Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la a treia duminică din Advent - Anul A - 2016

"Fericit este cel care nu se scandalizează de mine" (Mt 11,6)

Cu ajutorul lui Dumnezeu am ajuns în duminica a treia din Advent, am aprins încă o lumânare în coronița de Advent, semnul unei luminări sporite a sufletului și semnul al unei noi învățături, cea a bucuriei evanghelice, prin care pregătim calea întâlnirii noastre Isus care vine și care este aproape.

Tradițional, duminica a treia din Advent, datorită Antifonei de la intrare la sfânta Liturghie, care redă îndemnul sfântului Paul către creștinii din Filipi: "Bucurați-vă mereu în Domnul! Iarăși vă spun: bucurați-vă! Domnul este aproape" (Fil 4,4-5), se numește duminica "gaudete", duminica bucuriei.

Deci, cu toate că suntem în timpul postului Crăciunului, cu toate că lucrăm intens în câmpul sufletului, chemarea duminicii de astăzi este o chemare la bucuria evanghelică, bucurie cu care trebuie să întâmpinăm nașterea apropiată a lui Isus în Betleemul sufletelor noastre și venirea sa de-a doua poate mai aproape decât ne gândim (cf. In 14,3; 17,24).

Să nu uităm că la Filipi, sfântul Paul și însoțitorul său Sila, după ce au predicat evanghelia, drept răsplată, păgânii le-au smuls hainele de pe ei, i-au bătut cu vergi, i-au arestat, i-au aruncat într-o temniță întunecoasă și le-au pus picioarele în butuci; și cu toate acestea Paul și Sila nu plângeau, dar cântau laude lui Dumnezeu, spre edificarea celorlalți deținuți. Deși imediat a venit un mare cutremur, care a deschis ușile temniței și le-au desfăcut legăturile, ei nu numai că n-au fugit, ci l-au întărit pe cel care i-a întemnițat, care voia să se sinucidă; ba mai mult i-au expus vestea cea bună a evangheliei, i-au convins întreaga familie să creadă în Cristos și să se boteze, punându-i în câmpul slujirii evanghelice (cf. Fap 16,22-33).

Când știi că Domnul Isus este aproape și când îl aștepți cu bucurie ca să vină; și când mai știi că el vine să te ia cu el în "patria fericirii veșnice", unde îți va răsplăti înmiit fiecare trudă, fiecare suferință și fiecare jertfă făcută pentru el, atunci muncile cele mai grele, suferințele cele mai crude, nedreptățile cele mai mari, nu numai că nu ne întristează, dar devin o cauză de bucurie. Asta era starea de spirit a celor doi închiși pentru Cuvântul evangheliei.

Abia acum înțelegem de ce Paul și Sila cântau și se bucurau în temniță și și ne îndeamnă și pe noi să ne bucurăm (Fil 4,4-5); abia acum înțelegem și de ce apostoli care pentru vestirea lui Isus mântuitorul cel înviat din morți, se bucurau atunci când au fost închiși și bătuți pentru evanghelie, (cf. Fap 5,30-41); abia acum înțelegem de ce sfinții mergeau la moarte: senini și chiar dorind moartea ca sfântul Paul (cf. Fil 1,21-23) și ca sfântul Ignațiu din Antiohia (35-117); de ce mergeau bucuroși la moarte ca și cum ar merge la nuntă, cerând haina cea mai frumoasă, ca sfântul Ioan Gură de Aur (347-407); de ce mergeau la moarte glumind cu torționarii știind că ei îi duc în cer la Isus, ca sfântul Thomas Morus (1478-1535) și de ce mergeau la moarte chiar cântând de bucurie ca măicuțele ucise din timpul Revoluției Franceze (1789-1799).

Abia acum înțelegem de ce doi soți creștini din timpul prigoanei din 1969 din Kenia au suferit fără regrete, i-au iertat pe torționarii lor și s-au rugat pentru ei, dorindu-le mântuirea.

Abia acum înțelegem de ce creștinii cei buni muncesc, suferă, se jertfesc pentru alții și mor senini, cu speranța în Isus. Într-o carte de exerciții spirituale pentru preoți, teologul german Karl Rahner (1904-1984) relatează următorul fapt petrecut cu câțiva ani în urmă la Friebourg (Elveția). O mamă, care avea un fiu preot, a simțit că i-a sosit sfârșitul. La masa de seară au băut un pahar de șampanie. Apoi mama i-a spus fiului preot: "Acum, du-te și dormi liniștit. Iar eu voi dormi somnul de veci. Să nu fii trist la față, căci, dacă preoții umblă cu fața tristă, lumea nu mai crede în ceea predică ei".

Am dat toate aceste exemple pentru a puncta că pentru un creștin, bucuria nu este opțională, adică dacă vrei. Pentru un creștin bucuria este o poruncă, este o obligație; bucuria, este o poruncă chiar în necazuri și dureri; bucuria face parte din "vestimentația spirituală" a creștinului, vestimentație obligatorie ca și "haina de nunta" de nunta fiului de împărat (cf. Mt 22,11-12), ca și "haina albită" în sângele Mielului pentru cei veșnic fericiți (cf. Ap 7,9).

Un creștin trist este un "trist creștin", adică este un om care în loc să zidească, dărâmă; creștinul trist este un om care oferă argumente ateilor și necredincioșilor să rămână departe de Dumnezeu. Un ateu îi spunea într-o zi unui creștin: "Eu simt nevoia de a vă vedea pe voi creștinii mereu triști. Atunci mă simt liniștit și mă conving o dată în plus că Dumnezeu nu există. Singurul moment când am îndoieli și încep să bănuiesc că cele ce se spun în Biblie că Dumnezeu există, este atunci când vă văd bucuroși și fericiți".

Bucuria creștinilor, bucuria vieții lor, mai ales bucuria în timpul încercărilor, suferințelor și morții este semnul cel mai clar al apartenenței la Cristos; bucuria este și cea mai mare forță de atragerea a oamenilor la credința în Cristos și la împărăția sa fericită. Un nou convertit îi spunea unui creștin: "Am văzut bucuria de pe chipurile voastre și am venit și eu să-l urmez pe Isus".

Sunt triști numai acei oameni care nu-l cunosc pe Isus, Fiul lui Dumnezeu și mântuirea lui. Apoi, mai sunt triști acei oameni care așteaptă ca Dumnezeu să le facă sau să le dea ceea ce el nu le-a promis. Se spune că odată un medic a fost trimis într-o localitate pentru vindeca bolile de acolo. Dar oamenii locului în loc de vindecare i-au cerut medicului: să le recite poezii, să le cânte la un instrument, să-i învețe să danseze, să-i învețe cum să petreacă etc. Și când medicul le-a spus oamenilor că el nu a venit pentru toate acestea, dar pentru bolile lor, ei au plecat scandalizați, întristați și descurajați.

Se pare că oamenii de pe timpul lui Isus (chiar și Ioan Botezătorul, într-un moment de slăbiciune), așteptau ca Isus lucruri să le dea lucruri pe care Tatăl ceresc nu i le-a încredințat să le facă. Ei așteptau de la Isus eliberarea de sub jugul romanilor, pe când Tatăl ceresc îl trimisese să-i scoată de sub jugul păcatului, al satanei, al morții veșnice și al oricărei alte robii (cf. Gal 5,1). Ei așteptau ca Isus să le dea o mărire înaintea neamurilor, pe când Isus a fost trimis să le dea mărirea veșnică din cer (cf. 1Pt 5,10). Ei așteptau hrană pentru trup, pe când Isus a fost trimis să le dea o hrană sufletească care să-i învie din morți și să-i ducă în cer (cf. In 6,33.54). Ei așteptau o viață pământească fără trudă, fără cruce și fără dureri, pe când Isus a fost trimis să le ofere viața veșnică prin trudă, cruce și dureri (cf. Fap 14,22). De aceea s-au scandalizat de Isus, l-au refuzat și chiar l-au condamnat la moarte.

La acest punct fac o paranteză și spun că, așa cum iudeii așteptau de la Isus lucruri pe care nu a fost trimis să le facă și din cauza aceasta s-au scandalizat și s-au îndepărtat de el, tot astfel oamenii de astăzi se scandalizează și se îndepărtează de preoți, pentru că ei nu fac lucruri pe care n-au fost trimiși să facă: să le laude păcatele, să tacă în fața răului, să-i plimbe, să-i ducă la grătare, să-i distreze să-i învețe jocuri și să facă multe alte lucruri pentru care nu are mandat. Acești oameni, ca și frații bogatului din iad, nu s-ar converti chiar dacă preoții ar face cele dorite de ei, cum nici aceștia nu s-ar fi convertit chiar dacă ar fi înviat un mort (cf. Lc 16,31). Deci, nici creștinii nu trebuie să aștepte de la preot să facă ceea ce nu a fost trimis să facă și nici preotul să nu facă ceea ce nu a fost mandatat să facă, dacă se vrea să nu apară scandalizarea, tristețea și descurajarea.

Ioan Botezătorul, chiar dacă inspirat de Dumnezeu îl prezentase pe Isus ca "Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatele lumii" (In 1,29), a predicat convertirea (cf. Mt 3,2) și a administrat un botez de pocăință (cf. Mt 3,11), amăgit pentru un moment de satana, a așteptat în inima lui un "mesia" care nu a fost promis și care nu a fost trimis și o lucrare care nu a fost promisă și nici înfăptuită de Isus: eliberarea de sub romani și instaurarea unei împărății pământești. Și care a fost urmarea? Ioan ca și toți contemporanii săi s-au întristat și s-au scandalizat de Isus și se gândeau că el n-ar fi Mesia. De aceea, chiar Ioan Botezătorul în închisoare fiind, văzând că romanii nu au fost alungați încă, văzând că Isus nu domnește în locul lui Irod, s-a descurajat și întristat a trimis pe unii dintre ucenicii lui la Isus ca să-l întrebe dacă el este Mesia sau să aștepte pe un altul.

Domnul Isus l-a înțeles și i-a trimis lui Ioan un răspuns din Scripturi, un răspuns menit să-l lumineze cu adevărul despre el, despre misiunea sa și despre regatul său; apoi i-a transmis cu blândețe că promisiunile lui Dumnezeu făcute prin profeții cei sfinți din Biblie, nu prin cei mincinoși, se împlinesc deja, mai întâi sufletește și apoi trupește, căci: "orbii văd, șchiopii umblă, leproșii se curăță, surzii aud, morții învie, iar săracilor li se aduce vestea cea bună" (Is 35,1-6; 29,18; 42,7). Adică oamenilor subjugați de păcat, diavol și moarte, adevărații robi, bolnavi și morți, li se predică evanghelia, li se aduce vestea cea bună a sosirii împărăției lui Dumnezeu în mijlocul lor (cf. Lc 11,20); iar aceștia, pătrunși de harul evangheliei și de puterea lui Dumnezeu, se convertesc, se vindecă de bolile lor sufletești și se mântuiesc. Ioan a înțeles solia lui Isus, s-a convertit și a primit cu bucurie moartea pentru cauza lui Isus și a intrat în împărăția lui.

De fapt, când prima lectură și psalmul responsorial de astăzi ne vorbesc despre bucuria întoarcerii în patrie, despre bucuria vindecării și întăririi celor slăbiți, despre bucuria regăsirii păcii pierdute (cf. Is 35,1-6.10; Ps 146,7-10), ne vorbesc în realitate despre bucuriile timpurilor mesianice, despre bucuriile pe care le va aduce Isus, în timp și în veșnicie: bucuria eliberării de sub jugul satanei și al morții, bucuria vindecării sufletești, bucuria convertirii și bucuria întoarcerii în paradis, adevărata patrie a omului (cf. Mt 11,5).

De aceea, când satana și oamenii lui ne vor ispiti să așteptăm și să cerem de Isus sau de la preot lucruri pe care nu are în mandat să le facă, Domnul ne învață astăzi să recurgem la sfintele Scripturi, pentru a ne lumina, pentru a ne calma, pentru a ne converti și pentru a ne salva, mai întâi de scandalizare, tristețe și descurajare și apoi pentru a ne mântui veșnic sufletele prin Cristos.

Pentru ca aleșii săi să nu mai fie duși în eroare, ca Ioan Botezătorul (cf. Mt 11,3), ca fiii lui Zebedeu și mama lor (cf. Mt 20-21; Mc 10,35-37), ca ceilalți apostoli (cf. Mc 10,41) și ca mulți dintre iudei, la proces, când Pilat l-a întrebat pe Isus dacă este rege, el a recunoscut că este rege, însă imediat a adăugat că împărăția sa și legiunile sale armate nu sunt din lumea aceasta (cf. Mt 26,53; In 18,36). Apoi prin Paul a spus că împărăția lui Dumnezeu nu constă în mâncare și băutură, ci neprihănire, pace și bucurie în Duhul Sfânt (cf. Rom 14,17); de aceea, împărăția lui Dumnezeu trebuie instaurată mai întâi în sufletele oamenilor, acolo unde Dumnezeu a pus-o deja (cf. Lc 17,20-21); apoi, prin apostolul Iacob a zis că instaurarea împărăției lui Dumnezeu în inimi și de acolo în lume cere timp și răbdare, cere oboseală și perseverență (cf. Iac 5,7-10), dar mai ales cere interes și conlucrare, cere apostolat și jertfă din partea tuturor oamenilor care o așteaptă (cf. Is 61,1).

Pentru aceste motive Isus și-a trimis toți ucenicii în lume ca să vestească de urgență împărăția sa și s-o inaugureze în sufletele și în viața oamenilor (cf. Mt 28,19-20; Mc 16,15.20; Lc 24,47-48; Fap 1,8).

Astăzi mai vedem în evanghelie încă un lucru extraordinar de plăcut și de mângâietor pentru noi: Isus dă mărturie despre Ioan Botezătorul în fața lui Dumnezeu, a îngerilor și a oamenilor, ca răspuns la mărturia lui Ioan despre el (cf. Mt 11,7-11), ca un semn profetic că așa va face cu toți cei care îl vor mărturisi pe el înaintea lui Dumnezeu, a îngerilor și a oamenilor (1Cor 4,9). Și într-adevăr așa este, căci după cum știm, zilnic prin glasul Bisericii, Isus dă mărturie despre sfinții care l-au iubit, care l-au primit în viața lor, care l-au slujit și l-au făcut cunoscut altora, făcându-le un frumos elogiu în fața lui Dumnezeu și a oamenilor, pomenindu-le numele, faptele slujirii lor și fericirea la care au ajuns.

Dacă Isus nu are neapărată nevoie de mărturia noastră, căci el are mărturia Tatălui, a Duhului Sfânt și a faptelor sale divine (cf. In 5,34-37; 15,26), noi în schimb avem neapărată nevoie de mărturia sa, căci fără ea nu putem intra în cer (cf. (cf. Mt 10,32; Lc 12,8; Mc 8,38; Lc 9,26). Iar faptul că Isus ne cheamă să dăm mărturie despre el este un mare favor și un mare dar pe care ni-l face, căci, asociindu-ne la misiunea sa evanghelică, ne asociază de fapt la victoria lui (cf. Rom 6,8; 8,17; 2Tim 2,11).

Dar cât despre cei care i-au refuzat chemarea și slujirea evangheliei sale, vedem din paginile evangheliei că Isus tace, indiferent cât de învățați, cât de bogați și cât de lăudați de oameni au fost ei aici pe pământ. Tăcerea lui Isus și a Bisericii sale referitor la cei care i-au refuzat chemarea și slujirea, echivalează cu tăcerea examinatorului cu privire la cei fie respinși la examenul de admitere sau nepromovați la examenul final; sau cu tăcerea listelor sportive cu privire la cei descalificați în arene (cf. 1Cor 9,24)

Iată un copil introdus de Isus pe lista celor pomeniți, mai întâi zilnic în Biserica sa pământească și apoi veșnic în împărăția sa cerească, pomenit cu numele său, cu vorbele sale, cu faptele sale, cu jertfa vieții sale și cu fericirea la care a ajuns. Este vorba despre seminaristul Rolando Rivi (1931-1945), din San Valentino di Castellarano, Italia, ucis în 1945, de către unii partizani comuniști la doar 14 ani și beatificat prin decret papal la 5 octombrie 2013. Acestui copil îi plăcea să se recomande: "Eu sunt Isus". Îi plăcea să poarte sutană ca să arate că este un om dedicat evangheliei lui Isus. Dar mai ales îi plăcea să vorbească despre Isus și să aducă oameni la el. A murit rugându-se pentru părinții care i-au insuflat credința și pentru dușmanii săi care i-au deschis calea spre bucuria paradisului.

Vai, câți creștini, bărbați și femei, tineri și tinere, rămân neimplicați în această sfântă lucrare a evangheliei, izvor de bucurie, din indiferență, din comoditate sau din rușine cu Dumnezeu; din lipsă de hotărâre și de tărie sufletească; din teamă de costul uceniciei și teamă față de oameni. Să nu uităm că indiferenții, fricoșii, cei care s-au rușinat cu Dumnezeu, vor aruncați afară din cer și vor sta veșnic alături de cei necredincioși, de ucigași și de toți ceilalți păcătoși care nu s-au căit (cf. Ap 21,8; 22,15).

Doamne, dă-ne harul bucuriei evanghelice și al celui de a nu ne scandaliza niciodată de Isus! Fă-ne să înțelegem că bucuria adevărată izvorăște moartea și învierea lui Isus! Fă-ne să înțelegem că fără bucurie dăm o contra mărturie despre tine și despre mântuirea ta, iar cu bucuria în suflet atragem oameni la mântuirea ta! Fă-ne să mai înțelegem că fără bucurie mergem pe un drumul tristeții, al disperării și al pierzării, pe când tu ne aștepți numai pe calea bucuriei spirituale! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 32.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat