Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

O Biserică deschisă în toată bogăția sa la toate popoarele din toate continentele

De Giovanni Tridente

Cardinalul Fernando Filoni, prefect al Congregației pentru Evanghelizarea Popoarelor, în acest lung interviu acordat la Palabra, oferă precizări cu privire la credința tinerelor Biserici din țările de misiune și la modul în care vitalitatea lor poate să se traducă într-un stimulent pentru toată Europa. Ne vorbește cu absolută luciditate și competență despre Orientul Mijlociu, dintr-o perspectivă istorică dar și cu mare speranță pentru viitorul acelor teritorii și al minorităților care locuiesc acolo, astăzi în mod trist martirizate de războaie. Ne relatează despre nevoia de proximitate și de a fi tot mai mult o "Biserică în ieșire", pe care papa Francisc a întrupat-o în tot pontificatul său. În sfârșit, analizează rolul și competențele congregației conduse de el, în optica unei slujiri depline și conștiente a misiunii evanghelizatoare a întregii Biserici. Portretul care reiese, cum afirmă el însuși, este cel al unei Biserici "deschise în toată bogăția sa la toate popoarele din toate continentele".

CREDINȚA TINERELOR BISERICI

Eminență, care este situația generală a Bisericii în țările de misiune?

"În general se poate spune că mai ales în Africa și în Asia este vorba despre Biserici aproape mereu tinere. În timpul Conciliului Bisericile locale încă erau conduse de misionarii noștri și evanghelizarea era în plină dezvoltare. Astăzi, la distanță de cincizeci de ani, se poate afirma că aproape toate diecezele din acele țări sunt conduse de cler autohton, deci există responsabilitatea deplină a acestor persoane asupra Bisericilor lor locale. Dacă ar trebui să evidențiem probleme, acestea trebuie găsite în dificultățile tipice ale oricărei creșteri: pe de o parte găsim un mare entuziasm, dar există și probleme în privința stabilității. Desigur, suntem încă în faza primei vestiri a Evangheliei. Noi, Congregația, avem în considerație această schimbare rapidă, care implică nu numai aspectul spiritual ci dezvoltarea integrală a acestor teritorii".

Ce cuvânt deosebit duceți cu dumneavoastră când vizitați aceste teritorii?

"Nu există un cuvânt deosebit pe care cineva trebuie să-l ducă în mod ideologic. Depinde mult și de realitatea pe care mergem s-o vizităm. De aceea, vestirea este tip real, în contextul marii realități a Bisericii, a Conciliului al II-lea din Vatican, al dezvoltării succesive prin marii papi pe care i-am avut până în momentul prezent. E vorba de a face ca aceste Biserici să se simtă ca parte a totului Bisericii, chemându-le la coresponsabilitate pentru însuși viitorul lor dar și ca participare la marea misiune a Bisericii. este important ca o Biserică să aibă mereu conștiința despre sine și să se întrebe despre tipul de viitor pe care-l vrea pentru țara în care se află. Ceea ce contează pentru mine este să stimulez aceste Biserici să aibă un rol activ în cadrul evanghelizării și al dezvoltării lor. De acum ele sunt cele care trebuie să evanghelizare, nu mai sunt misionarii care vin de afară... Acest lucru duce evident la o asumare a responsabilității și ar trebui să-l facem toți. Același lucru ar trebui să ne întrebăm în Europa: ce Biserică vrem și de ce?".

Apropo, ce are de învățat Europa de la aceste alte experiențe?

"M-a uimit mereu acea expresie pe care papa Benedict al XVI-lea a spus-o în timpul călătoriilor sale de exemplu în Africa, și pe care apoi și papa Francisc și-a însușit-o: bucuria credinței oamenilor din aceste țări. Cu toate că nivelul și modul de viață nu este ușor, și oricum nu este la înălțimea celui european, reușesc să dea o manifestare a credinței într-un mod bucuros. Tot Benedict al XVI-lea spunea că adesea credința noastră pare un pic tristă, ca persoane resemnate... În schimb, în aceste alte continente, mai ales în aceste tinere Biserici, se percepe un mare entuziasm, o mare vivacitate. Sunt aspecte pe care noi probabil le-am pierdut. Așadar, trebuie redescoperit simțul unei credințe bucuroase, al unei credințe participate".

Se vorbește adesea despre exilați și refugiați. Ce lipsește din partea comunității internaționale în acest domeniu?

"Consider că papa deja în multe circumstanțe și moduri a arătat care sunt carențele fundamentale, motiv pentru care n-aș putea să spun nimic în mod excepțional diferit. Ceea ce lipsește încă este capacitatea de a reuși să se înțeleagă, când e vorba de exilați și refugiați, care sunt exigențele lor reale. Nu e vorba de numere, sunt persoane, și în spatele lor au cu adevărat situații de mari dificultăți. Când privesc în ochi o persoană, un exilat, un refugiat, pentru că este o persoană și nu un număr, nu pot să rămân indiferent. Deci trebuie să învățăm să avem o abordare care să nu fie de frică, de condiționări și locuri comune care la rândul lor generează frică și creează dificultăți, și să privim mai mult în ochi persoanele".

Dumneavoastră ați fost trimis special al Sfântului Părinte în Irak, unde ați fost și nunțiu. Ce se întâmplă în acele ținuturi?

"Voind să simplific, aș putea spune asta: Irakul este o țară antică, bogată în culturi, în istorie, în limbi, dar ca țară este relativ tânără, cu puțin mai mult de nouăzeci de ani de viață, trasată de occidentali care și-au împărțit zonele de influență ale imperiului otoman căzut. Așadar nu este exprimarea unui popor, ci a multor popoare cu culturi atât de diferite, care s-au aflat în situația de a manifesta, în anumite granițe determinate, o viziune națională care însă trebuia construită. Această construcție a fost foarte dificilă și nici măcar nu s-a realizat. Prezența diferitelor entități, începând de la cele mai mari, șiiții, sunniții, creștinii, curzii și alte minorități foarte vechi însă numeric mai limitate nu s-a amalgamat, nu s-a născut un unic sentiment și a dominat cel care avea puterea".

Vedeți vreo soluție?

"Este clar că atunci când se vorbește despre democrație nu poate fi impusă. Apoi care democrație? Este dificil, deoarece culturile și modurile de a concepe comunitățile sunt diferite. Și așa-numita democrație numerică este riscantă, deoarece arată că o majoritate poate să domine o minoritate chiar consistentă și să impună lucruri care generează insatisfacție dacă nu luptă. Într-un teritoriu eterogen ca Irakul nu se poate gândi să se uniformizeze totul în mod simplist, trebuie oferit prilejul acelei entități naționale care desigur că trebuie să crească, dar trebuie respectate și entitățile particulare. Este vorba de a depăși o viziune predominantă asupra altora, și asta cere mult ajutor și atâta bunăvoință".

În ultima carte "Biserica în Irak" dumneavoastră vorbiți despre o "Biserică eroică"...

"Este istoria Bisericii caldee, a Bisericii asiriene care revelează asta... Din momentul creării sale cu evanghelizarea apostolică, fiind mereu o țară de graniță, a devenit la rândul său țară de conflict: în funcție de puterile care se confruntau, creștinii deveneau obiect de contrapoziție și erau cei care sufereau mai mult. Așadar, încă din primele secole religia a fost în mod substanțial un element discriminant și același lucru s-a întâmplat în secolele următoare cu diferitele invazii. Această Biserică din Orient, care s-a revărsat mai ales spre Asia Centrală și spre Extremul Orient ajungând să numere chiar 20 de sedii mitropolitane și zeci de sedii episcopale până în China și la Pechin, apoi a fost complet desființată. Și acestea sunt istorii de suferințe, ca să nu spunem suferințele mai recente. Este un întreg șir de suferințe care m-a determinat să scriu această carte".

SPERANȚĂ PENTRU ORIENTUL MIJLOCIU

Ce contribuție mai pot da creștinii cu privire la conflicte și la războaie?

"Papa Francisc a indicat asta foarte bine. De exemplu, creștinul nu crede că primul lucru de făcut atunci când un stat are bogății, care sunt parte a vieții unui popor, este acela de a-și cumpăra arme. O altă atitudine este aceea de a nu vedea relațiile dintre state numai în termeni conflictuali; de fapt, conflictualitatea duce la înarmare, și când cineva are o armă este dispus s-o folosească. Un al treilea aspect se referă la drept: ceilalți care sunt diferiți de o majoritate sau de o minoritate, nu sunt persoane cu care să se confrunte la nivelul celui mai puternic: ca membri ai unei realități umane, sociale și politice au dreptul de a trăi și de a practica ceea ce cred, care poate să fie un ideal, o credință, o liberă mărturisire, dar și un mod de a se coordona sau de a se organiza. Până când nu vom intra în această perspectivă, vom avea mereu conflictualități. Până la urmă, viziunea creștinului nu este diferită de aceea care și la nivel de gândire socială sănătoasă există în lume. Dar cu o încărcătură în plus, conform căreia respectarea celuilalt, valoarea și importanța sa este un aspect profund creștin, și este învățătura care ne vine și de la credință".

Cum vedeți viitorul Orientului Mijlociu?

"Nu am globul de cristal, dar vreau să vorbesc despre un auspiciu, și pentru Orientul Mijlociu, care este un ținut eterogen de popoare, culturi și civilizații. De ce n-ar trebui să fie posibil să se găsească o conviețuire întemeiată pe respectarea celuilalt, pe drept și pe dezvoltarea popoarelor? De ce să prevaleze mereu elemente de tip religios, de intoleranță față de un alt popor, un alt grup... Această mentalitate trebuie să fie absolut depășită, altminteri conflictualitatea va rămâne latentă. Auspiciul este ca să se treacă la această viziune diferită, care să implice nu numai țări diferite între ele prezente de acum în aceste ținuturi, dar și marile entități în care se crede, începând de la islam și de la creștinism".

Țările de misiune sunt și un mare bazin - e urât să spunem asta - de martiriu creștin? Ce avem de învățat de la aceste mărturii?

"Apropo de martiriu, noi, Congregația pentru Evanghelizarea Popoarelor, prin Agenția Fides, publicăm în fiecare an statistici; de exemplu, în 2015 au fost uciși cel puțin 22 de lucrători pastorali între preoți, călugări, laici și episcopi; din 2000 până în 2015 în lume martirii au fost aproape patru sute, între care 5 episcopi. Este aproape imposibil ca vestirea credinței uneori să nu ceară și jertfirea propriei vieți. Asta ne spune Isus în Evanghelie: «dacă m-au persecutat pe mine vă vor persecuta și pe voi». Vestirea Evangheliei este mereu incomodă, dincolo chiar de viețile umane. Credința însăși este uneori obiect de martiriu, prin ceea ce vestește, prin dreptatea pe care o cere, prin apărarea săracilor...".

CARITATEA CARE DEVINE PROXIMITATE

Unul dintre motourile pontificatului papei Francisc este al unei "Biserici în ieșire"; cum trebuie trăit acest dinamism?

"Nu numai Sfântul Părinte vorbește despre Biserică în ieșire, ci el însuși arată ce înseamnă asta. Venim dintr-un an așa de important ca Jubileul Milostivirii și papa ne-a arătat ce anume el, aproape care un mare paroh al întregii Biserici, înțelege prin acest dinamism. Fiecare dintre noi este chemat apoi să pună asta în practică în funcție de misiunea pe care o desfășoară în Biserică. Eu ca prefect al acestei Congregații consider că suntem în ieșire în momentul în care devenim aproapele la toate acele situații pe care le întâlnim în diferitele dieceze și nu numai în slujirea pe care reciproc le dăm lor, dar pe care și ele însele o dau realității ecleziale universale".

Cum sunt percepute "Roma" și pontificatul papei Francisc de țările îndepărtate?

"Când călătoresc văd că există o mare iubire. În America Latină, de exemplu, se percepe o conștientizare cu privire la faptul că ceea ce papa comunică și manifestă este rod al unei profunde experiențe de viață care provine chiar din acel continent. La fel se întâmplă în Africa: oamenii sunt profund admirați de acest mod cu care papa interpretează viziunea sa pastorală de preot, de episcop, de papă, față de toți și fără granițe. Și în continente care sunt diferite din punct de vedere cultural există o profundă admirație. Nu o spun din adulație, dar probabil că acela care nu iubește mult aceste aspecte eventual vede problematici. Să nu uităm că și în fața a ceea ce făcea Cristos, o faptă bună de exemplu, existau unii care-l iubeau și unii care în schimb îl disprețuiau".

SLUJIREA ADUSĂ EVANGHELIZĂRII

Care este "starea de sănătate" a Congregației dumneavoastră ca organism din Curia Romană?

"Este necesar să fim mereu în sintonie deplină. Congregația noastră nu există ca organism ci ca instrument pentru grija papei în privința evanghelizării. Aceasta este finalitatea la care noi aderăm pe deplin și pentru care existăm: a fi într-adevăr diaconie, slujire, în mâinile papei și ale Bisericilor teritoriale pentru creșterea lor".

Adesea Propaganda Fide este percepută ca o mare entitate de putere care mișcă multe capitaluri; ce răspundeți?

"Nu știu dacă există un mit în jurul acestei realități. Nu putem nega că credincioșii în decursul secolelor au văzut mereu opera misionară drept ceva ce le aparține și au voit într-un fel să participe la ea. Cel care n-a putut să facă asta personal a susținut această opera în mod materială, lăsând propriile bunuri. Noi avem o misiune, și este aceea a unei administrări bune, sănătoase și transparente a acestor bunuri. Chestiunea nu se referă la cantitate și la finalitatea pe care o avem, și aceasta are de-a face cu dezvoltarea Bisericii misionare în toate formele sale, de la cea umană, la cea culturală, socială, evanghelică, până la aceea în care este nevoie de a avea un bun edificiu, o bună școală, un bun dispensar și așa mai departe".

În primele luni ale pontificatului, dumneavoastră mergeați adesea să dați lecții papei - s-a spus - despre "Biserica misionară"; cum ați trăit acele momente?

"Continui să merg și continui să am acele raporturi pe care funcția mea îmi impune să le am cu Sfântul Părinte. Însuși papa a fost cel care, cu acel umorism simpatic al său, a spus "iată cardinalul care îmi dă lecții", dar eu nu dau lecții nimănui. Papa pe bună dreptate considera necesar pentru el să înceapă să aibă mai multă familiaritate cu locurile din Africa sau din Asia. Și acesta este un aspect important, pentru că demonstrează cum papa intră în acest dialog cu realitățile unei Congregații a lui, pentru a da apoi un răspuns adecvat la nevoile Bisericii. Elementul de stimă și de relație rămâne fundamental".

La ce punct sunt raporturile cu continentul asiatic în general?

"Consider că sfântul papă Ioan Paul al II-lea, când a voit Sinodul extraordinar pentru Asia, a trasat bine drumul de urmat cu privire la acest enorm continent așa de variat, unde prezența creștină este minoritară, adică mileniul al treilea trebuie să privească la Asia și la vestirea Evangheliei în acest continent. Consider că acest lucru este încă profund valabil și trebuie să inspire slujirea noastră, atât la nivel de organizare cât și de angajare pe planul cultural, al cunoașterii, al relațiilor și al Evangheliei. Evanghelizarea, cum spune papa Francisc, trebuie făcută prin două gambe mari: prin vestirea adevărată a Evangheliei, care este primară, și în același timp cu mărturia, contactul. De fapt, în contact mărturisim ceea ce suntem".

S-a încheiat de puțin timp Anul Sfânt al Milostivirii. Ce v-a uimit mai mult din acest Jubileu?

"Două aspecte. Pe de o parte, faptul cu care papa Francisc a readus în centrul și în inima întregii Biserici milostivirea, ca element calificator al credinței. Celălalt element se referă la modul în care această milostivire devine aproape, adică modul în care Sfântul Părinte a interpretat asta atât ca persoană cât și ca preot și episcop. Acest lucru a uimit foarte mult pe credincioși și oriunde merg observ o dezvoltare enormă a acestei dimensiuni: nu a unei opere sociale de făcut, ci a unei iubiri care este milostivă și se ocupă de alții".

Un cuvânt de sinteză despre Biserică de astăzi.

"Cât mă privește, trebuie să spun că în marele plan al Providenței, așa cum a existat o perioadă în care Biserica așa-numită occidentală a avut un rol proeminent în toate domeniile - cultural, teologic, filozofic, uman, social, aspecte care și astăzi rămân, deși în manieră redusă numeric - tot așa ne aflăm astăzi în sfârșit integrați într-o realitate foarte vie exprimată de Bisericile africană, asiatică, din Oceania, din America Latină. Mulțumire fie lui Dumnezeu, astăzi avem o viziune de Biserică mai globală. Îmi place să mă gândesc la acea frumoasă imagine care-l reprezintă pe papa Ioan al XXIII-lea cu globul pământesc, și să cred că în timp ce mișca privea aproape în perspectivă o Biserică devenită globală, care nu mai este oprită într-un continent sau într-un loc deosebit de pe pământ. Iată Biserica pe care o văd astăzi, deschisă în toată bogăția sa la toate popoarele din toate continentele".

Originar din Maduria, în Puglia, în sudul Italiei, cardinalul Fernando Filoni a primit consacrarea episcopală de la sfântul Ioan Paul al II-lea la 19 martie 2011, în timp ce Benedict al XVI-lea l-a creat cardinal la 18 februarie 2012. A fost substitut pentru Afacerile Generale de la Secretariatul de Stat, nunțiu apostolic în Filipine, apoi în Iordania și în Irak. Papa Francisc l-a ales ca trimis personal chiar în Irak în 2014, după situația gravă creată ca urmare a proclamării Statului Islamic. În 2015 a publicat "Biserica în Irak", editată de Libreria Editrice Vaticana.

(După Vatican Insider, 23 ianuarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat