Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Exerciții spirituale pentru papa și Curia Romană: Moartea lui Isus, adevărată pentru că e scandaloasă

De pe cruce, Cristos își prezintă coasta din care vor țâșni apă și sânge "pentru iertarea păcatelor". Acesta este unul din pasajele celei de-a șaptea meditații a părintelui franciscan Giulio Michelini, în timpul exercițiilor spirituale ținute papei și Curiei Romane la Casa Învățătorul Divin, la Ariccia. Reportaj de Giada Aquilinino:

O privire de "iubire profundă" spre Cristos răstignit. Părintele Michelini o invocă în reflecția de dimineață, oprindu-se asupra morții lui Mesia în Evanghelia lui Matei. O moarte "reală", clarifică el imediat, nu "aparentă": "Nu numai discipolilor le este greu să creadă că s-a întors la viață, și acest lucru este adevărat; dar acest lucru este posibil tocmai pentru că Isus cu adevărat a murit".

Și detaliile care descriu moartea lui Isus sunt așa de "incomode", așa de crude, ca de exemplu strigătul de pe cruce, care fac parte dintre cele care de obicei sunt definite "criterii de jenă", care ne fac să spunem că aceste amănunte nu au putut să fie create: de fapt au fost scrise pentru că exprimă realmente "ceva din ceea ce s-a întâmplat" - când rostește: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit - agravat de neînțelegere "din partea celor care asistă la spectacolul sângeros" al Pătimirii lui Cristos. Există unii, explică franciscanul reparcurgând Evangheliile sinoptice, care crede că Isus îl cheamă pe Ilie: "Cine putea să fie «Ilie» pe care-l invoca Isus? Desigur, profetul care se va întoarce: dar ce anume ar fi putut să facă? Să-l coboare de pe Cruce? Sau probabil, așa cum se spunea - și citim în Evanghelii - Ilie deja a venit și era Ioan Botezătorul? Oare îl chema Isus pe prietenul său de pe cruce? În mod evident este vorba despre o mare răstălmăcire: Isus nu cere ajutorul lui Ilie și nici pe cel al lui Ioan Botezătorul; Isus - cu un strigăt - îl cheamă pe Tatăl. Dar Tatăl tace".

Tocmai faptul că Tatăl nu intervine, explică părintele Michelini, este "celălalt element jenant al întregii relatări a morții lui Isus". Sentimentul pe care Cristos îl trăiește, sentimentul de abandonare din partea Tatălui este oricum, adaugă el, ceva real și așa de "scandalos" încât este greu de "inventat". Isus "se plânge" nu pentru că se simte abandonat de Dumnezeu sau de durere, ci pentru că forțele sale fizice "dispar". Și totuși, două Evanghelii, cea a lui Ioan și cea a lui Luca, nu prezintă strigătul lui Cristos: este - subliniază franciscanul - "prea scandalos". "Ultima tortură" pentru Isus este că nu este înțeles "nici de pe Cruce": este, spune părintele Michelini, "ceva tulburător", este "înțeles greșit". Pentru ce, se întreabă predicatorul, este înțeles greșit? Recurge la o experiență personală: colocviul avut cu un cuplu în care soția a descoperit trădarea soțului prin mesajele de pe celularul său. Două persoane în spatele cărora "era o rană mare", adulterul: "în fond - spune părintele Michelini - aceea era problema care îi împiedica să se înțeleagă" reciproc. Isus, reflectează el, când poate, intervine pentru "a explica și a reexplica". Dar de pe cruce "nu reușește să mai explice nimic": "Desigur, noi știm că Crucea explică totul. Însă Isus nu poate nici măcar să mai spună de ce îl cheamă pe Tatăl și nu-l cheamă pe Ilie. Poate face numai un lucru: să se încredințeze Duhului pe care de fapt îl va dărui, pentru ca Duhul să fie cel care să explice ceea ce n-a reușit să dea de înțeles. Sau, va trebui să aștepte să învie și să stea cu discipolii săi, să se întrețină la masă cu ei timp de 40 de zile - spune începutul Faptelor Apostolilor - pentru a-i însoți de mână pe discipoli, care nu înțeleg".

Părintele Michelini amintește apoi că "în afară" de această ultimă tortură, este și "sulița centurionului". Și repropune episodul din Cafarnaum: un alt centurion "probabil înarmat" se adresează lui Isus pentru că este lovit de boala unui "fiu" al său sau a unui "servitor" al său. Și Cristos nu-i refuză "un gest de iubire": "Or, conform unor importanți martori textuali din Matei, este ucis chiar de lovitura de suliță a unui soldat. Isus întoarce soldaților obrazul celălalt, așa cum învățase în predica de pe munte: centurionului din Cafarnaum îi dăduse disponibilitatea sa. Acum, de pe Cruce, poate doar să-și ofere coasta sa din care va curge apă și sânge, pentru iertarea păcatelor".

Examinează apoi Evanghelia lui Matei care explică modul în care lovitura de suliță este dată "înainte" de moartea lui Isus și nu după aceea, ca în Evanghelia lui Ioan, chiar dacă - afirmă el - în Biserică la sfârșit a prevalat interpretarea din a patra Evanghelie: lovitura de suliță "după" moartea Domnului. În sfârșit meditația se oprește asupra femeilor prezente la scena răstignirii. Conform lui Matei, sunt "multe", între care Maria "mama lui Iacob și Iosif"; pentru unii această figură este "mama Domnului", care este prezentă "sub cruce" ca în Evanghelia lui Ioan: "Probabil că aici, cum au afirmat unii, evanghelistul Matei - care ar putea chiar să-l fi inspirat pe Ioan - vrea să spună că ea este acolo, dar într-un mod foarte pieziș, ba chiar cu o subliniere, o strategie retorică nenumind-o «Mama Domnului», ci «Maria, mama lui Iacob și a lui Iosif». Pentru ce motiv? Cineva a scris - și este o ipoteză interesantă - că Maria, Mama lui Isus, nu mai este pur și simplu ea și Isus nu mai este pur și simplu Fiul Mariei. Așa cum după aceea Maria, în Evanghelia lui Ioan, nu va mai fi pur și simplu Mama lui Isus, ci Mama discipolului iubit și deci Mama Bisericii. În același mod Maria, în Pătimirea după Matei, este acolo și ar fi însă mama lui Iacob și a lui Ioan, adică a fraților săi: și deci și pentru noi, pentru această Evanghelie, Mama Bisericii".

Franciscanul invită după aceea să ne întrebăm dacă, din cauza "închiderilor" sau din orgoliu, nu îi înțelegem pe alții, nu atât pentru că lucrurile pe care le spun "sunt întunecate", ci pur și simplu pentru că "nu vrem să le înțelegem". Apoi solicită să încercăm să înțelegem dacă există un "defect" în comunicarea cu alții, îndemnând la "îmbunătățirea ei", crescând "în umilință", și dacă reușim "să percepem prezența lui Dumnezeu" și în "caracterul obișnuit al cotidianului" sau în "privirea celuilalt".

(După Radio Vatican, 9 martie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat