Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 6-a de peste an - Anul A - 2017

Noi vorbim despre înțelepciunea pe care Dumnezeu o hotărâse înaintea veacurilor spre gloria noastră (cf. 1Cor 2,7).

Trebuie să spunem chiar de la început că suntem la prima predică oficială a lui Isus din evanghelia după sfântul Matei. Datorită locului unde s-a ținut, această predică a fost numită "Predica de pe munte". Isus și-a început această predică în care tratează multe teme, cu "Fericirile", pentru a ne arăta chiar de la început că scopul venirii sale între noi, că scopul învățăturilor sale și scopul acțiunilor sale, este acela de a ne face iar fericiți, așa cum am fost înainte de săvârșirea păcatului, ba chiar mult mai fericiți în împărăția cerurilor.

Dar, după cum știm, mântuirea omului este o lucrare divino-umană, lucrare în care Dumnezeu are partea lui, iar oamenii au partea lor. De aceea, sfântul Augustin (354-430) a creat adagiul creștin: "Cel ce te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine". Iar Dumnezeu și-a făcut partea lui de la creația omului după chipul și asemănarea sa și până la recrearea sa ca om nou după imaginea lui Cristos (cf. Gal 4,19). De aceea, referitor la partea noastră, chiar de la începutul "Predicii sale de pe munte", Isus ne-a descoperit că nu putem ajunge fericiți ca el, fără a trăi ca el (cf. 1In 2,6), adică, fără a practica virtuțile din fericiri și fără a-i susține și ajuta și pe frații noștri să le practice, fiind pentru ei sare, lumină și cetate pe munte, adică ghid spre cer.

Duminica aceasta, Isus ne revelează că, pentru a fi fericiți ca el, mai trebuie să acceptăm călăuzirea lui Dumnezeu, ca să putem crește spiritual până la "înălțimea staturii plinătății lui" (Ef 4,13), căci Dumnezeu de când a declanșat planul mântuirii noastre, prin Cristos și Duhul Sfânt (cf. Gen 3,15), s-a purtat cu noi, oamenii, cum se poartă un tată cu fiii săi în diferitele lor vârste. Și astfel așa cum un tată pământesc, una dă și una cere de la copilul său mic, una dă și una cere de la copilul său ajuns adolescent și apoi una dă și una cere de la copilul său ajuns matur, tot astfel Dumnezeu, tatăl nostru ceresc, conform planului său de mântuire, una ne-a dat și ne-a cerut când ne-a considerat copii, una ne-a dat și una ne-a cerut când ne-a considerat adolescenți și una ne dă și ne cere când a considerat că am ajuns oameni maturi.

Iar această pedagogie divină cu noi, oamenii, se arată clar odată cu începerea eliberării poporului său ales din sclavia Egiptului, unde faraon este văzut ca imaginea diavolului, iar muncile grele din Egipt sunt văzute ca sclavia grea a satanei. Astfel, timpul când Dumnezeu și-a chemat poporul la mântuire, l-a scos cu braț puternic din sclavia lui faraon și a egiptenilor și l-a purtat ca pe aripi de vultur până în țara Cananului, țara în care curge lapte și miere, poate fi considerat ca timpul copilăriei; timpul cât poporul ales a trăit în țara Canaanului, sub judecători, regi și profeți, poate fi considerat timpul adolescenței și al tinereții; iar timpul de când Dumnezeu l-a trimis pe Isus, Fiul său în lume ca să o mântuiască prin patimă, cruce, moarte, prin înviere, înălțare, glorificare la cer, și trimiterea Duhului Sfânt ca să rămână cu noi până la venirea lui de-a doua, când Isus glorificat ne va duce în paradis, adevărata țară în care curge lapte și miere, poate fi considerat timpul maturității noastre.

Astfel, după ce Dumnezeu, în timpul copilăriei și tinereții poporului său, i-a dat legi ca pentru niște copii, căci așa se pot numi toate legile și prescrierile din Vechiul Testament, spunându-i cum spun părinții micuților lor, să nu se joace cu "focul și apa", cu "viața și moartea" și să nu fie "nelegiuiți" (cf. Sir 15,15-20), urmând ca mai apoi, în zorii maturității lor, să le desăvârșească aceste învățături. Iar venirea lui Isus în lume, a însemnat "zorii maturități" poporului său.

De aceea, îl vedem astăzi pe Isus reluând învățăturile și legile importante date omului în copilăria și adolescența sa, fără a le desființa și fără a scoate nimic din ele, dar completându-le și desăvârșindu-le, adaptându-le și spiritualizându-le, conform statutului "de om matur", spre fericirea lui.

Astfel dacă în copilăria sa spirituală, din Vechiul Testament, Dumnezeu i-a spus omului: "să nu ucizi" ca să nu ajungă la judecata lui (cf. Ex 20,13; Dt 5,17). Acum, în Noul Testament, omului ajuns la maturitatea sa Isus îi desăvârșește și îi spiritualizează această lege, spunându-i că porunca cea veche, pe lângă ucidere mai oprea: și mânia pe frați, și jignirea cu apelative de "prost" sau de "nebun", și ura pe frați, și răzbunarea pe dușmani; apoi ne chema: să-i iubim, să ne împăcăm cu ei, să le facem bine când au ajuns în dificultate, să ne rugăm și să ne îngrijim de mântuirea lor, căci altfel vom ajunge veșnic în Gheenă (cf. Mt 5,21-26).

"Dă-l răului!" a spus cineva unui prieten ce suferise o nedreptate din partea cuiva. Răspunsul primit a fost cu adevărat insuflat: "El s-a dat singur lui, dar eu aș vrea să-l dau lui Dumnezeu". A-ți iubi vrăjmașul înseamnă a-l da lui Dumnezeu, înseamnă a-l cuceri pentru Dumnezeu. Să ne gândim cum Paul și Sila l-au cucerit pentru Cristos, cu dragostea lor, pe temnicerul din Filipi, cel care le-au pus picioarele în butuci și i-a aruncat într-o temniță întunecoasă (cf. Fap 16,23-34).

Alan Paton (1903-1988), un scriitor din Africa de Sud, a rostit următoarea rugăciune: "Ajută-mă, Doamne, să iubesc mai mult! Ajută-mă, Doamne, să nu mă tem să iubesc pe marginalizat, pe lepros, pe femeia însărcinată, dar nemăritată, pe trădător, pe dușman, pe cel ce iese din închisoare. Ajută-mă ca prin iubirea mea să redau credința celor dezamăgiți, celor deziluzionați, celor văduviți, celor înșelați. Ajută-mă ca prin iubirea mea să dau mărturie pentru iubirea ta. Și fie ca în această zi să pot face o lucrare mântuitoare pentru tine!"

În copilăria noastră spirituală Dumnezeu ne-a spus: "Să nu comiți adulter" (cf. Ex 20,14; Dt 5,18), ca să nu ajungem în Gheenă. Acum ajunși "oameni mari", nu numai că nu trebuie "să nu comitem adulter", ci mai trebuie nici să nu gândim, nici să nu vorbim, nici să nu ascultăm, nici să nu privim, nici să nu atingem cu gând păcătos trupul nostru sau al aproapelui, căci tot adulter este și tot în Gheenă ajungem (cf. Mt 5,27-30). De aceea, creștinii adevărați, după îndemnul Scripturii (cf. 2Tim 2,22), fugeau de orice formă de necurăție.'

Baldowin, conte de Flandra (1172-1205), după cruciada a IV-a, a ajuns primul împărat al Imperiului Latin de Constantinopol. Dar, căzând prizonier în mâinile împăratului Ioanițiu Caloian (1168-1207), Baldowin a fost aruncat în temniță. Soția lui Ioanițiu s-a dus de mai multe ori la Baldowin în închisoare și i-a propus să fugă cu dânsa. El n-a consimțit. Din răzbunare, asemenea femeii lui Putifar care a mințit soțului ei cum că Iosif cel drept ar fi încercat să o seducă, fapt care a dus la aruncarea lui Iosif în temniță (cf. Gen 39,7-20), soția lui Ioanițiu i-a spus soțului ei că Baldowin ar fi încercat să o seducă. Furios, Ioanițiu a poruncit ca Baldowin să fie pedepsit pe nedrept și să fie aruncat într-o temniță mai întunecoasă. Așa a știut Baldowin, și așa știu toți cei credincioși să-și apere curăția și respecte căsătoria, chiar cu prețul suferințelor nedrepte și al vieții.

Dacă în copilăria noastră spirituală Moise, din cauza împietririi inimii și de frica oamenilor desfrânați, (cf. Mt 19,8; Mc 10,5), le-a permis divorțul: "Dacă cineva își lasă femeia, să-i dea act de despărțire" (cf. Dt 24,1-4). Acum, conform planului divin de la începutul lumii (cf. Gen 2,24; Mc 10,5-9), oamenii ajunși "maturi sufletește", nu trebuie să mai divorțeze deloc (cf. Mc 10,11; Lc 16,18), căci Dumnezeu urăște divorțul în căsătorie (cf. Mal 2,16), căci căsătoria este o "taină mare", unde soțul reprezintă pe Isus, iar mireasa reprezintă Biserica (cf. Ef 5,32), căci soții trebuie să trăiască împreună până la moarte (cf. Rom 7,2-3), căci cine divorțează pentru a se recăsători, cade în adulter și se împinge la adulter (cf. Mt 5,32; Mc 10,11-12), iar adulterul primul dintre păcatele care exclud de la împărăția lui Dumnezeu (cf. 1Cor 6,9). La moartea uneia dintre părți, din cauza pericolului curviei (cf. 1Tim 5,14), partenerul rămas în viață se poare recăsători cu altcineva, dar numai în Domnul (cf. 1Cor 7,39), adică cu cineva care a rămas liber tot prin moartea partenerului. Pentru a evita pericolul unui divorț nedorit, creștinul trebuie să se pregătească bine în vederea căsătoriei, prin rugăciuni, și dând prioritate credinței, să nu se înjuge la un jug nepotrivit cu cei necredincioși, dar să-și caute parteneri în credință (cf. 2Cor 6,14-17), căci legăturile trupești sunt prea subțiri ca să susțină căsătoria.

Caterina Jagellon (1526-1583), soția lui John Wassa III (1537-1592), n-a voit să se supună fratelui său vitreg, Enrick Wasa XIV (1533-1577) care ajuns pe nedrept rege al Suediei și pentru asta fost condamnat la închisoare pe viață, s-a dus la rege și i-a cerut să o lase să stea în închisoare alături de soțul ei. Întrebată pentru ce face asta, ea i-a arătat inelul de căsătorie pe care scria: "Mors sola", ceea ce înseamnă, "Numai moartea ne poate despărți". L-a urmat și a stat împreună cu soțul ei la închisoare, timp de 17 ani, până la moartea regelui Enrick.

Pe când Titanicul, la vremea lui cel mai mare pachebot din lume, se scufunda lovit de un aisberg, în 15 aprilie 1912, marinarii, care aveau misiunea de a-i salva pe pasageri, au dat poruncă să urce în bărcile de salvare numai femeile și copiii. O doamnă în vârstă, ținându-se de mână cu soțul ei, încerca să urce într-o barcă.. Paznicul a strigat: "Doamnă, nu poți urca decât singură!". Ea a răspuns: "Din tinerețe, am mers numai împreună, și, dacă nu ne lăsați să urcăm în barcă împreună, nu intru nici eu". Ordinul a fost categoric: "Nu urcați împreună!" Și n-au urcat. Când au venit vasele salvatoare, i-au găsit pe cei doi bătrâni soți morți, plutind pe valuri, dar ținându-se de mână. Jertfa iubirii până la moarte este chemarea omului nou în Cristos!

Dacă în copilăria noastră spirituală Dumnezeu ne-a spus: "Să nu faci jurământ fals, ci să ții jurămintele făcute înaintea Domnului!" (cf. Num 3,2; Dt 23,23). Acum ajunși "oameni mari", nu trebuie să mai jurăm de loc. Nici pe cer, pentru că este tronul lui Dumnezeu. Nici pe pământ, pentru că este scăunelul picioarelor sale. Nici pe Ierusalim, pentru că este cetatea marelui rege. Nici pe capul nostru, căci nu putem face nici un fir de păr alb sau negru. Dar cuvântul vostru să fie: da, da; nu, nu. Ceea ce este în plus față de acestea este de la Cel Rău (cf. Mt 5,34-37).

Aceasta este înțelepciunea pe care Dumnezeu o hotărâse înaintea veacurilor spre gloria noastră și descoperită lumii întregi de Isus (cf. 1Cor 2,7).

Aceasta este înțelepciunea celor mici, pentru care Isus, îl preamărește pe Tatăl său ceresc: "Te preamăresc pe tine, Părinte, stăpânul cerului și al pământului, pentru că ai descoperit celor mici, misterele împărăției tale" (Mt 11,25).

Aceasta este înțelepciunea pe care pe care nici unul dintre conducătorii lumii acesteia nu a primit-o, căci dacă ar fi primit-o, nu l-ar fi răstignit pe Domnul gloriei (cf. 1Cor 2,6-10).

Fericiți sunt toți cei care primesc și umblă în legea nouă Domnului (cf. Ps 119,1).

Așa cum spunea și înțeleptul Siracide în prima lectură de astăzi: "Dacă vrei, îi vei ține poruncile; a fi fidel ține de bunăvoință" (Sir 15,15). Puțin mai la vest de Muntele Sionului, aproape de poarta Jafa, la Ierusalim, se află o terasă numită "terasa nehotărârii". Ploaia ce cade pe ea, pentru un moment, pare nehotărâtă încotro să apuce. O parte este purtată de adierea vântului spre vest și coboară în Valea Trandafirilor, fertilizând plaiul Saronului și făcând ca mireasma trandafirilor și a crinilor să umple văzduhul. Dar, o altă parte apucă în partea opusă și coboară în întunecoasa Vale Tofet, unde crește doar mărul Sodomei și apoi se pierde în apele sărate și amare ale Mării Moarte.

Pe pământ suntem pe terasa unde se iau hotărâri pentru veșnicie. Duhul Tatălui și al Fiului suflă peste noi, dar suflă și duhul rău al lumii. Apostolii și ucenicii lui Isus din toate timpurile s-au lăsat purtați de Duhul lui Dumnezeu și al lui Cristos, Duh care i-a purtat și prin cruce, dar au rodit crini, trandafiri și fructe bune, apoi au ajuns în paradis. Fariseii și cărturarii și mulți asemenea lor sau lăsat purtați de duhul rău din lume și au rodit numai mărul amar al Sodomei și au ajuns în "marea moartă". Depinde de noi de ce vânturi, de ce învățături ne lăsăm purtați și unde voim să ajungem.

Pr. Lungu Ioan


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat