Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a IV-a din Postul Mare, "Duminica Laetare" și "Duminica Bibliei" - Anul A - 2017

"Este dorința mea vie ca acest cuvânt al lui Dumnezeu să fie tot mai mult celebrat, cunoscut și răspândit" (cf. Papa Francisc, Misericordia et misera, 7).

Suntem în duminica a patra din Postul Mare și Biserica ne conduce cu înțelepciune pe drumul spre Sfintele Paști. După ce în duminicile trecute ni l-a prezentat pe Isus ca: biruitor asupra diavolului, biruitor asupra nefericirilor noastre, biruitor asupra inimii robite de păcat, în duminica aceasta ni-l prezintă pe Isus și ca biruitor asupra întunericului venit peste noi în urma păcatului. De aceea, creștinii au numit duminica aceasta a orbului vindecat "Duminica Laetare", duminica bucuriei.

Și pentru că toate bucuriile mântuirii lui Dumnezeu prin Cristos și Duhul Sfânt noi le cunoaștem astăzi prin intermediul Sfintei Scripturi, prin intermediul Bibliei, sfântul părinte papa Francisc a voit ca această duminică a bucuriei să fie și "Duminica Bibliei", ca astfel să se reafirme locul central al cuvântului lui Dumnezeu în viața Bisericii și în viața creștinului.

Dar mai întâi să dezvoltăm câteva gânduri despre lecturile biblice ale duminicii vindecării orbului din naștere, "Duminica Laetare", și apoi vom dezvolta și niște gânduri despre "Duminica Bibliei".

Mai întâi spunem că Evanghelia după sfântul Ioan, evanghelie din care am citit și duminica trecută, din care citim duminica aceasta și din care vom citi și duminica viitoare, este o evanghelie a întâlnirilor personale ale lui Isus cu oamenii. Astfel vedem întâlnirile personale ale lui Isus cu: Andrei, Ioan, Bartolomeu, Nicodim, samariteana, paraliticul, orbul din naștere, Marta, Maria și Lazăr etc.

Iar ca să înțelegem mai bine pericopa evanghelică cu vindecarea orbului din naștere (cf. In 9,1-41), trebuie să facem recurs la prima lectură biblică (cf. 1Sam 16,1-13) și la psalmul responsorial (cf. Ps 23,1-6).

Prima lectură de astăzi ne amintește de faptul că "Dumnezeu căuta un om după inima sa" (cf. 1Sam 13,14). Acesta avea să fie David, al cărui nume înseamnă "preaiubit", o imagine profetică al lui Isus Cristos care avea să fie în chip desăvârșit "omul" după inima lui Dumnezeu. Ungerea lui David cu untdelemn, simbol al Duhului Sfânt, ne amintește de Isus, Fiul preaiubit al Tatălui, care la Botezul său în Iordan a fost uns cu Duhul Sfânt care a coborât și a rămas peste el (cf. In 1,33).

Pe acest Isus, adevăratul "om" după inima lui Dumnezeu, adevăratul "om" plin de Duhul Sfânt, Dumnezeu Tatăl avea să-l facă adevăratul "păstor" al poporului său, pentru ca oamenilor să nu le lipsească nimic, pentru ca oamenii să fie apărați de potrivnicii lor puternici și pentru ca oamenii să fie introduși la masa împărăției sale veșnice. Isus nu primește păcătoșii în fața ușii sau în curte, ca să-i ospăteze acolo, așa cum fac oamenii cu cerșetorii. Nu, Isus le deschide porțile de aur ale inimii sale regale și acolo îi primește pe păcătoși la sine (cf. Ps 23,1-6).

Pe acest Isus, "omul" după inima sa, Dumnezeu l-a trimis la lucru printre noi. Iar Isus, ca "bun păstor", aleargă continuu după oițele pierdute, rănite sau bolnave. După ce duminica trecută a vindecat și a adus în staulul lui Dumnezeu nu numai pe femeia samariteană de la fântâna lui Iacob, dar un întreg sat, o întreagă turmă de suflete rătăcite și bolnave, duminica aceasta Isus s-a dus în căutarea unui orb din naștere care demult îl aștepta pe Mesia, care după profeție singur putea să deschidă ochii orbilor din naștere (cf. Is 29,18; 35,5).

Dar Satana și-a trimis și el oamenii săi la lucru, pe fariseii și cărturarii de ieri și de astăzi, specialiști în "arta denigrării", ca să încurce lucrarea mântuirii. Aceștia au pornit și ei la lucru și planul lor era să facă din Isus, care a deschis ochii orbului, un păcătos, unul care are drac, unul de care să te temi, pentru ca astfel oamenii să nu alerge la el și să nu fie vindecați de orbirile provocate de păcat. Și satana a reușit cu unii din poporul evreu, așa cum a reușit cu unii dintre îngeri, așa cum a reușit cu primii oameni, așa cum a reușit chiar cu părinții orbului. Dar satana, prin farisei și cărturari, nu a reușit cu orbul vindecat, care a replicat: "De când este lumea, nu s-a auzit să fi deschis cineva ochii unui orb din naștere. Dacă omul acesta n-ar veni de la Dumnezeu, n-ar putea face nimic" (In 9,32-33); și nu a reușit nici cu mulți alții, care mărturiseau și ei: "Cuvintele acestea nu sunt cuvinte de îndrăcit; poate un drac să deschidă ochii orbilor?" (In 10,21).

Vreau să mă opresc cu câteva gânduri la răutatea denigrării. Denigrarea, sau "viclenia denigrării", care ni se prezintă mereu sub masca binelui, denigrare ridicată de satana și de acoliții lui la nivel de "artă", o artă a demolării sufletelor, o artă vicleană inventată în iad, o artă vicleană folosită de însuși satana la denigrarea lui Dumnezeu, spre căderea multor îngeri și a oamenilor (cf. Gen 3,1-7); artă vicleană folosită apoi de acoliții săi, fariseii și cărturarii, la denigrarea lui Isus, ca oamenii căzuți în întuneric să nu se lase luminați de el (cf. In 9,16); arta vicleană folosită apoi de eretici și la denigrarea Duhului Sfânt, pentru ca oamenii căzuți să nu primească puterea și viața (cf. 1Sam 16,13). Denigrarea, această artă vicleană a satanei de demolare a sufletelor, nu a prins numai la păgâni, nu a prins numai farisei și cărturari, nu a prins numai la eretici, nu a prins numai la ateii de altă dată și de acum, dar denigrarea, această artă demonică de demolare a sufletelor, a prins și la mulți creștini cu numele, care fac lucrarea satanei de a îndepărta multe suflete de mântuirea lui Dumnezeu.

De aceea, cea de-a doua lectură de astăzi (cf. Ef 5,8-14) ne spune să fim atenți la cuvintele rele pe care le putem rosti. Odinioară eram în întuneric, iar acum suntem acum lumină în Domnul. Două stări cărora le corespund două umblări: cea de altădată și cea care trebuie să ne caracterizeze viața de acum. De aceea, ca unii care suntem copiii lui "Dumnezeu iubire", să umblăm în dragoste; ca unii care am devenit "lumină în Domnul", să umblăm ca niște copii ai luminii; ca unii care am devenit copiii înțelepciunii divine, să ne purtăm cu înțelepciune. "Cercetați ce este plăcut lui Dumnezeu și nu luați câtuși de puțin parte la lucrările neroditoare ale întunericului; dimpotrivă, osândiți-le" (Ef 5,10-11)!

Orbul din naștere vindecat astăzi de Isus ne vorbește atât de starea noastră înnăscută de păcătoși orbi, cât și de minunea vindecării noastre de la Botez, când ni s-au deschis ochii la lumina realităților veșnice. Ba mai mult, Biblia în cinstea căreia facem astăzi sărbătoare, ne comunică bucuria că Isus, deși înălțat la cer, este rămas la lucru printre noi, în căutarea celor care vor să fie vindecați de el (cf. In 9,1-41). Isus, înălțat la Tatăl, este cu noi în toate zilele până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20), așa cum, trăind cu noi pe pământ, era înălțat la Tatăl din cer (cf. In 3,13).

Astăzi, când Isus, deși înălțat la cer, este rămas cu noi pentru a ne vindeca orbirile și bolile noastre, Biserica, prin glasul sfântului părinte papa Francisc, mai exact prin scrisoarea apostolică Misericordia et misera, ne amintește că Isus cel înălțat la cer folosește ca mijloc de vorbire cu noi Biblia și viața ucenicilor săi. Cineva spunea că "viața ucenicilor" este Biblia pe înțelesul lumii, sau Biblia pe care o mai citește astăzi lumea. De aceea, așa cum spunea papa Francisc, viața creștinului trebuie să fie pătrunsă de lumina învățăturilor Bibliei. Folosind comparația Bibliei cu "apa", putem spune că așa cum puterea apei se arată în florile, parfumul și roadele plantelor, tot astfel putem spune că puterea Bibliei se arată în viața de bucurie, de mărturie și de slujire a creștinilor.

Pentru că noi, creștinii catolici, citim public și cu glas tare întreaga Biblie pe durata a trei ani liturgici, pentru că noi, creștinii catolici, citim, medităm și ne hrănim zilnic din Biblie, Sfântul Părinte papa Francisc a voit să dedice o duminică specială de cinstire a Bibliei, prin care să se reafirme importanța Scripturilor în viața Bisericii și a creștinilor. Și în acest sens a fost aleasă duminica a IV-a din Postul Mare, duminică numită și "Duminica Laetare", duminică numită de acum și "Duminica Bibliei".

Din această cauză am purtat noi astăzi Biblia în procesiune și am împodobit amvonul de unde citim zilnic Biblia, spre mântuirea noastră. Biblia ni se recomandă a fi: cuvântul lui Dumnezeu cel viu și plin de putere; cuvântul lui Dumnezeu cel ca o sabie ascuțită și cu două tăișuri și care pătrunde până în adâncul inimii (cf. Evr 4,12); cuvântul lui Dumnezeu cel tare ca un ciocan care sfărâmă piatra inimii păcătoase (cf. Ier 23,29); cuvântul lui Dumnezeu cel care este o candelă aprinsă pentru pașii vieții noastre (cf. Ps 119,105); cuvântul lui Dumnezeu care ne îmbogățește mult mai decât aurul (cf. Ps 19,10); cuvântul lui Dumnezeu ce este ca o oglindă unde ne putem privi chipul (cf. Iac 1,23-25); cuvântul lui Dumnezeu, care este sămânța împărăției cerurilor pusă spre creștere și rodire în inima noastră (cf. 1Pt 1,23).

Apoi, într-o altă ordine de idei, Biblia ni se recomandă a fi și: pâinea vieții (cf. In 6,50); laptele duhovnicesc (cf. 1Pt 2,2); apa vieții (cf. In 7,38); miere și picur dulce din faguri (cf. Ps 19,10).

Venită la noi din cer, prin oameni aleși, Biblia este presărată cu mărturii, experiențe și realități străine de lumea noastră și ne atrage atenția că nu este totul aici și acum, că există un Dumnezeu infinit de mare și bun, care ne-a creat și care ne vrea cu gelozie pentru sine. Biblia ne spune că Dumnezeu, în persoana Fiului și a Duhului Sfânt, a plecat în căutarea omului pierdut și a făcut și face tot ce este necesar pentru ca să-l fericească și să-l mântuiască veșnic pe om.

Pentru că suntem în Duminica Bibliei, iată câteva întrebări la care însăși Biblia dă răspunsurile:

1. Câte cărți are Biblia? Biblia este o colecție de 73 de cărți.

2. Cine a scris Biblia? Pe de o parte ni se spune "Toată Scriptura este insuflată de Dumnezeu și de folos ca să învețe, să mustre, să îndrepte, să dea înțelepciune în neprihănire, pentru ca omul lui Dumnezeu să fie desăvârșit și cu totul destoinic pentru orice lucrare bună" (cf. 2Tim 3,16-17). Iar pe de altă parte ni se spune: "Oamenii au vorbit de la Dumnezeu, mânați de Duhul Sfânt" (cf. 2Pt 1,21), păstrându-și fiecare stilul, personalitatea și cultura (cf. Lc 1,1-4). Astfel, Scripturile sunt 100% un produs divin și tot 100% sunt un produs uman.

3. Cine realizează viața cea nouă vestită de Biblie? Pe de o parte ni se spune că "Dumnezeu este acela care lucrează în noi și ne dă după plăcerea lui voința și îndeplinirea" (cf. Fil 2,13). Iar pe de altă parte ni se spune, "Dați-vă și voi toate silințele! Duceți până la capăt mântuirea voastră, cu frică și cutremur" (2Pt 1,5-9). Deci, la viața cea nouă vestită de Biblie lucrează 100% Dumnezeu și tot 100% lucrează și omul.

4. Cine hotărăște mântuirea? Pe de o parte ni se spune: "Dumnezeu ne-a ales mai înainte de întemeierea lumii" (Rom 9,16). Și, pe de altă parte, ni se spune: "Oricine va chema numele Domnului va fi mântuit" (Rom 10,13). Iată că mântuirea depinde 100% de Dumnezeu și tot 100% de om. De aceea, cineva spunea că în cetatea mântuirii există două inscripții. Una pe dinafară, deasupra porții: "Oricine vrea, poate să intre!" și alta pe dinăuntru, tot deasupra porții: "Au intrat numai cei aleși!"

Am ales aceste referințe ca ele să ne fie de folos, pe de o parte, în a crede și primi mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, și, pe de altă parte, în a lucra cu frică și cutremur la mântuirea noastră. Dumnezeu a realizat la cruce mântuirea pentru orice om, însă un singur lucru nu face niciodată, să mântuiască cu forța pe cineva. Realizarea mântuirii depinde de noi oamenii.

Dacă îmi este permis, pot mărturisi că în viața mea de preot am întâlnit oameni care prin cuvântul Bibliei au ajuns să fie luminați spre convertire și spre o viață nouă. Iată câteva exemple:

Într-o zi primă zi de vineri din lună, pe când mă pregăteam să merg la bolnavi, a venit la biserică un domn care nu prea frecventa biserica și sacramentele și mi-a spus că și el este bolnav și că vrea să se spovedească. "Te-a trimis cineva de acasă?", i-am zis eu. "Nu, părinte", și arătându-i Biblia mi-a spus: "Cartea asta m-a trimis!" Da, cuvântul Bibliei este ca un ciocan, sfărâmă piatra inimii păcătoase (cf. Ier 23,29).

Unui enoriaș care lucra în învățământ și căruia îi plăcea să se numească "cărturar", dar era cam indiferent religios, într-o zi, pe când se lăuda cu acest titlu, i-am spus că, după Biblie, "cărturar" este acela care citește Biblia și apoi trăiește după ea. A priceput apropoul, dar a tăcut. După un oarecare timp, am început să-l văd la Liturghie în fiecare duminică. "Ce s-a întâmplat, v-ați luat concediu?", că mereu argumenta că nu are timp. "Nu, părinte". Arătându-mi Biblia, pe care acum o purta în borsetă, mi-a zis: "Ea i-a făcut «cărturarului» timp" (cf. Mt 13,52).

Cu ocazia binecuvântării caselor îmi plăcea să ofer credincioșilor cartea "Sfintele Evanghelii", tipărită de Surorile Pauline din București. Povestesc asta doar pentru a arăta puterea Bibliei. Într-una din familiile vizitate trăia un tânăr neascultător de părinți, neprieten cu Liturghia de duminică și cu sacramentele. Prin luna martie l-am văzut la sfânta Liturghie și la Spovadă. Mi-a zis: "Părinte, citirea cartea «Sfintele Evanghelii» m-a schimbat. Este atât de frumoasă!" (cf. In 5,39). "Da, i-am răspuns eu, nu este carte mai frumoasă". Eu cred că Biblia este cel mai bun dar al lui Dumnezeu făcut omului, după mântuirea de la cruce. Tot ce-i mai bun din partea cerului ne este comunicat prin această carte.

"Cuvântul lui Cristos să locuiască din belșug în voi în toată înțelepciunea. Învățați-vă și sfătuiți-vă unii pe alții cu psalmi, cu cântări de laudă și cu cântări duhovnicești, cântând lui Dumnezeu cu mulțumire în inima voastră" (Col 3,16).

În "Duminica Laetare" să ne facem bucuria de a citi zilnic măcar câte un capitol din Biblie și vom gusta bucuriile în ea, aici și în veșnicie. Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 55.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat