Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Despre misterul Bisericii

Contribuția comisiei "Credință și constituție"

De Andrzej Choromanski

Asistent pentru secțiunea occidentală a Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor

Instituită în 1948 drept comisie teologică a Consiliului Ecumenic al Bisericilor (KEK) abia întemeiat, "Credință și constituție" duce înainte tradiția mișcării omonime, demarată la începutul secolului al XX-lea, la începuturile mișcării ecumenice moderne, și se ocupă de chestiuni referitoare la credința apostolică și la structura Bisericii, precum și de chestiuni sociale și etice care au fost sursă de diviziune între creștini. Reorganizată în 2013 după adunarea generală a KEK la Busan, în Coreea de Sud, comisia este compusă acum din circa cincizeci și cinci de membri și consultați, între care patru teologi catolici numiți de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor. Comisia, care reprezintă aproape toate tradițiile creștine, este un extraordinar think tank mondial de teologie ecumenică. Natura sa multilaterală reflectă importanța sa ecumenică. Timp de aproape șaptezeci de ani de existență, a studiat un număr excepțional de tematici, între care Sfânta Scriptură și tradiția, credința apostolică, antropologia, hermeneutica, reconcilierea, violența și pacea, salvgardarea creației, unitatea vizibilă. Din 1966, comisia teologică colaborează cu Consiliul Pontifical pentru pregătirea materialelor ajutătoare a Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor, o inițiativă care scoate în evidență rolul rugăciunii comune ca practică ecumenică dintre cele mai tangibile și răspândite în toată lumea.

"Credință și constituție" a produs numeroase documente și declarații de mare importanță care dau mărturie despre crescânda convergență ecumenică între diferitele tradiții în domeniul doctrinei creștine. În mod incontestabil, documentul care a avut cel mai puternic impact asupra vieții Bisericilor și asupra conversațiilor ecumenice este Botezul, euharistia, slujirea (BEM), numit și Declarația de la Lima, publicat în 1982. Textul, rezultat al unui studiu făcut de comisia "Credință și constituție" timp de circa cincizeci de ani, prezintă o importantă convergență cu privire la temele centrale ale dezbaterii ecumenice. Pe larg răspândit, Botezul, mirul, slujirea a devenit un text ecumenic de referință; el a favorizat înțelegerea reciprocă între creștinii separați și a contribuit adesea la aprofundarea și la întărirea relațiilor lor. În anii care au urmat publicării sale, textul a primit circa două sute de răspunsuri oficiale de la Biserici membru al KEK și de la alte Biserici, între care cea catolică (1987). Aceste răspunsuri au fost adunate și după aceea publicate în șase volume de Max Thurian (Wcc Publications, 1986-1988), ceea ce a facilitat răspândirea și studierea documentului. O analiză atentă a acestor răspunsuri a evidențiat faptul că mare parte din ceea ce a fost spus în BEM despre botez, euharistie și slujire ar putea fi împărtășit astăzi de cea mai mare parte a tradițiilor creștine. În același timp, multe voci, între care cea catolică, au subliniat că pentru a înainta dincolo de convergența deja obținută și pentru a rezolva câteva dintre divergențele care rămân - îndeosebi cele referitoare la consecințele ecleziale ale botezului și la rolul euharistiei și al slujirii în viața Bisericii - este indispensabil de a îndrepta o atenție mai mare și mai aprofundată ecleziologiei. De fapt, după publicarea BEM, ecleziologia a devenit tema principală de studiu a comisiei "Credință și constituție".

Multe dialoguri bilaterale ale Bisericii catolice - de exemplu cu anglicanii, luteranii și penticostalii - reflectau deja de mult timp asupra potențialului ecumenic al conceptului de comuniune (koinonia) aplicat Bisericii, pe baza izvoarelor comune, între care mai ales Scriptura, Sfinții Părinți și liturgia. Înscriindu-se în acest proces, "Credință și constituție" a elaborat o declarație despre unitate bazată pe conceptul de comuniune, adoptată după aceea în cursul adunării Consiliului Ecumenic al Bisericilor reunită în 1991 la Canberra. Doi ani mai târziu, comisia a ținut o conferință mondială despre această temă la Santiago de Compostela, în Spania. După conferință a urmat o serie de studii importante despre câteva teme controversate precum autoritatea, primatul și catolicitatea. După diferite sesiuni de lucru și conversații, în 1998 comisia a publicat un document intitulat Natura și scopul Bisericii, considerat ca o etapă esențială pe calea spre o declarație comună. El prezenta misterul Bisericii în lumina misterului Treimii și dezvolta o viziune despre natura și despre scopul Bisericii pornind de la conceptul de comuniune. Ideea de comuniune era adoptată și ca model al acelei unități vizibile la care se vrea să se ajungă, împreună cu elemente cheie precum credința apostolică, viața sacramentală, mărturia comună, slujirea și conciliaritatea.

Peste cincizeci de răspunsuri la document au venit, după publicarea sa, din partea Bisericilor, a institutelor teologice și a grupurilor de studiu ecumenice. Examinând aceste răspunsuri, organismul teologic a relevat că problemele cele mai controversate între Biserici se refereau la natura sacramentală a Bisericii, autoritatea și învățătura autoritară, slujirea și hirotonirea, comunitatea de bărbați și femei în Biserică. În lumina răspunsurilor, textul a fost reformulat și publicat în 2005 cu titlul Natura și misiunea Bisericii. Numărul de capitole a fost redus de la șase la patru: primul tratează Biserica Dumnezeului unul și întreit, al doilea rolul său în istoria mântuirii, al treilea elementele necesare pentru unitatea vizibilă și ultimul misiunea Bisericii pentru lume și în lume.

Ca pentru versiunea precedentă, comisia a primit aproape cincizeci de răspunsuri de diferită natură și de diferită consistență. Acestea au fost analizate de un grup precis de lucru de experți și apoi discutate în timpul adunării plenare a "Credință și constituție" în 2009. O consultare ulterioară cu privire la text, ținută în Cipru în martie 2011, a luat în considerare răspunsul inter-ortodox trimis după adunarea plenară. Douăzeci de intervenții prezentate în timpul acestei întâlniri au tratat practic toate aspectele. Din 2010 textul a cunoscut peste zece versiuni provizorii înainte de a găsi forma sa definitivă în documentul intitulat Biserica: spre o viziune comună, mai scurt și destul de diferite de cele două declarații precedente la nivel de conținut. Documentul a fost aprobat în unanimitate de comitetul permanent al "Credință și constituție" în 2012 și publicat în 2013. În noiembrie din același an a fost aprobat formal și de a zecea adunare generală a KEK la Busan.

Textul este rezultatul a aproape trei decenii de dialog teologic intens care a implicat sute de teologi și responsabili ecleziali. De la publicarea sa, a fost tradus în peste cincisprezece limbi, studiat de indivizi și grupuri de discuție, prezentat în cadrul cursurilor universitare și al seminariilor. În afară de asta a folosit ca idee pentru texte de referință și comentat în articole, cărți și situri în rețea. Până astăzi, biroul de la Geneva al comisiei "Credință și constituție" a primit circa șaizeci de răspunsuri din partea studioșilor, a grupurilor ecumenice, a consiliilor naționale ale Bisericilor și a Bisericilor. Și Biserica catolică pregătește un răspuns oficial. Numeroase conferințe episcopale din toată lumea, precum și teologi și facultăți teologice, au trimis deja observațiile lor la Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor. Acestea vor fi analizate de o comisie de experți, care va redacta o schiță de text, care va trebui să fie aprobată de Congregația pentru Doctrina Credinței, înainte de a fi trimisă la comisia "Credință și constituție" ca răspuns catolic oficial.

Textul Biserica: spre o viziune comună se compune din patru capitole precedate de o introducere care explică natura și finalitățile documentului, urmate de o notă despre procesul care a condus la redactarea sa. Primul capitol, intitulat "Misiunea lui Dumnezeu și unitatea Bisericii", situează Biserica în cadrul planului mântuitor al lui Dumnezeu. Capitolul al doilea, "Biserica lui Dumnezeu unul și întreit", pornind de la baze biblice prezintă Biserica drept popor al lui Dumnezeu, Trup al lui Cristos și templu al Duhului Sfânt. Capitolul al treilea, intitulat "Biserica: a crește în comuniune" se oprește asupra câtorva chestiuni teologice care au divizat Bisericile în trecut, precum credința, sacramentele și slujirea. Făcând referință la documentele dialogurilor ecumenice, el evidențiază convergențele care au fost realizate progresiv și prezintă, în același timp, dezacordul care persistă cu privire la tematici care încă trebuie să fie rezolvate. Capitolul al patrulea, "Biserica în lume și pentru lume", tratează tema misiunii Bisericii, sugerând acelea care sunt implicațiile sociale ale Evangheliei și îndemnându-i pe creștini la o acțiune comună în favoarea dreptății, a păcii și a tutelării creației.

Biserica: spre o misiune comună se prezintă ca un "text de convergență" care reunește o serie de interpretări ecleziologice, chiar foarte diferite între ele. Așa cum afirmă introducerea, documentul, fără a avansa pretenția de a exprima un consens deplin cu privire la toate chestiunile tratate, vrea să fie "mai mult decât un instrument pentru a stimula studii ulterioare. El încearcă mai degrabă să ilustreze punctul la care au ajuns comunitățile creștine în înțelegerea comună a Bisericii, arătând progresele realizate și indicând lucrarea care rămâne de făcut". Și dă mărturie despre însemnații pași înainte făcuți de Biserici pe calea depășirii dezacordului referitor la natura, la misiunea și la unitatea Bisericii.

Pentru toate comuniunile creștine care participă la dialogul ecumenic este clar că unitatea deplină și vizibilă nu poate fi obținută fără a ajunge mai întâi la o viziune comună despre Biserică. De aceea, interpretarea Bisericii și a unității sale este o chestiune ecumenică de importanță fundamentală. Fără nicio îndoială, documentul Biserica: spre o viziune comună oferă un instrument teologic prețios pentru a oferi o ecleziologie mai inclusivă care să permită să se meargă dincolo de interpretări parțiale și de a disipa controverse false. Putem doar spera ca receptarea documentului în Bisericile din toată lumea să le ajute să înainteze împreună spre depășirea diviziunii, într-o ascultare mai fidelă a voinței lui Isus, care l-a rugat pe Tatăl pentru ca toți să fie una (cf. In 17,21).

(După L'Osservatore Romano, 27 ianuarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat