Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a V-a din Postul Mare - Anul A - 2017

Pentru că Isus a suferit și noi vom suferi. Pentru că Isus a învins și noi vom învinge. Pentru că Isus a înviat și noi vom învia!

Drumul lui Isus spre Calvar, drum făcut de Isus de bunăvoie și din dragoste pentru noi, este aproape de țintă (cf. In 10,18). Dar Isus a făcut a cest drum spre jertfa de sine pentru noi și în locul nostru, dându-ne ultimele sale învățături mântuitoare, căutând astfel să-i convingă pe cât mai mulți oameni să creadă în el și să-l primească ca unic mântuitor trimis de Tată spre mântuirea lor. Să rememorăm acest drum spre patimă și de jertfă pentru noi și în locul nostru, drum redat de Biserică începând cu prima duminică din Postul Mare și până acum.

În toate aceste duminici îl vedem pe Isus: fie în pustiul Ierihon, unde ne arată puterea sa asupra satanei; fie îl vedem pe Tabor, unde ne arată că deține cheia fericirii noastre; fie îl vedem la Sihar, unde ne arată că deține cunoașterea tainelor inimii și dezlegarea lor; fie îl vedem la Ierusalim, unde ne arată că el este lumina pentru orice orbire trupească și sufletească; fie îl vedem astăzi în Betania, unde ne arată că el este învierea și viața și că deține cheile vieții și ale morții pentru oricine crede în el.

Lazăr, Marta și Maria, niște orfani "oarecare", dar orfani care, datorită credinței și prieteniei lor cu Isus, devin cunoscuți până la Ierusalim, până la marginile pământului și până în împărăția cerurilor; și orfani care beneficiază nu numai de atenția oamenilor dar mai ales beneficiază de dragostea lui Isus și de puterea minunilor sale. Deci niște "oarecare", dar care prin credința și prietenia lor cu Isus, devin un centru de atenție pentru Dumnezeu și oameni, binecuvântați de Dumnezeu și de oameni. Un prim mesaj și o primă veste bună ale pericopei evanghelice de astăzi sunt acestea: Cei mici și săraci care vin la Cristos devin oameni cu statutul schimbat, iar la această schimbare de statut suntem chemați și unul fiecare dintre noi prin credința în Isus, noi care, asemenea lui Lazăr, Marta și Maria, nu suntem bogați și înțelepți în felul lumii (cf. 1Cor 1,26-29).

Tradiția ne spune că Lazăr, Marta și Maria, întăriți de Isus cu speranța și credința în înviere, au suportat prigoană și au vestit evanghelia. După înălțarea lui Isus, mai exact după ce diaconul Ștefan a fost ucis, a izbucnit o persecuție cruntă împotriva Bisericii din Ierusalim, iar dreptul Lazăr a fost izgonit din Ierusalim. Sfintele sale surori l-au însoțit și l-au ajutat în propovăduirea evangheliei în mai multe locuri. Au predicat în Cipru, apoi au ajuns până la Marsillia, Franța de astăzi, unde Lazăr a devenit întâiul ei episcop.

Isus a căutat și caută mereu oameni simpli pentru a-i înnobila, oameni săraci pentru a-i îmbogăți, așa cum i-a căutat pe cei 12 apostoli, așa cum i-a pe cei trei frați din Betania, așa cum i-a chemat pe mulți alții și așa cum ne cheamă și pe noi. Iată două exemple în acest sens:

Sfântul Vincențiu de Paul (1581-1660) s-a născut dintr-o familie de țărani săraci din Franța. Chiar dacă era dotat cu o inteligență vie, până la 15 ani nu a făcut altceva decât să aibă grijă de puținele oi și de cei câțiva porci ai familiei sale sărace. Pe el Dumnezeu l-a ales să fie preot. De la gândul de a-și ajuta părinții săraci, gând pentru care merge să recupereze o datorie dar cade prizonier la corsari care îl vând unui negustor de sclavi musulman, Dumnezeu îi schimbă gândul de a ajuta suflete sărace spiritual. Sfântul Vincențiu a fost și un mare conducător de suflete la Cristos, suflete pe care le-a îmbogățit cu pace și bucurie. Astăzi este mare și bogat lângă Isus în paradis împreună cu multe suflete. Sfânta Ángela de la Cruz Guerrero González (1846-1932) s-a născut într-o familie săracă din Sevilia, Spania, dar bogată în virtuți. Încă de mică a trebuit să abandoneze școala pentru a lucra într-un atelier de cizmărie. În 1871, printr-un act privat, i-a promis Domnului să trăiască conform sfaturilor evanghelice. În experiența ei de rugăciune a văzut o cruce în fața alteia pe care se afla Cristos răstignit și a primit chemarea de a se răstigni împreună cu el pentru mântuirea sufletelor. În 1875 a pus bazele Institutului Surorile Societății Crucii, care se vor distinge prin slujirea lui Dumnezeu în frații cei mai nevoiași, "făcându-se sărace cu ei pentru a-i conduce la Cristos". Astăzi este bogată și mare în cer lângă Isus, împreună cu multe suflete.

Revenim la pericopa evanghelică pentru a mai scoate învățături mântuitoare. Lazăr, prietenul lui Isus, se îmbolnăvește grav și în scurt timp moare. Isus știa despre boala și moartea lui mai înainte ca Marta și Maria să-i trimită vorbă. Dar intenționat a mai întârziat încă patru zile după moartea lui Lazăr, pentru a da învățătura importantă a învierii morților, învățătură schițată deja în cartea profetului Ezechiel (cf. Ez 37,12-14). Aici, Isus s-a folosit de credința iudeilor, conform căreia sufletul omului mai rămânea în trup încă trei zile după moarte, iar în a patra zi părăsea trupul care intra în putrefacție. Evanghelia de astăzi menționând că Lazăr era mort de patru zile și că mirosea deja, vrea să ne spună că posibilitatea învierii lui Lazăr, era fără putință și fără speranță pentru oameni, ca și cea a oaselor uscate din viziunea lui Ezechiel, dar nu era cu neputință pentru el. Și a dovedit-o înviindu-l pe Lazăr.

Prin miracolul învierii lui Lazăr cel mort de patru zile și care mirosea deja, Isus ne cheamă și pe noi la credința în înviere, chiar dacă oamenii au murit de multă vreme și când omenește vorbind nu mai este nici o speranță. Ne cheamă la o mare credință în înviere ca pe: Abraham care a crezut în Dumnezeu "care dă viață celor morți și cheamă la ființă cele ce nu sunt" (Rom 4,17), "sperând împotriva oricărei speranțe" (Rom 4,18). Iov care a crezut în înviere, spunând: "Cred că Răscumpărătorul meu trăiește, și în ziua cea din urmă din pământ voi învia. Și cu ochii mei îl voi vedea pe Dumnezeu, mântuitorul meu. Eu însumi îl voi vedea, și nu altul, și ochii mei îl vor privi. Aceasta este speranța care se află în adâncul inimii mele" (cf. Iob 19,25-27); Marta și Maria care au crezut și ele în învierea fratelui lor Lazăr și au văzut minunea învierii lui la patru zile după moarte (cf. In 11,46).

Isus însuși, care acum este în drum spre moartea pe cruce, a crezut în învierea sa, prin slava Tatălui și prin puterea Duhului (cf. Rom 6,4; 8,11), înviere pe care a anunțat-o de mai înainte (cf. Mt 17,23; 20,19; Mc 9,31; Lc 18,33), înviere pe care a predicat-o pentru toți (cf. Mt 22,32; Mc 12,27; Lc 20,38), înviere garantată prin multe învieri: cea a fiicei lui Iair (cf. Mt 9,18-26), a tânărului din Naim (cf. Lc 7,11-16) și a lui Lazăr. Apostolul Paul, care dorea să moară și să fie cu Isus (cf. Fil 1,21), a crezut și a predicat și el o înviere a morților (cf. Fap 17,31).

Isus ne cerea și nouă astăzi, ca lui Marta și Maria, să credem și să predicăm învierea morților, să nu râdem de această speranță ca atenienii (cf. Fap 17,32-34) și nici să nu acționăm contrar evidenței ca cei amăgiți de diavol din evanghelia de astăzi care s-au dus la farisei și marii preoți (cf. In 11,46-47).

Începând cu primii creștini și până astăzi un număr incalculabil de credincioși au crezut în învierea morților, au predicat-o și nu au fugit dinaintea ucigașilor lor. Astăzi 2 aprilie, avem înscris în calendar, sfântul martir Appianp, ucis pentru credință la Cezareea, în Palestina, în anul 306. Sub împăratul Maximin, creștinii erau forțați să sacrifice public zeilor, ca semn al lepădării de Cristos. Appiană, crezând în înviere, a mers fără frică la guvernatorul Urban și i-a cerut să oprească masacrul creștinilor. Pentru aceasta, a fost arestat, i s-au înfășurat picioarele într-o pânză înmuiată în ulei și i s-a dat foc, apoi a fost aruncat în mare. A murit cu speranța și credința învierii.

Salutul celor două surori, Marta și Maria, pare a fi o mustrare la adresa întârzierii lui Isus, întârziere pe care nu au înțeles-o imediat, dar pe care au înțeles-o un pic mai târziu. De aceea, când nu înțelegem din prima niște lucruri dureroase din viața noastră, cel mai bine este să spunem: "Doamne, facă-se voia ta" (cf. Mt 6,10). Dar Marta avea credință: "Știu că Dumnezeu îți va da tot ce veți cere" (In 11,22). Ba mai mult, Marta avea credința divinității lui Isus: "Cred că tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu, care trebuia să vină în lume" (In 11,27). Marta s-a dus cu vestea cea bună a lui Isus, "Eu sunt învierea și viața" (In 11,25), la sora sa Maria, așa cum Maica Domnului s-a dus cu vestea cea bună la Elisabeta (cf. Lc 1,39), așa cum Andrei s-a dus cu vestea cea bună la Petru (cf. In 1,41), așa cum Filip s-a dus cu vestea cea bună la Natanael (cf. In 1,45), căci credința vine prin auzire și se vădește prin vestire (Rom 10,17).

Frumos și mișcător lucru este să mângâi pe cineva. Plânsul lui Isus este ca o fereastră prin care se poate vedea iubirea lui Dumnezeu față de noi oamenii. Isus care a plâns la mormântul lui Lazăr, a plâns de fapt înaintea primei creații căzute în dezordine, în prada morții și în descompunere. Dar, după patima, moartea, învierea și trimiterea Duhului Sfânt va reface ordinea de la început. Biblia spune că lui Dumnezeu îi plânge inima și pentru Mohab, un popor idolatru, dar care și ei sunt copiii săi (Is 15,5). Isus, deși mergea la cruce, îi mângâie pe apostoli (cf. In 16,33); deși purta crucea, mângâia femeile din Ierusalim care plângeau (cf. Lc 23,28); deși murea pe cruce, mângâia pe tâlharul căit (cf. Lc 23,43); deși țintuit pe cruce, se gândea la mama lui Maria, pe care a lăsat-o în grija lui Ioan (cf. In 19,27).

"Mângâiați, mângâiați pe poporul meu, zice Dumnezeul vostru. Vorbiți bine Ierusalimului și spuneți-i că robia lui s-a sfârșit, că nelegiuirea lui este ispășită; căci a primit din mâna Domnului de două ori cât toate păcatele lui" (Is 40,1-2). Aceasta este porunca Domnului și pentru cei din Noul Testament: "Mângâiați-vă și întăriți-vă unii pe alții (cf. 1Tes 5,11).

O doamnă în vârstă, venită într-o stațiune, văzând pe o bancă din parc un tânăr abătut, s-a așezat lângă el cu gând să-l ajute. Ca să intre în vorbă cu el a scos din geantă un pachețel cu plăcinte și mâncând, l-a servit și pe el. "Vă rog să serviți și dvs. că le-am pregătit chiar eu". Tânărul ca să nu pară nepoliticos, a servit o plăcintuță și a mulțumit. Au început să vorbească despre vreme, despre vremuri, despre cine le conduce și așa bătrâna a dus discuția spre Dumnezeu, în ale cărui mâini ea și-a pus viața încă din tinerețe. Deși încercările nu i-au lipsit, nu i-a lipsit nici curajul de a le depăși. S-au întâlnit și a doua zi, și a treia zi și așa până la plecare. La plecare tânărul i-a spus bătrânei: "În ziua în care ne-am întâlnit aveam de gând să-mi pun capăt zilelor. Mulțumesc că m-ați abordat și mi-ați vorbit de Dumnezeu care ne iubește și nu ne părăsește când trecem prin încercări".

Biblia spune: "Bucurați-vă cu cei ce se bucură; plângeți cu cei ce plâng" (Rom 12,15). "Binecuvântat să fie Dumnezeu, Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, Părintele îndurărilor și Dumnezeul oricărei mângâieri, care ne mângâie în toate necazurile noastre, pentru ca, prin mângâierea cu care noi înșine suntem mângâiați de Dumnezeu, să putem mângâia pe cei ce se află în vreun necaz" (2Cor 1,3-4)!

Lazăr, deși a fost înviat de Isus, a trebuit să moară din nou. Pentru ca Lazăr și noi, toți ucenicii lui, să putem învia fără a mai muri, Isus însuși va trebui să sufere mult, să moară pe cruce și să învie din morți. Acest lucru a fost stabilit din veșnicie, iar Isus a acceptat. De aceea, Isus a rămas liniștit în fața "profeției" lui Caiafa și fața hotărârii Sinedriului de a-l da la moarte (cf. In 11,51-53). Numai așa ni l-a putut trimite pe Duhul Sfânt de la Tatăl, acel Duh Sfânt care va învia trupurile noastre muritoare cum l-a înviat și pe Isus (cf. Rom 8,11); acel Duh Sfânt care când intră într-un om, realizează o "făptură nouă" (cf. 2Cor 5,15).

Duminica de astăzi, după ce ne pregătește pentru a-l primi pe Isus ca unicul mântuitor al lumii, ca pe cel care singur este viața și învierea, ne pregătește și pentru bucuria învierii lui Isus, bucurie care înseamnă și garanția învierii noastre. Duhul lui Dumnezeu rod învierii lui Isus, Duhul care va da viață trupurilor noastre muritoare, Duhul care locuiește deja în noi începând cu Botezul nostru, este reaprins, îmbucurat și înviorat prin sărbătoarea învierii lui Isus și prin participarea noastră la sfintele taine. Duhul Sfânt așteaptă doar comanda divină, fie a învierii noastre dacă am murit, fie a mutării noastre în cer dacă suntem în viață la venirea lui Isus (cf. 1Tes 4,16-18).

După ce am văzut toate aceste argumente divine, oare o să mai găsim motive, noi, cei apăsați de diavol, de durere, de păcat, de orbire și de moarte, să nu venim la Isus cu starea noastră? Normal și logic nu trebuie să găsim motive, căci chiar locuitorii Siharului au venit toți la credința în Isus (cf. In 4,39); căci chiar mulți martori ai vindecării orbului din naștere au venit la credința în Isus (cf. In 10,21); și astăzi mulți martorii învierii lui Lazăr au venit la credința în Isus (cf. In 11,45).

Dar din păcate mai sunt și oameni ilogici, care s-au obișnuit cu diavolul, cu povoara, cu durerea, cu lipsa, cu păcatul, cu întunericul și moartea că îl refuză pe Isus, singurul mântuitor și îl dau la moarte, spre nefericirea și moartea lor veșnică. La vindecarea orbului din naștere, niște orbi spirituali, cu pretenția de văzători, au ținut sfat cum să stingă Lumina, cum să-l omoare pe Isus. La învierea lui Lazăr, niște morți sufletește au ținut sfat cum să omoare viața, cum să-l omoare pe Isus. Dar toți aceștia se aseamănă cu nechibzuitul împărat roman, Iulian Apostatul (330-363), care voind să-l omoare și el pe Isus a dat ordin soldaților săi să săgeteze cerul. Și care a fost rezultatul? Săgețile au căzut în capul acelora care le-au trimis spre cer. În lupta sa cu Isus, Iulian Apostatul, a trebuit să-și recunoască înfrângerea: "Ai învins, Galileene!" Așa vor spune într-o zi și toți potrivnicii lui Isus.

Să nu uităm poruncile lui Isus de la mormântul lui Lazăr: "Crede în mine și vei vedea" (cf. In 11,25-26.40). Pentru acest scop sunt toate catehezele pe care le auziți în acest timp. "Dați piatra la o parte" (In 11,39). "Dezlegați-l și lăsați-l să meargă" (In 11,44). Pentru noi această piatră este în primul rând păcatul și dezlegarea este sfânta Spovadă. De aceea, Biserica ne cheamă cu insistență în acest timp la sfânta Spovadă ca să primim dezlegarea de păcate cerută de Isus. Apoi, să nu uităm ceea ce ne spune astăzi și psalmistul: "La Domnul este îndurare și belșug de mântuire" (Ps 130,7).

Pentru că Isus a suferit, și noi vom suferi. Pentru că Isus a învins, și noi vom învinge. Pentru că Isus a înviat, și noi vom învia.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat