Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la prima zi a Postului Mare, Miercurea Cenușii - 2017

Convertiți-vă și credeți în evanghelie (cf. Mc 1,15)

Astăzi Biserica și creștinii cei buni încep rememorarea anuală a patimilor și morții mântuitoare a Domnului nostru Isus Cristos, pătimiri și moarte care se vor încheia cu învierea și înălțarea lui glorioase la cer. Tot astăzi creștinii cei buni înțeleg, așa cum spune sfântul Augustin (354-430): "Cel care i-a creat fără de ei, nu-i va mântui fără de ei".

Căci iată ce ne spune sfântul Paul: "Dacă prin greșeala unuia singur, cei mulți au fost loviți cu moartea, apoi cu mult mai mult harul lui Dumnezeu și darul pe care ni l-a făcut harul acesta într-un singur Om, adică în Isus Cristos, s-au dat din belșug celor mulți. Și darul fără plată nu vine ca prin acel unul care a păcătuit; căci judecata venită de la unul a adus osânda; dar darul fără plată, venit în urma multor greșeli, a adus o hotărâre de iertare" (Rom 5,15-16).

Să reținem aici un lucru foarte important: păcatul lui Adam a trecut la toți oamenii fără să-i întrebe pe oameni dacă vor aceasta. Mântuirea lui Isus de la cruce, a adus "o hotărâre de iertare", dar care iertare se dă numai celor care o doresc și o caută. Mă explica cu două relatări din sfânta Scriptură.

Prima relatare este din Vechiul Testament. În urma murmurărilor evreilor nemulțumitori de mana și apa din pustiu, s-au ivit din pământ șerpi veninoși care-i mușcau pe oameni de moarte. Strigând ei către cer, Dumnezeu, i-a poruncit lui Moise: "Fă-ți un șarpe înfocat și spânzură-l de o prăjină; oricine este mușcat și va privi spre el va trăi". Moise a făcut un șarpe de aramă și l-a pus într-o prăjină; și oricine era mușcat de un șarpe și privea spre șarpele de aramă, trăia" (cf. Num 21,8-9). Deci nu toți cei mușcați vor fi vindecați și vor trăi, ci numai cei care vor privi spre șarpele de aramă. Prin păcatul lui Adam, toți oamenii fără excepție au fost mușcați mortal de "șarpele diavol", dar nu toți oamenii mușcați de șarpele diavol vor fi vindecați și mântuiți, ci numai cei care vor privi și vor striga spre Cristos, cel înălțat pe Golgota, spre vindecarea și mântuirea lor.

Cea de-a doua relatare este din Noul Testament. Isus, vorbind cu Nicodim, un membru al Sinedriului care venea noaptea la el de frica iudeilor, i-a spus: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că l-a dat pe singurul lui Fiu, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16). Deci, Dumnezeu "l-a dat", "l-a jertfit", pe Isus, Fiul său, pentru toți condamnații păcatului, dar nu toți condamnații păcatului vor scăpa și se nor mântui, ci numai cine "va crede în el".

Am făcut aceste scurte precizări, pentru ca să înțelegem de suntem astăzi și la această oră aici în biserică, pe când mulți alții oameni liberi sunt în alte părți. Suntem aici, în biserică, astăzi în prima zi a Postului Mare, zi care datorită impunerii cenușii în semn de pocăință se numește și Miercurea cenușii, pentru a fi alături de Isus care astăzi își începe anuala sa patima mântuitoare; să fim alături de Isus care își începe astăzi pătimirile mântuitoare pentru toți păcătoșii lumii, dar nu ca simplii spectatori pasivi (așa cum spunea cineva că îi place să fie în Biserică, deși la scena Calvarului nimeni nu poate nimeni nu poate rămâne simplu spectator, deși în barca Bisericii nimeni nu poate fi un simplu pasager, așa cum frumos se exprima sfântul Ioan Crisostom), dar ca oameni conștienți de starea lor, ca oameni care își asumă responsabilitatea păcatului, ca oameni care știu că trebuie să pună și ei umărul la opera mântuirii lor, operă începută în această zi de Cristos, conform planului divin de mântuire.

Sfântul Anselm de Aosta (1033-1109) scria: "Ce conduită poate să fie mai milostivă decât aceea a Tatălui care-i spune păcătosului condamnat la chinurile veșnice și lipsit de ceea ce ar putea să-l mântuiască: «Ia-l pe Unicul Născut al meu și oferă-l pentru tine»?!" Deci, la iubirea și lucrarea mântuitoare a lui Dumnezeu, în Cristos, trebuie să răspundem cu iubirea și participarea noastră.

Astăzi Isus își începe tainic și liturgic, anuala patimă și moarte, care se va încheia cu anuala înviere și înălțare; dar fără implicarea noastră "a mușcaților de șarpe", fără participarea noastră activă la opera mântuirii împlinită de Isus, am rămâne fără rodul ei, căci "Cel care ne-a creat fără de noi, nu ne va mântui fără de noi".

În Adam, am fost mușcați mortal de șarpele infernal și între noi nu este nici măcar unul singur fără veninul păcatului (cf. Ps 14,1-3; 53,1; Rom 3,10-12). De aceea, profetul Ioel din prima lectură ne cheamă pe toți oamenii la adunarea celor care caută mântuirea: "Chemați-i pe bătrâni, convocați-i pe prunci și pe copiii de la sân! Să iasă mirele din camera lui și mireasa, din camera sa nupțială!"

Și ce trebuie să facem în fața milostivirii divine, arătate nouă de Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt pentru a participa activ la lucrarea mântuirii alături de Isus?

În primul rând să ne recunoaștem păcătoși și pierduți și să ne asumăm vina păcatului, primind de la Biserică cenușa, ca semn al vinei și al neputinței noastre de a remedia situația; apoi, să facem "o revoluție spirituală" în inima și viața noastră, o revoluție tainică numită "convertire", prin care să răsturnăm domnia vechiului vrăjmaș și a păcatului și să instaurăm domnia lui Dumnezeu și a harului său, prin care să înlocuim răutatea cu pacea, falsitatea cu adevărul, aroganța cu slujirea, ura cu iubirea, pentru a ne reînnoi după chipul și asemănare Tatălui după care am fost creați, după imaginea Fiului cu care am fost înfrățiți și după imaginea Duhului Sfânt cu a cărei slavă ne-am înveșmântați.

Este, de fapt, ceea ce prima lectură și psalmul responsorial ne cheamă astăzi să facem: "Întoarceți-vă la mine din toată inima voastră, cu post, cu plâns și cu jale! Sfâșiați-vă inimile, nu hainele, și întoarceți-vă la Domnul Dumnezeul vostru! Căci el este milostiv și îndurător, încet la mânie și plin de bunătate și iartă răul. Între vestibul și altar să plângă și preoții, slujitorii Domnului" (cf. Ioel 2,12-18). Apoi cum spune psalmul responsorial: să ne recunoaștem păcatul, să-i cerem iertare și milă lui Dumnezeu, să-l rugăm pe Dumnezeu să creeze în noi o inimă curată și să ne redea iarăși bucuria mântuirii (cf. Ps 51,3-17). Cu un cuvânt: să recunoaștem că suntem țărână (cf. Gen 3,19), să ne convertim și să credem în evanghelie (cf. Mc 1,15).

Sfânta Elisabeta de Turingia (1207-1231), îmbrăcată în straie de ducesă de către mama ei, privind Răstignitul, pe blândul și milostivul Isus, încoronat cu spini, despuiat de haine și însângerat cu totul pe cruce pentru mântuirea lumii, a renunțat pentru totdeauna la coroană și haine scumpe și a dus o viață de rugăciune, de penitență și de fapte bune. Iată, o atitudine de imitat pentru unul fiecare dintre noi.

Făcând toate aceste lucruri ne punem umărul la crucea lui Cristos ca Simon din Cirene și îi ștergem lacrimile ca Veronica cea miloasă, devenind exemple și imbold de convertire pentru semenii noștri.

Apoi, în al doilea rând, așa cum ne spune astăzi Isus în evanghelie, trebuie să împlinim și niște fapte, prin care să-i atingem, să-i susținem și să-i mângâiem trupul zdrobit pentru noi, pentru ca lucrarea lui să nu rămână zadarnică pentru noi. Și pentru că Dumnezeu fiind duh nu-l putem vedea și nici atinge, îl vom atinge, îl vom ajuta, îl vom sprijini și îl vom alina în membrele suferinde ale trupului său mistic, adică în frații noștri.

Învățătura Bisericii pentru ziua de astăzi și pentru orice zi este, ca la jertfa lui Isus să adăugăm jertfa noastră, căci la sfânta Liturghie preotul substituindu-se lui Cristos spune: "Rugați-vă, fraților, și surorilor pentru ca jertfa mea și a voastră să-i fie plăcută lui Dumnezeu, Tatăl atotputernicul".

Noi știm că este o mare jertfă interioară să te recunoști păcătos atunci când ești mușcat de șarpele mândriei; știm că este o mare jertfă interioară să înlocuim răutatea cu pacea, falsitatea cu adevărul, aroganța cu slujirea, ura cu iubirea; știm că este o mare jertfă interioară să-ți sfâșii inima și să te întorci la Dumnezeu, când ușor este ca marele preot să-ți sfâșii teatral hainele și să întorci spatele Domnului (cf. Mt 26,65); știm că mare jertfă interioară este să primești cenușa, să faci pocăință și să-ți schimbi viața, când toți te iau în râs numindu-te "bigot" ca pe sfântul Augustin (354-430), ca pe sfântul Francisc din Assisi (1181-1226), ca pe fericitul Pier Giorgio Frassati (1901-1925).

Dar Isus mai vrea astăzi să-i atingem trupul rănit, să-i susținem trupul slăbit, să-i mângâiem trupul biciuit și prin trei fapte de jertfă: pomana, rugăciunea și postul. Poate orbiți ca cei din stânga scaunului de judecată divină, vom întreba: "Doamne, când te-am văzut noi flămând, sau însetat, sau străin, sau gol, sau bolnav, sau în temniță, și nu ți-am slujit"? Isus ne va răspunde ca și lor: "Adevărat vă spun că, ori de câte ori n-ați făcut aceste lucruri unuia dintre acești foarte neînsemnați frați ai mei, mie nu mi le-ați făcut" (Mt 25,44-45).

Iar pomana, rugăciunea și postul sunt simbolul al tuturor faptelor de dragoste față de Dumnezeu și față de aproapele, dar și simbol al tuturor jertfelor sufletești și trupești. Două lucruri importante le-a avut Biserica în vedere, atunci când a ales evanghelia și celelalte lecturi biblice: Să-l alinăm și să-l însoțim pe Isus purtând crucea împreună cu el, ca Simon din Cirene, dar purtând-o pe a fraților lui.

Și, împlinind aceste fapte indicate de lecturi, să ne transformăm pe noi, dar și pe frații noștri, frații lui.

Să faci o pomană curată în lumea aceasta este o jertfă mare, căci satana te ispitește să judeci și să nu o faci, sau să rămâi spectator pasiv la crucea lui Isus din viața fratelui tău, sau te amăgește să o faci în fală pentru a nu ajunge la inima lui Isus și a aproapelui, dar în desaga lui. Multe comori furate care n-au mai ajuns la Isus prin membrele rănite ale trupului său mistic, poartă satana în desagii săi.

Un domn bătrân și foarte bogat a lăsat o sumă foarte mare de bani săracilor și unor institute de caritate, dar a preferat ca toate aceste donații să fie anonime - după cum i-a mărturisit unui prieten - ca să nu se creadă că le-a făcut din orgoliu. A preferat să facă toate acestea pe când încă mai era în viață. El spunea: "Nu mi-ar fi plăcut să se spună că sunt cunoscut ca cel mai bogat om din cimitir". Le-a făcut în ascuns, ca să fie văzute de Tatăl ceresc, Izvorul iubirii. Înțelegând valoarea carității, a preferat să i se spună că este omul înțelept care și-a pus comorile în cer, unde hoții nu le fură, moliile nu le mănâncă și nici rugina nu le distruge (cf. Mt 6,19-20).

Să te rogi bine pentru tine și mai ales pentru aproapele este iarăși o jertfă mare, căci satana te împinge să nu te rogi deloc, sau să fii împrăștiat, sau să te lași repede de rugăciune, pe când ea cere insistență; sau să te rogi în fală, sau cu ură în suflet, ca rugăciunea ta să ajungă la el și nu la Dumnezeu.

Un pastor german, Emil Frommel (1828-1896), ne dă un model de felul cum ne putem ruga Tatăl nostru meditând. "Rugăciunea «Tatăl nostru», scrie autorul, ne conduce în marele palat regal al Tatălui nostru ceresc. Rostind cuvintele «Tatăl nostru» noi batem la poarta palatului, acolo unde serafimii și heruvimii cântă fără încetare: «Sfânt, sfânt, sfânt» și spunem și noi: «sfințească-se numele tău». Apoi intrăm în sala tronului unde Dumnezeu domnește cu sceptrul în mână înconjurat de curtea cerească și spunem: «Vie împărăția ta». Apoi intrăm în cabinetul său personal de unde trimite pretutindeni îngerii, mesagerii, cu poruncile sale și spunem: «Facă-se voia ta precum în cer, așa și pe pământ». Apoi trecem în marea bucătărie a palatului unde se pregătește hrană și pentru păsările cerului și spunem: «Pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi». După care trecem în biroul administrației unde se păstrează registrele datornicilor și ne rugăm: «Și ne iartă nouă datoriile noastre». La cuvintele: «Și nu ne duce pe noi în ispită», intrăm în depozitul de muniții al palatului și luăm armele de apărare împotriva ispitelor. În cele din urmă intrăm în temniță, în camera de tortură a palatului, unde călăul aplică tot felul de pedepse celor dați pe mâna lui și ne rugăm: «Ci ne mântuiește de Cel rău»".

Să postești pentru a face bine aproapelui este iarăși o jertfă mare, căci satana sau îi amăgește pe oameni să nu postească, sau îi împinge să nu facă binele prin rodul postului, sau îi împinge să postească în fală ca să le fure rodul.

Apoi, postul este o mare jertfă pentru că cere schimbarea vieții. Dumnezeu spune: "Iată postul care îmi place: dezleagă lanțurile răutății, deznoadă legăturile robiei, dă drumul celor asupriți și rupe orice fel de jug; împarte-ți pâinea cu cel flămând și adu în casa ta pe nenorociții fără adăpost; dacă vezi pe un om gol, acoperă-l, și nu întoarce spatele semenului tău" (cf. Is 6-7). Dacă postim ca șarpele care hibernează toată iarna nemâncând nimic, iar primăvara mușcă și ucide iar, am postit degeaba. De fapt, postul, pomana și rugăciunea trebuie să ducă atât la convertirea noastră, cât și la convertirea aproapelui. Când acest deziderat nu este atins, atunci undeva s-a greșit.

Toate aceste fapte de dragoste indicate de Isus în evanghelia de astăzi: pomana, rugăciunea și postul, prin care îl susținem și îl mângâiem pe Isus în pătimirile și crucea lui mântuitoare, în membrele suferinde ale trupului său mistic, sunt niște mari comori, căci ele aduc cu sine atât alinarea lui Isus și a fraților, dar mai aduc și schimbarea noastră și schimbarea aproapelui, de aceea trebuie să le păzim bine de hoții iadului (cf. Mt 6,19-20). Sfântul Simeon (+ 592) își ascundea postirea de șapte zile mâncând în public, pentru ca toți să-l socotească pe el nu numai nebun, dar și ca pe un păcătos. Acesta este postul în ascuns. La fel ascundea de "hoții iadului" toate celelalte fapte bune.

Când sfântul Ioan Bosco (1815-1888) a salvat un om de la înec și îl purta pe brațe și când omul salvat îi mulțumea plângând, sfântul Ioan Bosco îi spunea: "Aș vrea să pot scoate afară și să duc pe brațe toate sufletele care se prăbușesc în iad". A face ceea ce poți pentru salvarea sufletelor care sunt pe drumul suferinței sau al pierzării, înseamnă a pune umărul tău, umăr cerut de Dumnezeu la jertfa mântuirii începute tainic și liturgic astăzi, dar înseamnă și convertire, adică mântuire.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat