Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 5-a de peste an - Anul A - 2017

Creștinul este omul care trebuie să fie în lumea aceasta sare, lumină și reper spre cer.

Pentru că în viața noastră sunt momente când trebuie să acționăm în mod nevăzut, dar simțit, "ca sarea în bucate", dar sunt și momente când trebuie să acționăm văzut "ca o candelă aprinsă într-un întunecos", Isus ne spune în evanghelia de astăzi (cf. Mt 5,13-16), nouă, celor care am început să credem în el și să urcăm scara virtuților din cele 9 fericiri, că în mijlocul lumii unde el ne-a trimis ca "pescari de oameni" (cf. Mt 4,19; Mc 1,17), trebuie să fim și ca "sarea" și ca "lumina", pentru a-i putea scoate pe oameni din apatia și întunericul lor și să-i putem aduce la mântuirea lui.

Isus a pornit înnoirea lumii și recrearea lumii după chipul său, iar noi, creștinii, care am devenit prin Botez "trupul, sufletul, inima, gura, mâinile și picioarele lui Cristos", adică "alți Cristoși", trebuie să continuăm buna sa lucrare de recreare și de înnoire a lumii, până la desăvârșirea ei. Ca și sfântul apostol Paul, care ne vorbește în lectura a doua de astăzi, nici noi nu trebuie să știm nimic altceva între oameni decât pe Isus cel răstignit pentru fericirea lor veșnică. Și pentru asta trebuie să avem și noi simplitatea vorbirii și purtării lui, care este însăși simplitatea lui Isus pusă în noi (cf. 1Cor 2,1-5).

De aceea, Isus ne-a spus: "Voi sunteți sarea pământului" (Mt 5,13)! Sarea este un compus mineral format din două elemente, sodiu și clor, două otrăvuri, dar, armonizate perfect de Dumnezeu, le-a făcut să slujească vieții omului.

La rândul său, omul, asemănat astăzi de Isus cu "sarea", este și el un compus, dar "divin", format și el din două elemente total diferite, un trup luat din pământ și un suflet nemuritor luat din însăși ființa divină. Aceste elemente armonizate și ele perfect de Dumnezeu și primind ele chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26), au dat omul rațional, omul capabil de a-l cunoaște, de a-l iubi și de a-l sluji pe Dumnezeul creației, dar și pe semenii săi, spre fericirea lui din timp și în veșnicie.

Așa cum spunea Isus în evanghelia de astăzi, omul, ca și sarea, se poate strica și el, și astfel din "foarte bun", cum a fost ieșit din mâinile lui Dumnezeu, poate să devină "foarte rău", indignând pe Dumnezeu și pe semeni (cf. Gen 1,31; 6,6). Această nenorocire s-a întâmplat omului și întregii creații, din invidia diavolului (cf. Înț 2,24).

Sarea se strică din două motive principale, fie când i se adaugă elemente străine, fie când i se separă elementele chimice din care este compusă. Sarea astfel stricată se descompune în elementele chimice din care a fost creată de Dumnezeu și devine otravă care nu mai este bună de nimic decât de aruncat afară pentru a strânge noroiul de pe ulițe și pentru a fi călcată în picioare de oameni. Iar contemporanii lui Isus vedeau sarea stricată aruncată în noroiul ulițelor lor.

Omul, ca și sarea, se poate strica și el, și din "foarte bun" cum a fost ieșit din mâinile lui Dumnezeu, poate să devină "foarte rău", indignând pe Dumnezeu și pe semeni (cf. Gen 1,31; 6,6). Ca și sarea, omul poate să devină stricat și o mare otravă, tot când, fie i se adaugă elemente străine la cele puse de Dumnezeu în el la creație, fie când este abordat, fie numai ca trup, sau fie numai ca suflet.

Să concretizăm prin câteva asemănări. De exemplu, dacă omului i se adaugă la Duhul Domnului pus în el la creație, duhul cel rău, duhul lumii, duhul păcatului sau alte duhuri rele, atunci omul nu numai că îl leapădă pe Dumnezeu, dar își pierde gustul și menirea, devenind o otravă puternică mai întâi pentru el însuși și apoi și pentru cei din jur. Sau, când la țărâna din el omul își adaugă o altă țărână nepermisă de Dumnezeu, omul nu numai că îl leapădă pe Dumnezeu și credința în el, dar devine otravă pentru el însuși și pentru cei din jurul său. Apoi, omul, trup și suflet nemuritor, despărțit de Dumnezeu, trăiește numai ca trup sau fie numai ca suflet, atunci degenerează și devine o otravă atât pentru el însuși cât și pentru cei din jur. Aici să ne gândim numai la câte rele au produs, fie ateismul care nega sufletul, fie pietismul care nega trupul.

Apoi, dacă vom privi în Biblie, vom vedea că toți oamenii "sare stricată" care au acceptat duhul rău lângă Duhul lui Dumnezeu, au devenit imediat chinuiți în ei înșiși și cauză de suferință pentru cei din jurul lor. În Vechiul Testament, să privim numai la răutatea și chinul interior al lui Cain, care după ce a primit duhul cel rău, și-a ucis fratele său Abel și a rămas fără pace și rătăcitor (cf. Gen 4,8-14). Iar în Noul Testament, să privim numai la chinul interior al lui Iuda, după ce a acceptat duhul cel rău în sufletul său (cf. In 13,27), ajunge să-l vândă pe Isus (cf. Mt 26,48) și apoi să se spânzure (cf. Mt 27,5)

Și iarăși, dacă vom privi în Biblie, vom vedea că toți oamenii care au acceptat disocierea de Dumnezeu, au murit, căci creatura fără Creator dispare (cf. GS 36); duhul li s-a dus înapoi la Dumnezeu, iar trupul li s-a dus în pământul din care a fost luați. Întreg capitolul 5 din Geneză este o continuă relatare că, după păcat, Adam și Eva, și toți oamenii care s-au născut după ei, după ce au îndurat grele suferințe, au murit (cf. Gen 5,5-31).

Dar ferice de noi, căci Isus Cristos a venit pe pământ, de la Tatăl ceresc, prin puterea Duhului Sfânt, pentru a-l "recrea" și pentru a-l repune pe om pe făgașul normal, armonios și fericit de la început. Prin jertfa crucii, unde și-a lăsat trupul și sufletul zdrobite de suferințe, a declanșat noua creație, prin care omul care crede în el și îl urmează este readus la armonia, sfințenia, demnitatea și fericirea de la început.

Apostolii și ucenicii lui Isus din toate timpurile au fost deja readuși la armonia, sfințenia, fericirea și demnitatea de la început. Dar creștinii reprezintă acum, în 2017 numai 31,7% din populația globului, pe când Isus a venit pe pământ, a suferit, a murit și a înviat, pentru a reda armonia, sfințenia, fericirea și demnitatea de la început tuturor pământenilor. În acest sens, pe lângă atragerea la sine pe care o fac de la înălțimea cerului Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt (cf. In 6,44; 12,32; Os 11,4), Isus, i-a trimis și pe toți răscumpărații săi, să-i adune pe toți oamenii la sine (cf. Mt 28,19; Mc 16,15; In 15,16), pentru a le reda și lor armonia interioară, sfințenia vieții, fericirea și demnitatea de la început, pierdute prin păcat.

De aceea, Isus ne-a spus nouă, celor răscumpărați, celor recreați după chipul său: "Voi sunteți sarea pământului" (Mt 5,13)!

Așa cum sarea bună dă gust mâncărurilor, tot astfel ucenicul lui Isus trebuie să dea gust creștin mediului în care trăiește. Isus lipsește din gustul lumii de astăzi care este nesărată creștin în gândire, vorbire, acțiune, purtare, îmbrăcăminte, obiceiuri, muzică, literatură, artă, cinematografie, modă etc. Sfinții au revoluționat lumea din timpul în care au trăit cu "sarea" învățăturii lui Cristos. De aceea sfântul Petru lansează chemarea la sfințenie pentru toți oamenii din toate timpurile (cf. 1Pt 1,15-16).

Așa cum sarea bună conservă alimentele, ferindu-le de stricăciune, tot astfel creștinul trebuie să conserve credința în lume și să o ferească de stricăciune. Văzându-ne oamenii trebuie să le fie mai ușor să fie mai buni, cum le era ușor: copiilor când apărea în mijlocul lor sfântul Dominic Savio; tinerilor când apărea între ei sfântul Francisc din Assisi sau sfântul Toma de Aquino; studenților când apărea în mijlocul lor sfântul Alois de Gonzaga.

Așa cum sarea bună topește gheața, tot astfel creștinul trebuie să topească gheața din inimile și relațiile dintre oameni. Astăzi asistăm la relații înghețate între om și Dumnezeu, om și om, soț și soție, părinți și copii, frați și surori, soacră și noră, vecin și vecin, patron și angajat, preot și credincios, om și animal, om și natură etc. Prin cuvintele și faptele noastre trebuie să dezghețăm toate aceste relații prin căldura pe care Isus a pus-o în noi prin Botez și învățătura lui. Sfântul Francisc din Assisi și sfântul Ioan al Crucii spuneau: "Creștinul trebuie să aducă iubire acolo unde este ură; trebuie să aducă căldură acolo unde este răceală; unde este ceartă să aducă iertare".

Noi, care am primit de la Isus armonia, sfințenia, fericirea și demnitatea de la început, odată cu garanția învierii, oare vom refuza să fim "sare bună", pentru atâția oameni care mai suferă încă din cauza duhului rău și a păcatului și îi fac să sufere și pe alții, deși Isus ne-a mântuit de peste două mii de ani? Și să nu uităm că, dacă nu vom fi "sare bună" pentru oamenii de mântuit, atunci vom fi otravă pentru ei, îi vom duce pierzare și ne vom pierde și noi împreună cu ei (cf. Ez 3,18-19).

Să ne gândim numai la cât rău au făcut, cât au dăunat evangheliei și timp au întârziat mântuirea printre păgâni, conquistadorii spanioli, prin necredința, lăcomia și violența lor. Conquistadorii erau niște creștini "sare stricată", căci, pe lângă Duhul lui Cristos, purtau în ei și duhul lui mamona și duhul lumii; deși mărturiseau cu gura împărăția cerurilor, căutau cu sabia pământurile și aurul indigenilor. De aceea, indigenii preferau să moară decât să devină creștini asemenea conquistadorilor.

Isus și Duhul Sfânt din paginile Bibliei ne îndeamnă: "Fiți sarea pământului" (cf. Mt 5,13). Să aveți sare în voi înșivă, și să trăiți în pace unii cu alții" (cf. Mc 9,50). "Vorbirea voastră să fie totdeauna cu har, dreasă cu sare, că să știți cum trebuie să răspundeți fiecăruia" (Col 4,6). "Un răspuns este bun pentru o persoană, este bun pentru o alta" (Prov 26,4-5). "Fiți gata să răspundeți oricui va cere socoteală de nădejdea care este în voi, dar cu blândețe și teamă" (1Pt 3,15).

A doua mare însărcinare primită de toți creștinii de la Isus este de a fi "Lumina lumii" și "cetate de reper pe munte" (cf. Mt 5,14-15).

Așa cum Isus a fost "Lumina lumii" (In 8,12) și reper sigur spre împărăția cerurilor (cf. In 11,9), la fel și noi, ucenicii și mântuiții lui, trebuie să fim lumini și cetate de reper pentru cei care doresc mântuirea lui Isus. Așa au fost și în Vechiul Testament credincioșii: Abraham în mijlocul comunități în care trăia. Iosif cel drept vândut de frații săi în mijlocul egiptenilor. Daniel între păgânii din Babilon. Toți aceștia i-au făcut pe oamenii din jurul lor să vadă și să înțeleagă că este numai un singur Dumnezeu viu și atotputernic care guvernează lumea și să-i determine pe mulți să vină la închinarea lui.

În Isus, omenirea care umbla în întuneric a văzut pentru prima dată după păcat, lumina divină, lumina adevărată pe care o pierduse (cf. Mt 4,16; Is 9,2). Pentru a fi lumina celor care zăcea în întuneric, s-a născut la Betleem, a trăit la Nazaret și a locuit la Cafarnaum, a predicat începând din Galileea neamurilor, toate locuri unde se pierduse lumina lui Dumnezeu. Și mulți oameni din aceste locuri au primit lumina lui Isus. Sfântul Paul le scria creștinilor din timpul său: "Odinioară erați întuneric, dar acum sunteți lumină în Domnul" (Ef 5,8).

Scriitorul bisericesc Tertulian (160-220) ne spune că primii creștini care prin iubirea și purtarea lor frumoasă, îi determinau pe păgânii timpului lor, să-l laude pe Dumnezeul creștinilor și să se facă creștini cu miile.

Ca și sarea, lumina albă este și ea compusă din mai multe culori, șapte la număr: roșu, oranj, galben, verde, albastru, indigo și violet, culori armonios îmbinate de Dumnezeu, spre ajutorul omului. Dar, ca și sarea, lumina se poate strica și ea, fie prin adaos de alte culori, fie prin scoaterea de culori. Lumina modificată devine nocivă pentru ochi. Creștinul "lumină" modificat, fie prin adausuri de "culori străine" la lumina lui Cristos, fie prin scoaterea de "culori necesare", devine întuneric.

Vedem că tot mai mulți creștini de astăzi se conduc mai mult după învățături și practici religioase luate din religiile păgâne, uitând că Isus a pătimit și a murit spre a ne elibera de ele. Iar alții urmași ai lui Cristos separă și combină după plac învățături inseparabile și de necombinat, și astfel iau din religia creștină numai ceea ce le satisface obrocul. De exemplu iau numai: milostivirea divină fără convertire, care este scopul milostivirii (cf. 2Pt 3,9); lucrul puțin, dar vor plată mare (cf. 2Tes 3,11-12); faptele celor de la stânga și vor plata celor de la dreapta (cf. Mt 25,45-46); alergatul spre iad și ajungerea în paradis (cf. 1Cor 9,26); drepturile celor căsătoriți, dar fără căsătorie și fără naștere de copii (cf. Evr 13,4). Toți acești creștini, uitând chemarea: "Umblați deci ca niște copii ai luminii (Ef.5,8), devin pentru cei din jurul lor întuneric. Dar cum spune sfântul Paul: "Nu vă înșelați. Dumnezeu nu se lasă batjocorit. Ce seamănă omul, aceea va și secera. Cine seamănă în firea lui pământească va secera din firea pământească putrezirea; dar cine seamănă în Duhul va secera din Duhul viața veșnică" (Gal 6,7-8).

Se zice că un om rătăcit în noapte a auzit un glas salvator și a început să alerge înspre el. Cum totul era întuneric în jur, l-a un moment dat s-a izbit violent de un obstacol și a murit. Când dimineață a fost găsit, era mort lângă un felinar fără bec. Dacă felinarul ar fi avut bec care luminează, omul nostru s-ar fi salvat. Din păcate, mulți dintre creștinii pe care Dumnezeu i-a pus ca "lumini" pe pământ, sunt cu becul spart sau furat de satana și de lume. Lumea se "ciocnește" cu ei și moare sufletește. De aceea, spre învățătură un filozof orb purta noapte un felinar cu el, nu ca să vadă, căci era orb, ci ca să nu fie obstacol pentru alții. Ucenicul care nu este lumină, este întuneric și obstacol pentru cei care aleargă căutând lumina mântuirii. Voi sunteți lumina lumii. De aceea să nu uită ceea ce spune Isus: Voi sunteți lumina lumii. Voi sunteți o cetate așezată pe munte. Voi sunteți Noul Ierusalim (cf. Ap 3,12; 21,2).

Un ofițer francez se lăuda odată în fața familiei cu "isprăvile" sale militare din Africa. Atunci o nepoțică l-a întrebat scurt: "Dar pentru Dumnezeu și viața veșnică ce ați făcut acolo?" A rămas mut. Pentru Dumnezeu și viața veșnică nu făcuse nimic acolo și nici în altă parte. Dar de atunci a început să facă "ceva", s-a făcut misionar, s-a dus în Africa, a predicat evanghelia acolo unde altă dată a răspândit întunericul, a murit martir și a ajuns astăzi fericitul Charles Eug?ne de Foucauld (1858-1916).

Acest om a avut șansa găsirii unei mici luminițe, nepoțica, care la pus pe calea lui Dumnezeu.

Dar, cum spuneam mai sus, lumina albă este formată din mai multe culori, adică lumina noastră se poate manifesta în mai multe feluri oamenilor de mântuit.

Prima lectură ne indică niște fapte de lumină pe care orice credincios, vechi sau nou, mic sau mare, trebuie să le împlinească: "Împarte pâinea ta cu cel flămând, adu-i în casa ta pe săracii fără adăpost, când vezi un om gol, îmbracă-l și nu-i lăsa deoparte pe cei din neamul tău! Atunci, lumina ta va răsări ca zorile și vindecarea ta se va arăta repede. Dacă vei îndepărta din mijlocul tău jugul, arătatul cu degetul și vorbirea păcătoasă; dacă îți vei da hrana pentru cel înfometat și vei sătura inimile umilite, atunci lumina ta va răsări în întuneric și bezna ta va fi ca ziua în amiaza mare" (Is 58,7-10).

Cu astfel de fapte au luminat: sfântul Ioan Milostivul, sfânta Elisabeta a Ungariei, sfântul Iosif Cotolengo, sfântul Vincențiu de Paul, sfânta Tereza de Calcutta, etc. Cu astfel de fapte să luminăm și noi oamenii pe care îi întâlnim. Sfinții chiar și când nu aveau bunuri pentru a lumina cu ele, le cerșeau. Cine voiește să facă cu adevărat ceva vei găsi o cale; iar cine nu vrea să facă, vei găsi o scuză.

Doamne, Isuse Cristoase, fă-ne ca asemene ție, să fim și noi, sare bună a pământului, lumină fără obrocul satanei și cetate de reper pe munte, pentru ca prin noi oamenii să găsească calea spre tine și spre mântuirea ta. Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat