Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În afara marelui anonimat

De Rosalba Manes, consacrată ordo virginum și biblistă la Universitatea Pontificală Gregoriana

"M-ai chemat, m-ai strigat și ai sfâșiat cu glasul tău surzenia mea! Ai răspândit mireasma ta, ți-am respirat suflarea, iar acum suspin după tine, ți-am simțit gustul, iar acum mi-e sete și mi-e foame de tine. M-ai atins și ai aprins în mine dorința după pacea ta" (Confesiuni, X). Sfântul Augustin descrie chemarea ca victorie a cuvântului asupra surzeniei, a luminii asupra orbirii, a gustului asupra inapetenței, în puține cuvinte, ca jubilare a vieții asupra morții. Tot așa și în Biblie: Dumnezeu îl cheamă pe om (verbul este qārā' în ebraică și kaléō în greacă) și îl extrage din nimic sau din rugurile spinilor săi și îl lansează în aventura misiunii care îi încredințează conștiința de a fi popor și de a fi chemat să iubească și să facă să crească poporul căruia îi aparține. Dumnezeu îl interceptează pe om printr-un cuvânt înalt care se face inteligibil. Acesta percepe propria nepotrivire și reacționează cu obiecții legate de propriile limite și de propriile frici și, numai după ce a fost asigurat de căldura acelui Eu-cu-tine divin, reacționează cu un răspuns care este adeziune, dorință de corespundere.

În primul Testament, după ce l-a chemat pe om la existență, Dumnezeu îi cheamă pe patriarhi (între care se remarcă Abraham și Moise, ale căror istorii sunt puternic impregnate de dialectica vocațională), apoi pe judecători, pe Samuel, pe Ilie și pe Elizeu. Urmează chemările profeților scriitori, între care se evidențiază cea a lui Ieremia care trăiește perioada dramatică a distrugerii Ierusalimului (587 înainte de era creștină). Relatarea vocației sale are o funcție inaugurală, semn că chemarea nu este un episod oarecare ci esența intimă a existenței profetice. Dumnezeu cheamă și creatura experimentează ceea ce se întâmplă în îndrăgostire: se simte extras "din marele anonimat" (Solinas, Glasul datorat ție). Chemarea este alegere, exact cu se întâmplă în iubire. Dumnezeu îi spune lui Ieremia: "Mai înainte de a te fi format în sânul mamei, eu te cunoșteam. Mai înainte de a fi ieșit din pântece, te-am consacrat și te-am pus profet pentru popoare" (Ier 1,5). Verbul "a cunoaște" (yāda') indică nu numai o dinamică intelectivă, ci și experiențială, un contact fizic și spiritual, rod al intimității iubirii. Dumnezeu îl consacră pe cel pe care-l cunoaște și face din el un simbol al poporului, încredințându-i misiunea de a fi "profet (nābî) pentru popoare", purtător de cuvânt al unui mesaj destinat să treacă de granițele Israelului.

A fi chemați echivalează astfel cu a deveni intimi ai lui Dumnezeu, lăsându-se expropriați, renunțând la orice compensație pentru a adopta logica darului deoarece Cuvântul este "bucuria și veselia inimii" (Ier 15,16) dar și "spre ocară și batjocură" (Ier 20,8), experiență zbuciumată care l-ar induce pe profet să fugă (așa cum se întâmplă în cazul unui alt chemat, Iona), dar care-i permite să descopere și că, pornind de la chemare, a fost aprins în el un foc arzător care este imposibil să fie potolit (cf. Ier 20,9) și care l-a făcut semn de speranță în mijlocul poporului și depozitar al vestirii noii alianțe și a unei mântuiri universale (cf. Ier 31,31-34).

Apoi, în Deutero-Isaia apare o altă figură de chemat căruia îi sunt dedicate patru cânturi: slujitorul Domnului ('ebed Yhwh), desemnat să vestească neamurilor mântuirea (cf. Is 42,1-9), paradigmă a discipolului care-și lasă săpată urechea de către Dumnezeu și știe să adreseze un cuvânt celui descurajat (cf. Is 50,4-5), aliat al Domnului chemat să ia asupra sa păcate și dureri într-o moarte vicară cu scopul de a vindeca poporul (cf. Is 53,4-5).

Această istorie de alegere continuă în Noul Testament. Împărăția cerurilor intră năvalnic prin persoana însăși a lui Isus care rostește un cuvânt viu și energic capabil să atragă mulți la urmarea sa. Isus cheamă persoane angajate să-și îndeplinească propriile activități zilnice, precum frații Petru și Andrei ocupați cu pescuitul, însă care la sunetul glasului său imediat lasă năvoadele și-l urmează (cf. Mt 4,19-20). Aceeași promptitudine se înregistrează în Iacob și Ioan (cf. Mt 4,21-22) și în Levi (cf. Mt 9,9). Răspunsul la chemare implică nu numai urmarea, ci și părăsirea. Este vorba de a pune deoparte prioritățile momentului pentru a redesena propriul orizont și a intra în joc pentru a ieși din sine și a trăi darul într-o disponibilitate continuă și a asculta glasul care invocă ascultarea. Este experiența pe care au trăit-o și Maria (cf. Lc 1,26-38), Iosif (cf. Mt 1,18-25) și Paul (cf. Fap 9,1-19) care ne mărturisesc că "singurul act cu care omul poate să-i corespundă lui Dumnezeu care se revelează este acela al disponibilității nelimitate" (Hans Urs von Balthasar, Vocație).

Noul Testament ne atestă astfel că tocmai grație acestei disponibilități nelimitate a creaturii umane la cuvântul divin a răsărit Biserica, comunitatea "celor iubiți, chemați sfinți" (Rom 1,7), familia celor care doresc să dea ospitalitate în trupul lor acelui cuvânt care a dat început creației precum și noii creații inaugurate la Rusalii, și care continuă să răsune astăzi interceptând alte "da"-uri slabe dar rodnice, pentru ca lumea să continue să experimenteze revărsarea îmbelșugată a Duhului de iubire și comunitatea fiilor lui Dumnezeu să continue să înflorească.

(După L'Osservatore Romano, 2 februarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat