Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Și după patru secole, arhiepiscopul anglican l-a întâlnit pe papa

De Marco Roncalli

Știrea despre vizita iminentă a papei Francisc - 26 februarie 2017 - la biserica anglicană "All Saints" din Roma, cea despre rugăciunea corală de seară conform obiceiului anglican în "Sfântul Petru" la 13 martie (data mai apropiată de ziua sfântului Grigore cel Mare), precum și alte inițiative anunțate la încheierea celei de-a cincizecea aniversări a dialogului dintre Biserica catolică și anglicană, restabilit cu întâlnirea din 23 martie 1966 dintre Paul al VI-lea și Michael Ramsey, n-ar trebui să ne facă să uităm că acel "drum" pe care Jorge Bergoglio invită să se parcurgă "împreună", are la originile sale o plecare îndepărtată. Un fapt anterior care este din 1960 și asupra căruia vrem să ne întoarcem: prima vizită a arhiepiscopului de Canterbury la papa de la timpurile sciziunii cu patru secole înainte. O vizită înregistrată ca strict privată de ceremonialul vatican, categoric inimaginabilă până cu doi ani înainte, care a constituit un adevărat punct de cotitură cu Church of England. Dar să mergem pe etape.

Efigia arsă

Până la sfârșitul anilor cincizeci, la fiecare 5 noiembrie, anglicanii englezi ardeau efigia lui Guy Fawkes: unul dintre catolicii care au participat la "complotul prafului de pușcă" pentru a arunca în aer Parlamentul împotriva samavolniciilor lui Iacob I. Însă manechinul aruncat pe rug era mereu aranjat într-un mod: așa încât să nu-l reprezinte pe dinamitard ci pe Papa. Totuși după alegerea lui Ioan al XXIII-lea - și primul care a dat știrea a fost părintele Andrea Spada - și "cei mai îndârjiți anglicani" n-au mai avut curajul "să-l ardă" la obișnuitul strigăt "No popery!".

Papa Roncalli "devenise și rămâne îndrăgit și popular și respectat în tot Regatul Unit", așa scria la 2 decembrie 1961 preotul director al "L'eco di Bergamo" în ziarul său. Cum ar fi putut continua cu acea cutumă dacă Episcopul de Roma, cu un an înainte, la 2 decembrie 1960, îl primise în Vatican pe primatul lor Geoffrey Fisher? După secole, Papa de la Roma pusese ochii săi în cei ai arhiepiscopului de Canterbury, nu o decizie de ultimă oră, ci rezultatul atâtor pași mici favorizați de crearea Secretariatului pentru Unitatea Creștinilor și de o cerere a lui Fisher însuși adusă la cunoștința monseniorului Johannes Willebrands în vara anului 1960 în timpul unei opriri la Lamberh Palace. O cerere dusă înainte în pofida rezistențelor, fie din partea nunțiului apostolic O'Hara, fie din partea unor medii curiale, depășite apoi cu formula de "vizită de curtoazie". O întâlnire, se percepea asta în pofida rezervei menținute în pregătirea sa, care exista teama că ar putea să fie emfatizată de presă, instrumentalizată în așteptările sale, care ar fi avut puțin de-a face cu acelea ale exponenților din Church of England care se învârteau în jurul așa-numitului "papalism anglican", prelungire a unei tradiții de contacte care, de la colocviile din Malines, la începutul anilor douăzeci, contemplau cu plăcere "corporate reunion", reducându-se însă adesea la negocierea fiecărei convertiri.

Acele telefoane pentru "a redimensiona"

Așadar, nu o întâlnire religioasă, dar totuși o întâlnire importantă pe care în mod inutil telefoane "rapide și nervoase" de la Secretariatul de Stat în Sala de Presă "ceruseră să se redimensioneze". Exact: "greu de explicat ziarelor că acest colocviu" concret putea "să fie numai începutul drumului speranței", nota în jurnalul său vaticanistul Benny Lai. Dar a fost chiar ceea ce s-a întâmplat când, coborând dintr-o mașină în curtea "San Damaso" (practic goală deoarece erau în desfășurare în Vatican "exercițiile"), strângând mâna unui demnitar pontifical și urcând puținele trepte de la intrare, luând liftul, arhiepiscopul de Canterbury cu chipiul său violet pe cap, întorcându-se dintr-o călătorie în Orient, unde a vizitat numeroase biserici ortodoxe, s-a aflat în fața Papei care anunțase Conciliul și care după aceea avea să cheme creștini necatolici pentru a participa la el ca observatori.

Un "mare început de bine"

"La a miază însă am avut vizita primatului anglican de Canterbury, dr. Fisher. Era cu mine pentru a-l primi monseniorul Samorè, care a fost bunul meu traducător. Niciun compromis și nimic compromițător. Vizită de curtoazie și rămasă în aceste propoziții. Cred că impresia bună a fost reciprocă: și acesta a fost mare început de bine. Temperamentul meu mă conduce să percep în întregime mai degrabă latura cea mai bună decât să văd totul în sens pesimist. Luând în considerare toate, această întâlnire a fost fericită; nu va reuși cine știe ce, dar aici pe poarta marilor chestiuni de ordin spiritual din lume, a pus un principiu de încredere și de curtoazie care este introducerea la har", așa scria Ioan al XXIII-lea în jurnalul său. Era vorba de a sparge gheața din timpuri imemoriale. Era vorba, mai înainte încă, de a încadra teologic semnificația unui eveniment, nu fără a formula, aproape ca o premisă necesară, acea refuzare a pesimismului la baza actelor cele mai semnificative ale pontificatului lui Ioan al XXIII-lea. era vorba de a folosi "bunătate și prudență".

Părintele Tucci, directorul iezuit al "La Civiltà Cattolica", în jurnalul său din 9 februarie 1963, după o audiență cu Papa, va nota "[Ioan al XXIII-lea...] îmi vorbește despre raporturile sale cu frații separați impregnați de bunătate unită cu prudență și fără iluzii: nu folosește la nimic a le izbi cu afirmații de «întoarcere»...". De asemenea: "Cu Fisher care insista să-i vorbească despre «unire» și despre «unitate» el a dat de înțeles că nu urmărește asta și a întors discursul asupra imitării lui Cristos și teme asemănătoare, și prelatul anglican...".

Numai o știre scurtă în L'Osservatore

Nu numai a atât. Ioan al XXIII-lea a reușit să trăiască acel moment - căruia "L'Osservatore Romano" i-a rezervat o știre scurtă - sub semnul lui Grigore cel Mare. Însuși Roncalli a amintit asta în jurnal iarăși în ziua următoare, 3 decembrie 1960, unde se citește că amintirea "marelui predecesor" care a trimis "în Anglia pe primul arhiepiscop de Canterbury, sfântul Augustin" a fost "auspiciu fericit" pentru întâlnirea, cu caracter privat, care avea să fie cea din 5 mai 1961 cu Elisabeta a II-a, "guvernator suprem al Bisericii din Anglia". Tot în acea lună, așa cum confirmă o scrisoare a cardinalului Bea către Ioan al XXIII-lea - la 22 mai 1961 - dr. Fisher, confirmând un angajament asumat cu însuși Ioan al XXIII-lea cu ocazia vizitei sale în Vatican, a recomandat membrilor din "Church of England" rugăciuni pentru buna reușită a Conciliului. "Este desigur un fapt memorabil că, în Biserica anglicană, primatul de Anglia recomandă rugăciunilor un Conciliu de la Roma", afirma Bea în acea scrisoare acum printre documentele Fundației "Papa Ioan al XXIII-lea" la Bergamo.

Un reprezentant de la Canterbury la Roma

Desigur, rămânând la vizita la Roma a lui Fisher la acel început de decembrie din anul 1960, ar trebui amintit că întâlnirea sa succesivă cu cardinalul Agostino Bea și monseniorul Willebrands, la întâlnirile nou-născutului Secretariat pentru Promovarea Unității Creștinilor, a fost autorizată numai in extremis cu o zi înainte: conștient de importanța noului organism, tocmai celor doi ecleziastici Fisher le-a anticipat voința dublă de a trimite la Roma un propriu reprezentant personal și de a studia propunerea de a trimite observatori la Conciliu. Cu privire la primul punct a primit atestări de disponibilitate și la începuturile anului 1961 s-a ajuns însă la o decizie definitivă perfecționată cu numirea lui Bernard Pawley, reprezentant personal al arhiepiscopului de Canterbury (care mai târziu avea să definească vizita lui Fisher un "gest inspirat"). Cu privire la al doilea punct a scris cu acribie, inspirându-se din diferite arhive, Mauro Velati, autor al recentei cărți "Separați dar frați. Observatorii necatolici la Conciliul al II-lea din Vatican", publicat de Mulino (cu care și în 2011 același autor a editat procesele verbale ale Secretariatului pentru Unitatea Creștinilor ca pregătire a Conciliului al II-lea din Vatican sub titlul "Dialog și reînnoire").

Rețea de contacte

"Pentru Fisher misiunea la Roma trebuia să aibă un profil destul de jos. Era vorba de a avea o persoană in loco care să fie în măsură să «perceapă oportunitățile în momentul în care se prezentau». Referenții din partea catolică constau în Dell'Acqua și Cardinale, datorită raporturilor lor strâns cu Papa, și în Secretariat". Astfel, Velati, precizând că și Fisher n-a rămas mulțumit pentru numirile membrilor englezi în cadrul noului organism condus de cardinalul Bea și s-a plâns pentru excluderea iezuitului Bernard Leeming, ale cărui contacte cu lumea anglicană erau mai strânse și echilibrate. Preocuparea majoră a lui Fisher în a defini cadrele misiunii rămânea însă "aceea a unei reprezentări adecvate lui «inclusiveness» anglicană, adică a acelui echilibru de elemente și de poziții care caracteriza Biserica". Așa cum a mai afirmat Velati, "vizita romană a lui Fisher cu trena sa de îndoieli și de polemici a fost episodul cel mai răsunător al intrării în scenă a Secretariatului". Mai puțin cunoscută dar desigur nu mai puțin importantă a fost rețeaua de contacte și vizite, acoperite de secret, care au avut loc în acele luni cu exponenți necatolici și care au trezit îngrijorarea în Sfintele Palate. Și printre aceștia nu puțini anglicani interesați să intre în diferite chestiuni referitoare la raporturile dintre Roma și Londra. De la acele teme importante cu caracter doctrinal sau teologic, precum diferențele dogmatice, rolul mariologiei, la cele practice precum căsătoriile mixte sau prozelitismul catolic în teritorii cu prezență anglicană înrădăcinată, sau chiar canonizarea anunțată a câtorva martiri ai reformei în Anglia chiar fără intenții de "anti-anglicans propaganda", și așa mai departe.

De la neîncredere la angajare

Însă treptat se trecea de la neîncredere la angajare pe scenariul raporturilor ecumenice. Și era receptat și un anumit stil al lui Ioan al XXIII-lea, eforturile sale, așa cum avea să sintetizeze Agostino Casaroli, "pentru a evalua mentalitatea sau atitudinile și ale celor mai de departe", pentru "a ne da seama de dificultățile lor obiective", capacitatea sa "de a ști să creeze un climat de încredere, în pofida distanței, sau chiar a opoziției frontale a pozițiilor reciproce", chiar și "grija de a nu ofensa persoanele chiar spunând adevărul" (așa scrie el în cartea sa "Martiriul răbdării", editat de Einaudi în urmă cu șaptesprezece ani).

Mult s-a schimbat

Și conform acestor linii, din anii șaizeci până astăzi într-adevăr mult s-a schimbat și într-un mănunchi de decenii sau puțin mai mult, cu încredere reciprocă mai mare, drumul ecumenic a parcurs - deși lent, și datorită unor noi probleme odinioară inexistente - un pic de drum: grație Conciliului al II-lea din Vatican, grație muncii Comisiei Internaționale Anglicane-Catolice Romane, seriei de întâlniri care s-au succedat între episcopii de Roma și arhiepiscopii de Canterbury, între Paul al VI-lea cu Ramsey, dar și între Papa polonez Ioan Paul al II-lea cu Donald Coggan, Robert Runcie și George Carey, între Benedict al XVI-lea cu Rowan Williams, între Francisc și Justin Welby întronat la două zile după liturghia de inaugurare a pontificatului bergoglian. De amintit și că, la 14 iunie 2013, Welby, în vizită la Roma pentru prima dată ca arhiepiscop de Canterbury, împreună cu Vincent Gerard Nichols, arhiepiscop de Westminster, mai înainte de a-l întâlni pe cardinalul Koch la Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor și pe Francisc în Biblioteca Papei, mergea la mormântul sfântului Petru și la urna cu rămășițele pământești ale lui Ioan al XXIII-lea, reculegându-se acolo în rugăciune pentru progresele dialogului ecumenic.

(După Vatican Insider, 18 februarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat