Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vin nou în burdufuri noi

În documentul recent al dicasterului pentru viața consacrată

De José Rodriguez Carballo

La 6 ianuarie a fost publicat de Libreria Editrice Vaticana noul document al Congregației pentru Institutele de Viață Consacrată și Societățile de Viață Apostolică ce are ca titlu Pentru vin nou burdufuri noi. De la Conciliul al II-lea din Vatican: Viața consacrată și provocările încă deschise. Orientări. Documentul este rod a ceea ce a reieșit în adunarea plenară a dicasterului din 2014, care voia să facă o verificare salutară a parcursului vieții consacrate în acești cincizeci de ani care ne despart de Conciliul al II-lea din Vatican, o oprire pentru "a discerne calitatea și gradul de maturizare a vinului nou care s-a produs în lunga perioadă a reînnoirii post-conciliare" (nr. 9).

Cum se poate evidenția din titlu, textul pornește de la lògion al lui Isus ajuns la noi prin cei trei sinoptici și care în versiunea lui Marcu sună așa: "Nimeni nu pune vin nou în burdufuri vechi; altfel, vinul va sparge burdufurile și se vor pierde și vinul, și burdufurile. Însă vinul nou se pune în burdufuri noi" (Mc 2,22). (cf. nr. 1-3). În acest lògion Isus îi avertizează pe discipolii săi și comunitatea primară a creștinilor cu privire la tentația de a voi să armonizeze în propria viață prospețimea și forța profetică a mesajului lui Isus, îndeosebi relația cu milostivirea (cf. Mt 9,16-17), cu vechea mentalitate dominată de o dreptate care nu este desigur aceea a lui Isus (cf. In 8,1-11). Această mică parabolă avertizează cu privire la tendințele fariseice apărute în cadrul comunității primare care riscau să denatureze semnificația profundă a Evangheliei, bazată pe legea libertății (cf. Iac 2,12), pe adevărul care ne face autentic liberi (cf. In 8,32), noua dreptate superioară celei vechi (cf. Mt 5,20 șu). Aceste tentative nu fac altceva decât să ruineze vinul și burdufurile. Burdufurile uscate și rigide, structurile vechi, nu pot conține forța vinului bun (In 2,12) care nu este altceva decât vestirea bucuroasă și înțepătoare a Evangheliei. Domnul se situează la distanță deschisă și critică față de instituțiile din vechea alianță și cere, mai întâi discipolilor săi, să se deschidă la noutatea Evangheliei, la noutatea care este însuși Isus.

Aceasta este tentația mereu actuală pentru Biserică și cu siguranță pentru viața consacrată. Astăzi aceasta este pusă în fața marilor provocări pe care le comportă fidelitatea creativă la care ne cheamă Biserica (cf. Vita consecrata [VC], 37), în fața vocației profetice care o caracterizează și o face semnificativă în Biserică și în lume (cf. Papa Francisc, Scrisoare către toți consacrații, II, 2), în fața căutării pasionate a conformității cu Domnul (cf. VC, 37), în fața dificultăților pe care le comportă această "perioadă delicată și dură" pe care o trăim (cf. VC, 13) și în fața provocării mari de "a reproduce cu curaj îndrăzneala, sfințenia și creativitatea" fondatorilor noștri (cf. VC, 37). În acest context, este chemată să vegheze cu atenție pentru a nu ceda în fața tentației de a smulge "dintr-o haină nouă un petic pentru a cârpi o haină veche" sau de a arunca "vin nou în burdufuri vechi" (cf. Lc 5,36-37). În contextul vieții consacrate și al acestui document, putem spune foarte bine că nu este posibil a concilia vinul nou al carismelor noastre cu structuri demodate care nu numai că nu manifestă prospețimea și frumusețea lor, ci de atâtea ori le fac "invizibile" sau dacă nu foarte confuze. Carismele noastre cer deschidere mentală pentru a imagina modalități de adevărată sequela Christi, profetică și carismatică. Dacă vrem ca să rămână actuale carismele noastre și viața noastră de consacrați să vorbească tuturor contemporanilor noștri, aceste carisme și această viață trebuie să găsească structuri instituționale noi.

La cincizeci de ani de la Conciliul al II-lea din Vatican, așa cum recunoaște pe bună dreptate documentul, roadele acelei accomodata renovatio "conform exigențelor de astăzi" cerute de Conciliu (cf. Perfectae caritatis, 1) au fost numeroase; drumul parcurs, mereu prin mâna Bisericii, a fost generos și laborios; și efectul lui mens conciliar a fost bogat și a dus la necesara reînnoire a vieții consacrate în interiorul său și la o mai bună înțelegere a sa în Biserică și în lume, în lumina lui Lumen gentium VI. Efortul consacraților pentru a răspunde la mandatul conciliului referitor la reînnoirea necesară a fost generoasă și în multe cazuri curajoasă, "bogată în speranțe, proiecte și propuneri inovatoare" (VC, 13). Cum se afirmă în document, în aproape cincizeci de ani care ne despart de conciliu "viața consacrată s-a străduit să locuiască orizonturile conciliare cu pasiune și îndrăzneală exploratoare" (nr. 6).

În concret documentul se oprește în mod esențial asupra a două structuri fundamentale în viața consacrată și mai îndeosebi în viața călugărească: structurile de conducere și structurile de formare. În toate aceste structuri s-a lucrat cu seriozitate și responsabilitate și s-a ajuns la rezultate importante. Însă drumul continuă și realitatea, mereu schimbătoare în această schimbare de epocă, continuă să ne interpeleze. Iată pentru ce viața consacrată trebuie să se întrebe dacă structurile actuale sunt în slujba vieții și a misiunii fiecărui institut sau dacă în schimb viața este cea care este în slujba structurilor. Viața consacrată trebuie să se întrebe dacă nu cade în tentația de a petici o haină veche cu o petic smuls dintr-o haină nouă, sau de a vărsa vin nou în burdufuri vechi. Trebuie să se întrebe dacă nu cumva consumă energiile cele mai valabile în gestionarea continuă a urgențelor tot mai presante (cf. nr. 7).

Referitor la slujirea autorității, se constată că după cincizeci de ani de la Conciliul al II-lea din Vatican nu sunt uitate "cuceririle" obținute pentru a-l face mai evanghelic, dar în același timp se afirmă "tendința la o centrare năucitoare în exercitarea autorității încălcând astfel subsidiaritatea necesară" (nr. 19); între altele, asta poate influența decisiv în abandonuri (cf. nr. 21). În acest context devine urgent a practica spiritualitatea de comuniune și logica Evangheliei care ne cere să spălăm picioarele unii altora (cf. In 13,1 șu). De asemenea, este urgent de a schimba modelele relaționale între cel care exercită slujirea autorității și cel care este chemat să asculte, și între cei care formează aceeași familie. Este clar că schimbarea modelelor relaționale va influența decisiv asupra unui alt element fundamental al vieții consacrate, îndeosebi al vieții călugărești: viața fraternă în comunitate (nr. 22-28).

În domeniul formării, documentul constată că s-au făcut "eforturi însemnate" (nr. 14) în căutarea "de noi itinerarii formative, potrivite cu natura și carisma fiecărei familii călugărești" (nr. 5). Însă drumul trebuie să continue pentru a asigura o mai bună "integrare între viziunea teologică și antropologică în concepția formării, a modelului formativ și a pedagogiei educative"; o grijă mai mare "față de o creștere armonioasă între dimensiunea spirituală și cea umană" (nr. 14). După aceea, în domeniul formării trebuie evitată orice improvizare, o formare intelectuală separată de formarea la sequela Christi (cf. nr. 15). O atenție deosebită trebuie acordată pregătirii formatorilor (cf. VC, 66; nr. 16). În acest domeniu și ținând cont de cultura actuală, documentul este un ecou al necesității de regândi raportul dintre bărbat și femeie (cf. nr. 17-18).

Știm că nu lipsesc tentațiile de a devitaliza și a slăbi mărturia noastră profetică; de a rămâne în stagnarea vieții noastre fără ieșire; de a prefera cepele sclaviei din Egipt în locul libertății exodului; de a împiedica sistemele vechi instituționale să cedeze pasul în mod decisiv unor modele noi. Tocmai aici viața consacrată este chemată la parressía, la creativitate, la convertirea structurilor, la recuperarea frumuseții esențialului vieții, la asumarea noutății Evangheliei, la schimbarea lucrurilor conform legii Evangheliei, la părăsirea structurilor vremelnice de acum inutile, să luăm burdufurile Evangheliei (cf. nr. 10; Papa Francisc, Omilie, 5 septembrie 2014) pentru a face toate structurile mai evanghelice și mai în consonanță cu carismele noastre. Este momentul de a face analiză cu privire la vinul nou și bun și cu privire la burdufurile care trebuie să-l conțină.

Pentru vin nou burdufuri noi. Documentul ne oferă orientări importante și precise pentru a răspunde la această provocare urgentă astăzi probabil mai mult ca oricând. În acest moment al vieții consacrate, moment frumos dar complex, consacrații nu pot decât să urmeze cu convingere și speranță direcția pe care ne-o semnalează busola Conciliului al II-lea din Vatican (cf. Ioan Paul al II-lea, Novo millennio ineunte, 43), și să asculte invitația Papei Francisc de a fi îndrăzneți și creativi, de a regândi obiectivele, structurile, stilul și metodele sau, dacă preferăm, ceea ce ne cere însuși Isus: "Vin nou în burdufuri noi".

(După L'Osservatore Romano, 19 februarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat