Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 2-a de peste an - Anul A - 2017

"Iată-l pe mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumi" (In 1,29)!

Acum, după ce a trecut timpul Crăciunului, Biserica ne cheamă să medităm la viața lui Isus, pentru a învăța și trăi după viața lui, căci pentru a ne mântui trebuie să trăim așa cum a trăit el (cf. 1In 2,6).

Cu această duminică am început "timpul de peste an", timp în care Biserica îmbracă straie verzi, pentru a ne aminti că după timpul de bucurie al Crăciunului, urmează acum timpul lung al speranței, speranță izvorâtă din Isus și din lucrarea lui de mântuire din mijlocul nostru.

Sfântul apostol și evanghelist Ioan chiar din primul capitol al evangheliei sale adună la un loc multe dintre "titlurile" mesianice ale lui Isus, titluri sub care Isus a lucrat în mijlocul nostru, dar titluri pe care ceilalți evangheliști le enunță numai progresiv. În prologul său, sfântul apostol Ioan îl numește pe Isus astfel: "Cuvântul făcut trup" (In 1,1.2.14); "Lumina lumii" (In 1,4.9); "Fiul unic al lui Dumnezeu Tatăl pe care nimeni nu l-a văzut vreodată" (In 1,14.18); "Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii" (In 1,29.36); "Cel care era mai înainte" (In 1,15.30); "Fiul lui Dumnezeu peste care se coboară și rămâne Duhul" (In 1,32-34)... "Învățătorul sau Rabbi" (In 1,38.49); "Mesia sau Cristos" (In 1,41); "Isus din Nazaret, fiul lui Iosif" (In 1,45); "cel despre care vorbește Legea și Profeții" (In 1,45); "Fiul al lui Dumnezeu și Regele lui Israel" (In 1,49); și "Fiul omului" (In 1,51).

Dintre toate aceste titluri cuprinse în primul capitol al evangheliei după Ioan, dar cuprinse și în celălalte lecturi biblice, Biserica, ne cheamă să medităm astăzi doar la două dintre ele: cel de "Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatul lumii" (In 1,29.36), din evanghelia azi și cel de "slujitorul lui Dumnezeu care ridică triburile lui Iacob", din prima lectură de astăzi (Is 49,6).

Mielul și slujitorul, două titluri care vorbesc în primul rând despre umilință și jertfă; două titluri mesianice născute în exilul egiptean (cf. Ex 12,14) și în exilul babilonian (cf. Is 49,5). Slujitorul umil coboară din ceruri, iar Mielul umil se jertfește pentru viața poporului său. Mielul și slujitorul redau cel mai bine ideea de smerenie, blândețe, bunătate, docilitate și jertfa Fiului lui Dumnezeu, dar și a ucenicilor lui Isus.

De ce Isus s-a arătat între noi în umilința mielului și a slujitorului și nu în măreția leului și a regelui?

În Biblie "leul" și "regele rău" sunt simbolul diavolului mândru și rău. Diavolul a cauzat căderea nevinovaților în păcat și robie: "Fiți treji și vegheați! Pentru că potrivnicul vostru, diavolul, dă târcoale ca un leu care răcnește și caută pe cine să înghită. Împotriviți-vă lui tari în credință, știind că și frații voștri în lume trec prin aceleași suferințe ca voi" (1Pt 5,8-9). Dar "mielul" și "slujitorul" sunt simbolul lui Isus cel smerit care ne-a ridicat din moarte și din osândă: "Ca un miel pe care-l duci la măcelărie și ca o oaie mută înaintea celor ce o tund: n-a deschis gura. Domnul a făcut să cadă asupra lui nelegiuirea noastră a tuturor, măcar că nu săvârșise nici o nelegiuire și nu se găsise nici un vicleșug în gura lui" (Is 53,6-7.9).

Noi căzusem în păcat și osândă datorită mândriei de a fi ca Dumnezeu înainte de vreme, mândrie inoculată de diavol. Ca să putem fi mântuiți de căderea noastră până în iad, Isus a trebuit să se smerească de la Dumnezeu la om, de la cer la pământ, și de la pământ până la hotarele iadului, așa cum mărturisim în Crez, dar și să ne slujească ca un rob bun.

Papa Benedict al XVI-lea spunea: "În grota din Betleem Dumnezeu ni se arată ca un umil copilaș pentru a învinge mândria noastră. Poate ne-am fi închinat mai ușor în fața puterii sale, în fața înțelepciunii. Dar el vrea inima noastră, decizia liberă de a accepta iubirea sa. S-a făcut mic pentru a ne elibera de acea pretenție umană de măreție care derivă mândria noastră. S-a întrupat în mod liber pentru a ne face pe noi cu adevărat liberi, liberi de a-l iubi".

Pentru orice om căzut în păcat și osândă, amăgit de "leul" diavol și de regii "irozi", Isus, "mielul și slujitorul smerit al lui Dumnezeu", este cauză și model de mântuire. Sfântul Augustin (354-430) spune: "Dacă celelalte virtuți bat la ușa inimii lui Dumnezeu, umilința deschide poarta lui Dumnezeu".

"Mândria merge înaintea pieirii și trufia merge înaintea căderii" (Prov 16,18). "Domnul surpă casa celor mândri" (Prov 15.25). Regele Saul era un om foarte înalt, mai înalt decât ceilalți evrei cu un cap, foarte puternic, curajos în războaie, foarte primejdios în lupta, iscusit la conducere și care a primit această cinste foarte mare să fie cel dintâi rege al lui Israel. Și a fost uns, uns de la Dumnezeu, a fost slăvit de proroci, dar până la urmă din cauza mândriei a căzut atât de cumplit încât s-a sinucis (cf. 1Sam 31,4). "Dar cine este smerit cu duhul capătă cinste" (Prov 29,23). O desfrânată, Rahab, o femeie păcătoasă, când a întâlnit oameni lui Dumnezeu, s-a smerit și supunându-se lor și lui Dumnezeu, s-a izbăvit, s-a mântuit (cf. Ios 6,25; Evr 11,31; Iac 2,25).

Când Nebucadnețar l-a disprețuit pe Domnul, a fost coborât până la nivelul animalelor (cf. Dan 4,23-33). Când Petru s-a încrezut în sine, a fost lăsat să cadă în valurile mării (cf. Mt 26,33; Mt 26,69-75). "Cel care se înalta va fi înjosit. Cel care se umilește va fi înălțat" (Lc 18,14). "Dumnezeu se împotrivește celor mândri, însă celor smeriți le dă har" (1Pt 5,5).

La templu, un fariseu mândru se lăuda în fața lui Dumnezeu cu faptele sale bune. Iar un sărman vameș stătea la intrarea în templu și nici nu îndrăznea să-și ridice ochii spre cer, dar gemea smerit: "Dumnezeule, ai milă de mine păcătosul". Isus ne asigură că acesta din urmă a ieșit din templu iertat și nu fariseul nechibzuit și mândru (Lc 18,9-14).

Pe Calvar, un tâlhar mândru și rău, cu mentalitatea fariseilor a cărturarilor și a multor iudei, îl batjocora pe Isus. Tâlharul cel bun însă se încredințează cu umilință în mâinile lui Isus cel nevinovat: "Isuse, amintește-ți de mine când vei veni în împărăția ta" și a fost investit cu putere de har care l-a dispus într-un foarte scurt timp să poată intra în împărăția cerurilor (Lc 23,4,3). Umilința este într-adevăr cheia care deschide inima lui Dumnezeu.

Patriarhul Iacob, cu vreo 30 de ani în urmă, se căise și se apropiase de Dumnezeu, de frica necunoscutului unde trebuia să fugă din cauza lui Esau. Acum, după 30 de ani de viață, în care a căutat mai mult bunurile pământești decât pe cele veșnice, Dumnezeu îl cheamă să se reîntoarcă la primul altar, la prima dragoste, la prima cunoaștere, la prima lacrimă și la prima rugăciune. A hotărât că nu se mai poate altfel. Și-a luat familia și a plecat spre Betel. S-au dezbrăcat în primul rând de mândrie și materialism și s-a convertit. Asta trebuie să ne convertim și noi cei mândri și lumești.

După pescuirea minunată, sfântul Petru este uluit de minunea săvârșită de Isus și nu se poate opri să se arunce în genunchi în fața lui Isus și să-i spună: "Îndepărtează-te de la mine, Doamne, pentru că sunt un om păcătos" (Lc 5,8). Dar tocmai atunci Isus îi spune: "Tu vei fi pescar de oameni" (Lc 5,10).

De aceea, sfântul apostol Paul, știind toate acestea, s-a convertit părăsind în primul rând mândria de fariseu și, luându-și numele de Paul, "cel mai mic" (cf. 1Cor 15,9). Deși a fost cel mai învățat dintre creștinii vremii sale, s-a smerit și a lucrat mai mult decât toți ceilalți (cf. 1Cor 15,10). În trei rânduri, el folosește superlative de smerenie în legătură cu starea sa: "Eu sunt cel mai neînsemnat dintre apostoli, nu sunt vrednic să port numele de apostol" (1Cor 15,9). "Eu sunt cel mai neînsemnat dintre toți sfinții" (Ef 3,8). "Eu sunt primul dintre păcătoși" (1Tim 1,15). Nu e de mirare că a avut un așa mare har, căci celor smeriți Dumnezeu le dă har.

Sfântul Paul, considerându-ne și pe noi smeriți în Cristos, ne urează astăzi la începutul timpului speranței, la începutul timpului de peste an: "Har și pace de la Dumnezeu, Tatăl nostru, și de la Domnul Isus Cristos" (1Cor 1,3)!

Cel smerit lucrează pentru bine, pentru cauza lui Dumnezeu. Cel smerit lucrează pentru cauza lui Dumnezeu. Așa a profețit Isaia din partea lui Dumnezeu: "Tu ești slujitorul meu, Israel; în tine mă voi glorifica" (cf. Is 49,3). Așa a lucrat Isus, așa au lucrat ucenicii de atunci și din toate timpurile.

Psalmul 40 de astăzi, scris cu multe secole înainte, ni-l prezintă pe Isus implicat în planul lui de mântuire al lui Dumnezeu, în patru tablouri. Primul tablou ni-l prezintă pe Isus pe când era în slava Tatălui veșnic. El era singurul care ne putea mântui. El ne-a promis că va veni să ne mântuiască. Tabloul al doilea ni-l prezintă pe Isus deja venit în lume și angajat în opera mântuirii noastre prin predică și jertfa de sine. Tabloul al treilea ni-l prezintă pe Isus cu nelegiuirile noastre luate asupra sa ajuns pentru ștergerea lor în mormânt. Ultimul tablou, ni-l prezintă pe Isus ieșind din mormânt prin înviere și invitându-ne să ne alăturăm lui și să-l urmăm pe calea mântuirii. Această invitație a lui Isus de a-l urma sună așa: "Dacă voiește cineva să vină după mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea în fiecare zi și să mă urmeze. Fiindcă oricine va voi să-și scape viața o va pierde; dar oricine își va pierde viața pentru mine o va mântui" (Lc 9,23-24).

Apoi, evanghelia ni-l prezintă pe Ioan Botezătorul, care cel dintâi a venit la Isus și predica evanghelia sa: "Iată-l pe mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii! Acesta este cel despre care am spus: «După mine vine un bărbat care a fost înaintea mea, pentru că era mai înainte de mine. Eu nu-l cunoșteam, dar am venit să botez cu apă, ca, prin aceasta, el să fie făcut cunoscut lui Israel»" (In 1,29-31)

Lectura a doua de astăzi ni-i prezintă pe apostolul Paul și pe fratele Sostene, care au acceptat invitația lui Isus de a-l urma, îi lasă pe evrei care refuzau evanghelia și se îndreaptă către păgâni (cf. Fap 18,6), pentru care predică și suferă. Sostene este fruntașul sinagogii din Ahaia care a fost bătut în public de greci (cf. Fap 18,17). Probabil el a fost cucerit pentru Cristos în urma propovăduirii lui Paul, și acum îl ajuta pe apostol în lucrarea sa.

Este interesant, dar în același timp încurajator faptul că Dumnezeu nu lucrează numai cu oameni sus puși sau cu oameni apreciați de societate, dar lucrează mai ales cu oameni fără faimă bună și respinși de societate (cf. 1Cor 1,26-29). Profetul zice că Domnul i-a spus: "Tu ești slujitorul meu, Israel; în tine mă voi glorifica. Este puțin să fii slujitorul meu, ca să ridici triburile lui Iacob și să-i aduci înapoi pe cei rămași ai lui Israel. Te-am pus lumină pentru popoare, ca să fie mântuirea mea până la marginile pământului" (Is 49,3.6). Iar psalmistul zice: "Iată, vin, Doamne, ca să fac voința ta. Vestesc dreptatea ta în adunarea cea mare; nu-mi închid buzele, tu știi lucrul acesta, Doamne!" (Ps 40,8-10)!

Sfântul Augustin (354-430) spune: "Mândria este începutul și cauza oricărui rău, iar smerenia este cauza și începutul oricărui bine".

Îmi place ce spune despre mândrie și umilință, Zac Poonen, un profesor indian de Biblie, născut la New Delhi, în anul 1939: "Dacă te mândrești cu vreo calitate bună pe care o ai în viața ta, fie smerenia sau generozitatea sau rugăciunea sau oricare ar fi aceea, atunci tu trebuie să fi cel care a creat-o. Dacă ești generos și primitor de oaspeți și te mândrești cu aceste calități, se poate atunci să fie doar niște calități omenești, iar nu unele de natură divină, pentru că, dacă ele ar fi aparținut caracterului lui Dumnezeu și el ți le-ar fi dat în mod gratuit, cum te-ai mai putea lăuda cu ele? Să fii primitor de oaspeți este o virtute bună, dar, dacă ești mândru de ea, atunci ospitalitatea ta miroase greu înaintea lui Dumnezeu".

Și iarăși: "Mulți se laudă cu sacrificiile pe care le fac pentru Domnul. Aceasta evidențiază faptul că ei nu au văzut niciodată imensitatea jertfei lui Isus pe cruce pentru ei înșiși. Poți vedea o singură stea atunci când strălucește soarele? Nu. Când jertfa lui Isus de la Calvar devine la fel de strălucitoare ca soarele în mintea noastră, atunci toate sacrificiile noastre neînsemnate vor dispărea, așa cum dispar stelele la lumina zilei, și nici măcar nu le vom mai numi sacrificii. Dacă-ți poți aminti toate sacrificiile tale, atunci trebuie că te afli încă în întuneric, pentru că numai în timpul nopții putem vedea stelele!

Sfântul Rochus (1295-1327), după o viață de peregrinare din loc în loc, unde a vestit Evanghelia, se întorcea acum obosit în orașul natal, Montpellier. Deși era nepotul guvernatorului, a fost luat drept spion și închis într-o celulă întunecată. Aici obosit de viață de pelerin al Evangheliei și din cauza relelor tratamente din închisoare, a murit. În momentul morții lui, a izbucnit o lumina care a pătruns în toate încăperile închisorii. Atunci și-au dat seama pe cine au închis și cui i-au aplicat rele tratamente, dar era prea târziu.

Se spune că odată un profesor ateu i-a spus renumitului om de știință italian Enrico Medi (1911-1974), pe care l-a ascultat vorbind despre Dumnezeu: "Felicitări, dar altă dată nu mai vin să te ascult, pentru că ești teribil de contagios și mă tem să nu mă convertesc!" Cât de contagioși suntem?

Astăzi Dumnezeu ne cheamă să trăim în umilință, să vorbim cu umilință, să lucrăm cu umilință, să slujim cu umilință, să ne jertfim cu umilință, pentru că umilința este cea mai mare forță din univers. Umilința poate aduce lumina și mântuirea lui Cristos în sufletele oamenilor. Mândria poate strica și cea mai perfectă fericire.

Isuse, cu inima blândă și smerită, fă inima noastră asemenea cu inima ta!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat