Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 7-a de peste an - Anul A - 2017

Fiți sfinți, fiți desăvârșiți, precum Tatăl vostru ceresc (cf. Lev 19,1-2; Mt 5,48)

Isus continuă și în pericopa evanghelică de astăzi reașezarea și desăvârșirea Legii vechi care ne-a fost dată în copilăria și tinerețea noastră spirituală, Lege care ne-a dus din sclavia Egiptului până în Canaanul pământesc, Lege care ne-a dus și până la el, dar Lege care nu avea puterea de a ne duce înapoi în paradis.

Păcatul a însemnat, ca și pentru fiul risipitor (cf. Lc 15,11-15), plecarea noastră din fericirea Tatălui și poposirea noastră în țara vrăjmașului nostru care ne-a amăgit că vom fi ca Dumnezeu (cf. Gen 3,5), dar unde, după câteva clipe euforice, am ajuns goi (cf. Gen 3,10), lipsiți de orice fericire, trăind printre porci în noroi și plini de suferințe care duc la moarte (cf. Gen 3,16-19; Lc 15,15).

După promisiunea unui mântuitor (cf. Gen 3,15), Legea veche (cf. Ex 20,1-17) a însemnat începutul ridicării și mântuirii noastre. Legea veche ne-a condus până în "halta" țarii Canaanului, o "țară străină" (cf. Evr 11,9), dar o imagine profetică a paradisului unde trebuia să ajungem. Apoi, cum spune Scriptura, Legea veche, ca un "pedagog", ne-a condus și până la Cristos (cf. Gal 3,24; Mt 11,13; Lc 16,16), care va fi pentru noi adevăratul "vultur", ce ne va purta pe aripile sale întinse pe cruce (cf. Ex 19,4) în adevărata "țară în care curge lapte și miere" (cf. Ex 3,8), paradisul ceresc.

Chiar dacă unii oameni, amăgiți iar de diavol, au uitat de Tatăl lor ceresc, de "casa lui cea cu multe lăcașuri" (cf. In 14,2) și de "ospățul veșnic unde însuși Fiul său va servi" (cf. Lc 12,37; Ap 19,9), și au reușit să-și facă pe pământul unde au fost izgoniți până la vremea mântuirii (cf. Gen 3,23) un "alt paradis", dar amăgitor și de unde nu ar mai vrea să plece, ei trebuie să știe, de fapt noi toți trebuie să știm că, oricât de mult ne-ar plăcea pământul, planeta noastră "albastră", datorită păcatului, ea ne este nu numai o "țară străină și de tranzit", o "țară aducătoare de dureri și de moarte" (cf. Gen 3,16-19), din care Dumnezeu în marea lui iubire față de noi a rânduit să plecăm, a rânduit ne scoată, pentru a ne duce în casa noastră adevărată, paradisul ceresc, cel fără durere, plâns și moarte (cf. Ap 21,4). Deci, de pe acest pământ, chiar dacă ne place, trebuie să plecăm, așa cum au trebuit să plece și evreii din Egipt de lângă vasele cu carne, pește, castraveți, pepeni, praz și usturoi (cf. Ex 16,3; Num 11,4-5), în abundența țării Canaanului, căci urma exterminarea; trebuie să plecăm așa cum a trebuit să plece și Lot din Sodoma, și să ne urcăm pe munte, chiar dacă ne plac bogățiile și plăcerile de aici asemănătoare cu ale Sodomei, căci aici oricând poate cădea din cer focul divin (cf. Gen 19,24), căci oricând pământul pe care locuim "va arde cu tot ceea ce este pe el" (cf. 2Pt 3,10). Și dacă de pe pământul care va arde cu tot ceea ce este pe el nu ne vom lăsa scoși și mântuiți de Isus, vom ajunge și în focul iadului pregătit diavolului și îngerilor săi (cf. Mt 25,41).

De aceea, trebuie să știm bine că Dumnezeu nu l-a trimis pe Isus la noi ca să ne deranjeze din micul nostru paradis trecător, așa cum credeau fariseii și cărturarii și așa cum mai cred încă și mulți oameni înșelați (cf. Mt 15,12), ci Dumnezeu, din nespusă iubire față de noi cei pierduți din cauza păcatului, l-a trimis pe Fiul său ca, prin învățătura, pătimirea, moartea și învierea sa (cf. In 3,16), să ne scoată și să ne mântuiască din moartea trupească și sufletească, dar și din focul care va arde pământul cu tot ceea ce este pe el și din focul gheenei care va arde veșnic sufletul (cf. 2Tim 1,9).

Am fost creați de Dumnezeu frumoși și prețioși ca aurul și ca pietrele scumpe; am fost constituiți de Dumnezeu "lumini pentru lume", ferestre spre cer și oglinzi care să reflecte lumina sa. Dar diavolul, prin păcat, ne-a murdărit, ne-a îngropat în pământ, ne-a zgâriat, ne-a frânt, ne-a stins și ne-a desfigurat. Evanghelia predicii de pe Munte, la începutul ei, ne spune că Isus "s-a așezat". Ei bine, prin refacerea și desăvârșirea Legii vechi, Isus "s-a așezat" să ne curețe, să ne spele de orice murdărie, căci nimic întinat nu poate intra în cer (cf. Ap 21,27), să ne purifice ca pe aur și pe argint (cf. Zah 13,9), să ne aprindă de lumină divină așa cum cere chipul după care am fost creați (cf. Mt 5,14; Gen 1,26), să ne șlefuiască, să ne repare ca pe niște briliante zgâriate, să combine cioburile vieții noastre pentru a ne face niște vitralii plăcute, să ne ajute să ne sfințim și să ne desăvârșim (cf. Lev 19,1-2; Mt 5,48), ca el să ne poată prezenta lui Dumnezeu ca pe o mireasă curată și fără zbârcitură (cf. Ef 5,27).

Așa cum spuneam și duminica trecută, mântuirea este o lucrare divino-umană, în care Dumnezeu are o parte și omul are o parte. Noi toți știm că Dumnezeu a făcut partea cea mai grea: moartea Fiului său și deschiderea lăcașurilor veșnice. Ceea ce a făcut Dumnezeu prin Fiul său la cruce și prin trimiterea Duhului Sfânt este mai mult decât suficient pentru mântuirea tuturor oamenilor până la sfârșitul lumii. Dar Dumnezeu nu ne mântuiește cu forța, de aceea noi trebuie să primim și să iubim această mântuire. Și tocmai primirea și iubirea mântuirii este partea noastră de lucrare.

Deși partea noastră de lucrare, primirea și iubirea mântuirii, nu pare grea, totuși, după mai bine de două milenii de creștinism, doar 31 la sută din populația globului a primit Botezul creștin. Iar din acest procent, numai vreo 8 la sută trăiesc după evanghelie. De ce? Mântuirea noastră are dușmani care ne împiedică să ne ocupăm de ea și să o primim; și dacă am primit-o, ne împiedică să o păstrăm (cf. Mt 12,45), iar păstrarea mântuirii se face numai prin mărturisirea cu iubire a credinței. De aceea vedem oameni care încep bine cu Dumnezeu, dar sfârșesc rău fără el, pentru că nu au mărturisit cu iubire mântuirea primită de la Dumnezeu.

Deci, în timp ce luptăm pe marea furtunoasă a vieții ca să rămânem pe stânca credinței, să le întindem o mână salvatoare și celor care nu au ajuns încă la stânca credinței și celor care au alunecat de pe ea, căci Dumnezeu nu vrea să se piardă nici un om.

Isus întregește și desăvârșește astăzi Legea iubirii, Lege dată nouă de Dumnezeu din esența ființei sale, una și întreită (cf. 1In 4,8.16; In 3,16; Rom 5,5). Această Lege a iubirii care ne-a fost dată de Dumnezeu încă de pe Sinai, cuprindea în sine iubirea de Dumnezeu legată de iubirea de aproapele. Dar oamenii amăgiți au separat "inseparabilul", au separat iubirea de Dumnezeu și iubirea de aproapele, diminuându-le astfel puterea, autoritatea și vitalitatea. A fost ca și cum ai separa trupul de suflet și pe om de Dumnezeu. Și de aici tot dezastrul de ieri și de astăzi.

Despărțind cele două iubiri, oamenii au transformat iubirea lui Dumnezeu într-o paradă rece și neplăcută Domnului (cf. Is 1,14), pentru că era o iubire numai cu buzele și fără inimă (cf. Is 29,13). Iar cât privește dragostea față de aproapele, au limitat-o tot numai la nivel declarativ și numai la membrii familiei și la binefăcători, căci în realitate abandonau și părinții, prin faimosul "Corban" (cf. Mc 7,11). Cât despre dușmani și străini, aceștia au fost complet excluși, chiar și din dragostea declarativă (cf. 2Cr 19,2; Ps 119,158; Ps 139,21-22). Astfel că Legea iubirii de Dumnezeu a devenit un set de ceremonii reci, iar Legea iubirii aproapelui a fost coborâtă nu numai până la Legea talionului: "ochi pentru ochi" și "dinte pentru dinte" (cf. Ex 21,24; Lev 24,20; Dt 19,21), dar și până la legea păgânilor: "Să-l iubești pe aproapele tău și să-l urăști pe dușmanul tău" (Mt 5,43).

Dar Isus reașază, întregește și desăvârșește astăzi Legea iubirii; leagă iubirea de Dumnezeu de iubirea de aproapele; lărgește înțelesul iubirilor reunite până la dimensiunile voite de Dumnezeu, până la măsura iubirii sale, până la totala dăruirea de sine pentru împlinirea lor (cf. In 15,12-13).

Atunci când nu uităm că și dușmanul este aproapele nostru, că și el poartă ca și noi chipul și asemănarea lui Dumnezeu (cf. Gen 1,26), că este ca și noi copilul și moștenitorul lui Dumnezeu, că Dumnezeu l-a iubit înaintea noastră, așa cum ne-a iubit și pe noi înaintea de a-l iubi noi pe el (cf. 1In 4,19), că Dumnezeu l-a trimis pe Isus să-l mântuiască pe el ca și pe noi (cf. In 11,51-52), că Dumnezeu îl iubește așa păcătos cum este, cum ne iubește și pe noi păcătoșii (cf. Rom 5,8), că Dumnezeu îl iubește așa dușman cum este, cum ne iubește și pe noi dușmanii săi (cf. Rom 5,10), și că nu ne putem mântui pe noi fără să căutăm și mântuirea lui (cf. Mt 5,23-24), atunci ne va fi mai ușor să-l iubim pe dușmanul nostru, și să-i urmărim binele și mântuirea, chiar prin fapte extraordinare pentru lume.

Și care sunt motivele pentru care Isus îi spune fiecărui om chemat la mântuire, referitor chiar la dușman: să-l iubești, să-l ierți, să-l rabzi, să-i cauți mântuirea, să-l ajuți material și spiritual fără să merite asta, să-l lași să-ți ia și cămașa după ce înainte ți-a luat mantaua, să-i întorci și celălalt obraz când deja te-a lovit peste altul, să-i acorzi două mii de pași când te-a obligat o mie, să-i dai când îți cere, să-i oferi o rugăciune când te persecută, să-i dai iubire când îți arată ură, să-ți dai viața pentru el când el caută să-ți o ia pe a ta (cf. Mt 5, 38-48)? Sunt cel puțin trei motive:

1. Pentru că așa își iubește Tatăl ceresc dușmanii și le face bine, făcând să răsară soarele său peste cei buni și peste cei răi; și când face să cadă ploaia sa peste cei drepți și peste cei nedrepți (cf. Mt 5,45), noi care suntem copiii săi și am fost chemați să fim sfinți și desăvârșiți asemenea lui (cf. Lev 19,1-2; Mt 5,48) trebuie să-i semănăm, dacă voim să locuim veșnic lângă el. Apoi, pentru că așa ne-au lăsat exemplu și celelalte două persoane divine, Isus Cristos și Duhul Sfânt, care ne locuiesc împreună cu Tatăl, ca pe un templu (cf. 1Cor 3,16-23). Pentru că așa au făcut toți sfinții și aleșii Domnului, care i-au iubit pe dușmanii lor și le-au căutat mântuirea.

2. Pentru că diavolul fuge de la noi când ne iubim dușmanii și le răspundem cu bine la rău. Scriptura spune: "Împotriviți-vă diavolului, și el va fugi de la voi" (Iac 4:7). Iar iubirea dușmanilor este cea mai puternică împotrivire diavolului. Se spune că odată diavolul, deghizat într-un om rău, a venit la un creștin bun și i-a tras o palmă. Atunci creștinul i-a întors și celălalt obraz. Imediat diavolul a dispărut, lăsând în urma lui un nor de fum.

3. Pentru că noi creștinii am fost chemați să fim sare și lumini pentru toți oamenii (cf. Mt 5,13-16). Și cum de cele mai multe ori dușmanii sunt mai orbi sufletește decât ceilalți oameni, au nevoie de o străfulgerare mai puternică a luminii ca să poată găsi calea spre mântuire. Iar faptele de dragoste indicate de Isus în evanghelia de astăzi sunt niște străfulgerări de lumină menite să-i ajute pe dușmanii noștri să găsească calea mântuirii.

Cu dragostea sa față de cei care nu o meritau (cf. Lc 15,1-2) și cu dăruirea vieții pe cruce pentru cei nevrednici (cf. Fil 2,6-8), Isus i-a străfulgerat pe mulți dușmani, pe mulți păcătoși publici și pe mulți păgâni spre a găsi drumul mântuirii și să se convertească. Așa au apărut apostolii, primii ucenici și Biserica de la început.

Cu dragostea și rugăciunea pentru dușmani care nu meritau decât ură, sfântul diacon Ștefan l-a străfulgerat pe prigonitorul Saul, pe care la puțin timp Isus l-a iertat și l-a făcut apostolul neamurilor păgâne (cf. Fap 7,58-60).

Cu dragostea față de dușmani l-au străfulgerat Paul și Sila pe temnicerul din Filipi, un dușman al mesajului lor, care i-a pus în temniță și cu picioarele legate, dar care, simțind dragostea lor pe care nu o merita, s-a convertit împreună cu toată casa lui și a devenit slujitor al lui Isus (cf. Fap 16,23-33).

Cu dragostea față de dușmani l-a străfulgerat episcopul Bienvenu pe banditul evadat Jean Valjean, din romanul "Mizerabilii", al lui Victor Hugo (1802-1885), căruia, după ce l-a primit în casă și l-a ospătat, acesta i-a furat tacâmurile de argint. Prins de poliție și adus la locul faptei, episcopul le-a spus polițiștilor că el i-a oferit tacâmurile, ba chiar și sfeșnicul pe care omul a uitat să-l ia. Acest gest al episcopului l-a străfulgerat și l-a convertit pe bandit, transformându-l într-un sprijinitor al săracilor.

Cu dragostea față de dușmani i-a străfulgerat un sfânt pustnic pe niște bandiți, care după ce i-au furat totul, au fost chemați înapoi să mai ia ceva ce n-au observat. Acest fapt i-a dezarmat și s-au convertit.

Cu dragostea față de dușmani, ducându-i flori, l-a străfulgerat și l-a convertit un copil pe un gardian necredincios care i-a ucis părinții.

Cu dragostea față de dușmani i-a străfulgerat un misionar pe niște indigeni răuvoitori Evangheliei. Într-o zi, pe când misionarul le predica sălbaticilor cu mare căldură, iată că s-a apropiat de el unul dintre ei și l-a scuipat în față. Misionarul, fără să-și piardă cumpătul și fără să spună ceva, își șterse obrazul în liniște și-și urmă predica mai departe, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Așa de mișcați au fost ascultătorii de gestul misionarului, încât pe dată câțiva dintre ei au cerut să fie botezați, iar mai apoi toți ceilalți. Când misionarul i-a întrebat de ce au cerut botezul în grup, ei i-au răspuns: "O religie care poate da o asemenea răbdare cerească, vine neapărat de la Dumnezeu!"

Iată pentru ce Isus a desăvârșit Legea iubirii de Dumnezeu, coborând-o de pe buze în inimă, iar porunca iubirii de aproapele a extins-o la toți oamenii, până la dușmani, cerând eroismul faptelor de dragoste, și mutând accentul de pe eul nostru pe urgența mântuirii tuturor, după planul lui Dumnezeu. Să ne rugăm lui Dumnezeu: "Dă-ne, Doamne harul de a înțelege și de a împlini cuvântul tău! Amin!"

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat