Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

De la sabie la cruce

În Japonia beatificarea lui Justus Takayama Ukon

De Toni Witwer

postulator general al iezuiților

A fost cel mai mare "misionar japonez" din secolul al XVI-lea, laicul Justus Takayama Ukon pe care cardinalul Angelo Amato, prefect al Congregației Cauzelor Sfinților, îl beatifică la 7 februarie la Osaka reprezentându-l pe papa Francisc. De fapt, el a trăit credința creștină nu ca pe ceva "străin" ci tocmai ca japonez: ca principe de rang foarte înalt, a ajutat la înculturarea creștinismului prin intermediul exemplului până la moartea în exil.

Hikogor?, acesta este numele său japonez, s-a născut probabil în 1552 la Takayama - vechiul sediu al familiei omonime la care aparținea - la trei ani după sosirea creștinismului, introdus de iezuitul Francisc Xaveriu. Aparținea la clasa înaltă, daimyō, stăpâni feudali, guvernanți care erau pe locul al doilea după shogun în Japonia medievală și de la începutul perioadei moderne. Cei din Takayama, care aveau proprietăți vaste, au acceptat prezența misionarilor și au susținut activitățile lor, protejându-i.

Din 1558 familia trăia în fortăreața Sawa, devenită un centru creștin după convertirea tatălui Dario. Un misionar instruia în credință familia și pe supușii săi. Justus a primit botezul la doisprezece ani, împreună cu mama, cu frații și cu alte 150 de persoane. Totuși, a crescut oricum cu mentalitatea războinicului și în 1573 s-a bătut în duel ucigându-l pe adversar și a avut răni care l-au constrâns să stea la pat. În timpul convalescenței a putut să reflecteze asupra sensului profund al vieții.

Între timp, din cauza conflictelor, familia a trebuit să intre în slujba lui Wada Koremasa și s-a mutat la Takatsuki. După renunțarea tatălui la stăpânire, Justus a devenit suveran de Takatsuki. În 1574 s-a căsătorit cu Justa: au avut cinci copii și cinci nepoți.

Credința sa a fost pusă la grea încercare când, din cauza unui conflict între stăpâni, a făcut ceva inimaginabil pentru un războinic: în loc să se arunce în bătălie, a încercat să limiteze pierderile cât mai mult posibil și să negocieze pacea. Prezentându-se dezarmat la adversar, Ukon a renunțat la sine însuși și s-a încredințat complet lui Dumnezeu.

Conștientizând situația în care se afla și experimentând propria neputință i-au permis să aprofundeze încrederea în Domnul și l-au făcut în mod crescând capabil să renunțe la propria poziție, la onoare și chiar la viață. L-au transformat din războinic obișnuit să lupte ca un erou într-un om dispus să se ofere pe sine însuși pentru alții, capabil să iubească după exemplul lui Cristos. Grație acestei a doua convertiri Justus Takayama Ukon a devenit un "misionar" care știa să convingă nu numai cu cuvintele și faptele, ci și cu o conduită de viață, dând cinste propriul nume "Drept". Până acolo încât japonezii au numit creștinismul "legea lui Takayama".

Pentru a favoriza creșterea credinței, s-a angajat în întemeierea de seminarii pentru formarea de misionari și cateheți băștinași, mai întâi la Azuchi, apoi în reședința de la Takatsuki și în sfârșit la Osaka. Majoritatea seminariștilor veneau din familiile supușilor săi. Între ei sfântul Paul Miki și însoțitorii martiri, a căror comemorare se celebrează la 6 februarie.

Grație activităților misionare și sociale ale lui Justus, numărul creștinilor în domeniul de la Takatsuki, cu circa 30.000 de locuitori, a crescut de la 600 în 1576 la 25.000 în 1583: practic majoritatea poporului. Lui i se datorează și întemeierea bisericii din orașul Osaka.

Deosebit de mare a fost influența lui Justus asupra convertirii unor prieteni și nobili. În ceremonia ceaiului, care aprofundează legătura prieteniei și, prin urmare, nivelul orizontal, el includea dimensiunea verticală care conduce la unirea cu Dumnezeu și în El.

Transferarea lui Justus într-o altă feudă a deschis noi posibilități de evanghelizare așa încât, de la 1585 la 1586, au fost botezate câteva mii de persoane. Dar edictul de interzicere a religiei creștine, prin care în 1587 a fost poruncită expulzarea misionarilor din Japonia, a întrerupt activitatea sa rodnică. Lui Justus i s-a cerut să abandoneze credința; dar el a preferat să părăsească feuda și să îndure expulzarea. S-a refugiat în insula Shodoshima și un an mai târziu a fost încredințat pazei lui Maeda Toshiie, în slujba căruia a rămas pentru următorii 25 de ani. Din cauza meritelor în bătălii, în 1592 Justus a fost reabilitat. După moartea lui Maeda Toshiie, l-a slujit pe fiul Maeda Toshinaga. Retrăgându-se după 1600 conform obiceiului japonez, el nu mai purta titlul nobil Ukon-no-tayu ci numele T?halu sau Minami-no-b?, numele maestrului de la ceremonia ceaiului. La dorința lui Justus, în 1603 a fost înființată noua reședință a iezuiților la Kanazawa și el a continuat să promoveze activitățile misionare în provinciile din nord până în 1614.

De fapt, la 14 februarie în acel an, Justus Takayama și prietenii săi creștini au fost exilați și din Kanazawa: dacă nu abandonau credința creștină, urmau să fie deportați. Expulzarea din patrie și drumul obositor în exil la Manila l-au făcut pe Ukon să înainteze ulterior în credință. În pofida tuturor suferințelor și dificultăților, ultimul an al vieții sale a fost decisiv pentru a-l transforma într-un "adevărat martir", așa cum îl venerează creștinii japonezi. În acest timp el a nutrit speranța martiriului prin moarte violentă. Era sigur că va fi ucis și aștepta sfârșitul cu mare seninătate. Navigarea spre Filipine și exilul la Manila au fost timpul în care Dumnezeu l-a făcut să înțeleagă diferența dintre dorința activă a martiriului și faptul de a fi expus pasiv la condiții care doar lent conduc la moarte. Ukon a înțeles că Dumnezeu îi cerea oferirea vieții, în forma "martiriului prelungit" al exilului. Epuizat după trudele drumului și ale navigării de 43 de zile de la Nagasaki la Manila, a murit la 3 februarie 1615, patruzeci de zile după sosire.

(După L'Osservatore Romano, 7 februarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat