Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Amoris laetitia și Sinodul despre tineri. Sora Maria Teresa Spiga: Papa ne cere "să ieșim, să vedem, să chemăm"

De M. Michela Nicolais

În magisteriul papei Francisc există o "mare continuitate" între familie și tineri, sub semnul unei Biserici care vrea "să fie aproape" pornind de la ascultare. Este convinsă de acest lucru sora Maria Teresa Spiga, profesoară de sociologie a educației la Facultatea Pontificală de Științe ale Educației "Auxilium", care se oprește asupra legăturii dintre Amoris laetitia și documentul pregătitor al Sinodului tinerilor, și între primele două adunări sinodale convocate de Bergoglio în patru ani de pontificat. "Firul roșu": tema educației. Pentru Francisc, tinerii sunt o resursă pentru Biserică și nu o problemă: este "o răsturnare de perspectivă", evidentă și în "paralelismul" dintre verbele sugerate de papa pentru a însoți familiile și cele pentru a-i însoți pe tineri. Mai ales "cei de departe", de care depinde viitorul Bisericii.

Este tema educației "firul roșu" care leagă Amoris laetitia și documentul pregătitor al Sinodului tinerilor?

Discursul despre educație este central în capitolele 6, 7 și 8 din Amoris laetitia și în capitolul al treilea din Documentul Pregătitor al Sinodului, unde se solicită să se plaseze toată acțiunea pastorală în cheie educativă. Premisa se află în faptul că, atât în Amoris laetitia cât și în documentul următorului Sinod, papa Francisc sugerează un discurs despre vocația la bucurie și la iubire, printr-un parcurs început deja cu Evangelii gaudium: o vocație care trebuie redescoperită, găsită și educată. În afară de asta, există o mare continuitate între familie și tineri, vizibilă în ambele texte: atât Amoris laetitia cât și documentul pregătitor pornesc de la analiză și apoi articulează propunerea, și ambele sunt însoțite de un chestionar (dublu în cazul tinerilor) care prevede implicarea întregii comunități ecleziale. Există un paralelism profund, o continuitate metodologică, de intenționalitate și de abordare între familie și tineri, sub semnul dorinței Bisericii de a fi aproape. Există o profundă armonie între gesturile lui Francisc, ceea ce spune și ceea ce propune: cuvântul său devine proximitate prin itinerarii pastorale concrete.

Primul pas, pentru papa, este ascultarea: în documentul Sinodului, tinerii sunt definiți maeștri pentru "a întrevedea lumea de mâine"...

Este noutatea documentului pregătitor. Perspectiva aleasă - ca în cazul familiilor, în Amoris laetitia - este aceea de a-i considera pe tineri în centru: nu destinatari ai acțiunii educative, ci actori și subiecți care au ceva să învețe Biserica despre modul în care să ajungă la ei. Aceasta este o temă foarte prezentă în scrisoarea papei care însoțește documentul celui de-al doilea Sinod al său, în care Francisc le cere tinerilor să strige, să-și facă auzit glasul la păstori. Tinerii, așadar, nu ca problemă, ci ca resursă pentru Sinod. Este o altă metodologie pastorală, care vrea să pornească de la ei, prin intermediul lor și cu ei pentru a indica Bisericii noi drumuri pentru a ajunge la lumea tineretului, în mod deosebit cea care stă departe de circuitul eclezial. O răsturnare de perspectivă.

"A întâlni, a însoți, a se îngriji", sunt verbele din documentul pregătitor al Sinodului: există o legătură cu verbele care sunt în centru în Amoris laetitia?

Aș spune că paralelismul este evident, e suficient să ne gândim la capitolul al treilea al documentului următorului Sinod. Papa propune Bisericii să meargă cu tinerii: cele trei verbe citate fac referință la altele trei - "a ieși, a vedea, a chema" - prezente în partea finală a textului și propuse deja de Francisc în timpul Întâlnirii internaționale despre vocații. "A ieși" înseamnă a ieși din stereotipuri, din răspunsuri deja confecționate la probleme; "a vedea" înseamnă a trăi experiență cu tineri, a pierde timp cu ei; "a chema" înseamnă a invita să-și pună întrebări profunde, întrebări de sens, care să trezească marile dorințe ale tinerilor și să-i ducă spre ținte râvnite și înalte ale vieții noastre de creștini.

În documentul pregătitor al Sinodului tinerilor este centrală tema alegerii, făcută tot mai dificilă de contextul de "fluiditate, incertitudine și precaritate" în care suntem cufundați. Cum pot fi ajutați tinerii să facă discernământ și cu care portret robot al formatorului?

Problema alegerilor este legată astăzi cu dificultățile structurale și culturale ale contextului în care se trăiește - foarte diferit în cele cinci continente - dar și cu variabila experienței individuale a tinerilor, în căutarea unor adulți semnificativi și unor figuri de referință. În documentul pregătitor al Sinodului, în această privință, se invocă necesitatea de credincioși autoritari, cu o clară identitate umană, o solidă apartenență eclezială, o pasiune profundă față de tineri: într-un cuvânt, de adulți "demni de credință" din partea tinerilor. Totul se joacă pe autoritatea vieții adulte, din punctul de vedere creștin: aceasta este cheia pentru discernământ, care trebuie însoțit printr-un parcurs care să-i ajute pe tineri să depășească dificultatea de a alege.

În documentul Sinodului se trasează un portret al tinerilor care nu mai sunt "împotriva" lui Dumnezeu, ci "fără" Dumnezeu, care cer o Biserică mai apropiată de oameni: este necesară o schimbare a pasului?

Este un punct foarte puternic, unul dintre cele mai puternice din document, care trebuie să fie supus atenției acțiunii pastorale. Cu siguranță suntem în prezența unei schimbări de generații: tinerele generații nu mai sunt împotriva Bisericii, ci se lipsesc de Biserică și de instituții. Pe de altă parte, vor să regăsească sensul apartenenței și al participării. Însă este vorba despre o apartenență de jos, care acordă puțină atenție vieții instituțiilor, între care și Biserica. A fi atenți la cel care se lipsește de Biserică și de Isus este fără îndoială o misiune a Bisericii din viitor. Biserica trebuie să meargă în căutarea celor de departe, mai ales lor trebuie să li se adreseze.

(După agenția SIR, 1 februarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat