Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Glasul lui Petru

Începute la Ariccia exercițiile spirituale ale Curiei Romane

Cu invitația de a se întreba dacă într-adevăr "ascultăm glasul lui Petru și al celor mai slabi, pe ce baze luăm deciziile noastre și dacă în viața noastră există «retrageri strategice» pentru a nu-l urma pe Isus până la capăt", părintele Giulio Michelini a început exercițiile spirituale cu papa Francisc și Curia Romană. "Pătimirea, moartea și învierea lui Isus după Matei" este tema pe care călugărul din ordinul fraților minori a ales-o ca să o propună pentru meditațiile sale.

În Casa Învățătorul Divin, la Ariccia - unde și anul acesta se desfășoară exercițiile, care se vor încheia în dimineața zilei de vineri, 10 martie - pontiful a ajuns duminică, 5 martie, la ora 16.50, într-unul din cele două autocare plecate din Vatican cu peste șaptezeci de participanți la exercițiile spirituale. L-au primit, împreună cu predicatorul, arhiepiscopul Angelo Becciu, substitut de la Secretariatul de Stat, monseniorul Leonardo Sapienza, regent al Prefecturii Casei Pontificale, și părintele Valdir José De Castro, superior general al Societății Sfântului Paul, împreună cu comunitatea călugărească de la Ariccia.

Deja în reflecția introductivă, desfășurată imediat după sosire, predicatorul a prezentat conținuturile esențiale ale meditațiilor, subliniind îndeosebi că "viața lui Isus nu este o ficțiune". Existența sa pământească și moartea sa, a afirmat el, "sunt strâns legate și noi, cu meditațiile noastre, ne vom întoarce de fiecare dată în Galileea, unde Isus a petrecut aproape toată viața sa și acolo vom găsi acele trăsături care ne vor duce la Ierusalim pentru a vorbi despre pătimirea, moartea și învierea sa". Fiecare meditație, a precizat el, "va porni de la exegeza unui text luat din capitolele 26-28 din Evanghelia lui Matei, recitit ținând pe fundal activitatea lui Isus în Galileea". Și "de la interpretarea textului se va trece apoi la o lectură de tip existențial și spiritual".

Așadar, "a sta cu Isus" este prima cheie de lectură. Dar și "a sta cu Petru", urmând indicațiile din Evangelii gaudium pentru "a ne considera toți înăuntru grupul celor care trebuie să fie reevanghelizați". De aceea, a spus celor prezenți părintele Michelini, "voi, iubiți frați, sunteți în centrul acelei evanghelizări pe care Domnul a gândit-o pentru persoanele voastre, care vă ocupați de Biserică și de ceilalți, dar care sunteți chemați, pentru acest timp special, să stați și la o parte, voi singuri, într-un loc pustiu, pentru a vă opri, a vă ruga și a vă odihni un pic".

"Mărturisirea lui Petru și drumul lui Isus până la Ierusalim" (Mt16,13-21) au fost firul conducător al primei meditații, în dimineața zilei de luni 6 martie. "Dacă Domnul a făcut diferite călătorii spre cetatea sfântă, așa cum aflăm din Evanghelia după Ioan, pentru cele trei sărbători iudaice de pelerinaj - a explicat predicatorul - aceea pe care Isus la un anumit moment o anunță se deosebește de toate celelalte: este ultima, este detonatorul pătimirii, morții și învierii sale". Astfel "în ceea ce am putea numi «trilogia sinoptică a sfârșitului» - pentru a o distinge de aceea care se află la începutul Evangheliilor sinoptice (Botezătorul; botezul lui Isus; ispitirea) - este important de a observa logica și cronologia evenimentelor: Petru îl recunoaște în Isus pe Mesia; Isus anunță pătimirea sa; schimbarea la față pe munte".

Dar "pentru ce Isus, așa cum scrie evanghelistul Matei, «de atunci» anunță acel ultim pelerinaj al său spre Ierusalim?", s-a întrebat călugărul, amintind că "Isus, care vorbește și drept cuvânt al Tatălui, l-a ascultat pe Petru și a primit învestitura sa mesianică, confirmată mai apoi, în mod umil, de o femeie, la Betania".

Așadar, diferit "de marile personaje din trecut, ca Alexandru cel Mare care conform biografiilor antice lua decizii grație practicilor magice sau ghicitorilor sau oniromanției, Isus nu ajunge la convingerile sale prin arta divinatorie, nici grație sugestiilor vrăjitorilor și nici prin vise: între altele, în Evanghelii Isus nu visează". În schimb face asta "grație rugăciunii, darului Duhului și pentru că Tatăl îi vorbește printr-un glas umil".

În tradiția iudaică, "după sfârșitul marii profeții - a continuat Michelini - se credea că Dumnezeu s-ar revela prin copii, prin vise, prin nebuni, un «glas mic»: toate sunt moduri pentru a spune că în mod obișnuit comunicarea divină nu este eclatantă sau impunătoare, ci mai asemănătoare cu foșnetul unui vânt slab, care suflă pentru Ilie pe muntele Horeb, decât cu tunetul care despică cedrii din Liban" (cum se citește în Ps 29,5). Iată că, a afirmat predicatorul, "Isus, umil cu inima, ascultă glasul lui Petru și, de atunci, își asumă consecințele extreme ale cuvintelor sale și ale acțiunilor sale: nu se mai retrage, ci anunță moartea-învierea sa la Ierusalim".

La încheierea acestor linii de reflecție, predicatorul a sugerat o adevărată cercetare a cugetului, prin trei întrebări directe, pentru a actualiza și a personaliza întreaga meditație. "Prima întrebare - a spus el - are de-a face cu deciziile pe care le iau, înțelegând nu micile decizii zilnice, ci acelea mai importante pentru viață. Pe baza cărui criteriu fac discernământ? Decid din impuls, mă las cuprins de obișnuință, mă pun pe mine însumi și personalul meu avantaj în fața împărăției lui Dumnezeu și a altora, ascult glasul lui Dumnezeu care vorbește însă în mod umil?".

A doua întrebare provenită din conținuturile meditației se referă tocmai la "acel glas care vorbește cum vorbesc copiii sau nebunii, care este slab ca visele sau o voce interioară". Nu întâmplător "Tatăl a vorbit și prin mărturisirea lui Simon: Isus în umanitatea sa, precum și sfântul Francisc de Assisi, au înțeles că Dumnezeu se revelează și discipolului și prin discipolul cel mai mic". Și atunci, a întrebat predicatorul solicitând o reflecție personală, "avem umilința de a-l asculta pe Petru, avem umilința de a ne asculta unii pe alții, fiind atenți la prejudecățile noastre, atenți să percepem acele lucruri pe care Dumnezeu ni le poate spune prin glasurile slabe ale altora, sau ascultăm numai glasul nostru care vorbește altora?".

Cu a treia întrebare din cercetarea cugetului, Michelini a invitat să reflectăm asupra "retragerilor noastre strategice", întrebându-ne dacă acceptăm sau nu "să mergem până la capăt pentru a-l urma pe Isus Cristos, ținând cont că asta comportă a purta crucea, așa cum a spus discipolilor și lui Simon, imediat după mărturisire: «Dacă vrea cineva să vină după mine, să renunțe la el însuși, să-și ia crucea și să mă urmeze»".

(După L'Osservatore Romano, 6-7 martie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat