Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu al Sfântului Părinte Francisc acordat revistei lunare "Scarp de' tenis" (28 februarie 2017)

Prezentăm în continuare interviul pe care Sfântul Părinte Francisc l-a dat periodicului "Scarp de' tenis", revistă lunară a străzii, proiect editorial și social susținut de Caritas Ambrosiana și Caritas Italiana. Interviul a fost realizat ca pregătire a vizitei papei în Dieceza de Milano, programat la 25 martie 2017.

Sfinte Părinte, să vorbim despre poporul celor invizibili, despre persoanele fără locuință. În urmă cu puține săptămâni, la începutul iernii și cu venirea frigului mare, ați dat ordin să fie primiți în Vatican, să se deschidă ușile bisericilor. Cum a fost primit apelul dumneavoastră?

Apelul papei a fost ascultat de multe persoane și de multe parohii. Mulți l-au ascultat. În Vatican sunt două parohii și fiecare dintre ele a găzduit o familie siriană. Multe parohii din Roma au deschis ușile pentru primire și știu că altele, neavând loc în casele parohiale, au adunat bani pentru a plăti chiria pentru persoane și familii nevoiașe pentru un an întreg. Obiectivul la care trebuie ajuns trebuie să fie acela al integrării, pentru aceasta este important de a-i însoți pentru o perioadă inițială. În multe părți ale Italiei s-a făcut mult. Ușile au fost deschise în multe școli catolice, în conventuri, în atâtea alte structuri. Pentru aceasta spun că apelul a fost ascultat. Știu și despre multe persoane care fac oferte în bani pentru ca să se poată plăti chiria pentru persoanele fără locuință.

În trecut toată lumea a scris despre pantofii papei, pantofi de muncitor și mergător și recent mass-media au rămas surprinse, și au povestit, despre papa care a mers într-un magazin pentru a-și cumpăra o pereche de pantofi noi. De ce atâta atenție? Oare pentru că astăzi este greu să încălțăm - așa cum ne invită să facem Scarp de' tenis - pantofii altora?

Este foarte greu să încălțăm pantofii altora, pentru că adesea suntem sclavi ai egoismului nostru. La un prim nivel putem spune că oamenii preferă să se gândească la propriile probleme fără a vrea să vadă suferința sau dificultățile celuilalt. Există însă un alt nivel. A ne încălța cu pantofii celorlalți înseamnă a avea mare capacitate de înțelegere, de a înțelege momentul și situațiile dificile. Dau un exemplu: în momentul de doliu se transmit condoleanțe, se participă la priveghiul funebru sau la liturghie, dar sunt cu adevărat puțini cei care se încalță cu pantofii acelui văduv sau ai acelei văduve sau ai acelui orfan. Desigur nu este ușor. Se simte durere, dar apoi totul se termină acolo. După aceea, dacă ne gândim la existențele care adesea sunt formate din singurătate, atunci a ne încălța cu pantofii altora înseamnă slujire, umilință, generozitate, care este și expresia unei nevoi. Eu am nevoie ca unul să se încalțe cu pantofii mei. Pentru că noi toți avem nevoie de înțelegere, de companie și de vreun sfat. De câte ori am întâlnit persoane care, după ce au căutat întărire la un creștin, fie el un laic, un preot, o soră, un episcop, îmi spune: "Da, m-a ascultat, dar nu m-a înțeles". A înțelege înseamnă a încălța pantofii celorlalți. Și nu este ușor. Adesea pentru a înlocui această lipsă de măreție, de bogăție și de umanitate ne pierdem în cuvinte. Se vorbește. Se vorbește. Se dau sfaturi. Dar când există numai cuvintele sau prea multe cuvinte nu există această "măreție" de a ne încălța cu pantofii celuilalt.

Sanctitate, când întâlniți unul fără adăpost care este primul lucru pe care i-l spuneți?

"Bună ziua". "Ce mai faci?". Uneori se schimbă puține cuvinte, alteori în schimb se intră în relație și se ascultă istorii interesante: "Am studiat într-un colegiu, eram un preot bun...". Cineva ar putea spune, dar ce mă interesează? Persoanele care trăiesc pe stradă înțeleg imediat când există adevăratul interes din partea celeilalte persoane și când există, nu vreau să spun acel sentiment de compasiune, dar cu siguranță de deranj. Se poate vedea unul fără adăpost și poate fi privit ca o persoană, sau ca și cum ar fi un câine. Și ei își dau seama de acest mod diferit de a privi. În Vatican este vestită istoria unei persoane fără locuință, de origine poloneză, care în general stătea în piața Risorgimento din Roma, nu vorbea cu nimeni, nici cu voluntarii de la Caritas care seara îi aduceau o mâncare caldă. Numai după un timp îndelungat au reușit să-l determine să-și povestească istoria: "Sunt un preot, îl cunosc bine pe papa al vostru, am studiat împreună în seminar". Știrea a ajuns la sfântul Ioan Paul al II-lea care, auzind numele, a confirmat că a fost cu el în seminar și a voit să-l întâlnească. S-au îmbrățișat după patruzeci de ani și la sfârșitul unei audiențe papa a cerut să se spovedească la preotul care fusese colegul său. "Însă acum este rândul tău", i-a spus papa. Și colegul de seminar s-a spovedit la papa. Grație gestului unui voluntar, al unei mâncări calde, a unui cuvânt de întărire, a unei priviri de bunătate această persoană a putut să se ridice și să întreprindă o viață normală care l-a făcut să devină capelan al unui spital. Papa l-a ajutat, desigur aceasta este o minune dar este și un exemplu pentru a spune că persoanele fără locuință au o mare demnitate. În arhiepiscopia din Buenos Aires sub un gang între gratii și trotuar locuiau o familie și un cuplu. Îi întâlneam în fiecare dimineață când ieșeam. Îi salutam și schimbam mereu două cuvinte cu ei. Nu m-am gândit niciodată să-i alung. Cineva îmi spunea: "Murdăresc Curia", dar murdăria este înăuntru. Cred că trebuie să vorbim persoanelor cu mare umanitate, nu ca și cum ar trebui să ne plătească o datorie și să nu le tratăm ca și cum ar fi sărmani câini.

Mulți se întreabă dacă este corect a da de pomană persoanelor care cer ajutor pe stradă; dumneavoastră ce răspundeți?

Există atâtea argumente pentru a ne justifica pe noi înșine când nu dăm de pomană. "Dar cum așa, eu îi dau bani și apoi el îi cheltuiește pentru a bea un pahar de vin?". Un pahar de vin este singura fericire pe care o are în viață, e bine așa. Întreabă-te mai degrabă ce faci tu în ascuns? Tu ce "fericire" cauți în ascuns? Sau, contrar lui, ești mai norocos, cu o casă, o soție, copii, ceea ce te face să spui "Ocupați-vă voi de el". Un ajutor este mereu corect. Desigur nu este un lucru bun a-i arunca săracului numai niște bănuți. Este important gestul, a-l ajuta pe cel care cere privindu-l în ochi și atingându-i mâinile. A arunca banii și a nu-l privi în ochi este nu un gest de creștin. Cum se poate educa la pomană? Povestesc o anecdotă despre o doamnă pe care am cunoscut-o la Buenos Aires. Mamă a cinci copii (în acel timp avea trei). Tatăl era la muncă și stăteau la masă, aud că se bate la ușă, cel mai mare merge să deschidă: "Mamă, este un om care cere de mâncare. Ce facem?". Toți trei, cea mai mică avea patru ani, mâncau o bucată de carne alla milanese, mama le spune: "Bine tăiem jumătate din bucata noastră de carne". "Dar nu, mamă, este o altă bucată", spune fetița. "Este pentru tata, pentru deseară. Dacă trebuie să donăm, trebuie să dăm bucata noastră de carne". Cu puține cuvinte simple au învățat că trebuie să se dea din ceea ce este propriu, din ceea ce n-ai vrea să te desparți. După două săptămâni, aceeași doamnă a mers în oraș pentru a rezolva niște treburi și a fost constrânsă să-i lase pe copii acasă, aveau teme de făcut și le-a lăsat gustarea deja pregătită. Când s-a întors, i-a găsit pe cei trei copii în compania unuia fără locuință care mâncau gustarea. Au învățat prea bine și prea în grabă, cu siguranță le-a lipsit un pic prudența. A învăța caritatea nu înseamnă a descărca propriile păcate, ci înseamnă a atinge, înseamnă a privi la mizerie pe care eu o am înlăuntrul meu și pe care Domnul o înțelege și o mântuiește. Pentru că noi toți avem mizerii "înăuntru".

În mai multe rânduri papa s-a poziționat în apărarea migranților invitând la primire și la caritate. Milano în acest sens este o capitală a primirii. Însă sunt mulți care se întreabă dacă într-adevăr trebuie primiți toți fără deosebire sau dacă nu este necesar să se pună niște limite.

Cei care vin în Europa fug de război sau de foamete. Și noi suntem într-un fel vinovați pentru că exploatăm pământurile lor dar nu facem niciun timp de investiție pentru ca ei să poată scoată beneficiu. Au dreptul să emigreze și au dreptul să fie primiți și ajutați. Însă acest lucru trebuie făcut cu acea virtute creștină care este virtutea care ar trebuie să fie proprie a guvernanților, adică prudența. Ce înseamnă? Înseamnă a-i primi pe toți cei care se "pot" primi. Și asta cât privește numerele. Dar este la fel de importantă o reflecție asupra "modului în care" se primește. Pentru că a primi înseamnă a integra. Acesta este cel mai dificil lucru pentru că dacă migranții nu se integrează, sunt ghetoizați. Îmi revine mereu în minte episodul din Zaventem (atentatul la aeroportul din Bruxelles din 22 martie 2016, n.r.); acești tineri erau belgieni, fii de migranți dar locuiau într-un cartier care era un ghetou. Și ce înseamnă a integra? Și în acest caz dau un exemplu: de la Lesbo au venit cu mine în Italia treisprezece persoane. În ziua a doua de rămânere, grație comunității "Sfântul Egidiu", copiii frecventau deja școlile. Apoi, în puțin timp au găsit unde să locuiască, adulții au început să frecventeze cursuri pentru a învăța limba italiană și pentru a căuta un loc de muncă. Desigur, pentru copii este mai ușor: merg la școală și în câteva luni știu să vorbească italiana mai bine decât mine. Bărbații au căutat un loc de muncă și l-au găsit. Așadar a integra înseamnă a intra în viața țării, a respecta legea țării, a respecta cultura țării dar și a face să se respecte propriile culturi și propriile bogății culturale. Integrarea este o muncă foarte dificilă. În timpurile dictaturilor militare la Buenos Aires priveam la Suedia ca la un exemplu pozitiv. Suedezii sunt astăzi 9 milioane, dar dintre aceștia, 890 de mii sunt suedezi noi, adică migranți sau copii de migranți integrați. Ministrul culturii Alice Bah Kuhnke este fiică a unei femei suedeze și a unui bărbat care provine din Gambia. Acesta este un exemplu frumos de integrare. Desigur, acum și în Suedia se află în dificultate: au multe cereri și încearcă să înțeleagă ce este de făcut pentru că nu este loc pentru toți. A primi, a accepta, a mângâia și imediat a integra. Ceea ce lipsește este tocmai integrarea. Așadar fiecare țară trebuie să vadă ce număr este capabil să primească. Nu se poate primi dacă nu există posibilitate de integrare.

În istoria familiei dumneavoastră este traversarea oceanului din partea bunicului și a bunicii, cu tatăl dumneavoastră. Cum se crește ca fiu de emigranți? Vi s-a întâmplat vreodată să vă simțiți un pic dezrădăcinat?

Niciodată nu m-am simțit dezrădăcinat. În Argentina toți suntem migranți. Pentru asta acolo dialogul interreligios este norma. La școală erau evrei care veneau cea mai mare parte din Rusia și musulmani sirieni și libanezi, sau turci cu pașaportul Imperiului otoman. Era multă frățietate. În țară este un număr limitat de indigeni, cea mai mare parte din populație este de origine italiană, spaniolă, poloneză, medio-orientală, rusă, germană, croată, slovenă. În anii dintre cele două secole precedente fenomenul migrator a fost de însemnătate enormă. Tatăl meu avea douăzeci de ani când a ajuns în Argentina și lucra la Banca d'Italia, s-a căsătorit acolo.

Ce vă lipsește mai mult de la Buenos Aires? Prietenii, vizitele la villa miseria, fotbalul?

Există un singur lucru care îmi lipsește mult: posibilitatea de a ieși de a merge pe stradă. Îmi place să merg în vizită la parohii și să întâlnesc oamenii. Nu am nostalgie deosebită. În schimb vă povestesc o altă anecdotă: bunicii mei și tatăl meu ar fi trebuit să plece la sfârșitul anului 1928, aveau biletul pentru nava "Principessa Mafalda", navă care a naufragiat în largul coastelor Braziliei. Dar n-au reușit să vândă la timp ceea ce aveau și astfel au schimbat biletul și s-au îmbarcat pe "Giulio Cesare" la 1 februarie 1929. Pentru aceasta sunt aici.

Milano este gata să vă primească la sfârșitul lunii martie. Pornim de la organizațiile caritative, de la asociațiile de voluntariat, de la cei care se preocupă de a da celor fără adăpost un loc unde să petreacă noaptea, hrană, asistență sanitară, ocazii de revenire. La Milano ne mândrim că reușim să facem asta chiar destul de bine. Este suficient? Care sunt necesitățile celor care au ajuns pe stradă?

Ca pentru migranți, foarte simplu, aceste persoane au nevoie de același lucru: adică, integrare. Desigur nu este simplu a integra o persoană fără locuință, pentru că fiecare dintre ei are o istorie particulară. Pentru aceasta trebuie să ne apropiem de fiecare dintre ei, să găsim modul pentru a-i ajuta și a le da o mână de ajutor.

Dumneavoastră repetați adesea că săracii pot să schimbe lumea. Însă este greu ca să existe solidaritate acolo unde există sărăcie și mizerie, ca în periferiile orașelor. Ce părere aveți?

Și aici aduc experiența mea de la Buenos Aires. În cartierele de barăci este mai mult solidaritate decât în cartierele din centru. În villa miseria există multe probleme, dar adesea săracii sunt mai solidari între ei, pentru că simt că au nevoie unul de celălalt. Am găsit mai mult egoism în alte cartiere, nu vreau să spun bogate pentru că ar însemna să calific descalificând, dar solidaritatea care se vede în cartierele sărace și în cartierele de barăci nu se vede în alte părți, chiar dacă acolo viața este mai complicată și dificilă. În cartierele de barăci, de exemplu, drogurile se vând mai mult, dar numai pentru că în celelalte cartiere sunt mai "acoperite" și sunt folosite cu mănuși albe.

Recent am încercat să citesc orașul Milano în manieră diferită, pornind de la cei din urmă și de la stradă, și cu ochii persoanelor fără locuință care frecventează un centru de zi al Caritas Ambrosiana. Cu ei am publicat un ghid al orașului văzut din stradă, din punctul de vedere al celui care trăiește acolo în fiecare zi. Sfântul Părinte ce anume cunoaște despre oraș și ce se așteaptă de la vizita sa iminentă?

Milano nu-l cunosc. Am fost o singură dată, pentru câteva ore, în îndepărtații ani Șaizeci. Aveam câteva ore libere înainte de a lua un tren pentru Torino și am profitat pentru o scurtă vizită la Dom. Într-o altă ocazie, cu familia mea, am fost o duminică la prânz la o verișoară care locuia la Cassina de' Pecchi. Milano nu-l cunosc, dar am o mare dorință, aștept să întâlnesc atâția oameni. Aceasta este cea mai mare așteptare a mea: da, aștept să găsesc mulți oameni.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat