Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a patra din Advent - Anul A - 2016

"Îi vei pune numele de Isus, căci el va mântui poporul său de păcate" (Mt 1,21).

Ne mai despart doar câteva zile de marea sărbătoare a Nașterii Domnului. Dacă duminica trecută Biserica ne chema să ne bucurăm, căci Domnul este aproape (Fil 4,4-5), astăzi ne cheamă să ne bucurăm pentru Mesia că este deja lângă ușa noastră și ne invită să ieșim și să-i deschidem inima, căci el este "Isus", care ne va mântui de păcate (cf. Mt 1,21), căci el este "Emanuel", Dumnezeu cu noi (cf. Mt 1,23), căci el este descendența lui David, "Fiul lui Dumnezeu" (cf. Rom 1,3-4), căci este Domnul, "Regele măririi" (cf. Ps 24,7.10). De aceea, când spunem Emanuel spunem Isus și când spunem Isus spunem mântuirea noastră.

Lecturile biblice de astăzi pe de o parte ne vorbesc despre Dumnezeu cel milostiv care din veșnicie ne-a voit fericiți lângă dânsul, creând-ne copii ai săi, după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26) și ca o dovadă a iubirii sale față de noi ne-a așezat pentru început în paradisul pământesc (cf. Gen 2,8), punând totul sub administrația noastră (cf. Gen 1,26), și pe de altă parte ne prezintă răutatea satanei, care ne-a urât din prima clipă a existenței noastre și care prin minciună ne-a scos din Eden, a acoperit de păcat chipul lui Dumnezeu din noi, ne-a golit de toate darurile lui Dumnezeu și ne-a făcut robii săi sortiți pieirii veșnice (cf. Gen 3,1-19).

Dar dragostea și milostivirea lui Dumnezeu s-a arătat din nou față de noi, căci ne-a promis un mântuitor care să ne elibereze de toate relele păcatului și să ne așeze cu mult mai sus decât de unde am căzut înșelați fiind de diavol, adică în paradisul ceresc, în locul de unde a căzut el și îngerii lui răi. (cf. Gen 3,15). Această promisiune Dumnezeu o va împlini la timpul hotărât de el. Dar până la împlinirea mântuirii promise, Dumnezeu va reînnoi această promisiune și o va detalia în multe rânduri prin profeți.

Din momentul rostirii acestei promisiunii de mântuire și până la venirea și revenirea lui Mesia, diavolul va căuta continuu să răstoarne, sau măcar să întârzie acest plan de mântuire, prin concursul omului.

Astfel, chiar imediat după promisiunea mântuitorului, diavolul l-a amăgit pe Cain, dar și pe mulți alți bărbați până în zilele noastre, să fie duri, fioroși, cruzi și să ucidă cu sânge rece pe cei drepți, cu speranța lui Irod, că între cei uciși va fi și Mesia (cf. Gen 4,8.24; Înț 2,12-20; Mt 2,13; 26,4). Apoi, ca să stingă și speranța mântuirii promise din inimile oamenilor, a ridicat călăi fioroși până în zilele noastre, care să-i prigonească și să-i ucidă pe profeții și drepții care vorbesc despre mântuirea lui Dumnezeu prin Mesia (cf. Fap 7,52-53). Și aici sunt toți drepții prigoniți și uciși de la Abel și până în zilele noastre. Apoi satana, care a folosit cu succes discreditarea lui Dumnezeu în fața lui Adam și Eva, o folosește și astăzi cu mare succes, mai ales în discreditarea mesagerilor săi, pe motiv că nu sunt perfecți, iar cei care nu dau nici un fel de mărturie creștină mușcă momeala satanei și împrăștie mai departe otrava spre nefericirea lor. Toate acestea au ca unic scop al satanei răsturnarea planului mântuitor al lui Dumnezeu, sau măcar întârzierea lui.

Apoi diavolul a căutat să altereze ființa femeii prin uniri nepermise pentru a o face nevrednică de nașterea lui Mesia (cf. Gen 6,2) și apoi să o transforme în instrument de cădere și corupere pentru mulți (cf. Prov 23,27; Qoh 7,28). Ce bine ar fi dacă femeile, asemenea Suzanei, nu s-ar lăsa amăgite de satana și de planul lui (cf. Dan 13,23). Biserica ne cheamă să privim și la numărul incalculabil de femei care mai bine au murit martire ale vieții curate decât să facă jocul de pierzare al satanei.

O altă amăgire a diavolului pentru mulți oameni (dornici să fie ca Dumnezeu înainte de vreme) a fost și idolatria, dumnezeii falși, dumnezeii vicioși ca oamenii, dumnezei care nu conduc oameni, dar dumnezei care se lasă purtați de oameni, dumnezei prin care satana a dorit să răstoarne speranța mântuirii promise de Domnul prin Fiul său (cf. Is 44,10-16). Și aici vedem cum oamenii, și creștini printre ei, aleargă la profeții mincinoși ai idolilor și ai religiilor păgâne și nu la Dumnezeu, pentru a obține "rețete păgâne" de trecătoare sănătate, frumusețe, vindecare, plăcere, reușită în viață și afaceri, de prevedere a viitorului imediat. Tuturor acestor oameni înșelați, care caută legături între Belial și Cristos (cf. 2Cor 6,15) le spun că toate aceste religii și "rețete păgâne" poate că le vor da puțin tonus fizic și poate că le vor prelungi cu puțin viața pământească, dar niciodată nu le vor putea da învierea și viața adevărată, tinerețea și fericirea veșnică, bunăstarea și confortul veșnic, care stau numai în puterea lui Dumnezeu. Să nu ne înșelăm, idolii de orice fel au fost și sunt o mare amăgire a diavolului pentru a ne abate de la speranța mântuirii promise de Dumnezeu.

Cineva ar putea să spună cu acel vultur sigur pe sine dintr-o legendă, că el poate să împace înălțimile cerurilor cu leșurile pământului, fără a cădea în moarte. Se spune despre un vultur semeț că într-o zi de iarnă geroasă a văzut plutind pe albia râu care curgea vijelios spre o cascadă un leș, un cadavru de animal. A aterizat pe el, spunându-și că aproape de cascadă se va ridica și își va lua zborul.

A început să mănânce lacom din leș în timp ce și-a înfipt bine ghearele în el. Dar în timp ce mânca ghearele i-au înghețat în leș, așa că atunci când a sosit timpul să zboare nu s-a mai putut desprinde de leș, căzând și pierind în cascadă.

Acest vultur pierdut, care a coborât pe leș crezând că se poate salva când va voi el, este imaginea regelui Ahaz al lui Iuda și a tuturor celor înșelați care cochetează cu satana și cu idolii săi, crezând că vor scăpa când vor voi ei. Ahaz, cel care a cochetat de mic cu idolii, când a fost cazul să se salveze prin încrederea în Dumnezeu nu s-a mai putut desprinde de idoli, spre ruina lui și a poporului său.

Vreau să explic lecturile de astăzi și din prisma unei alte imagini la fel de sugestive. Există o întâmplare cu un om care, împins de o mână nevăzută, a căzut într-o apă care curgea vijelios. Imediat au apărut pe mal doi oameni dispuși să-l ajute. Unul i-a aruncat o frânghie bine ancorată pe mal, iar celălalt (care era de fapt cel care l-a împins în apă și care acum voia să pară salvator) i-a aruncat și el o buturugă de lemn purtată de valuri ca să-i facă pieirea mai sigură. După un moment de gândire, omul căzut a apucat buturuga nesigură a înșelătorului și nu frânghia sigură a celuilalt. Rezultatul? Cadavrul naufragiatului a fost găsit ceva mai încolo. Acesta a fost Ahaz și aceștia sunt toți oamenii superficiali. Așa este cu orice om obișnuit cu păcatul, chiar când are ocazia de a scăpa, alege tot păcatul.

Revenim la regele Ahaz al lui Iuda, care avea 20 de ani când a urcat pe tron. Acesta de mic copil s-a obișnuit cu idolii și nu a experimentat niciodată puterea lui Dumnezeu. Acum era amenințat cu războiul și cu detronarea de către doi regi vecini: Rezin, regele Damascului, și Pecah, regele Samariei, dacă nu intră în coaliției cu ei, coaliție periculoasă pentru el, împotriva lui Tiglatfalasar al III-lea (745-727 îC), împăratul Asiriei, căruia aceștia doi îi erau vasali.

Atunci când nu știa ce să facă, i-au apărut două propuneri de salvare: una din partea lui Dumnezeu care i-a oferit "frânghia" sigură a salvării, salvare dovedită ca sigură în timp, îi cerea numai să prindă acest ajutor divin și să stea liniștit (cf. Is 7,4); și una din partea satanei, care i-a oferit buturuga de lemn, prin sprijinului Asiriei idolatre. Ahaz, obișnuit de mic cu idolii, asemenea mândrului vultur cu leșurile, nu s-a mai putut desprinde de idoli, și a ales buturuga nesigură a Asiriei și a zeilor ei falși. Care a fost prețul plătit de Ahaz pentru ajutorul Asiriei? Prețul plătit de Ahaz și de poporul lui Iuda pentru ajutorul primit de la Asiria a fost: 1. pentru "atunci", golirea visteriei templului și a statului în visteria Asiriei, un secol de vasalitate cu tribut față de Asiria și favorizarea filistenilor și edomiților să întreprindă incursiuni armate de jaf în țară (cf. 2Cr 28,17-18); 2. pentru "viitor", prețul plătit de Ahaz și de poporul lui a fost trecerea copiilor prin foc, închinarea la idoli pe înălțimi, ridicarea unui altar asirian în curtea templului, utilizarea altarului de bronz al lui Solomon pentru vrăjitorie și închiderea sanctuarul templului (cf. 2Rg 16,3-4.10-16; 2Cr 28,2-4.23-25). Cu un cuvânt, pierderea încrederii în Dumnezeu și întârzierea sosirii lui Mesia și a mântuirii lui, după planul diavolului.

În acest caz, diavolul a reușit să-l facă pe Ahaz să refuze ajutorul și mântuirea lui Dumnezeu, să țină poporul ales rob la păgâni și la idolii lor și să întârzie mântuirea promisă și mult așteptată. Deși diavolul a câștigat unele bătălii mărunte, el a pierdut bătăliile cele mari și va pierde și bătălia finală, sfârșind prin a fi aruncat veșnic în iazul de foc și pucioasă, împreună cu toți aliații și amăgiții lui (cf. Ap 20,10-15). Iată acum în evanghelie o mare bătălie pe care diavolul a pierdut-o în fața Mariei și a lui Iosif, căci planul mântuitor al lui Dumnezeu este suveran și depășește infinit în înțelepciune, putere și posibilități, uneltirile diavolului și ale acoliților săi.

Evanghelia ni-l prezintă pe Iosif cel feciorelnic, din Nazaretul Galileii, un alt membru al familiei stinse a lui David. Iosif era logodit cu fecioara Maria. Mai înainte să locuiască ei împreună, s-a aflat că Maria a zămislit de la Duhul Sfânt (cf. Mt 1,18). Cum puțini înțelegeau ce înseamnă "zămislit de la Duhul Sfânt", cum legea era severă cu femeile care nasc în afara căsătoriei, pedeapsa fiind omorârea cu pietre (cf. Lev 20,10; Dt 22,22), cum rușinea soțului înșelat era mare, Iosif, care nu știa ce să facă, se simțea ca acel om împins și căzut într-o apă mare.

Atunci i-au venit și lui Iosif două "ajutoare", unul prin înger, care i-a aruncat frânghia sigură a lui Dumnezeu, și unul prin diavol, care i-a aruncat buturuga pierzătoare a lașității. Dumnezeu i-a zis lui Iosif ca și lui Ahaz: "Nu te teme, stai liniștit, ai încredere în mine și ia la tine pe Maria însărcinată cu pruncul divin" (cf. Mt 1,20; Is 7,4-14). Iar diavolul i-a șoptit și el, mai dinainte de Dumnezeu, să o lase în ascuns pe Maria însărcinată cu Isus și astfel să scape de orice necaz (cf. Mt 1,19). Deși soluția satanei părea tentantă pentru un "om de lume", nu a fost tentantă și pentru Iosif, care era "neprihănit". Iosif a ascultat de Dumnezeu, a luat-o pe Maria la el, i-a pus copilului numele de Isus și l-a introdus în familia mesianică a lui David. Rezultatul? Împlinirea profețiilor mesianice, nașterea lui Isus, sosirea mântuirii mult așteptate și scăparea pentru totdeauna din necazul îndoielii și din râul pieirii pentru el și pentru toți cei drepți.

Diavolul, învins de Iosif și Maria, nu s-a putut opune nașterii lui Isus ca mântuitor al lumii, nu s-a putut opune nici lucrării mântuitoare a lui Isus, nici de pe muntele ispitirii, nici de pe muntele Calvar; dar se poate opune oamenilor ca să piardă această mântuire mare. De aceea, el care nu se dă bătut niciodată, acționează acum ca oamenii fie să nu-l cunoască pe Isus și mântuirea lui (cf. In 1,26), fie ca să nu ajungă la Isus și la mântuirea lui (cf. Lc 19,3), fie să nu-l primească ca mântuitor al lor (cf. In 1,11), fie să rămână nepăsători și să nu-l asculte (cf. Evr 2,3; Mt 23,37; Lc 13,34), fie să-l vândă pentru bani spre regretul lor (cf. Mt 27,4), fie să se dezică de el în momentele grele și apoi să plângă amar (cf. Lc 22,57.62), fie de dragul lumii să se lepede de el pentru totdeauna (cf. 2Tim 4,2).

Prima lectură ne spune că Dumnezeu l-a trimis pe Isaia să-l întâlnească pe regele Ahaz și să-i prezinte oferta lui de salvare la capătul de sus al canalului de apă, pe drumul de sus care duce la ogorul nălbitorului (cf. Is 7,4). Locul ales de Dumnezeu pentru întâlnirea profetului Isaia cu regele Ahaz era foarte sugestiv, căci din canalul acesta curgeau apele dătătoare de viață pentru tot Ierusalimul. Dar, ca să poți lua apă dintr-o conductă, este nevoie de un robinet. Această conductă cu apă avea un robinet numai sus la capătul drumului nălbitorului și al canalului de apă. Adică, pentru a primi mântuirea lui Dumnezeu, trebuie să urci și să ajungi în vârful "tulpinii lui Iese", în vârful "Casei lui David", adică să ajungi la Emanuel cel vestit, care este Isus, cel pe care Ahaz nu l-a primit, dar cel pe care Iosif și Maria l-au primit.

Pentru noi cei de astăzi, Biserica este "capătul de sus al canalului de apă" și "ogorul nălbitorului", căci în Biserică Dumnezeu a așezat robinetele "apei vieții" pentru potolirea setei inimii și pentru curățirea sufletului, robinete deschise în persoana lui Cristos, robinete din care curg cuvintele sale mântuitoare, sângele său curățitor, tainele sale, exemplele și binecuvântările sale. Acum înțelegem mai ușor de ce Biserica ne cheamă zilnic și cu insistență la Cristos, pentru că numai el are "robinetele mântuirii". Ne-am adăpat noi setea inimii și ne-am spălat noi sufletul din robinetele deschise în persoana lui Isus?

Cu excepția lui Ahaz, protagoniștii lecturilor de astăzi: Iosif și Maria, Paul și ceilalți apostoli, pentru că au fost primii împlinitori ai voinței lui Dumnezeu de mântuire, ne sunt propuși astăzi ca exemple de urmat; căci așa cum spune psalmul responsorial de astăzi, ei sunt imaginea drepților pe care și-i dorește Dumnezeu: drepți cu mâinile nepătate și drepți cu inima curată; drepți care nu iau în zadar numele Domnului; drepți care numai ei vor putea urca pe muntele Domnului; drepți care numai ei vor putea să ajungă până la tronul său cel sfânt; drepți care numai ei vor primi binecuvântare de la Domnul și drepți care numai ei se vor bucura veșnic de fața lui Dumnezeu (cf. Ps 24,1-6).

Se povestește că prin șesul întins din Campagna, o regiune din Sudul Italiei, nu departe de orașul Roma, călătorea odată un pelerin singuratic. Roma era visul vieții lui și voia să ajungă acolo. Dar a venit noaptea iar el nu mai vedea drumul pe unde trebuia să meargă. La un moment dat i s-a părut că vede o lumină care îl chema. Dar știa că luminile din noapte sunt false și duc spre mlaștini sau prăpastii. De aceea, s-a oprit în loc și a făcut o rugăciune. Iar pe când se ruga a auzit un dulce dangăt de clopot venit din biserica Sancta Maria Maggiore, dangăt dulce care l-a condus în siguranță în cetatea eternă, în cetatea mult visată, Roma. A intrat în biserică, a făcut o rugăciune de mulțumire și a promis că va face tot posibilul ca acele clopote să bată în fiecare seară pentru luminarea celor rătăciți.

Se spune că de atunci s-a creat obiceiul ca de trei ori în fiecare zi să bată clopotele bisericilor și să se recite rugăciunea "Îngerul Domnului a vestit Mariei", pentru ca toți cei rătăciți care doresc lumina cea adevărată să găsească drumul mântuirii prin Cristos. Urmează acum novena de Crăciun, când acompaniați de dangătul dulce al clopotelor vom cânta "Îngerul Domnului", spre a reaprinde în inimile tuturor dorul după Isus și după mântuirea sa.

De aceea, când vom simți că întunericul necredinței ne cuprinde; când vom simți că diavolul și acoliții lui ne atacă și vor să ne împingă în ape mari, mlaștini sau prăpăstii pierzătoare; când vom simți că vor să ne îndrepte spre leșuri; adică când vom simți că vor să ne îndepărteze de Dumnezeu și de mântuirea lui, ca și pe Ahaz și pe toți cei răi; atunci să ascultăm dangătul dulce al clopotelor Bisericii și să ne să ne amintim că Dumnezeu ne iubește și că nu ne părăsește; să ne amintim că el are cea mai mare putere și se oferă să ne ajute; să ne amintim că planul lui Dumnezeu de mântuire este suveran și depășește infinit în înțelepciune, putere și posibilități, uneltirile diavolului și ale acoliților săi; să ne amintim să acceptăm ajutorul și mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt; să ne amintim că numai sorbind din "izvoarele mântuirii", care țâșnesc din Isus, vom putea ajunge la muntele său sfânt și la binecuvântările sale veșnice. Amin

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat