Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Buna-Vestire a preacuratei Fecioare Maria - 2017

"Din cer, de la Domnul, un înger azi zboară cu vestea cea bună la sfânta Fecioară. Acum se-mplinește speranța și visul: În lume apare Mesia, Promisul" (cf. Breviar, imn de la Laude).

În fiecare an, la 25 martie, creștinii din întreaga lume o sărbătoresc pe preacurata fecioară Maria bine vestită de îngerul Domnului care îi vestește apropiata naștere a lui Mesia din sânul ei preacurat, unde Maria reprezintă omenirea în așteptarea mântuirii promise. Un imn creștin spune: "Vestea bună trecea astăzi din gură în gură; de sărmana lume cerul se îndură. Doamne, jugul nostru ai voit să-l scuturi, să ne întorci la starea dintru începuturi. Șirul lung de veacuri trece pe încetul, până se împlinește cea prezis profetul. De pe tronul slavei îngerul coboară și cu veste bună intră la Fecioară" (cf. Imn Breviar, Vespere I).

Iată și alte două fragmente din imnurile solemnității Bunei-Vestiri, de astăzi: "De-acum omenirea orbise sărmana, la mari rătăciri o împinse satana; făcând din nimicuri ființe divine, la lemne și pietre a ajuns să se-nchine. Cristos Dumnezeu cu a sa îndurare, venind de la Tatăl în lume apare. Făptura umană nu poate s-o vadă expusă pieirii și diavolului pradă. El însuși cu trup omenesc se-nveșmântă, ca prin pătimirea și moartea sfântă, pe om să-l salveze, să-l scoată din moarte. Pe brațele sale la Tatăl să-l poarte" (cf. Imn Breviar, Oficiul lecturilor). Și iarăși: "În clipa aceasta nespus de solemnă, pământul primește o victimă demnă, menită cu sângele jertfei să spele, păcatele lumii cumplite și grele" (cf. Imn Breviar, Laude).

Iată ce ne spune și un antifon (un verset inspirat din Biblie) al sărbătorii de astăzi: "Cuvântul cel de sus, născut din Tatăl înaintea veacurilor, astăzi s-a nimicit pe sine făcându-se trup pentru noi". Iată, desfășurarea acestui verset de către sfântul Paul: "Cristos Isus, fiind din fire Dumnezeu, nu a considerat un beneficiu propriu egalitatea sa cu Dumnezeu, ci s-a despuiat pe sine luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor, iar, după felul lui de a fi, a fost socotit ca un om. S-a umilit pe sine, făcându-se ascultător până la moarte, și încă moartea pe cruce. Pentru aceasta și Dumnezeu l-a înălțat și i-a dăruit numele care este mai presus de orice nume, pentru ca în numele lui Isus să se plece tot genunchiul: al celor din ceruri, al celor de pe pământ și al celor de dedesubt, și orice limbă să dea mărturie că Isus Cristos este Domn, spre gloria lui Dumnezeu Tatăl" (Fil 2,6-11).

Papa Leon cel Mare (390-461), în lectura a doua de la Breviar, ne explică și el: "Umilința naturii noastre a fost asumată de maiestatea divină, slăbiciunea de putere, mortalitatea noastră de veșnicie. Și pentru a plăti datoria care apăsa asupra noastră, natura inalterabilă a fost unită cu natura noastră alterabilă. Toate acestea s-au înfăptuit pentru ca așa cum se potrivea pentru mântuirea noastră, singurul și unicul mijlocitor dintre Dumnezeu și oameni, omul Isus Cristos, pe de o parte imun de moarte, pe de altă parte să fie supus ei. A asumat condiția de sclav, dar fără contaminarea păcatului. A înălțat omenitatea, dar nu a diminuat divinitatea. Stăpân și Domn al universului, ascunde maiestatea sa infinită, ia formă de slujitor; nepieritor și nemuritor ca Dumnezeu, nu refuză să devină om pieritor".

Dumnezeu, părintele îndurărilor, a voit ca întruparea Fiului său să fie precedată de consimțământul celor predestinați să fie mântuiți. După cum ei au contribuit la venirea morții, tot așa acum trebuiau să contribuie și la dăruirea vieții. Suntem reprezentați în Evanghelia de astăzi de Maria cea blândă, smerită și credincioasă. De fapt niște oameni păcătoși și pierduți care așteaptă mila și mântuirea cerului, n-aveau cum să fie altfel. Cuvintele îngerului Gabriel: "Bucură-te tu, care ești plină de har, Domnul este cu tine", adresate Mariei care reprezenta lumea în așteptare, arată condescendența divină față de noi oamenii de mântuit. Aceasta este vestea cea mai bună auzită vreodată de noi oamenii și prețuirea cea mai mare primită vreodată de oameni după păcat, venirea Fiului lui Dumnezeu în lume pentru ca să biruiască pentru noi păcatul și moartea și pentru a ne face fiii lui Dumnezeu și moștenitorii împărăției cerurilor, și asta prin concursul nostru activ.

Textul primei lecturi este un oracol, un răspuns divin, pe care profetul Isaia l-a pronunțat în unul dintre cele mai critice momente pentru dinastia davidică (cf. Is 7,8-14). Promisiunile făcute de Dumnezeu referitor la ridicarea lui Mesia ca mântuitor al lumii, dintre urmașii lui David, păreau a fi serios periclitate de purtarea necredincioasă a regelui Ahaz. Tânăr și fără urmași la tron, Ahaz era în primejdia reală de a fi îndepărtat cu forța de pe tron, fără să lase urmași, căci deja era desemnat un rege străin care să-l înlocuiască, fiul lui Tabeel, dând astfel naștere la o dinastie străină de cea a lui David (cf. Is 7, 6). Calea de urmat indicată de profetul Isaia era aceea a credinței în Dumnezeu (cf. Is 7,9). Calea aleasă de regele Ahaz era însă calea nesigură a alianțelor umane. În aceste momente dramatice, când erau în joc credibilitatea lui Dumnezeu și promisiunile mesianice făcute de el casei lui David, nașterea unui fiu al regelui care trebuia să garanteze poporului apropiata eliberare de dușmani, simbol al unei mântuiri viitoare, Dumnezeu însuși i-a spus regelui Ahaz prin gura profetului Isaia: "Cere un semn de la Domnul Dumnezeul tău". Ahaz a refuzat să o facă dintr-o pietate falsă: "Nu voi cere, nu-l voi ispiti pe Domnul". În ciuda necredinței lui Ahaz, Isaia promite un semn al prezenței lui Dumnezeu care salvează. Dumnezeu îi dă lui Ahaz un semn: nașterea unui fiu (Ezechia), pe care mama "îl va numi Emanuel", nume care înseamnă: Dumnezeu este cu noi. În solemnitatea Buneivestiri, se desprinde o idee clară: Acel "Da" nerostit, dar așteptat de Dumnezeu de la regele Ahaz, îl va rosti Maria, o descendentă onorabilă a lui David, care îl va naște pe Isus, adevăratul "Dumnezeu cu noi", adevăratul Emanuel promis (Mt 1, 23). Acel "Da" al Mariei îl așteaptă Dumnezeu și de la unul fiecare dintre noi.

Este o relatare interesantă despre un constructor de case pe care regele său să l-a chemat într-o zi și i-a zis: "Vreau să-mi faci pe temelia din fața ta o casă frumoasă pentru mine, o casă frumoasă cum tu ți-ai dori să o ai. Iată, ai aici banii necesari pentru a lua cele mai bune materiale și a plăti cei mai buni meșteri". De fapt regele voia să-i facă cadou acea casă pe care el o va construi din resursele regești. Relatarea, din păcate, nu are un final bun, căci constructorul nostru, văzând bunătatea și generozitatea regelui, a utilizat în folos propriu multe din resurse, făcând casa din materiale de slabă calitate și cu meșteri nepricepuți ieftini la preț. Numai la sfârșit, când regele i-a înmânat cheile casei construite din resursele sale, spunând că este darul său pentru el, a regretat modul cum a construit casa.

Dumnezeu repetă cu fiecare dintre noi, oamenii, această ofertă din povestire, căci îngerul Gabriel ne aduce zilnic această veste bună, ca din resursele sale divine, să-i facem o casă lui Dumnezeu, care acum știm sigur că este pentru noi, iar noi putem schimba deznodământul primului meșter și chiar suntem chemați să o facem. Constructorul din poveste ar avea poate o scuză că nu a știut că este pentru el casa, dar noi care știm acum că zidim pentru noi, nu mai avem nici o scuză. Răspunsul și disponibilitatea Mariei de a conlucra la planul divin, trebuie să fie și răspunsul nostru de a lucra în credință, în speranță, în dragoste, în smerenie, în recunoștință și în responsabilitate, asemenea ei, căci într-un loc atât de nobil cum este cerul, nu vom fi acceptați cu o construcție de slabă calitate

Celelalte de la sfânta Liturghie de astăzi ne vorbesc despre sentimentele lui Isus în momentul întrupării și despre răspunsul Mariei din momentul Bunei-Vestiri. Isus și Maria au aceleași cuvinte și sentimente față de Tatăl ceresc. Conform Scrisorii către Evrei, Isus i-a spus Tatălui ceresc: "Tu n-ai voit nici jertfă, nici ofrandă, ci mi-ai alcătuit un trup. Nu ți-au plăcut nici arderile de tot, nici jertfele pentru păcat. Atunci am zis: «Iată, vin ca să fac voința ta, Dumnezeule!»" (Evr 10,5-7). Aici mântuitorul Isus, care s-a oferit benevol ca jertfă de ispășire, ni se prezintă ca Servitorul lui Dumnezeu anunțat de profeți (cf. Ps 40,2-10), care va pune și va fi temelia mântuirii noastre (cf. 1Cor 3,11-12). Și Maria se prezintă pe sine ca servitoarea lui Dumnezeu: "Iată slujitoarea Domnului, fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38). Este un lucru minunat și un motiv de bucurie veșnică pentru Maria să știe că a răspuns așa cum Fiul ei dorea ca ea să răspundă. Dar, este un lucru minunat și un motiv de bucurie veșnică și pentru noi să știm că am răspuns asemenea Mariei la chemările lui Dumnezeu. Da, creatura, primind mântuirea, devine colaboratoare a lui Dumnezeu care vrea să mântuiască toți oamenii.

Undeva trăia un credincios foarte devotat Preasfintei Fecioare Maria. Într-o zi, acesta stătea într-o reculegere profundă și repeta cu ardoare cuvintele îngerului: "«Bucură-te, Marie»", căci Dumnezeu te-a copleșit cu iubirea sa, Domnul este cu tine; bucură-te, pentru că în inima ta de femeie și mamă a lui Isus se află toată plenitudinea binecuvântării divine!" Dar, iată că într-o zi, sfânta Fecioară a făcut să răsune în inima lui devotată următorul răspuns: "Fiule, ceea ce Dumnezeu mi-a dat, mi-a dat ca mamă și, prin urmare, nu-mi aparține numai mie, ci îți aparține și ție. Eu sunt prima care am gustat din bogăția imensă a Evangheliei iubirii lui Dumnezeu pentru noi, prin vestea adusă de Înger. Acum, eu îți vestesc cu bucurie: «Bucură-te, fiule, căci Dumnezeu te iubește și pe tine infinit de mult, Domnul este cu tine și împreună cu Isus ești moștenitorul oricărei binecuvântări cerești»". Atunci, credinciosul devotat Mariei a simțit în inima lui nevoia de a mulțumi: "Sufletul meu îl preamărește pe Domnul și duhul meu tresaltă de bucurie în Dumnezeu, Mântuitorul meu!"

Concediul s-a terminat. Oamenii obosiți și lipsiți de bună dispoziție, urcă într-un autobuz vechi pentru a se întoarce acasă. Privesc strada îndelung într-o monotonie apăsătoare. Toți erau muți, apăsați de povara și mizeria vieții. Călătoria pare plictisitoare și chiar insuportabilă. Dar la o oprire a autobuzului, urcă o femeie tânără cu un copil în brațe, care privește mirată în jur. Ochii tuturor se îndreaptă spre copilul vesel și zâmbitor din brațele ei. Vechiul autobuz pornește iar la drum. Tânăra mamă vorbește, râde, se joacă cu copilul ei încântător. Un aer ușor de curiozitate, de interes, de participare, de viață se răsfrânge pe fețele tuturor. Cineva surâde și rupe tăcerea, începe să comenteze. Astfel se reia dialogul între toți pasagerii. Acum e mai frumos și mai ușor să călătorești.

Pe vechiul autobuz al lumii a urcat o Mamă numită Maria, care a născut Iubirea, numită Isus. Dumnezeu a voit să o creeze pe Maria ca simbol al lumii mântuite care l-a născut pe Fiul său în lume. Isus este Fiul lui Dumnezeu pe care și noi asemenea Mariei trebuie să-l naștem în lume și în sufletele oamenilor. Acest Fiul al lui Dumnezeu pe care îl vom naște în noi și în lume, va fi bucuria noastră de aici și mai ales bucuria noastră din veșnicie.

Anthony M. Coniaris, un preot de rit răsăritean care trăiește în America, sintetizează astfel solemnitatea Bunei-Vestiri: "Dacă există o veste rea despre lume, nu deznădăjdui, căci există și veste bună despre Dumnezeu care poate schimba totul în bine. Dacă există o veste rea despre păcat, vinovăție și frică, există și vestea cea bună despre un Mântuitor iubitor care spune: «Pe cel care vine la mine nu-l voi izgoni afară» (In 6,37). Dacă există o veste rea despre slăbiciunea și neputința omului, există și vestea cea bună despre puterea lui Dumnezeu. Dacă există o veste rea despre suferința omului, există și vestea cea bună despre un Dumnezeu care ne iubește și ne poartă de grijă, despre un Dumnezeu care vine spre a fi cu noi în suferințele noastre: «Nu te teme, căci eu sunt cu tine; nu te uita cu îngrijorare, căci eu sunt Dumnezeul tău. Eu te întăresc și tot eu îți vin în ajutor. Eu te sprijin cu dreapta mea biruitoare» (Is 41,10). Dacă există o veste rea despre moarte, există și vestea cea bună despre Cristos cel înviat din morți asupra căruia moartea nu mai are nici o putere (cf. Rom 6,9) și care ne spune: «Am înviat și sunt mereu cu tine. Am înviat și am cheile morții și ale locuinței morților» (cf. Ap 1,18)".

Toate aceste speranțe ni le reamintim și ni le însușim, atunci când ne rugăm "Îngerul Domnului", care cuprinde vestea cea bună a mântuirii venite prin Maria și cinstirea Preasfintei Treimi ca răspuns, și pentru a cărei amintire și chemare la rugăciune, clopotele bisericilor bat de trei ori pe zi.

Da, astăzi celebrăm începutul mântuirii noastre și arătarea tainei celei din veac ascunsă: "Fiul lui Dumnezeu se face om din sânul feciorelnic al Sfintei Fecioare Maria, iar îngerul îi aduce această veste bună pentru întreaga omenire (cf. Col 1,26). Dar, astăzi spunem și noi cu Sfânta Fecioară Maria: "Iată slujitoarea Domnului: fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38), adică acceptăm să-l naștem pe Isus în lumea de mântuit și să-i dirijăm pe oameni spre el, spre fericirea noastră și a lor.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 29.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat