Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 8-a de peste an - Anul A - 2017

Dumnezeu singur este speranța noastră (cf. Ps 62,6)

Sfânta Carte ne spune că: "Multe căi pot părea bune omului, dar la urmă se văd că duc la moarte (Prov 14,12). Și așa este, căci în urma păcatului, multe lucruri frumoase ale creației "foarte bune" a lui Dumnezeu (cf. Gen 1,31) au suferit mutații și au devenit veritabile capcane pentru om și pentru alte viețuitoare. De aceea acum totul trebuie să fie bine cercetat și analizat.

De exemplu, Valea Paradisului, din golful Mexic, este recunoscută pentru frumusețea ei. Este un loc cu o vegetație luxuriantă și climă plăcută. Ce este mai puțin cunoscut este faptul că, în ciuda numelui PE care îl poartă, Valea Paradisului în realitate este o veritabilă capcană pentru vapoarele care acostează în golf. La cea mai mică furtună, vapoarele prinse în deschizătura golfului rămân fără posibilitatea de a ieși în larg și sunt zdrobite de țărm. Sau, în munții Kelos există o vale cu flori foarte parfumate. Dacă un turist necunoscător coboară în acea vale, este biruit de somn și poate să doarmă atât de mult, încât să moară prin deshidratare. Cu siguranță Dumnezeu nu a creat "frumosul" și "plăcutul" ca să ucidă, căci toate au fost create "foarte bune". Acestea sunt urmări ale păcatului.

În urma păcatului omul și toată creația au fost deranjați de la locul și menirea lor, de aceea omul și toată creația așteaptă desăvârșirea mântuirii: "Știm că, până în ziua de azi, toată firea suspină și suferă durerile nașterii. Și nu numai ea, dar și noi, care avem cele dintâi roade ale Duhului, suspinăm în noi și așteptăm înfierea, adică răscumpărarea trupului nostru" (Rom 8,22-23).

Referitor la oamenii de pe pământ, trebuie să spunem că, de la izgonirea din paradis și până acum, sunt într-o continuă căutare a fericirii pierdute. Dumnezeu, în marea sa iubire, le-a dat oamenilor multe lumini și le-a făcut multe chemări la el. Dar cum păcatul le-a afectat ochii, urechile și toate celelalte simțuri ale sufletului, sărmanii oamenii n-au mai putut urma nici lumina curată și nici dulcea chemare de mamă al lui Dumnezeu (cf. Is 49,14-15), și astfel dezorientați de otrava păcatului au luat-o în direcția opusă luminilor și chemărilor de fericire ale lui Dumnezeu și așa s-au trezit tot lângă "mincinosul de la început" (cf. Gen 3,1-5; In 8,44; Ap 12,9), tot lângă "nefericitul fără odihnă" (cf. Lc 11,24), tot lângă tiranul care "îi apăsa" (cf. Fap 10,38), și în același timp departe de cel care este "Calea, Adevărul și Viața" (cf. In 14,6), departe de "cel veșnic fericit și care posedă fericirea" (cf. 1Tim 1,11; 6,15-16), și departe de Cel care îi cheamă la "odihna sa" (cf. Mt 11,29).

Iar adevărul acestor cuvinte îl putem vedea și în prima lectură de astăzi. Așa cum odinioară Adam și Eva, părăsind alianța cu Dumnezeu, au ajuns în afara paradisului ducând o viață grea (cf. Gen 3,23-24), tot astfel poporul ales din Canaan, părăsind alianța cu Dumnezeu, a ajuns rob în Babilon, unde ducea tot o viață grea. Orbit de păcat, poporul era tentat să creadă că Dumnezeu l-a uitat și l-a părăsit, ba chiar să creadă că zeii Babilonului sunt mai puternici decât Dumnezeul minunilor. Atunci s-a ridicat profetul Isaia și le-a vorbit din partea lui Dumnezeu: "Poate uita oare o femeie de cel pe care-l alăptează, fără să aibă milă de fiul sânului ei? Chiar dacă ea ar uita, eu nu te voi uita" (Is 49,14-15). Deși au văzut atâtea minuni de iubire, deși au auzit și alte atâtea cuvinte mângâietoare, cum au fost și cele ale psalmistului: "Numai în Dumnezeu își află liniștea sufletul meu, de la el vine mântuirea mea. Numai el este stânca și mântuirea mea, turnul meu de scăpare" (Ps 62,2-3), totuși oamenii, fiind bolnavi de veninul păcatului, au luat-o în direcția opusă lui Dumnezeu, adică spre idoli.

Oamenii orbiți și surziți de păcat nu au putut găsi calea fericirii. Era nevoie de cineva care să le vindece ființa și să le-o refacă după chipul de la început, căci, așa cum spuneam, păcatul a defectat oamenii și întreaga creație de la locul și menirea lor, aducând confuzie, dezorientare, suferință și moarte. Și așa cum bine știm, conform promisiunii unui mântuitor de la început (cf. Gen 3,15), promisiune repetată de multe ori de atunci, la plinirea timpului Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său născut din femeie (cf. Gal 4,4), pe Isus Cristos ca să refacă în sine toată creația (cf. Ef 1,10), "Instaurare omnia in Christo", cum frumos avea să se exprime papa Pius al X-lea (1835-1914).

Isus, Mesia fericirilor divine, venit la noi de la Dumnezeu prin puterea Duhului Sfânt, și-a început lucrarea de înnoire a omului și a universului prin reașezarea tuturor după planul inițial al lui Dumnezeu. Isus însuși este "matrița divină", după care va fi reclădit omul nou și fericit de la început, căci Isus este imaginea perfectă a fericitului Dumnezeu (cf. 1Tim 1,11), după chipul căruia am fost creați (cf. Gen 1,26), și în care se află trupește toată plinătatea dumnezeirii (cf. Col 2,9).

Așa cum spune prima lectură, Dumnezeu îi iubește pe toți oamenii așa cum tatăl și mama își iubesc copiii. Dumnezeu îi iubește pe oameni, iar această iubire se arată în primul rând prin respectul libertății pe care le-a dat-o la creație. Dumnezeu vrea binele și fericirea tuturor, dar nu mântuiește pe nimeni cu forța și contra voinței lui. El așteaptă ca omul căzut în necaz, în durere, în robie sau în pierzare, să strige la el cu încredere și să-și întindă mâinile spre el, să-l cheme în ajutor asemenea unui naufragiat, ca să poată fi prins și salvat.

Chemat în ajutor de suspinul multor generați: "O, dacă ai rupe cerurile și te-ai coborî" (Is 63,19), Isus a început să vindece una câte una dintre orbirile produse de păcat. Astăzi vindecă orbirea de a crede că se poate sluji în același timp și lui Dumnezeu și Mamonei; că se poate lua și dintre ale lui Dumnezeu și dintre ale satanei. Isus spune astăzi că așa ceva nu este posibil, de aceea, prin învățătura lui "reașază" omul după planul inițial al lui Dumnezeu.

Mamona este unul dintre numele date de Isus satanei, nume care, pe lângă tot întunericul, toată amăgirea și toată nefericirea posibilă, exprimă în același timp și toate relele care exclud de la împărăția lui Dumnezeu: pofta de bani, pofta de avere, pofta de plăceri distrugătoare, pofta de mărire deșartă, pofta de putere, etc; cu un cuvânt orice poftă rea care se ridică împotriva rânduielilor lui Dumnezeu (cf. 1Cor 6,9-10; 1In 2,16). Deci nu putem merge prin viață la braț și cu Dumnezeu și cu Mamona, căci Dumnezeu ne trage sus, iar satana ne împinge în valea întunecată a morții. Biblia ne spune: "Ce înțelegere poate fi între Cristos si Belial? Sau ce legătură are cel credincios cu cel necredincios" (2Cor 6,15)?

Istoria, pe lângă nefericitul Adam care o singură dată, prin Eva, a ascultat de diavol și i-a fost fatal (cf. Gen 3,6), ne mai prezintă și alți nefericiți înșelați care credeau că pot sluji în același timp și lui Dumnezeu și Mamonei, dar rămânând în final numai cu Mamona care i-a ruinat. Mai întâi este vorba de Nimrod, împăratul din Babel, un nepot al lui Ham, fiul lui Noe (cf. Gen 10,6-12); apoi de Samson, un judecător în Israel (cf. Jud 16,1-21) și apoi de Irod Antipa, rege al unei părți din Israel (cf. Lc 3,1). Zic, toți aceștia credeau că pot sluji lui Dumnezeu și Mamonei, dar satana i-a răpus prin femeile în care se încredeau, femei care în urma păcatului erau acum capcane ale satanei pentru ei.

O notiță istorică ne spune că Semiramida, soția lui Nimrod, dorea mult să fie și ea împărăteasă măcar pentru o zi. De câte ori avea ocazia, se ruga de soțul ei să-i facă această favoare. În cele din urmă, răpus de insistențele ei, ca nefericitul Samson de Dalila, a hotărât să-i îndeplinească dorința. I-a dat coroana, sceptrul și inelul. Toate numai pentru o zi. Când Seminarida a ajuns pe tron, prima poruncă a fost aceea de a-l lega și decapita pe împăratul Nimrod.

Dar, au fost și mulți bărbați deveniți prin păcat capcane pentru soțiile lor, începând de la Lameh, un urmaș al lui Cain, primul care și-a luat două neveste și primul violent peste măsură (cf. Gen 4,19-24) și până la toți desfrânații și violenții din toate timpurile. Prin păcat mulți oameni au fost astfel denaturați că au devenit capcane unii pentru alții. Este ceea ce spunea Isus: "Fratele va da la moarte pe fratele său, și tatăl pe copilul lui; copiii se vor scula împotriva părinților lor și-i vor omorî" (Mt 10,21). O singură zi de domnie a lui satan în viața noastră, indiferent prin cine și cum, poate oricând fi fatală pentru noi.

Omul care se lasă modelat și recreat de Isus, chipul omului nou din care lipsește păcatul, înțelege bine că nu se poate sluji la doi stăpâni, adică și lui Dumnezeu și Mamonei. Și în acest sens ne sunt un bun exemplu apostolii lui Isus care, lăsându-se transformați de Domnul lor, au renunțat la satana, la faptele lui, la trufia lui și la tot ce i-ar fi împiedicat, l-au urmat pe Cristos chiar până la moartea pe cruce. Și imediat au primit de la Isus promisiunea fericirii veșnice la înnoirea tuturor lucrurilor. (cf. Mt 19,27-29). Pacea și fericirea aduse nouă de Isus sunt daruri divine care nu depind de circumstanțele contrare; ba chiar circumstanțele contrare, ca pe privighetori, îi determină la cânt și bucurie. Ne amintim aici cât de fericiți erau apostolii când au fost bătuți pentru Isus și evanghelie (cf. Fap 5,41). Cum cântau de bucurie Paul și Sila când erau închiși și cu picioarele în butuci în închisoarea din Filipi (cf. Fap 16,25). Cum se bucura sfântul Ignațiu de Antiohia (+ 117) când a fost condamnat să moară pentru Cristos și pentru evanghelie, sfâșiat de dinții fiarelor.

Și unul fiecare dintre noi, la Botezul nostru, l-am primit pe Isus și ne-am lepădat public de satana, de faptele și trufia lui, pentru a-i sluji numai lui Dumnezeu cel întreit și unic și evangheliei. Atunci de ce nu cântăm ca privighetorile când este vreme rea și nu suntem fericiți ca apostolii în urmarea lui Isus? Un posibil răspuns ar fi și acesta: ca și la începutul creației, diavolul, cea mai rea și cea mai nefericită creatură din întreg universul, ni se prezintă amăgitor ca cel mai mare "binefăcător" și "dătător de fericire", ba chiar mai mare decât Dumnezeu, pe care îl critică numai pentru a face impresie și numai pentru a ne amăgi să ne îndoim de dragostea și bunătatea lui, așa cum i-a amăgit pe îngerii lui și pe cei dintâi oameni, și astfel să ne golească iar de tot ceea ce ne-a fost redat prin Isus la cruce și prin Duhul Sfânt la Rusalii. Iar mulți dintre noi am mușcat iar nada de la început, transformându-ne în hoți de fericire pentru alții. Să ne ridicăm și să mergem la Isus care ne așteaptă ori de câte ori cădem!

O a doua deformare produsă de păcat în om și pe care Isus o vindecă astăzi este îngrijorarea exagerată: ce vom mânca, ce vom bea și ce vom îmbrăca; dar și lipsa oricărei îngrijorări: unde vom ajunge după moarte și unde vom sta veșnic. Isus a adus vindecarea sa și aici, asigurându-ne că Dumnezeu care îngrijește de păsări și flori, cu atât mai mult se îngrijește de noi oamenii care purtăm în noi chipul și asemănarea sa în noi. Singura căutare majoră a vieții noastre, căutare neglijată sau chiar uitată de mulți, trebuie să fie căutarea împărăției lui Dumnezeu și a dreptății ei, și apoi toate celelalte lucruri de trebuință ni se vor da pe deasupra (cf. Mt 6,33).

O echipa de constructori a început lucrările la un nou drum într-o zona rurală. Pentru a pregăti terenul pentru acest drum, au defrișat o zona împădurită. Ajunși în fața unui pom au observat un cuib în care erau pui de păsări care încă nu puteau să zboare. Șeful echipei a marcat pomul, dar nu l-au tăiat până ce lucrările aveau să se apropie. După câteva săptămâni șeful de echipa a venit din nou la pom, s-a urcat într-o macara și a inspectat cuibul. Puișorii nu mai erau. Cu siguranță în acest răstimp învățaseră să zboare. Atunci a dat ordin ca pomul să fie tăiat. În timp ce pomul a atins solul, între materialele folosite de păsări pentru a construi cuibul s-a găsit și o bucată de pânză pe care era scris: "Dumnezeu poartă de grijă!" Isus ne spune astăzi să învățăm de la păsări și flori (cf. Mt 6,26-30).

Nu este posibil să fim uitați sau abandonați de Dumnezeu, de vreme ce am fost cumpărați cu un preț așa de mare, trupul și sângele lui Cristos, spunea sfântul Paul (cf. 1Cor 6,20). De aceea, sfântul Augustin (354-430) spune: "Răscumpărarea s-a ridicat la un preț atât de mare, încât se pare că omul prețuiește cât însuși Dumnezeu". Iar a ne lăsa iarăși amăgiți de diavol că el ne iubește mai mult decât Dumnezeu, el care ne-a făcut numai rău până acum, înseamnă a aduce gravă ofensă lui Dumnezeu și a pierde iarăși totul. Și atunci: "Ce va da omul în schimb pentru sufletul său" (Mt 16,26)?

Un vechi adagiu creștin spune: "Cu banii poți cumpăra mâncare, dar nu și pofta de mâncare. Cu banii poți cumpăra perne moi, dar nu și somnul. Cu banii poți cumpăra medicamente, dar nu și sănătate. Cu banii poți cumpăra multe cărți, nu însă și înțelepciune. Cu banii poți câștiga mulți oameni, nu însă credința și prietenia lor statornică. Cu banii poți cumpăra multe desfătări, nu însă iubire și fericire. Cu banii poți cumpăra multe lucruri lumești, dar nu și împărăția lui Dumnezeu și mântuirea sufletului tău".

De aceea diavolul, în schimbul închinării și ascultării față de el (cf. Mt 4,9), dă omului mâncare fără saț ca să-i fure locul la ospățul veșnic; dă fericire trecătoare ca să ne fure fericirea veșnică; dă odihnă fără trudă ca să ne fure odihna veșnică; dă renume pământesc ca să ne fure numele nou dat de Dumnezeu celor aleși (cf. Is 62,2; Ap 2,17).

O legendă cu mult subînțeles ne spune că într-un târg de la sat a sosit un vânător care vindea viermi, strigând puternic: "Dau un vierme pentru o pană de pasăre zburătoare". Striga de se auzea până departe. Nimeni nu era interesat de viermi și mai ales nimeni nu avea pene de pasăre. O ciocănitoarea din pădure, auzind strigătul bătrânului vânător și fiind lacomă din fire, se gândi că nu-i nici o primejdie dacă-i va da doar o singură pană pentru un vierme gustos. Într-adevăr, viermele era atât de gustos că pe loc se hotărî să-i mai dea o pană, încă una și încă una, și tot așa până la urmă i le-a dat pe toate. Și când n-a mai putut zbura a fost prinsă. La fel și diavolul, care a pus gând rău oamenilor, strigă și el: "Dau bani, dau avere, dau plăceri, dau onoruri, dau distracții pentru un păcat de fiecare!" De ce un păcat pentru fiecare? Pentru că păcatul este cea mai grea povară din univers, povară care l-a făcut să cadă și pe Isus atunci când atârna pe cruce. Iar când omul s-a împovărat de mulțimea păcatelor sale și nu se mai poate înălța spre Dumnezeu, este prins de diavol și pierdut.

Sfântul apostol Paul ne învață astăzi că, atunci când Dumnezeu ne învrednicește cu belșug de bani și bunuri, noi nu suntem stăpânii acelor bunuri, așa cum credea bogatul căruia i-a rodit țarina (cf. Lc 12,19-20), și așa cum au crezut și cum mai cred și mulți bogați de astăzi, ci suntem numai "administratorii" bunurilor primite în folosul fraților noștri (cf. 1Cor 4,1-2).

Singurul mod de pa păstra lucrurile primite în această viață și ale purta cu noi, ba chiar înmulțindu-le și înnobilându-le, este să le dăruim săracilor. Așa ne-a învățat Isus să ne adunăm comori în cer și să ne aranjăm locuri în cer (cf. Mt 19,21; Lc 16,9). În acest sens, bogat este acela care dăruiește mai mult. Lumea conjugă verbul "a avea" pornind de la: eu, tu, el. Isus ne învață să-l conjugăm pornind de la: El (Dumnezeu), tu (aproapele) și eu. Când a murit un bogat, a lăsat să i se scrie pe crucea mormântului următoarele cuvinte: "Ce am dat am câștigat. Ce n-am dat am pierdut" (cf. Fap 20,35). Isus spune că la fel este și cu viața: când o păstrăm o pierdem și când o dăm o câștigăm (cf. Mt 10,39).

Sfântul Paul ne spune că Dumnezeu ne-a dat harul să lucrăm la construirea casei noastre din ceruri, zidind noi înșine pe temelia Cristos. Iar dacă vom clădi pe această temelie aur, argint, pietre scumpe, sau dacă vom clădi pe ea paie, fân, sau trestie, lucrarea noastră va fi dată pe față, în Ziua Domnului, prin proba focului (cf. 1Cor 3,12-13). Oare ceea ce construim noi acum va rezista la proba focului?

În acest sens bine au construit case în cer: Abraham care oferea masă în pustiu călătorilor (cf. Gen 18,1-8); Iob care slujea cu bunurile lui pe săraci (cf. Iov 31,16-22); femeile bogate din evanghelie care purtau de grijă cu bunurile lor lui Isus și apostolilor (cf. Lc 8,3); sfântul Antonie cel Mare (251-356) care a vândut totul și a dat săracilor; sfântul Benedict de Nursia (480-543) care a vândut totul și a dat săracilor; sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) s-a dezbrăcat de hainele sale pentru a da prețul săracilor; sfântul Iosif Cottolengo (1786-1842) care seara arunca pe fereastră, pentru săraci, banii rămași în casă; sfânta Elisabeta de Turingia (1207-1231) și sfânta Margareta de Cortona (1247-1297) care au vândut totul și au cumpărat case unde ajutau săracii și îngrijeau bolnavii cu mâinile lor. De aceea Isus ne cheamă pe toți ucenicii lui să facem milostenie cu cei săraci, pentru ca ei să ne primească în lăcașurile veșnice (cf. Lc 16,9).

Împărțirea bunurilor primite este drumul cel mai scurt spre mărirea noastră de pe pământ și spre cea din cer. Americanul Thomas Jefferson (1743-1826), ajutând un bătrân sărac în drumul său spre capitala țării, a ajuns pe acel drum la Casa Alba. Sfântul Petru Damian (1007-1072), dând singurul ban pentru sufletele din purgator, drumul spre biserică a fost drumul înălțării lui în fața lui Dumnezeu și a oamenilor.

Afacerea mântuirii veșnice nu este numai cea mai însemnată, ci este singura afacere ce o avem în viața aceasta. Acesta este singurul lucrul care ne trebuie cu adevărat (cf. Lc 10,42). Ce i-ar folosi omului de ar dobândi lumea toată, iar sufletul său și-l va pierde, zice Domnul (Mt 16,26).

Asemenea lui Isus, sfântul Filip Neri (1515-1595) numea "nechibzuit" pe omul care nu purta de grijă pentru mântuirea sufletului său (cf. Lc 12,20). Același sfânt Filip Neri i-a spus odată unui tânăr din Roma, cu numele Francisc Zazzera, care părea lipit trup și suflet de bunurile acestei lumii: "Fiul meu, tu vei avea un viitor strălucit, vei deveni magistrat și poate chiar rege. Și la urmă? Mergi și te gândește la aceste cuvinte!" Francisc s-a dus acasă și a meditat serios la aceste cuvinte. Schimbându-și modul de a gândi, a părăsit lumea, a intrat într-o mănăstire și a dus o viață sfântă. Aceasta este "înnoirea și îmbrăcarea după chipul lui Dumnezeu" (Ef 4,23).

Isus vrea astăzi să lumineze cu lumina sa și să înnoiască cu harul său mintea oricărui om ca să știe ce să caute și ce să nu caute; de ce să se îngrijoreze și de ce nu; pe ce să pună accentul și pe ce nu; ce este cu adevărat important și ce nu este; ce este veșnic și ce este trecător; ce este îngăduit și ce îi este cu adevărat de folos și spre zidire (cf. 1Cor 6,12.23); care sunt adevăratele și falsele bogății; care este adevărata și care este falsa știință; care este adevărata și falsa închinare; care este adevărata și falsa bogăție; ce merită și ce nu merită încrederea noastră; care este calea de urmat și calea de evitat în căutarea fericirii; într-un cuvânt, care este adevărata fericire și care este cea falsă, căci în această grea dezorientare a căzut omul în urma păcatului.

De aceea, acum la final, să ne rugăm cu psalmistul: "Doamne, numai tu să-mi fii lumina și călăuza; odihna și ajutorul; stânca și mântuirea; fortăreața și turnul meu de scăpare; viața și speranța mea; stânca și mântuirea mea; gloria și fericirea mea veșnică" (cf. Ps 62,2-9)! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat