Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Necesitatea unei convertiri profunde

Cinci sute de ani ai Reformei

De Brian Farrell

Episcop secretar al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor

În centrul săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor din acest an este aniversarea a cinci sute de ani ai Reformei. De fapt, textele propuse împreună de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor și de Comisia "Credință și Constituție" a Consiliului Ecumenic al Bisericilor pentru săptămâna în curs au fost pregătite de un grup ecumenic din Germania tocmai pentru a releva și a arăta clar moștenirea teologică și eclezială a experienței istorice a Reformei în țara sa de origine, precum și pentru a sublinia actualele raporturi pozitive dintre catolici și luterani, la cincizeci de ani de la începutul dialogului ecumenic. Toate acestea au avut o exprimare vizibilă și autoritară în întâlnirea, la 31 octombrie 2016, a papei Francisc cu președintele și secretarul general al Federației Luterane Mondiale la Lund în Suedia, într-o rugăciune comună, în prezența reprezentanților din aproape toate Bisericile și comuniunile creștine, ca pecete a fraternității redescoperite și a angajării de a continua să se favorizeze solidaritatea și colaborarea în mărturisirea evangheliei și în slujirea omenirii care are nevoie mereu de viața nouă oferită nouă de Cristos Mântuitorul.

A fost vorba despre un momente înalt al drumului ecumenic, pe care Conciliul Vatican II l-a considerat o mișcare "apărută prin harul Duhului Sfânt, care se lărgește din zi în zi pentru restabilirea unității tuturor creștinilor" (Unitatis redintegratio, 1). Cum a fost posibil, după secole de conflict între catolici și protestanți, ca responsabilii cei mai mari ai Bisericilor despărțite între ele să-i fi mulțumit, împreună, lui Dumnezeu pentru "darurile spirituale și teologice primite prin intermediul Reformei", mărturisind și deplângând în același timp în fața lui Cristos faptul că luteranii și catolicii au rănit unitatea vizibilă a Bisericii, și angajându-se să intensifice eforturile comune pentru a sluji cauza reconcilierii? Probabil că fraza care explică mai bine cum a devenit posibilă o comemorare comună a Reformei o găsim în declarația comună semnată de papa Francisc și de episcopul Munib Younan în timpul rugăciunii comune: "În timp ce trecutul nu poate fi schimbat, amintirea și modul de a comemora pot să fie transformate". Este vorba despre acel proces esențial al dialogului ecumenic care este numit "purificare a memoriei", adică acea căutare a unui mod nou de a înțelege și a evalua divergențele profunde care au dat naștere la două comunități incapabile să trăiască în comuniune deplină.

Conciliul Vatican II - recunoscând că diviziunile au avut loc "uneori din vina oamenilor din ambele părți" și că aceia "care se nasc acum și sunt instruiți în credința lui Cristos în aceste comunități nu pot să fie acuzați de păcatul de separare" (Unitatis redintegratio, 3) - a deschis drumul spre o profundă purificare a memoriei, mergând dincolo de unilateralitatea lumii în care catolicii și protestanții relatau, fiecare din propria perspectivă, istoria Reformei. Nu este vorba despre sentimentalisme sau despre superficialități. Purificarea memoriilor nu se poate realiza decât pe baza celei mai bune înțelegeri a adevărului obiectiv al lucrurilor, depășind multele adevăruri deformate de polemici unii împotriva altora, transmise din generație în generație în slujba autoapărării respectivei identități confesionale. O privire intensă dar fără patimă a permis să se perceapă în disputele din secolul al XVI-lea adevăratele intenții ale reformatorilor și ale părții adverse. Când Luther a făcut publice tezele sale împotriva indulgențelor încă era un călugăr augustinian, cu o viață spirituală intensă, chiar dacă era scrupuloasă și chiar chinuită, scandalizat în mod genuin de modul în care mântuirea veșnică a sufletelor, și în primul rând a propriului suflet, era subordonată unui "sistem", aproape un comerț, un do ut des, gestionat de oamenii Bisericii. Era de prevăzut ca această critică a sa, care mergea drept la inima "sistemului", să atragă o reacție puternică. Ceea ce nu era posibil de prevăzut era răscolirea religioasă, socială și politică ce a urmat, cu respectiva divizare a Bisericii însăși. Istoria Europei și a creștinătății nu va mai fi aceeași.

Peste patru secole de conflict, de neîncredere și rivalitate reciprocă, de închideri între catolici și protestanți, pot să fie depășite numai cu o convertire profundă - un a merge în direcție opusă - care să permită Bisericilor înseși, împreună, să discearnă și să asume ceea ce a fost pozitiv și legitim în Reformă și să se depărteze de erori, exagerări și eșecuri, recunoscând păcatele care au dus la diviziune. Sfântul papă Ioan Paul al II-lea a descris bine transformarea cerută: "Păcatul, acolo unde există, trebuie să fie recunoscut, în oricare parte s-ar afla; acolo unde polemica a întunecat privirea, direcția acestei priviri trebuie să fie corectată. Numai punându-ne, fără rezerve, într-o atitudine de purificare prin adevăr, putem găsi o interpretare comună a trecutului și să ajungem în același timp la un nou punct de plecare pentru dialogul de astăzi" (Mesaj adresat cardinalului Ioan Willebrands, 31 octombrie 1983). Prin urmare, drumul ecumenic cere: o înțelegere mai bună a adevărului evenimentelor, o interpretare împărtășită a ceea ce este corect și greșit în persoane și în evenimente și, pe această bază, voința de a se orienta într-o direcție nouă, în căutarea unei fidelități mai depline față de planul lui Dumnezeu pentru Biserica sa.

Acesta a fost mersul dialogului catolico-luteran în cinci decenii, ale cărui rezultate au fost exprimate succint de Comisia Internațională pentru Dialog în documentul bază De la conflict la comuniune (2013), care prezenta propunerea comună pentru prima comemorare ecumenică a Reformei: catolici și luterani, care nu mai sunt unii împotriva altora, ci împreună, pentru a comemora un centenar al Reformei pentru prima dată în era ecumenică.

Mult a contribuit la crearea acestui nou climat de înțelegere reciprocă istoriografia ultimului secol care pe baza aprofundărilor serioase a dus la o evaluare mai puțin polemică și sectară a figurii lui Luther și a criticii sale uneori feroce împotriva Bisericii și a papalității. Această revizuire a figurii și operei lui Luther a ajuns până în pronunțările ultimilor papi, de la Paul al VI-lea încoace. De exemplu, a fost foarte clar Benedict al XVI-lea, la 23 septembrie 2011, în cursul vizitei sale la fostul convent al augustinienilor la Erfurt, unde Luther a făcut voturile călugărești și a predat mulți ani. Teologul și papa german a spus: "Ceea ce nu-i dădea pace era problema despre Dumnezeu, care a fost pasiunea profundă și motivația vieții sale și a întregului său drum. «Cum pot să am un Dumnezeu milostiv?» Faptul că această întrebare a fost forța motrice a întregului său drum mă uimește mereu din nou. De fapt, cine se preocupă astăzi de aceasta, chiar și printre creștini? Această întrebare tulburătoare a lui Martin Luther trebuie să devină din nou, și, desigur, în formă nouă, și întrebarea noastră, nu academică, ci concretă. Cred că acesta este primul apel pe care ar trebui să-l simțim în întâlnirea cu Martin Luther".

Într-un interviu din 26 iunie 2016, papa Francisc a spus: "Eu cred că intențiile lui Martin Luther n-au fost greșite: era un reformator. Biserica de atunci nu era chiar un model de imitat, exista corupție, mondenitate, alipire de bani și de putere. Pentru aceasta el a protestat". Astăzi, strigătul de protest al reformatorilor - Scriptura, ultim criteriu al credinței și al vieții creștine; credința înainte de fapte; harul mai presus de merite - nu mai scandalizează. Dacă n-ar fi intervenit alte circumstanțe și alte puteri, nici măcar n-ar fi tulburat secolul al XVI-lea.

Evenimentul de la Lund a arătat că lumea ecumenică a dobândit în manieră decisă conștiința că modul în care trecutul influențează asupra prezentului se poate rectifica și transforma. "Punctul nu este de a relata o istorie diferită, ci de a relata această istorie în manieră diferită" (De la conflict la comuniune, nr. 16). În timpuri recente au existat frumoase exemple de punere în practică a acestei noi atitudini între Bisericile creștine, începând de la multele întâlniri în care episcopii de Roma au cerut iertare pentru păcatele catolicilor împotriva fraților din celelalte Biserici. În ultimii ani, gesturi importante de iertare reciprocă și reconciliere au marcat raporturile comunităților protestante între ele și față de catolicism. Ecumenismul "trăit", și nu numai gândit și discutat, dă roade bune, care sunt o solidă promisiune și speranță pentru drumul care mai trebuie parcurs.

În această perspectivă, Lund prezintă o provocare presantă pentru Biserici: o altă oportunitate de a primi kairos-ul constituit de mișcarea ecumenică, ce poartă în sine un necesar proiect de reformă spirituală, teologică și eclezială pe care providența îl inspiră în conștiința multor persoane. În armonie perfectă cu recentul an al milostivirii, comemorarea comună a Reformei la Lund a subliniat că, într-o societate economizată și meritocratică, este urgent să se ia în serios doctrina justificării "numai prin harul divin". Pentru Biserici este vorba de a vesti, înainte de toate, "inima mântuitoare" a acestei provocări, adică, de a face să se înțeleagă importanța problemei lui Dumnezeu, problemă decisivă a vieții, care nu poate să fie despărțită de misiunea imperioasă pentru comunitățile creștine de a găsi limbajul care să permită să se comunice generațiilor de astăzi că mesajul, înainte de a fi o carte, este persoana lui Isus Cristos, unic mediator și mântuitor, punct de convergență a tuturor eforturilor istoriei și culturii, și de aceea figură de relevanță universală.

Toate Bisericile sunt interpelate de această provocare decisivă, care în lumea globalizată nu poate să fie înfruntată în ordine împrăștiată, fiecare Biserică pe cont propriu. Semnificația evenimentului din Lund este și aceasta: conștiința că creștinii, deși sunt încă divizați, nu pot să mai stea în izolare, și cu atât mai puțin în conflict, când e vorba de a mărturisi credința în fața lumii. Există deja de mult timp în cultura ecumenică un principiu care a fost cel dintâi formulat chiar în acel oraș, principiul numit "de la Lund". L-a reevocat papa Francisc vorbind adunării plenare a Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor: "Recenta mea vizită la Lund m-a făcut să-mi amintesc cât de actual este acel principiu ecumenic formulat acolo de Consiliul Ecumenic al Bisericilor deja în 1952, care recomandă creștinilor «să facă împreună toate lucrurile, în afara cazurilor în care dificultățile profunde de convingeri au impus să se acționeze separat»".

Putem spune că această comemorare comună a aniversării Reformei prezidată de episcopul de Roma și de cele mai mari autorități ale Federației Luterane Mondiale marchează un punct de sosire și un punct de plecare care nu sunt indiferente. Punctul de sosire a fost recunoașterea solemnă a acordului substanțial dintre catolici și luterani cu privire la fundamentele credinței și cu privire la chestiunea capitală care i-a divizat în urmă cu cinci sute de ani. Punctul de plecare este gradul de încredere reciprocă și de fraternitate eclezială manifestat în evenimentul de la Lund, care devine impuls și angajare care nu se pot amâna pentru o nouă eră de mărturie comună. Diferențele importante existente încă nu trebuie să împiedice colaborarea strânsă a Bisericilor în a duce omenirii încurcate și suferinde harul care ne-a fost dat în Cristos Isus încă din veșnicie (cf. 2Tim 10).

(După L'Osservatore Romano, 21 ianuarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat