Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Audiență acordată Tribunalului Rota Romana cu ocazia inaugurării anului judecătoresc (21 ianuarie 2017)

Dragi judecători, oficiali,

avocați și colaboratori ai Tribunalului Apostolic Rota Romana,

Adresez fiecăruia dintre voi salutul meu, începând de la colegiul prelaților auditori cu decanul, mons. Pio Vito Pinto, căruia îi mulțumesc pentru cuvintele sale, și pro-decanul care a fost numit de puțin timp în această funcție. Vă urez vouă tuturor să lucrați cu seninătate și cu iubire ferventă față de Biserică în acest an judecătoresc pe care-l inaugurăm astăzi.

Astăzi aș vrea să revin asupra temei raportului dintre credință și căsătorie, îndeosebi asupra perspectivelor de credință imprimate în contextul uman și cultural în care se formează intenția matrimonială. Sfântul Ioan Paul al II-lea a scos bine în evidență, bazându-se pe învățătura Sfintei Scripturi, "cât de profundă este legătura dintre cunoașterea credinței și cea a rațiunii [...]. Particularitatea care distinge textul biblic constă în convingerea care există o unitate profundă și indisolubilă dintre cunoașterea rațiunii și cea a credinței" (Enciclica Fides et ratio, 16). De aceea, cu cât se îndepărtează mai mult de perspectiva de credință, cu atât mai mult "omul se expune riscului falimentului și sfârșește prin a se găsi în condiția «nebunului». Pentru Biblie, în nebunia aceasta se află o amenințare pentru viață. De fapt nebunul se înșală că ar cunoaște multe lucruri, dar în realitate nu este în stare să-și fixeze privirea asupra celor esențiale. Lucrul acesta îl împiedică să facă ordine în mintea lui (cf. Prov 1,7) și să-și asume o atitudine adecvată în raport cu sine însuși și cu natura înconjurătoare. Apoi când ajunge să afirme că «Dumnezeu nu există» (cf. Ps 14[13],1), arată cu o claritate definitivă cât de deficientă este cunoașterea lui și cât de departe se află de adevărul întreg cu privire la lucruri, la originea și destinul lor" (ibid., 18).

La rândul său, Papa Benedict al XVI-lea, în ultimul său discurs adresat vouă, amintea că "numai deschizându-ne la adevărul lui Dumnezeu [...] este posibil să se înțeleagă și să se realizeze în concretețea vieții și conjugale și familiale adevărul omului ca fiu al său, renăscut de Botez [...]. Refuzarea propunerii divine conduce, de fapt, la un dezechilibru profund în toate relațiile umane [...], inclusiv cea matrimonială" (26 ianuarie 2013, 2). Este deosebit de necesar să se aprofundeze raportul dintre iubire și adevăr. "Iubirea are nevoie de adevăr. Numai întrucât este întemeiată pe adevăr iubirea poate să dureze în timp, să depășească clipa efemeră și să rămână fermă pentru a susține un drum comun. Dacă iubirea nu are raport cu adevărul, este supusă schimbării sentimentelor și nu depășește încercarea timpului. În schimb iubirea adevărată unifică toate elementele persoanei noastre și devine o lumină nouă spre o viață mare și deplină. Fără adevăr, iubirea nu poate să ofere o legătură solidă, nu reușește să ducă «eul» dincolo de izolarea sa, nici să-l elibereze de clipa fugară pentru a edifica viața și a aduce rod" (Enciclica Lumen fidei, 27).

Nu putem să ne ascundem că o mentalitate răspândită tinde să întunece accesul la adevărurile veșnice. O mentalitate care implică, adesea în mod vast și capilar, atitudinile și comportamentele creștinilor înșiși (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 64), a căror credință de vlăguită și își pierde propria originalitate de criteriu interpretativ și operativ pentru existența personală, familială și socială. Acest context, lipsit de valori religioase și de credință, nu poate decât să condiționeze și consimțământul matrimonial. Experiențele de credință ale celor care cer căsătoria creștină sunt foarte diferite. Unii participă activ la viața parohiei; alții se apropie pentru prima dată; unii au o viață de rugăciune chiar intensă; alții, în schimb, sunt conduși de un sentiment religios mai generic; uneori sunt persoane departe de credință sau lipsite de credință.

În fața acestei situații, trebuie găsite remedii valabile. Un prim remediu îl indic în formarea tinerilor, printr-un adecvat drum de pregătire menit să se redescopere căsătoria și familia conform planului lui Dumnezeu. E vorba de a-i ajuta pe viitorii soți să perceapă și să guste harul, frumusețea și bucuria iubirii adevărate, mântuite și răscumpărate de Isus. Comunitatea creștină căreia i se adresează logodnicii este chemată să vestească din inimă Evanghelia acestor persoane, pentru ca experiența lor de iubire să poată deveni un sacrament, un semn eficace al mântuirii. În această circumstanță, misiunea răscumpărătoare a lui Isus ajunge la bărbat și la femeie în concretețea vieții lor de iubire. Acest moment devine pentru toată comunitatea o extraordinară ocazie de misiune. Astăzi mai mult ca oricând, această pregătire se prezintă ca o adevărată ocazie de evanghelizare a adulților și, adesea, a așa-numiților îndepărtați. De fapt, sunt numeroși tinerii pentru care apropierea căsătoriei constituie ocazia pentru a întâlni din nou credința de mult timp izolată la marginile vieții lor; ei, de altfel, se află într-un moment deosebit, caracterizat adesea și de disponibilitatea de a revedea și de a schimba orientarea existenței. Deci, poate fi un timp favorabil pentru a reînnoi propria întâlnire cu persoana lui Isus Cristos, cu mesajul evangheliei și cu învățătura Bisericii.

De aceea, este nevoie ca lucrătorii și organismele care se ocupă de pastorația familială să fie animați de o puternică preocupare de a face tot mai eficace itinerarele de pregătire la sacramentul căsătoriei, pentru creșterea nu numai umană, ci mai ales a credinței logodnicilor. Scopul fundamental al întâlnirilor este acela de a-i ajuta pe logodnici să realizeze o inserare progresivă în misterul lui Cristos, în Biserică și cu Biserica. Ea comportă o progresivă maturizare în credință, prin vestirea cuvântului lui Dumnezeu, adeziunea și urmarea generoasă a lui Cristos. Adică finalitatea acestei pregătiri constă în a-i ajuta pe logodnici să cunoască și să trăiască realitatea căsătoriei pe care intenționează s-o celebreze, pentru ca să poată face asta nu numai valid și licit, ci și rodnic, și pentru ca să fie disponibili să facă din această celebrare o etapă a drumului lor de credință. Pentru a realiza toate acestea, este nevoie de persoane cu competență specifică și pregătite corespunzător pentru această slujire, într-o sinergie oportună între preoți și perechile de miri.

În acest spirit, simt că trebuie să reafirm necesitatea unui "nou catecumenat" ca pregătire pentru căsătorie. Primind auspiciile părinților de la ultimul sinod ordinar, este urgent de a realiza concret ceea ce deja s-a propus în Familiaris consortio (nr. 66), adică, așa cum pentru botezul adulților catecumenatul este parte a procesului sacramental, tot așa și pregătirea pentru căsătorie să devină parte integrantă a întregii proceduri sacramentale a căsătoriei, ca antidot care să împiedice înmulțirea de celebrări matrimoniale nule sau inconsistente.

Un al doilea remediu este acela de a-i ajuta pe tinerii soți să continue drumul în credință și în Biserică și după celebrarea căsătoriei. Este necesar să se găsească, cu curaj și creativitate, un proiect de formare pentru tinerii soți, cu inițiative menite la o conștiință crescândă a sacramentului primit. Este vorba de a-i încuraja să ia în considerare diferitele aspecte ale vieții lor zilnice de cuplu, care este semn și instrument al iubirii lui Dumnezeu, întrupat în istoria oamenilor. Dau două exemple. Înainte de toate, iubirea din care noua familie trăiește își are rădăcina și izvorul ultim în misterul Treimii, prin care ea poartă acest sigiliu în pofida trudelor și sărăciilor cu care trebuie să se măsoare în propria viață zilnică. Un alt exemplu: istoria de iubire a perechii creștine este parte din istoria sacră, pentru că este locuită de Dumnezeu și pentru că Dumnezeu nu încalcă niciodată angajamentul asumat cu soții în ziua căsătoriei; de fapt, el este "un Dumnezeu fidel și nu se poate renega pe sine" (2Tim 2,13).

Comunitatea creștină este chemată să primească, să însoțească și să ajute tinerele perechi, oferind ocazii și instrumente adecvate - pornind de la participarea la Liturghia duminicală - pentru a îngriji viața spirituală fie în interiorul vieții familiale, fie în cadrul programării pastorale în parohie sau în asociații. Adesea tinerii soți sunt lăsați în voia lor, eventual datorită faptului simplu că se arată mai puțin în parohie; asta se întâmplă mai ales cu nașterea copiilor. Dar tocmai în aceste prime momente ale vieții familiale trebuie garantată apropiere mai mare și un puternic sprijin spiritual, și în opera educativă a copiilor, față de care ei sunt primii martori și purtători ai darului credinței. în drumul de creștere umană și spirituală a tinerilor soți este de dorit ca să existe grupuri de referință în care să poată parcurge un drum de formare permanentă: prin ascultarea Cuvântului, confruntarea despre tematici care interesează viața familiilor, rugăciunea, împărtășirea fraternă.

Aceste două remedii pe care le-am indicat au ca scop să favorizeze un potrivit context de credință în care să fie celebrată și trăită căsătoria. Un aspect așa de determinant pentru soliditatea și adevărul sacramentului nupțial, îi cheamă pe parohi să fie tot mai conștienți de misiunea delicată care le este încredințată în gestionarea parcursului sacramental matrimonial al viitorilor logodnici, făcând inteligibilă și reală în ei sinergia între foedus și fides. Este vorba de a trece de la o viziune strict juridică și formală a pregătirii viitorilor soți la o întemeiere sacramentală ab initio, adică pornind de la drumul spre plinătatea lui foedus-consimțământ al lor ridicat de Cristos la rangul de sacrament. Asta va cere aportul generos al creștinilor adulți, bărbați și femei, care să se alăture preotului în pastorația familială pentru a construi "capodopera societății", adică "familia: bărbatul și femeia care se iubesc" (Cateheză, 29 aprilie 2015) conform "planului luminos al lui Dumnezeu" (Cuvinte de la Consistoriul Extraordinar, 20 februarie 2014).

Duhul Sfânt, care conduce mereu și în toate poporul sfânt al lui Dumnezeu, să-i asiste și să-i susțină pe cei care, preoți și laici, se angajează și se vor angaja în acest domeniu, pentru ca să nu piardă niciodată elanul și curajul de a se strădui pentru frumusețea familiilor creștine, în pofida curselor distrugătoare ale culturii dominante a efemerului și a provizoriului.

Iubiți frați, așa cum am spus de mai multe ori, este nevoie de mare curaj pentru a se căsători în timpul în care trăim. Și cei care au forța și bucuria de a face acest pas important trebuie să simtă alături de ei afectul și apropierea concretă a Bisericii. Cu acest auspiciu vă reînnoiesc urarea de spor la muncă pentru noul an pe care Domnul ni-l dăruiește. Vă asigur rugăciunea mea și contez și eu pe a voastră, în timp ce din inimă vă împart binecuvântarea apostolică.

Francisc

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat