Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Întâmpinării Domnului - 2017

Ochii mei au văzut mântuirea ta (cf. Lc 2,30).

Pentru a împlini Legea lui Moise (cf. Ex 13,1-3.11-16), Maria și Iosif îl duc pe pruncul Isus la templul din Ierusalim, căci fiind primul născut trebuia să fie oferit lui Dumnezeu: în semn de omagiu și recunoștință pentru cruțarea de moarte a primilor născuți dintre oameni și animale (cf. Ex 12,29); în semn de aducere aminte și de mulțumire pentru eliberarea din robia Egiptului și intrarea în țara Canaanului prin multe minuni; dar și în semn de proclamare a lui Dumnezeu ca singurul dătător de viață și de mântuire.

Maria și Iosif, fiind săraci, la prezentarea la templu a pruncului Isus, au putut aduce ca omagiu și recunoștință lui Dumnezeu pentru eliberarea din Egipt și pentru intrarea în Canaan, în loc de un miel (cf. Ex 13,13), "o pereche de turturele sau doi pui de porumbel" (cf. Lev 12,8; Lc 2,24). Și totuși, Maria și Iosif i-au adus lui Dumnezeu și "mielul prescris". Și nu un "miel" oarecare, ci pe însuși "Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii" (In 1,29.36), Mielul care încă din veșnicie a spus: "Iată, vin să îndeplinesc planul tău de mântuire, Dumnezeule" (Ps 40,8-9; Evr 10,7); Mielul care se va lăsa jertfit pentru a curăți lumea de păcat (cf. Evr 9,12; 13,12); Mielul care ne iubește și care ne va spăla păcatele în sângele său (cf. Ap 1,5).

De aceea, lectura a doua de astăzi ne spune: "Era nevoie ca Isus să se facă în toate asemenea fraților, pentru ca să devină un mare preot îndurător și vrednic de încredere pentru relațiile cu Dumnezeu, ca să ispășească păcatele poporului. Așadar, prin faptul că el însuși a îndurat încercarea, poate să vină în ajutorul celor care sunt încercați" (Evr 2,17-18).

Isus, acceptând prezentarea la templu, a acceptat și să-și dea viața pentru împlinirea planului de mântuire al lui Dumnezeu, mântuirea oamenilor. Deci, celebrând astăzi oferirea lui Isus Tatălui ceresc, celebrăm și preludiul oferirii sale sângeroase de la cruce.

De aceea, sărbătoarea de astăzi nu numai că încheie timpul Crăciunului, dar luminează și Paștele, căci sfânta Fecioară Maria și sfântul Iosif l-au prezentat pe pruncul Isus la templu și l-au oferit lui Dumnezeu pentru a deveni mielul de jertfă și mântuitorul tuturor celor care vor crede în el.

Prima lectură biblică de astăzi, din profetul Malahia, redă o promisiune a lui Dumnezeu pentru fiii poporului său, cum că îl va trimite la ei pe "mesagerul alianței sale" și "Domnul lor", pe care ei îl căutau și îl așteptau de multă vreme, și care le va îndrepta calea înaintea sa. Iar "Mesagerul lui Dumnezeu" și "Domnul lor", care a fost anunțat că își va începe misiunea din templu, care a fost anunțat că va fi ca focul curățitorului de aur și argint și ca leșia celui care spală și albește veșminte (cf. Mal 1-3), nu este altul decât Domnul nostru Isus Cristos, cel prezentat astăzi la templu de către Maria și Iosif.

Iar focul prin care Isus va curăța aurul și argintul sufletelor și leșia care spală și va albi conștiințele va fi iubirea și jertfa sa de sânge de la cruce. Iar lucrarea Domnului Isus nu va fi încheiată decât atunci când în fiii poporului ales și în toți cei care doresc mântuirea, se va putea vedea iar chipul și asemănarea lui Dumnezeu de la creație și neprihănirea originală (cf. Gen 1,26).

După tradiție, bătrânul Simeon, care l-a văzut pe Isus adus de Maria și Iosif în templu și l-a ținut câteva clipe în brațele sale, cândva s-ar fi îndoit de nașterea lui Isus dintr-o fecioară vestită de profetul Isaia (cf. Is 7,15). Și iată-l acum tresăltând de bucuria mântuirii aduse de Fiul Fecioarei Maria.

După Biblie, Ana făcea parte din tribul lui Așer, un trib un trib neascultător care nu i-a izgonit pe canaaniți, ci doar au ocupat unele zone în mijlocul lor (cf. Jud 1,31-32), un trib care nu a ajutat-o pe Debora când avea nevoie, dar mai apoi l-a ajutat pe Ghedeon (cf. Jud 5,17; 6,35; 7,23). Târziu după aceste evenimente, Ana prorocița, o descendentă din seminția lui Așer, o femeie care trăise cu bărbatul ei șapte ani de la fecioria ei, care era acum văduvă și ajunsese la optzeci și patru de ani și nu părăsea templul, slujind zi și noapte prin posturi și rugăciuni, l-a văzut și ea pe Pruncului Isus (cf. Lc 2,36).

În Simeon și Ana și în toți păcătoșii convertiți se împlinesc cuvintele profeților care au zis: "Strigă de bucurie, fiica Sionului! Strigă de veselie, Israele! Bucură-te și saltă de veselie din toată inima ta, fiica Ierusalimului! Domnul a abătut de la tine pedepsele tale, a îndepărtat pe vrăjmașul tău; Domnul, împăratul lui Israel, este în mijlocul tău; nu trebuie să te mai temi de nici o nenorocire" (Sof 3,14-15)!

Psalmistul de astăzi spune și el: "Ridicați-vă, porților, pragurile voastre de sus, deschideți-vă voi, porți veșnice, ca să intre regele gloriei! Cine este acest rege al gloriei? Domnul oștirilor: el este regele gloriei" (Ps 24,9-10). Cineva a explicat aceste cuvinte cu două versete din Scrisoarea lui Iacob: "Curățați-vă mâinile, păcătoșilor; curățați-vă inima, oameni cu inima împărțită. Supuneți-vă lui Dumnezeu. Împotriviți-vă diavolului, și el va fugi de la voi. Apropiați-vă de Dumnezeu, și el se va apropia de voi" (Iac 4,7-8).

De la prezentarea lui Isus la templu și până la venirea lui Isus de-a doua, toți oamenii care vor lăsa păcatul, vor crede în Isus Cristos, îl vor căuta până ce îl vor găsi și apoi îl vor sluji și îl vor vesti, ca Simeon și Ana, vor putea zice și ei: "Ochii mei au văzut mântuirea ta, pe care ai pregătit-o înaintea tuturor popoarelor, lumină pentru luminarea neamurilor și slava poporului tău Israel" (Lc 2,30).

Mântuirea realizată de Isus prin jertfa sa de la cruce, mântuire anunțată de toți profeții din vechime, este ca o lumină divină venită peste niște oameni cufundați în întuneric și în umbra morții; este ca un soare ce răsare din înălțime peste un ținut de multă vreme întunecat.

Pentru a mărturisi lumina mântuirii lui Isus, noi purtăm astăzi lumânări aprinse în mâini. Lumânările îl reprezintă în primul rând pe Isus, "soarele nostru", "lumina noastră", "mântuirea noastră". Isus, arzând de dragoste pentru noi și consumându-se pe sine la cruce pentru noi, ne-a luminat, ne-a încălzit și ne-a mântuit sufletele. Dar lumânările binecuvântate astăzi ne reprezintă și pe noi, care, asemenea lui Isus, trebuie să ne consumăm din dragoste față de Dumnezeu și din dragoste față de aproapele, pentru a deveni și noi lumini spre Cristos. Altfel devenim obstacole de poticnire mortale.

Așa cum Fecioara Maria și sfântul Iosif l-au purtat în brațele lor pe Cristos, așa cum l-au pus în brațele celor care așteptau mântuirea, așa cum l-au iubit și slujit toată viață, așa cum l-a dus multora care zăceau în întuneric și în umbra morții, tot așa și noi, luminați de Cristos, purtând în mâinile noastre lumânările aprinse, să-l purtăm în inimi pe Isus, să-l punem și în inimile altora, să-l ducem ca pe lumina cea adevărată la cât mai mulți dintre cei care locuiesc în întuneric și în umbra morții, trăind și vestind evanghelia.

Evanghelia ne spune că Maria a fost disponibilă în slujirea lui Dumnezeu și a aproapelui, făcându-se pe sine "roabă a lui Dumnezeu" și "slujitoare a oamenilor aflați în dificultate (cf. Lc 1,38-39). Apoi, sfânta Bernadeta Soubirous (1844-1879) spunea că Maica Domnului care i-a apărut la Lourdes avea un surâs frumos și o privire blândă.

Astăzi sunt tot mai mulți creștini care fug de slujirea iubită și poruncită de Isus și practicată exemplar de Maria și de toți ceilalți sfinți. Astăzi sunt tot mai mulți creștini vor să pară fioroși, duri și temuți, ca să nu fie deranjați. O beznă mai mare în lume nu este. De aceea, astăzi, trăirea și mărturisirea creștină trebuie să înceapă tocmai de aici: o privire blândă, un surâs cald, un salut respectos și o slujire generoasă. O lumină mântuitoare mai puternică nu este. Fără această bază vorbele despre dragostea creștină sunt doar povești fără gust, care nu luminează, nu încălzesc și nu hrănesc sufletește pe nimeni, căci nu au nici o legătură cu învățătura lui Isus și a sfinților săi.

Maria și Iosif nu numai că l-au oferit pe Isus lui Dumnezeu, dar s-au oferit și pe ei înșiși lui Dumnezeu, oferindu-și viața ca jertfă slujirii lui Dumnezeu și mântuirii oamenilor. Pentru că Maria și Iosif au fost primii din Noul Testament care s-au consacrat slujirii lui Dumnezeu și mântuirii aproapelui, Biserica celebrează în această sărbătoare a Întâmpinării Domnului Ziua Mondială a Persoanelor Consacrate, zi instituită de sfântul papă Ioan Paul al II-lea în anul 1997, zi care a ajuns acum la cea de-a XXI-a celebrare. Frumusețea vieții dăruite lui Dumnezeu și semenilor este însuși Isus Cristos care trăiește, luminează, sfințește, transformă, fericește și mântuiește viața consacratului. În Moldova noastră sunt 55 de ordine și congregații religioase, dintre care 12 masculine și 43 feminine, cu 160 de preoți și frați și cu 750 de surori, cărora le facem urarea de: "La mulți ani, surori și frați consacrați, slujitori ai lui Dumnezeu și ai semenilor!"

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat