credința Bisericii însuflețită de Duhul Sfânt și numai prin intermediul ei se ajunge la izvorul său.

Nu este exclusă cu asta și legitimitatea cercetării istorice normale despre El, însă aceasta ar trebui să fie mai conștientă de limita sa și să recunoască faptul că nu epuizează tot ceea ce se poate ști despre Cristos. Așa cum actul cel mai nobil al rațiunii este a recunoaște că există ceva care o depășește[7], tot așa actul cel mai onest al istoricului este să recunoască faptul că există ceva la care nu se ajunge numai cu istoria.

  1. Cunoașterea sublimă a lui Cristos

La sfârșitul operei sale clasice despre istoria exegezei creștine, Henri de Lubac ajungea la o concluzie mai degrabă pesimistă. Ne lipsesc nouă celor moderni, spunea el, condițiile pentru a putea învia o lectură spirituală ca aceea a Sfinților Părinți; ne lipsește acea credință plină de elan, acel simț al plinătății și unității Scripturilor pe care-l aveau ei. A voi să imităm astăzi îndrăzneala lor în a citi Biblia ar însemna să ne expunem aproape la profanare pentru că ne lipsește spiritul din care proveneau acele lucruri[8]. Totuși el nu închidea de tot poarta pentru speranță; într-o altă operă a sa spune că „dacă vrea să se regăsească ceva din ceea ce a fost, în primele secole ale Bisericii, interpretarea spirituală a Scripturilor, trebuie reprodusă înainte de toate o mișcare spirituală”[9].

Ceea ce Henri de Lubac nota cu privire la înțelegerea spirituală a Scripturilor se aplică, mult mai mult, la cunoașterea spirituală a lui Cristos. Nu e suficient a scrie tratate de pneumatologie noi și mai actualizate. Dacă lipsește sprijinul unei experiențe trăite a Duhului, analogă cu aceea care a însoțit, în secolul al IV-lea, prima elaborare a teologiei Duhului, ceea ce se spune va rămâne mereu în afara adevăratei probleme. Ne lipsesc condițiile necesare pentru a ne ridica la planul în care acționează Mângâietorul: elanul, îndrăzneala și acea „sobră beție a Duhului”, despre care vorbesc aproape toți marii autori din acel secol.

Acum chiar aici s-a realizat marea noutate dorită de părintele Henri de Lubac. În secolul trecut, a apărut și s-a lărgit tot mai mult o „mișcare spirituală” care a creat bazele pentru o reînnoire a pneumatologiei pornind de la experiența Duhului și a carismelor sale. Vorbesc despre fenomenul penticostal și carismatic. În primii săi cincizeci de ani de viață, această mișcare, născut (precum pietismul și metodismul amintite mai sus) ca reacție la tendința raționalistă și liberală a teologiei, a ignorat în mod voit teologia și a fost, la rândul său, ignorată (și chiar ridiculizată!) de teologie.

Însă când, pe la jumătatea secolului trecut, ea a pătruns în Bisericile tradiționale care erau în posesia unui vast instrumentar teologic și a primit o primire de fond de la respectivele ierarhii, teologia n-a mai putut s-o ignore. Într-un volum intitulat Redescoperirea Duhului. Experiența și teologia Duhului Sfânt, cei mai cunoscuți teologi ai momentului, catolici și protestanți, au examinat semnificația fenomenului penticostal și carismatic pentru reînnoirea doctrinei despre Duhul Sfânt[10].

Toate acestea ne interesează, în acel moment, numai din punctul de vedere al cunoașterii lui Cristos. Ce cunoaștere a lui Cristos reiese în această nouă atmosferă spirituală și teologică? Faptul cel mai semnificativ nu este descoperirea de noi perspective și noi metodologii sugerate de filozofie momentului (structuralism, analiză lingvistică, etc.), ci este redescoperirea unei realități biblice elementare: că Isus Cristos este Domnul! Stăpânirea lui Cristos este o lume nouă în care se intră numai „prin lucrarea Duhului Sfânt”.

Sfântul Paul vorbește despre o cunoaștere a lui Cristos de grad „superior”, sau, chiar, „sublim”, care constă în a-l cunoaște și a-l proclama tocmai „Domn” (cf. Fil 3,8). Este proclamarea care, unită cu credința în învierea lui Cristos, face dintr-o persoană un mântuit: „Dacă îl mărturisești cu gura ta pe Domnul Isus și crezi în inima ta că Dumnezeu l-a înviat din morți, vei fi mântuit” (Rom 10,9). Or, această cunoaștere este făcută posibilă numai de Duhul Sfânt: „nimeni nu poate să spună Isus este Domnul decât prin Duhul Sfânt” (1Cor 12,3). Desigur, fiecare poate să spună cu buzele acele cuvinte, chiar fără Duhul Sfânt, dar atunci n-ar fi lucrul mare pe care tocmai l-am spus; n-ar face din persoană un mântuit.

Ce este special în această afirmație încât s-o facă așa de decisivă? Se poate explica acest lucru din diferite puncte de vedere, obiective sau subiective. Forța obiectivă a frazei: „Isus este Domnul” se află în faptul că ea face prezentă istoria și îndeosebi misterul pascal. Este concluzia care provine din două evenimente: Cristos a murit pentru păcatele noastre; a înviat pentru justificarea noastră; de aceea este Domnul. „Căci pentru aceasta a murit și a înviat Cristos, ca să fie Domn și peste morți, și peste vii” (Rom 14,9). Evenimentele care au pregătit-o parcă s-au închis în această concluzie și în ea devin prezenți și activi. În acest caz cuvântul este cu adevărat „casa ființei”[11]. Proclamația: „Isus este Domnul” este sămânța din care s-a dezvoltat toată kerigma și vestirea creștină succesivă.

Din punct de vedere subiectiv – adică în ceea ce depinde de noi – forța acelei proclamații se află în faptul că ea presupune și o decizie. Cel care o pronunță decide cu privire la sensul vieții sale. Este ca și cum ar spune: „Tu ești Domnul meu; eu mă supun Ție, eu Te recunosc liber ca Mântuitorul meu, Conducătorul meu, Învățătorul meu, cel care are toate drepturile asupra mea”. Eu îți aparțin Ție mai mult decât mie însumi, pentru că tu m-ai cumpărat din nou cu preț mare (cf. 1Cor 6,19 șu).

Aspectul de decizie imprimat în proclamația lui Isus „Domn” asumă astăzi o actualitate deosebită. Unii cred că este posibil, ba chiar necesar, să se renunțe la teza unicității lui Cristos, pentru a favoriza dialogul dintre diferitele religii. Or, a-l proclama pe Isus „Domn” înseamnă tocmai a proclama unicitatea sa. Nu degeaba articolul ne face să spunem: „Cred într-unul Domn Isus Cristos”. Sfântul Paul scrie: „Căci, chiar dacă sunt numiți zei fie în cer, fie pe pământ, așa încât sunt mulți zei și mulți stăpâni, pentru voi există un singur Dumnezeu, Tatăl, de la care vin toate și pentru care suntem, și un singur Domn, Isus Cristos, prin care sunt toate și prin care suntem și noi” (1Cor 8,5-6).

Apostolul scria aceste cuvinte în momentul în care credința creștină se arăta, mică și abia născută, asupra unei lumi dominate de culte și religii puternice și prestigioase. Curajul de care este nevoie astăzi pentru a crede că Isus este „singurul Domn” este nimic în confruntare cu ceea ce era nevoie atunci. Însă „puterea Duhului” nu este acordată decât celui care-l proclamă pe Isus Domn, în această accepție puternică de la origini. Este o realitate de experiență. Numai după ce un teolog sau un vestitor a decis să parieze totul pe Isus Cristos „singurul Domn”, dar chiar totul, și cu prețul de a fi „alungat din sinagogă”, numai atunci trăiește experiența unei certitudini și a unei puteri noi în viața sa.

  1. De la Isus „personaj” la Isus „persoană”

Această redescoperire luminoasă a lui Isus ca Domn este, spuneam, noutatea și harul pe care Dumnezeu îl acordă, în timpurile noastre, Bisericii sale. Eu mi-am dat seama că atunci când întrebam Tradiția despre toate celelalte teme și cuvinte din Scriptură, mărturiile Sfinților Părinți se îngrămădeau în minte; când am încercat s-o întreb despre acest punct, ea rămânea aproape mută. Deja în secolul al III-lea, titlul de Domn nu mai este înțeles în semnificația sa kerigmatică; în afara ambientului religios ebraic, el nu era așa de semnificativ încât să exprime suficient unicitatea lui Cristos. Origene consideră titlul „Domn” (Kyrios) titlul propriu al celui care este încă în stadiul temerii; lui în corespunde, conform lui, titlul de „slujitor”, în timp ce titlului de „Învățător” îi corespunde cel de „discipol” și de prieten[12].

Se continuă desigur să se vorbească despre Isus „Domn”, dar el a devenit un nume al lui Cristos ca altele, ba chiar mai adesea unul dintre elementele numelui complet al lui Cristos: „Domnul nostru Isus Cristos”. Dar una este a spune: „Domnul nostru Isus Cristos” și alta este a spune: „Isus Cristos este Mântuitorul nostru!”. Un indicator al acestei schimbări este modul în care era tradus în Vulgata textul din Fil 2,11: „Omnis lingua confiteatur quia Dominus noster Iesus Christus in gloria est Dei Patris”, „Orice limbă să proclame că Domnul nostru Isus Cristos este în gloria lui Dumnezeu Tatăl”. Dar una este a spune „Domnul nostru Isus Cristos este în gloria lui Dumnezeu Tatăl” și alta este a spune: „Isus Cristos este Domnul nostru, spre gloria lui Dumnezeu Tatăl”. În acest mod, care este cel al tradițiilor existente astăzi, nu se pronunță numai un nume, ci devine o mărturisire de credință.

În toate acestea, unde se află saltul calitativ pe care Domnul ne determină să-l facem în cunoașterea lui Cristos? Se află în faptul că proclamarea lui Isus Domn este poarta care ne introduce la cunoașterea lui Cristos înviat și viu! Nu mai este un Cristos personaj, ci persoană; nu mai este un ansamblu de teze, de dogme (și de tot atâtea erezii), nu mai este numai obiect de cult și de amintire, fie ea și cea liturgică și euharistică, ci persoană vie și mereu prezentă în Duh.

Această cunoaștere spirituală și existențială a lui Isus ca Domn nu induce la neglijarea cunoașterii obiective, dogmatice și ecleziale a lui Cristos, ci o revitalizează. Grație Duhului Sfânt, spune sfântul Irineu, adevărul revelat, „ca un depozit prețios conținut într-un vas de valoare, reîntinerește mereu și face să reîntinerească și vasul care îl conține”[13]. Uneia dintre aceste dogme, aceea care constituie a doua parte a articolului nostru din crez: „născut, iar nu creat, de o ființă cu Tatăl”, vom dedica, dacă va voi Dumnezeu, următoarea noastră meditație.

N-aș ști să indic o rezoluție practică mai bună de luat la sfârșitul acestor reflecții decât aceea care se citește la începutul Exortației apostolice a Papei Francisc Evangelii gaudium: „Invit pe fiecare creștin, în orice loc și situație s-ar afla, să reînnoiască astăzi întâlnirea sa personală cu Isus Cristos sau, cel puțin, să ia decizia de a se lăsa întâlnit de El, de a-l căuta în fiecare zi fără oprire. Nu există motiv pentru care fiecare poate să creadă că această invitație nu este pentru el”.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Cf.  Johannes D. Zizioulas, Cristologia, pneumatologia e istituzioni ecclesiastiche: un punto di vista ortodosso, în: „Cristianesimo nella storia” 2 , Bologna 1981, pag. 111-127.

[2] Cf. Sf. Irineu, Împotriva ereziilor, III, 24, 1-2.

[3] Tertulian, Prescripția ereticilor, 28, 1 (CC 1, pag 209).

[4] F. Melanchton, Loci theologici, în: Corpus Reformatorum, Brunsvigae 1854, pag. 85.

[5] Ch. Wesley, Imn „Mărire lui Dumnezeu, laudă și iubire” (Glory to God and Praise and Love).

[6] Cf. A. Schweizer, Geschichte der Leben-Jesu-Forschung, München 1966, II, pag. 620 șu.

[7] B. Pascal, Gânduri, 267 (ed. Brunschwich).

[8] Cf. H. de Lubac, Eségèse médiévale, II, 2, Paris 1964, pag. 79.

[9] H. de Lubac, Storia e Spirito, Roma 1971, pag. 587.

[10] AA.VV, Erfahrung und Theologie des Heiligen Geistes, München 1974 (trad. it. La riscoperta dello Spirito, Milano 1977); cf. și Y. Congar, Credo nello Spirito Santo, 2, Brescia 1982, pag. 157-224; J. Moltmann, Lo Spirito della vita, Brescia 1994; M. Welker, Lo Spirito di Dio. Teologia dello Spirito Santo, Brescia 1995, pag. 17.

[11] Este vestita afirmație a filozofului Martin Heidegger în Scrisoare despre umanism, Adelphi, Milano 1995..

[12] Cf. Origene, Comentariu la Ioan, I, 29 (SCh 120, pag. 158).

[13] Cf. Sf. Irineu, Împotriva ereziilor, III, 24, 1.


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat