Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Epifania Domnului - Anul A - 2017

"Toți regii se vor prosterna înaintea lui, toate popoarele îl vor sluji" (Ps 72,11).

Avem astăzi solemnitatea "Bobotezei", o solemnitate veche în Biserică, o solemnitate compusă din trei momente: vizita magilor la Betleem, Botezul lui Isus în râul Iordan și începutul minunilor lui Isus la Cana Galileei. Toate acestea sunt epifanii ale divinității lui Isus. Pe toate aceste trei momente din viața lui Isus le celebrăm în ziua de astăzi. Iată câteva fragmente dintr-un imn creștin de la începutul Bisericii, care explică această întreită solemnitate de astăzi: "Cinstim o zi sfântă, împodobită cu trei minuni: astăzi steaua i-a călăuzit pe magi la pruncul din iesle; astăzi apa a fost preschimbată în vin pentru nuntă; astăzi Cristos a voit să fie botezat de Ioan în Iordan, pentru mântuirea noastră". Și iarăși: "Astăzi Biserica se unește cu Mirele său ceresc pentru că în Iordan Cristos i-a spălat păcatele; magii aleargă cu daruri la nunta regească, iar oaspeții se veselesc de apa preschimbată în vin".

Deși celebrăm trei momente într-unul singur, totuși Biserica Catolică dă importanță fiecărui moment din această solemnitate compusă și le celebrează separat, pentru că diferite și importante sunt învățăturile lor. De aceea, astăzi vom medita numai despre vizita magilor la Betleem, urmând ca la celelalte două momente să ne oprim în duminicile care urmează.

După cum știm din sfintele Scripturi, nașterea Mântuitorului Isus în lume a fost promisă nu numai poporului ales al lui Dumnezeu, ci a fost promisă și păgânilor, căci iată ce s-a vestit: "Să strălucească lumina din întuneric" (Gen 1,3). "Neamurile vor umbla în lumina ta și regii în strălucirea zorilor tale. Ridică-ți ochii împrejur și privește: toți se adună și vin spre tine! Fiii tăi vin de departe și fiicele tale sunt purtate pe brațe" (Is 60,3-4). Și iarăși: "Toți regii se vor prosterna înaintea lui, toate popoarele îl vor sluji" (Ps 72,11).

Evanghelia de astăzi dă mărturie despre împlinirea acestor profeții și despre împlinirea așteptării popoarelor în ceea ce îl privește pe Isus și mântuirea sa. Căci astăzi, prin prezența lângă Isus a lui Iosif și Maria, membrii cei mai marcanți ai poporului ales, și apoi prin prezența lângă Isus a magilor păgâni din Răsărit se împlinesc profețiile referitoare la vestirea mântuirii universale a tuturor oamenilor.

În altă ordine de idei, analizând cuvintele evangheliei de astăzi referitoare la vizita magilor la Ierusalim și Betleem: "Iată că au ajuns la Ierusalim niște magi din Răsărit și întrebau, spunând: «Unde este regele nou-născut al iudeilor? Căci am văzut steaua lui la răsărit și am venit să-l adorăm»" (Mt 2,1-2), spunem că sfântul Matei pune alături două personaje a acelor timpuri: "regele Irod" și "regele iudeilor". "Unde este regele de curând născut al iudeilor?" Această întrebare l-a tulburat mult pe bănuitorul rege Irod, un idumeu, ajuns ilegal pe tronul lui Israel.

Se știe, din istorie, că regele Irod a trăit toată viața obsedat de teama de a-și pierde puterea, că vedea comploturi peste tot, că și-a petrecut viața numai în "fortărețe" și că a poruncit să fie uciși cei trei fii ai lui, soacra lui și chiar propria lui soție, Marianne, cu ajutorul căreia a ajuns pe tronul iudeilor.

Semnificația pe care Matei o dă acestui titlu de "Rege al iudeilor" este foarte importantă, căci împărăția cerurilor va fi una dintre temele favorite ale Evangheliei sale. Matei, chiar de la începutul evangheliei sale, îl anunță pe Regele acestei împărății a cerurilor și spune că este Pruncușorul Isus. Matei, chiar din prima pagină a evangheliei sale, pune în față o coroană regală și o întrebare: Cine este în realitate "regele iudeilor" și cui îi aparține de drept coroana? Lui Isus sau lui Irod? Abia în ultima pagină a evangheliei sale Matei va lămuri definitiv problema, arătându-l pe Isus ca unicul "rege al iudeilor" și unicul rege al întregului univers căruia îi aparține coroana regală (lăsată pentru puțin timp). "Isus este regele iudeilor", va spune Pilat (Mt 27,37). Da, Isus este Regele iudeilor și regele iubirii pentru că a suferit și a murit pentru mântuirea celor mulți. Dar, mai ales Isus este rege pentru că murind a înviat din morți și astfel a putut să împărtășească mântuirea sa tuturor celor care o așteptau. Sutașul, un păgân, a exclamat: "Cu adevărat, acesta a fost Fiul lui Dumnezeu!" (Mt 27,54).

Dar împărăția lui Isus nu este din lumea aceasta. De aceea, aici, pe pământ el nu a venit ca "să fie slujit, ci ca să slujească și să mântuiască lumea" (Mt 20,26). De aceea, aici pe pământ nu are armată de îngeri, ci armată de apostoli și martiri vestitori ai mântuirii sale (cf. Mt 26,53). De aceea, aici pe pământ Isus le cere prietenilor săi să nu stăpânească, ci să se facă slujitorii evangheliei mântuirii (Mt 20,25 26; Ef 1,13). De aceea, pentru a putea domni împreună cu el în veșnica și fericita lui împărăție din ceruri, trebuie să mergem pe urmele lui: ale dezlipirii, ale umilinței și ale jertfei de sine. Iată că împărăția și regalitatea lui Isus nu seamănă cu nimic cu cea a lui Irod sau de ceea ce se temea Irod.

Magii veniți din Răsărit sunt primii dintre păgânii care așteptau mântuirea promisă și pe care au găsit-o în persoana Pruncului Isus. Magii au fost primii care au crezut în dumnezeirea Pruncului Isus. Magii, au fost primii care au crezut în împărăția lui veșnică a lui Isus, care nu este din lumea aceasta. Magii au fost primii oameni care s-au bucurat în credință de mântuirea adusă de Isus și i-au oferit daruri de: aur, tămâie și smirnă, daruri prin care i-au recunoscut regalitatea, mesianitatea și mântuirea adusă.

Magii sunt începutul acelei liste nesfârșite de oameni care umblau în întuneric și care au văzut lumina mântuirii, căci un copil ni s-a născut și un fiu ni s-a dat" (Is 9,1 5). Magii sunt începutul listei fără de sfârșit a oamenilor mântuiți, arătați de prima lectură de astăzi: "O mulțime de cămile te vor acoperi, dromaderii din Madian și din Efa. Toți oamenii din Saba vor veni, aducând aur și tămâie, proclamând laudele Domnului" (Is 60,1.6). Magii sunt începutul listei de mântuiți dintre popoarele păgâne, despre care Isus însuși a spus: "Vor veni de la Răsărit și de la Apus și vor sta la masă cu Abraham" (Mt 8,11).

Să spunem ceva și despre steaua care i-a condus pe magi până la Betleem. Odinioară Dumnezeu a anunțat apropierea timpului mântuirii prin apariția unei stele luminoase în întunericul lumii (cf. Num 24,17; Is 60,3). Acea stea, probabil o "supernova", ce apare la un timp anume, avea să fie simbolul lui Cristos, Fiul lui Dumnezeu, care va răsări ca o lumină în noaptea lumii. Vorbind despre steaua care le-a strălucit magilor, trebuie să spunem că este simbolul lui Isus: "noua lumină a strălucirii divine" (cf. 1In 2,8), "soarele care răsare din înălțimi" (cf. Lc 1,78); "Lumina lumii" (cf. In 8,12) și "steaua de dimineață a mântuirii" (2Pt 1,19). Numai noul popor al lui Dumnezeu, popor format din toate popoarele lumii, din evrei și păgâni, îl vor căuta, îl vor vedea, îl vor recunoaște și îl vor primi pe Isus ca mântuitor (cf. Fap 4,12).

Steaua de la Betleem a fost o stea mereu în mișcare. Ea a mers înaintea magilor de-a lungul întregului lor drum luminându-le calea spre Cristos. Minunea cea mai mare de la Betleem este că magii au fost transformați în stele strălucitoare ale lui Isus Cristos, luminând la rândul lor drumul lor multor oameni spre mântuirea lui Cristos. Asemenea lui Isus, magii au umblat din loc în loc făcând bine și predicând oamenilor vestea cea bună (cf. Fap 10,38). Ba chiar au devenit martiri ai evangheliei, după cum spune Tradiția. Apostolii și primii creștini au mers și ei din loc în loc, căci au primit misiunea de a merge în lumea întreagă și de a predica evanghelia mântuirii (cf. Fap 1,8; 8,4). Noi, creștinii de astăzi și din toate timpurile, am primit misiunea de a continua vestirea mântuirii lui Isus, începută de îngeri, păstori, magi, apostoli și primii ucenici (cf. Mc 16,15).

Mai exact, noi, creștinii din toate timpurile și locurile, trebuie să fim: lumina păstorilor, steaua magilor și lumina lui Cristos în lume. Concret noi trebuie să fim stelele aprinse de Dumnezeu în lumea în care trăim. Noi trebuie să luminăm lumea cu: steaua predicării, steaua dragostei, steaua ospitalității, steaua solidarității, steaua compătimirii, steaua care merge spre ceilalți.

De aceea, în solemnitatea Epifaniei, ziua în care steaua cerească i-a călăuzit pe magi la Betleem, iar magii au devenit primele stele luminoase în întunericul lumii, Biserica obișnuiește în această zi să-și trimită misionarii în lumea întreagă și să le înmâneze Cartea evangheliei și Crucea misionară. Tot în solemnitatea Epifaniei, Biserica îi reînvestește pe toți fiii ei cu vocația lor misionară primită încă la Botez, îi reînvestește cu vocația de a vesti prin iubire evanghelia la toată făptura, începând din propria familie și cu cei de lângă ei.

Într-un sat musulman, o mâna de oameni au devenit creștini. Automat au fost excluși din societate. Bărbații nu mai aveau voie să șadă și să fumeze alături de ceilalți, femeile nu mai aveau permisiunea să ia apă de la fântâna satului. Atunci noiii creștini au făcut ei înșiși o fântână. După câtva timp fântână satului a secat. Creștinii i-au invitat pe musulmani să vină și să ia apă de la fântâna lor. Iar pe căsuțele lor au montat plăcute pe care scria: "Aici locuiesc creștini". Oricine trebuia să știe că într-o casă creștină poate afla ajutor.

Era odată un om care avea o casă, un bou, o vacă, un măgar și o turmă de oi. Băiatul care îi păzea oile avea un cățel, o flanea de lână, un toiag și un felinar. Pământul era acoperit de zăpadă. Era frig și băiatul îngheța. Nici flaneaua lui de lână nu-i mai servi la nimic. "Pot să mă încălzesc puțin în casă ta?", îl întreba băiatul pe stăpân. "Nu pot să împart căldura mea cu tine, căci lemnele sunt scumpe", spuse omul și-l lasă pe băiat să stea afară în frig. Deodată, băiatul zări pe cer o stea mare: "Ce fel de stea este asta?", se gândi el. Numaidecât lua toiagul și lampa și porni la drum. "Fără acest băiat, nici eu nu rămân", spuse cățelul și merse pe urmele lui. "Fără acest cățel, nici noi nu rămânem", spuseră oițele și porniră pe urmele lui. "Fără aceste oi, nici eu nu rămân", spuse măgarul și merse pe urmele lor. "Fără măgar, nici eu nu rămân", spuse vaca și merse pe urmele lui. "Fără această vacă, nici eu nu rămân", spuse boul și porni pe urmele ei.

"De ce este așa de mare liniște!?", se gândi stăpânul care stătea la căldură lângă sobă. Strigă după băiat, dar nu primi nici un răspuns. Merse în grajd, însă grajdul era gol. Se uită în staul, dar oițele nu mai erau acolo. "Băiatul a fugit și a furat toate animalele mele", strigă stăpânul, când descoperi urme în zăpadă. Omul porni în căutarea lor, dar nu după mult timp începu să ningă. Deoarece ningea cu fulgi mari, urmele lor s-au acoperit imediat. Apoi se lasă un viscol puternic care suflă în acel loc. Acum nu mai știa în ce direcție s-o apuce. Înainta din ce în ce mai greu. "Nu mai pot avansa!", spuse el gâfâind și strigând după ajutor.

Atunci viscolul se potoli, ninsoarea înceta și omul observă o stea mare pe cer. "Ce stea o fi asta?", se întreba el. Steaua stătea deasupra unui grajd, în mijlocul câmpiei. Printr-o fereastră mică se vedea lumina unui felinar. Omul porni la drum spre acel loc. Când deschise ușa, zări oile, măgarul, vaca, boul, cățelul și pe băiatul pe care îi caută. Erau adunați în jurul unei iesle. În iesle stătea un copil. Acesta îi zâmbi, ca și cum pe el îl aștepta. "Sunt salvat!", spuse omul și îngenunche înaintea ieslei lângă băiat. Dimineață următoare băiatul, oile, măgarul, vaca, boul și cățelul se întoarseră acasă. Pământul era acoperit de zăpadă. Era frig. "Vino în casă, îi spuse stăpânul băiatului. Acum am suficiente lemne. Vreau să împart căldura mea cu tine".

Vino în casă, vreau să împart căldura mea cu tine, a spus Dumnezeu omului căzut în păcat și l-a trimis la el pe Isus prin puterea Duhului Sfânt. Vino în casă, vreau să împart căldura mea cu tine, a spus Isus omului căzut în moarte după ce l-a mântuit la cruce. Vino în casă, vreau să împart căldura mea cu tine, a spus Biserica către orice om al acestui pământ și i-a trimis apostoli și ne-a trimis și pe noi, creștinii, ca să le predicăm Evanghelia (cf. Mc 16,15).

L-am primit pe Isus și lumina mântuirii lui. De acum înainte trebuie să avem grijă ceea ce facem cu Isus și cu lumina mântuirii lui. La începutul Evangheliei sale, sfântul apostol și evanghelist Ioan se lamenta că mulți dintre evreii cărora le-a fost vestită și trimisă cel dintâi evanghelia mântuirii nu s-au arătat interesați de Isus, l-au refuzat pe Isus și mântuirea lui (In 1,4-5.10-11), ba chiar l-au ucis.

Apoi, spre finalul misiunii lui Isus, același sfânt apostol Ioan a redat bucuria lui Isus și a lui, căci venind niște greci ca să-l caute, Isus a exclamat fericit: "A sosit ceasul ca Fiul omului să fie preamărit. Părinte, preamărește numele tău!" În acel moment s-a auzit glasul Tatălui ceresc: "L-am preamărit și iarăși îl voi preamări" (In 12,20-28). Sfântul Paul, care recunoaște că a primit misiunea de a duce evanghelia și viața veșnică la toate popoarele și că păgânii sunt împreună moștenitori cu noi (cf. Ef 3,2.6), spune că mulți păgâni din Tesalonic l-au primit bine pe Isus și mântuirea lui (1Tes 1,5-10), adeverind cuvântul: "Celor ce l-au primit le-a dat putere să devină copii ai lui Dumnezeu" (In 1,12).

Declarația conciliară "Dignitatis humanae" spune că, pentru a se supune poruncii divine, "Învățați toate neamurile" (Mt 28,19), Biserica trebuie să lucreze cu neobosită grijă, astfel încât "cuvântul lui Dumnezeu să se răspândească grabnic și să fie preamărit" (2Tes 3,1). Așadar Biserica cere insistent ca fiii săi "mai întâi de toate să înalțe cereri, rugăciuni, mijlociri, mulțumiri pentru toți oamenii. Acest lucru este bun și primit înaintea lui Dumnezeu, Mântuitorul nostru, care voiește ca toți oamenii să se mântuiască și să ajungă la cunoașterea adevărului" (1Tim 2,1-4; DH 2,14).

Aproape o sută de copii se adunaseră la o biserică dintr-un sat de șes din Norvegia. Unii dintre ei au venit de departe, căci încă nu văzuseră o biserică. La predică, episcopul a încercat să închege o discuție cu copiii. Prima sa întrebare, una foarte ușoară, ca să spargă gheață, a fost: "Cum se numește casă în care ne aflăm?" Toți strigară: "Biserică". "Și de ce avem nevoie de un asemenea lăcaș care se numește biserică?" Mai multe mânuțe erau ridicate. Un băiețel răspunse: "Pentru edificare". Episcopul se bucură nespus. El întreba: "Dar dacă tu spui «edificare», înseamnă atunci că aici în biserică există ceva ce trebuie construit, edificat?" Băiețelul nu a zăbovit să răspundă: "Trebuie să construim viață veșnică în inimile oamenilor". Cum spunea și Conciliul: "Oamenii auzind să creadă, crezând să spere, sperând să iubească, iubind să slujească și astfel să se mântuiască" (DV 1).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat