Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Papa să-i convoace pe toți patriarhii pentru a vorbi despre Orientul Mijlociu"

De Gianni Valente

O reuniune a patriarhilor și a conducătorilor Bisericilor din Orient, convocată de papa Francisc "la Roma sau unde vrea el" pentru "a discuta despre situația din Orientul Mijlociu, pentru a ne ruga împreună, pentru a căuta soluții la probleme". Este propunerea pe care Mar Gewargis al III-lea, patriarh al Bisericii asiriene din Orient, a încredințat-o episcopului de Roma, când a venit să-l viziteze în Vatican. Și care acum relansează, când tocmai au trecut zilele în care în toată lumea creștinii au invocat împreună, în rugăciune, darul unității.

Sanctitate, dumneavoastră deja în vizita la Roma ați avut ocazie să vă rugați împreună cu papa Francisc pentru unitatea creștinilor...

Când ne-am întâlnit, în decembrie nu doar ne-am îmbrățișat și nu doar am vorbit. Ne-am și rugat împreună, în capela Redemptoris Mater. Când oamenii noștri îi văd pe conducătorii Bisericilor rugându-se împreună, văd că sunt oameni ai lui Dumnezeu și nu birocrați. Asta face să crească speranța. Pentru aceasta am propus papei să convoace o reuniune a patriarhilor și a conducătorilor Bisericilor din Orient, Bisericile de tradiție apostolică, pentru a trata împreună situația din Orientul Mijlociu. Dezvoltările mai recente, ca aceea care se întâmplă în Siria și Irak, fac și mai puternică această exigență de a ne afla împreună, ca frați, pentru a ne ruga și a reflecta împreună.

Și unde vă imaginați că ar putea avea loc această întâlnire?

La Roma, sau unde vrea el. Este important ca propunerea să vină de la el. Și în afara de Orientul Mijlociu am putea privi împreună și la problemele globale ale lumii, care condiționează viețile popoarelor noastre și ale națiunilor noastre. Sper ca papa Francisc să ia în considerare această propunere. Timpul pe care-l trăim ne cheamă să dăm și acest semn de unitate.

Predecesorul dumneavoastră Mar Dinkha a trăit tot mandatul său patriarhal în SUA, la Chicago. Dumneavoastră ați readus sediul patriarhal în Orientul Mijlociu, la Erbil, într-un timp în care atâția creștini fug din acele ținuturi.

În timpul patriarhatului lui Mar Dinkha atâtea probleme au împiedicat să ne întoarcem. Însă, istoric, sediul patriarhal a Bisericii noastre este în regiunea aceea. Acelea sunt ținuturile în care Biserica noastră a început. Ne-am întors la Erbil dintr-o angajare de mărturie, precum și să împărtășim și să mărim speranța într-un viitor mai bun pentru cei care trăiesc în acele ținuturi.

Cea mai mare parte a credincioșilor dumneavoastră trăiesc departe de Orientul Mijlociu. Din acele ținuturi atâția creștini continuă să emigreze. Nu vi se par inutile multele apeluri de a "rămâne" făcute de mulți conducători ai Bisericilor?

Pentru mine este o durere să văd că creștinii părăsesc țara. Însă situația nu apare luminoasă. Fiecare trebuie să facă alegerile sale urmând propria conștiință, mai ales când are responsabilitatea viitorului propriilor copii. Nimeni nu poate fi constrâns să rămână, când se teme pentru viața copiilor săi, și când ziua de azi apare mai rea decât cea de ieri. Exodul se va termina numai dacă va reveni siguranța de a putea trăi o viață liniștită.

Și acum, în timp ce încă este în curs bătălia pentru Mosul, ce poate favoriza întoarcerea siguranței?

Este nevoie ca guvernul central și cel regional din Kurdistanul irakian să se unească într-un plan comun, pentru a elibera țara de teroriști. Și apoi țările vecine Irakului și Siriei trebuie să facă partea lor. Există țări care până acum au ajutat grupurile teroriste. Apoi, și comunitatea internațională, prin intervenția directă a ONU, trebuie să-și asume angajamentul de a garanta pacea. Apoi va veni timpul de a-i întoarce pe refugiații interni la propriile case, de a reconstrui infrastructurile distruse de conflicte. Și numai atunci va putea să se vadă dacă aceia care au emigrat în străinătate sunt dispuși să se întoarcă.

Dumneavoastră vă temeți de neînțelegeri sau conflicte între guvernul de la Bagdad și cel din regiunea autonomă a Kurdistanului irakian?

Acum toți sunt uniți în lupta împotriva lui Daesh (Statul Islamic) și în eliberarea orașului Mosul. Este nevoie ca cele două guverne să-și vorbească și vor găsi modul de a se înțelege și drumul care trebuie parcurs. Însă ceilalți, forțele externe, atât regionale cât și globale, nu trebuie să interfereze. Dacă ceilalți nu interferează din exterior, soluțiile se găsesc.

Mulți politicieni creștini locali, și asirieni, reîncep să vorbească despre o posibilă autonomie administrativă pentru Câmpia Ninive. Un soi de "sălaș" creștin. Sunt ipoteze realiste sau vise trecute care revin?

Desigur, nu este o idee nouă. Asirienii sunt un popor autohton din acele ținuturi. Creștinii asirieni erau concentrați în Câmpia Ninive de-a lungul atâtor generații, înainte ca toate convulsiile istoriei să-i constrângă să emigreze în marile orașe, sau în alte ținuturi. Există o dorință naturală a poporului nostru de a trăi împreună, și cu caldeii și sirienii, într-o zonă în care să-și poată crește copiii lor transmițându-le limba și propriile tradiții spirituale milenare. Și la Bagdad asirienii erau concentrați în cartierul Dora. Și în fond, și la New York există China Town și există încă Little Italy...

Eventuala autonomie a Câmpiei Ninive cu ce autoritate ar trebui discutată? S-a vorbit despre un referendum pentru a cere locuitorilor din provincia Ninive să adere la Kurdistanul "independent".

Actualmente, Câmpia Ninive este sub jurisdicția guvernului central de la Bagdad. Oficial totul rămâne în cadrul guvernului irakian. Acelui guvern au fost deja prezentate de mult timp propunerile de autonomie pentru Câmpia Ninive, din partea politicienilor creștini. Reprezentații guvernului au afirmat că vor lua în considerare cererea. Nu trebuie uitat că populația din Câmpie are dreptul de a determina propriul viitor.

Există și politicieni și organizații occidentale - de exemplu în SUA - care se mobilizează în favoarea autonomiei Câmpiei Ninive. Cum considerați aceste inițiative?

Noi susținem această cere drept cetățeni irakieni. Apoi dacă din afară vin semnale de sprijin și de solidaritate, desigur că acceptăm ajutorul. Acela a fost mereu ținutul nostru, ținutul martirilor noștri. Știm că viitoarea sistematizare politică a Câmpiei Ninive este o chestiune internă, dar apreciem și ajutorul celui care din afară vrea să colaboreze cu noi pentru a convinge guvernul irakian. Prin dialog și expunerea motivațiilor noastre, desigur. Și fără niciun tip de presiune nejustificată.

Și autonomia s-ar referi și la gestionarea forțelor de securitate și a corpurilor de poliție?

Deja acum grupuri de soldați asirieni și sirieni s-au organizat pentru protejarea și securitatea satelor eliberate de Daesh. Au participat și la unele acțiuni militare. Dar sunt forțe care s-au format cu consensul guvernului și se mișcă în strictă coordonare cu armata unitară națională. Dacă situația se va îmbunătăți, dacă va reveni siguranța, nu cred că va mai fi nevoie de a menține în picioare aceste grupuri de auto-protecție. Nu suntem în favoarea milițiilor "confesionale".

Dacă Mosul va fi recucerit de armata guvernamentală, unde vor merge jihadiștii din Daesh? Și va fi posibil "să se reabsoarbă" partea de populație care i-a susținut?

Nu se poate spune. Cei care-i urmau din interes, pentru bani sau din frică, vor putea să fie reintegrați. Dar cei mai fanatici dintre ei sunt persoane care nu acceptă nicio integrare. Vor merge înainte până la capăt pe drumul ideologiei lor, care-i determină și la sinucidere.

Tocmai a fost învestit noul președinte al SUA Donald Trump. Care va fi viitorului Orientului Mijlociu cu el? Și dumneavoastră cum considerați linia sa non-conflictuală cu Rusia?

Noi avem aceeași speranță pe care o avem la fiecare alegere prezidențială în SUA. Ca noul președinte, oricine ar fi el, să contribuie la creșterea siguranței în Orientul Mijlociu, în ceea ce-i revine lui, colaborând cu guvernele legitime din regiune.

Vechea Biserică din Orient n-a avut niciodată conflicte teologice și dogmatice directe cu episcopul de Roma. Ați fi dispuși să recunoașteți scaunul din Roma ca "Primul Scaun"?

Biserica asiriană a început dialogul teologic oficial cu Biserica catolică în 1984. Așa a început un drum fratern între două Biserici surori. Vrem să dăm înainte de toate bucurie și speranță celor botezați, care văd cum conducătorii Bisericilor noastre sunt frați în Domnul. Pentru a studia chestiunea primatului, va trebui să se privească la modul în care acea chestiune era tratată și trăită în Concilii, înainte de toate înainte de cel din Calcedon, dar și în cadrul ecleziologiei Bisericii din Orient și din Occident în primul mileniu. Se cuvine mereu să se privească la primele secole, înainte de a fi avut loc diviziunile.

Acum, după declarația cristologică comună din 1994 (CCD), care a mărturisit credința în Cristos împărtășită între catolici și asirieni, de ce anume se ocupă dialogul teologic dintre cele două Biserici?

Tratăm tema sacramentelor și a vieții sacramentale a Bisericii. Semnarea unui document comun despre acest punct ar putea să vin în anul 2017.

Va fi vorba și despre tema communicatio in sacris, sau cea a ospitalității euharistice între cele două Biserici?

Noi deja din 2001 am autorizat experiențe de ospitalitate euharistică cu Biserica caldee, în situații pastorale care cer asta. Comunitățile noastre răspândite în Occident ar avea desigur avantaje dacă această practică ar fi mai răspândită. În documentul pe care-l vom semna nu se face aluzie la communicatio in sacris cu Biserica de Roma, dar se atestă recunoașterea reciprocă a validității sacramentelor celebrate și administrate în cele două Biserici ale noastre.

Teologia și spiritualitatea Bisericii asiriene subliniază cu forță natura umană a lui Cristos. Această perspectivă spirituală n-ar putea să fie valorizată mai mult ca o cale rodnică pentru vestirea creștină în timpul pe care-l trăim?

Sfintele Scripturi pun accentul pe omenitatea lui Cristos mai ales în Evangheliile sinoptice, și în dialogul teologic cu catolicii încercăm să valorizăm și această sensibilitate. Ca să nu uităm niciodată că ajungem să experimentăm naturii divine a lui Cristos prin gesturile concrete ale omenității sale și că prin această cale suntem chemați să fim părtași de natura divină, așa cum spune Scrisoarea apostolului Petru.

(După Vatican Insider, 29 ianuarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat