Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ceea ce în realitate unește

În doctrina justificării

De Kurt Koch

Publicăm fragmente ample din intervenția pe care cardinalul președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, în cadrul aniversării a cinci sute de ani ai Reformei, a rostit-o la 13 februarie 2017 la Roma, în aula magna a Facultății valdeze de teologie, cu tema "Primatul lui a primi față de a face. Despre actualitatea doctrinei creștine a justificării.

În 2017, lumea creștină comemorează cei cinci sute de ani ai Reformei. Fiind vorba despre primul centenar al Reformei în epoca ecumenică, ceea ce va caracteriza comemorarea nu vor mai fi tonuri subversive și polemice din punct de vedere confesional, ci un spirit ecumenic. Aceste circumstanțe favorabile sunt datorate îndeosebi faptului că nu vom aminti numai cei cinci sute de ani ai Reformei, ci și cincizeci de ani de dialog intens între catolici și protestanți, o perioadă de timp în cadrul căreia am putut descoperi ceea ce ne unește. Rezultat pozitiv al dialogurilor ecumenice a fost acela de a arăta că, în adevărurile fundamentale ale credinței creștine, a fost posibil să se formuleze un consens ecumenic, evidențiind de asemenea că diferențele teologice încă existente nu pun în discuție acest consens și că, prin urmare, condamnările doctrinale din secolul al XVI-lea, fie din partea catolică fie din partea protestantă, nu mai au astăzi valență între partenerii ecumenici.

Acest lucru este adevărat mai ales cu privire la "Declarația comună despre doctrina justificării", semnată la 31 octombrie 1999 la Augusta de Federația Luterană Mondială și de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor. Faptul că tocmai despre chestiunea centrală care a condus, în secolul al XVI-lea, la Reformă și după aceea la divizarea Bisericii a fost posibil să se obțină un amplu consens poate fi considerat o adevărată piatră de hotar ecumenică. Dialogul ecumenic din ultimele decenii a arătat că și depășirea acestei divizări și refacerea unității Bisericii vor putea să aibă loc numai pe drumul unei lecturi și al unei interpretări comune a Sfintei Scripturi. De fapt, ascultarea comună a Cuvântului lui Dumnezeu mărturisit în Sfânta Scriptură a condus la o convergență fundamentală în înțelegerea doctrinei justificării.

Pentru a înțelege în manieră mai aprofundată colaborarea dintre harul lui Dumnezeu și libertatea omului în cadrul mântuirii poate fi util să reflectăm asupra comparației folosite de teologul medieval Bonaventura pentru a ilustra forța speranței escatologice. Bonaventura compară mișcarea speranței cu zborul păsării, care plutește în aer și se lasă purtată de aer. Dar pentru a zbura, pasărea înainte de toate trebuie să-și deschidă aripile cât poate mai mult și să folosească, în mișcarea lor, toate energiile sale. Apoi ea însăși trebuie să se pună în mișcare pentru a-și lua zborul și a urca la înălțime. A trăi în speranță înseamnă așadar a zbura. De fapt, cine speră, trebuie să se străduiască, așa cum face pasărea, să se miște și să miște toate membrele sale, pentru a contrasta forța de gravitație care trage în jos, pentru a ajunge la adevăratele înălțimi și pentru a se lăsa purtat de aer. Cu această comparație, Bonaventura sugerează că marea speranță a credinței nu face superfluă acțiunea omului, ci dimpotrivă îi permite să dobândească forma justă și libertatea sa. A zbura cere toate energiile noastre; dar este posibil numai dacă ne încredințăm total aerului care ne înconjoară și care ne poartă. Așa cum pasărea poate să zboare pentru că știe că este ușoară, tot așa și creștinul va fi în măsură să zboare mai bine dacă nu-și va da sieși prea multă greutate și dacă, mai ales, nu se va lăsa strivit de forța de gravitație a păcatelor.

În aceeași direcție se îndreaptă o imagine asemănătoare utilizată de Martin Luther pentru a clarifica raportul dintre credință și fapte: "Evanghelia este ca o adiere rece și delicată în marea căldură a verii, este mângâiere în angoasa conștiinței. Dar imediat ce adierea Evangheliei a dat răcorire și întărire forțelor noastre, noi nu trebuie să rămânem indolenți, să ne culcăm și să sforăim; adică, atunci când Duhul lui Dumnezeu a potolit, a liniștit și a mângâiat conștiința noastră, atunci trebuie să demonstrăm și credința noastră cu faptele bune pe care Dumnezeu ni le-a poruncit și indicat în cele zece porunci". De fapt, cel care, în credință, este ridicat din preocuparea chinuitoare a propriei mântuiri poate și trebuie să ia asupra sa preocupările oamenilor și ale lumii.

Dacă ținem minte aceste asemănări, înțelegem și de ce teologul catolic Otto Hermann Pesch, expert despre Luther, a definit disputa care a izbucnit în timpul Reformei despre credință și despre fapte drept "cea mai superfluă dintre toate chestiunile controversate". Mesajul crucial al justificării omului prin credință, redescoperit în timpul Reformei, nu ne desparte ca și creștini, ci ne unește. Și că nu trebuie niciodată să ne despartă, cu toate că s-a întâmplat chiar asta multe secole, este demonstrat și de o mărturie care provine dintr-o epocă ce precede deschiderea ecumenică a Bisericii catolice în timpul Conciliului al II-lea din Vatican, adică mărturia sfintei Tereza a Pruncului Isus (1873-1897), pe care Catehismul Bisericii Catolice o prezintă cu scopul de a explica propria interpretare a doctrinei justificării: "După exilul de pe pământ, nădăjduiesc că mă voi bucura de tine în Patrie, dar nu vreau să adun merite pentru cer, vreau să lucrez numai pentru Iubirea ta. În seara acestei vieți, mă voi înfățișa înaintea ta cu mâinile goale, pentru că nu-ți cer, Doamne, să-mi socotești faptele. Toată dreptatea noastră este pătată în ochii tăi. Deci vreau să mă înveșmântez în însăși dreptatea ta și să primesc de la iubirea ta să te am veșnic pe Tine însuți". Nu este o întâmplare că sfânta Tereza a respins imaginea tradițională a sfințeniei, care îl vede pe sfânt ca pe un erou al virtuților, ca pe un "sportiv" capabil de prestații religioase foarte înalte. Pentru ea, sfințenia creștină nu se realizează în ceva senzațional și eroic, ci trăiește în cotidian sub vălul discreției unei credințe care nu se vede, așa încât însăși credința este conținutul esențial al sfințeniei. Tereza este convinsă că sfințenia constă nu atât în exerciții și prestații religioase, ci într-o atitudine esențială de fond hrănită de credința, în viața de toate zilele. Pentru aceasta, și-a abătut privirea de la acțiunile bune și de la faptele pioase, vestind și lăudând mai degrabă, cu bucurie, harul lui Dumnezeu. De fapt, ea știa că, în viața de credință, până la urmă, totul este har și că nimic nu este așa de departe de existența creștină ca speculația pioasă cu privire la răsplata cerească pentru faptele bune: "Trebuie să facem tot ceea ce putem, din iubire față de Dumnezeu, ci este indispensabil cu adevărat să ne punem toată încrederea noastră în Unicul care sfințește faptele noastre și care ne poate sfinți fără ele".

Aceasta este, în cuvintele unei sfinte catolice de la sfârșitul secolului al XIX-lea, doctrina justificării pure. De fapt, Tereza nu numai că a vestit mesajul pe deplin creștin al acelui "numai prin har", ci l-a mărturisit cu însăși viața ei. Străduindu-se să trăiască în toate în harul lui Dumnezeu, a anticipat înțelegerea ecumenică dintre Biserica catolică și Bisericile născute din Reformă, și asta s-a întâmplat pe "calea cea mică" pe care ea a întreprins-o, un drum pe care sola fide se reconciliază chiar și cu sola caritate, și în prima linie nu cu iubirea umană, ci cu iubirea lui Dumnezeu față de noi oamenii.

Este un semn promițător faptul că această înțelegere ecumenică a unei sfinte s-a realizat. Cu asta, și opoziția tradițională dintre pietatea catolică și pietatea protestantă a fost depășită, așa cum arată ceea ce scrie marele teolog protestant și martir creștin al regimului nazist, Dietrich Bonhoeffer, vorbind despre o conversație avută odată cu un pastor francez: "Ne pusesem simpla întrebare despre ce vrem să realizăm în fond cu viața noastră. El a spus: vreau să devin un sfânt. M-a uimit mult în acel moment. Totuși n-am fost de acord cu el, spunând mai mult sau mai puțin: eu vreau să învăț să cred". Dacă Dietrich Bonhoeffer ar fi cunoscut-o pe sfânta Tereza de Lisieux, probabil n-ar mai fi văzut o contrapoziție între a deveni sfinți și a învăța să creadă, înțelegând că, pentru această sfântă catolică, fundamentul sfințeniei creștine este tocmai credința. Cu siguranță, Tereza și Dietrich Bonhoeffer sunt deja în acord în această privință, în cer. Nouă, în viața noastră și în conviețuirea noastră ecumenică, ne rămâne misiunea de a trage consecințele corecte din această frumoasă mărturie de consens ecumenic despre doctrina justificării, chiar și în diferitele sale perspective spirituale dezvoltate în cadrul diferitelor tradiții confesionale. Și acest lucru putem și trebuie să-l facem îndeosebi în 2017, an al comemorării comune a Reformei, comemorare care ar fi fost inimaginabilă fără un consens ecumenic cu privire la doctrina justificării.

(După L'Osservatore Romano, 21 februarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat