Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A noua Adunare a Reprezentanților Catolici Chinezi: smog și poluare și în 2017

De Shan Ren Shen Fu

A noua Adunare Națională a Reprezentanților Catolici Chinezi s-a ținut la Beijing de la 27 la 29 decembrie 2016. Ea a fost o continuă exaltare a independenței și a autonomiei Bisericii chineze (de Sfântul Scaun) afirmată de membrii Partidului Comunist Chinez și repetată în aceeași termeni de episcopii prezenți. În social media chineze se difuzează comentarii despre eveniment. Ceea ce propunem aici este scris de un preot din comunitatea oficială care se autonumește "Un preot de la munte". Pentru "P. Shanren", A noua Adunare a creat confuzie și mai mare în Biserica chineză, ca smogul care domină capitala și multe părți din China în aceste zile. Episcopii au fost tratați ca niște "păpuși" din partea membrilor Partidului prezenți acolo. Problema de la rădăcină este că un Partid ateu vrea să comande, să conducă și să corecteze o experiență religioasă. Preotul afirmă oricum că unii episcopi nu s-au supus jocului și au refuzat să participe la Liturghiile celebrate de episcopi ilegitimi, prezenți la Adunare. Pentru "P. Shanren" acesta este "semnalul pozitiv" cel mai frumos la care se putea aștepta papa Francisc și Sfântul Scaun, așa cum s-a exprimat Sala de Presă a Sfântului Scaun într-o declarație care a precedat Adunarea. (Traducerea din chineză îngrijită de AsiaNews).

31 decembrie 2016: ultima zi a anului, smog apăsător!

27-29 decembrie 2016: guvernul chinez ține la Beijing a noua Adunare a Reprezentanților Catolici, obișnuit numită "Jiuda", "Marea Nouă".

20 decembrie 2016: purtătorul de cuvânt al Vaticanului difuzează o declarație despre hirotonirile episcopale de la Chengdu și Xichang precum și despre a noua Adunare. Despre acest aspect, declarația subliniază că papa va da o evaluare pe baza "faptelor dovedite".

Asta înseamnă că "faptele dovedite" încă n-au apărut. Gianni Valente de la Vatican Insider a interpretat [declarația] ca și cum papa n-ar interzice în mod explicit episcopilor chinezi să participe sau să boicoteze Adunarea. Papa speră ca guvernul chinez să dea "semnale pozitive". Cardinalul Joseph Zen, fără multă speranță, interpretează ca "semnal pozitiv" faptul că papa vrea ca episcopii chinezi să "boicoteze" Adunarea. În tot anul 2016, destul de straniu, ucanews.com [agenție de presă catolică din Hong Kong] foarte rar a publicat articole ale cardinalului Zen!

Ce este "boicotarea" Adunării?

Prima Adunare a Reprezentanților Catolici a fost convocată la 15 iulie 1957. Trebuia să dureze numai 3 zile, dar închiderea sa s-a prelungit până la 2 august. Episcopii din vechea Chină, care acum trăiesc în Noua Chină, au fost "segregați" timp de 18 zile. Laicul Liu Bainian [actual președinte onorific al Asociației patriotice, prezent la a noua Adunare], prezent la acea întâlnire ar trebui să-și amintească cu claritate ce discutau în mod aprins acei episcopi.

De fapt, acea Adunare nu era "numai un loc unde să se ridice mâna pentru o simplă aprobare", ci era un timp în care să se lupte cu efort extrem, ceea ce face să se înțeleagă sensul unei "boicotări" a Adunării. Și a noua Adunare a fost programată pentru trei zile, dar noi am trăit numai trei zile de aplauze și trei zile de completare liniștită.

Pr. Gan Baolu din China a scris că anul 2016 [se încheie] cu "energie pozitivă" grație stării sale de minte a "unei inimi care este fără smog și pentru aceasta vede cerul albastru". Imediat după a noua Adunare a contactat repede un episcop familiar lui, vorbind despre impresiile lor.

Episcopul s-a gândit că la întâlnire a fost într-un fel "semnalul pozitiv": tonul discursurilor liderilor chinezi era mult mai moale decât înainte și în mod deliberat făcea ecou purtătorului de cuvânt al ministerului afacerilor externe, pentru ca Vaticanul să continue să fie "flexibil și pragmatic".

Și mai important, despre temele Adunarea n-a dezbătut în mod intens ca odinioară, exceptând unii indivizi, toți au discutat despre congregațiile călugărești, despre parohii, vocații, slujire pastorală, dar nu sloganurile despre "independența și autonomia față de guvern a unei Biserici încâlcite". Episcopul i-a spus părintelui Gan: "Îți sugerez să ai posibilitatea să studiezi raportul complet și discursurile și să asculți punctele de vedere și opiniile celorlalți participanți. Cât privește aprecierile negative din mass-media, nu trebuie să ne implicăm în vârtejul discuțiilor".

În același timp, pr. Gan a citat și impresiile a doi preoți care au participat la Adunare: "Yu Zhengsheng, președintele Conferinței Consultative a Poporului Chinez, a făcut un discurs important participanților la a noua Adunare. Și directorul administrației statale pentru afacerile religioase, Wang Zuoan a făcut un discurs important la deschidere. De fapt, ceea ce Wang a spus cu privire la politica Chinei față de Vatican, față de declarația Vaticanului, sau față de răspunsul purtătorului de cuvânt al ministerului de externe dat jurnaliștilor, totul poate fi privit ca expresii concrete de prietenie reciprocă, drept roade ale unui dialog sustenabil".

Îmi amintesc de scena imediat după a opta Adunare. Mons. Xing Wenzhi de Shanghai plângea în mod amar și spunea: Acele trei zile au fost ca și cum am fi trăit în iad, cu adevărat sufocați de mânie. Mons. Li Liangui de Xianxian a reușit să "scape" încercând să nu participe la Adunare.

Acum a noua Adunare s-a încheiat. Din fotografiile difuzate pe internet, toți cei care aveau tichia [episcopii] par că trăiesc în paradis, pasionați și vibranți. Am studiat cu seriozitate aceste fotografii online, căutând persoane care eu am sperat să nu fie acolo. De la început până la sfârșit, n-am putut să-l găsesc pe mons. Li Linagui de Xianxian și pe mons. Hu Xiande de Ningbo. Nu știu cum au reușit ei să scape de obiectivele aparatelor de fotografiat. Unele persoane au spus că în mod sigur ei au scăpat de concelebrarea cu episcopi ilegitimi. Cu toată probabilitatea aceștia sunt "indivizii" despre care vorbește părintele Gan. În mod inevitabil, acesta este "semnalul pozitiv" pe care papa Francisc spera să-l vadă în credință.

Maestrul Wang [Wang Zuoan] a indicat: "A noua Adunare subliniază că adeziunea la principiile de independență, autonomie și auto-gestiune a Bisericii, precum și sistemul Adunării Reprezentanților sunt manifestările autostimei și încrederii în sine a Bisericii catolice din China; ele sunt fundamentele și bazele Bisericii catolice din China; o adeziune la o Biserică organizată în mod democratic, care promovează chinezificarea și studiile teologice legate de viitorul Bisericii catolice din China; adeziunea de a face să crească talentele ca forță interioară care conduce Biserica catolică din China spre o dezvoltare sustenabilă". Acest pasaj este "intrigant, fără precedent, de care trebuie ținut cont". Cred că acesta este rezultatul care reiese dintr-un stereotip ideologic chinez cu privire la "a sta în alertă în fața prezenței dușmanului".

"Independență drept concretizare a autostimei și încrederii în sine; autogestionarea ca o stabilizare în propria viață; chinezificarea ca legată de viitorul Bisericii catolice; construirea de talente ca forța interioară care conduce la dezvoltarea sustenabilă": aceste patru fraze cu emfaza asupra "independenței", "autonomiei", "Chinei", "puterii" nu sunt altceva decât reeditarea pentru timpurile noi a unei vechi gândiri conform căreia "omul va cuceri natura". Acest mod de a gândi amintește de ideile exprimate într-un articol publicat în media comuniste în timpul zilelor celei de-a noua Adunări, cu titlul "Disciplina politică este că comuniștii nu pot crede în religie".

Comuniștii nu cred în religie, dar administrează religiile cu un "crez ateist" pentru a controla religiile "teiste". Asta face crezurile religioase sacre ceva asemănător cu niște "păpuși". În timpul celei de-a noua Adunări, niciunul dintre chinezii cu tichie [episcopii] nu s-a simțit în adâncul inimii "folosit ca o păpușă"?

Pr. Gan crede că nu există lume "fără neplăcere". Unul care caută fericirea în pofida neplăcerilor, are picioarele pe pământ. Pentru aceasta, fratele Baoguang a spus că părintele Gan poate deveni președinte, exact ca Liu Bainian, mereu "ferm într-o poziție inatacabilă"!

De data aceasta Liu Yang a vorbit cu un anumit echilibru: "Stabilirea Asociației patriotice este foarte diferită de următoarea politică a auto-alegerii și a auto-hirotonirii [episcopilor] și de opoziția deschisă față de Sfântul Scaun. Nu se opate generaliza! Foarte puține persoane sunt doritoare să studieze această temă cu calm și în manieră completă". Eu cred că și laicul Liu Bainian este reticent în a voi să atingă acest punct delicat.

În timpul celor trei zile ale celei de-a noua Adunări, diferite cazuri din societate meritau atenție. Unul este cazul asasinării lui Lei Yang, ucis la 7 mai 2016. După șase luni de muncă dură, prima curte a decis să nu-i cerceteze pe cei cinci polițiști implicați. Soția lui Lei Yang a spus că ea era sub presiune și nu mai reușea să suporte stresul. Astfel ea a avut o reconciliere privată cu polițiștii și s-a pus de acord să nu-i mai denunțe. Asta arată că statul de drept este în realitate [supus] voinței omului [the rule of law is a rule of man].

La Tinajin, pentru a încerca să câștige ceva pentru a trăi, o doamnă bătrână a pus pe picioare o baracă mare unde organiza trageri cu arma în baloane. A fost acuzată de posesie ilegală de arme de foc și condamnată la trei ani de închisoare.

Un alt caz este cel al lui Jia Jinlong, Yang Gailan și copiii săi (http://www.agile-news.com/). La 29 decembrie articolul lui Wang Wusi, cu titlul "Anul 2016 a trecut și aceste persoane sunt incompetente" a fost șters cu forța. Și la 29 decembrie a apărut în Global Times articolul: "Biserica ar trebui să fie influentă în societate", care nu este deloc fals! Influența Bisericii catolice din China asupra dreptății sociale este practică nulă.

Frații de la țară mi-au prezentat criticile lor aduse Bisericii: "La început, ca laic din lumea externă, credeam că Biserica ar putea să aducă dreptate. Acum n-o suport pentru că ea este redusă la sclavie. Dăm responsabilitatea dreptății Statelor Unite. Peste un anumit număr de ani, cei care rămân vor întreba: Cine a adus aici democrația și libertatea? Oamenii vor răspunde: Trump și Biserica prezbiteriană, americanii. Biserica catolică a rămas legată de o imagine de strângere a mâinilor cu naziștii".

Yi Zhongtian a spus: "Ce este acest fenomen din China actuală? Dezvoltată economic, goală din punct de vedere spiritual. Folosesc 16 caractere chineze pentru a rezuma: puternică, vigilentă, cu portofele pline, dar fără Dumnezeu". În articolul meu Întâlnirea în ziua Domnului: "În China de astăzi, societatea este fără virtute, Biserica este falsă, și oamenii sunt plini de preocupări".

În orice caz, lucrul bun al credinței este că "Dumnezeu n-a abandonat poporul său, și izvorul mântuirii lui Isus curge încă și omul care dorește adevărul încă poate să-l vadă chiar și cu un smog foarte dens".

La 23 decembrie 2016, boala mea persistentă s-a calmat. Mulțumesc lui Dumnezeu, și mulțumesc grijii unui credincios, vizitei confraților mei preoți și tratamentului doctorului. Eu m-au însoțit până la începutul anului 2017. În ziua de Crăciun, grație părintelui Yu, care i-a adus pe credincioși, am putut să celebrez Liturghia de Crăciun pe patul meu de bolnav. Mulțumesc din inimă.

Am urmărit a noua Adunare din boala mea. Și am experimentat o Biserică bolnavă în timpul bolii mele.

Papa Francisc, la sfârșitul anului 2016 a spus: "A crede în Evanghelie, a o reînnoi, a nu distruge Biserica prin dezbinări" [vezi Papa către Curia Romană, 22 decembrie 2016]. Să credem în Evanghelie, vom fi reînnoiți, să credem în Evanghelie și ne vom reuni, nu ne vom împărți, să credem în Evanghelie și vom apăra Biserica de cei care încearcă s-o amenințe.

Ce este Evanghelia? Este marele adevăr că "Fiul lui Dumnezeu s-a întrupat, și El este cu omul".

În a noua Adunare, Biserica chineză [a arătat] lipsa spiritului de a crede în Evanghelie. Dacă celei de-a noua Adunări îi lipsește credința în spiritul Evangheliei, atunci nu cunoaște reînnoirea. De aceea, după 2016, ce se va întâmpla cu Biserica din China? Va continua să se împartă și să se distrugă? În 2017, Biserica chineză va merge pe calea "independenței și a autonomiei" tot mai mult?

La 31 decembrie 2016 smogul n-a fost risipit, și în mod potențial este târât în Anul Nou.

(După agenția AsiaNews, 2 ianuarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat