Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Duhul Sfânt și carisma discernământului

A doua predică de Advent a părintelui Raniero Cantalamessa (9 decembrie 2016)

Continuăm reflecțiile noastre despre lucrarea Duhului Sfânt în viața Bisericii și a creștinului. Sfântul Paul menționează o carismă deosebită a Duhului numită "discernământul duhurilor" (1Cor 12,10). La origine, această expresie are un sens foarte precis: indică darul care permite să se distingă, între cuvintele inspirate sau profetice rostite în timpul unei adunări, cele care vin de la Duhul lui Cristos de cele care provin de la alte duhuri, adică ori de la duhul omului, ori de la duhul demoniac, ori de la duhul lumii.

Și pentru evanghelistul Ioan acesta este sensul fundamental. Discernământul constă în "a pune la încercare inspirațiile pentru a cerceta dacă provin cu adevărat de la Dumnezeu" (1In 4,1-6). Pentru Paul criteriul fundamental de discernământ este mărturisirea lui Cristos ca "Domn" (1Cor 12,3); pentru Ioan este mărturisirea că Isus "a venit în trup", adică întruparea. Deja cu El discernământul începe să fie folosit în funcție teologică, drept criteriu pentru a discerne doctrinele adevărate de cele false, ortodoxia de erezie, ceea ce va deveni central după aceea.

1. Discernământul în viața eclezială

Există două domenii în care trebuie să se exercite acest dar al discernământului glasului Duhului: cel eclezial și cel personal. În domeniul eclezial, discernământul duhurilor este exercitat în mod autoritar de magisteriu, care trebuie să țină cont însă, printre alte criterii, și de "simțul credincioșilor", "sensus fidelium".

Aș vrea să mă opresc asupra unui punct în mod deosebit care poate să fie de ajutor în discuția care se desfășoară în Biserică despre unele probleme speciale. Este vorba despre discernământul semnelor timpurilor. Conciliul a declarat: "Biserica are îndatorirea permanentă de a cerceta semnele timpurilor și de a le interpreta în lumina Evangheliei, astfel încât să poată răspunde, într-un mod adaptat fiecărei generații, la întrebările fără sfârșit ale oamenilor asupra sensului vieții prezente și viitoare și asupra relației reciproce dintre ele"1.

Este clar că dacă Biserica trebuie să scruteze semnele timpurilor în lumina Evangheliei nu este pentru a aplica "timpurilor", adică situațiilor și problemelor noi care reies în societate, remediile și regulile din totdeauna, ci pentru a le da răspunsuri noi, "adaptate fiecărei generații", cum spune textul din Conciliu pe care tocmai l-am citat. Dificultatea care se întâlnește pe acest drum - și care trebuie luată în toată seriozitatea sa - este frica de a compromite autoritatea magisteriului, admițând schimbări în pronunțările sale.

Există o considerație care poate ajuta, cred, să se depășească, în spirit de comuniune, această dificultate. Infailibilitatea pe care Biserica și Papa o revendică pentru sine nu este desigur de un grad superior celei care este atribuită însăși Scripturii revelate. Acum negreșelnicia biblică asigură că scriitorul sacru exprimă adevărul în modul și în gradul în care el putea să fie exprimat în momentul în care scrie. Vedem că multe adevăruri se formează lent și progresiv, ca acela despre lumea de dincolo și despre viața veșnică. Și în domeniul moral, multe obiceiuri și legi anterioare sunt, după aceea, abandonate pentru a face loc la legi și criterii care răspund mai mult spiritului alianței. Un exemplu printre toate: în Exod se afirmă că Dumnezeu pedepsește păcatele părinților în copii (cf. Ex 34,7), dar Ieremia și Ezechiel vor spune contrariul, adică Dumnezeu nu pedepsește păcatele părinților în copii, ci fiecare va trebui să răspundă de propriile acțiuni (cf. Ier 31,29-30; Ez 18,1 șu).

În Vechiul Testament criteriul pe baza căruia se depășesc prescrierile anterioare este cel al unei înțelegeri mai bune a spiritului alianței și a Torah; în Biserică, criteriul este cel al unei recitiri continue a Evangheliei în lumina întrebărilor noi puse ei. "Scriptura cum legentibus crescit", spunea sfântul Grigore cel Mare: Scriptura crește cu aceia care o citesc2.

Or, noi știm că regula constantă a acțiunii lui Isus în Evanghelie, în materie de morală, se rezumă în puține cuvinte: "Nu păcatului, da păcătosului". Nimeni nu este mai sever decât El în condamnarea bogăției nedrepte, dar se autoinvită în casa lui Zaheu și cu simpla lui ieșire în întâmpinare îl schimbă. Condamnă adulterul, chiar și pe cel al inimii, dar o iartă pe adulteră și îi redă speranță; reafirmă indisolubilitatea căsătoriei, dar se întreține cu samariteana care a avut cinci soți și îi revelează secretul pe care nu l-a spus nimănui în mod așa de explicit: "Eu sunt (Mesia) cel care îți vorbesc" (In 4,26).

Dacă ne întrebăm cum se justifică teologic o distincție așa de clară între păcat și păcătos, răspunsul este foarte simplu: păcătosul este o creatură a lui Dumnezeu, făcută după chipul său, și păstrează propria demnitate, în pofida tuturor aberațiilor; păcatul, dimpotrivă, nu este lucrare a lui Dumnezeu, nu vine de la El, ci de la dușman. Este același motiv pentru care Cristos s-a făcut în toate asemenea nouă, "în afară de păcat" (cf. Evr 4,15).

Un factor important pentru a îndeplini această îndatorire de discernământ al semnelor timpurilor este colegialitatea episcopilor. Ea, spune un text din Lumen gentium, permite "să hotărască în comun, după cântărirea și discutarea părerii multora, asupra unor probleme de mare importanță"3. Exercitarea efectivă a colegialității aduce discernământului și soluției problemelor varietatea situațiilor locale și a punctelor de vedere, luminile și darurile diferite, al căror purtător este fiecare Biserică și fiecare episcop.

Avem o ilustrare emoționantă a acestui lucru chiar în primul "conciliu" al Bisericii, cel din Ierusalim. Acolo s-a dat spațiu amplu la două puncte de vedere aflate în contrast, cel al iudaizanților și cel favorabil deschiderii spre păgâni; a fost o "discuție aprinsă", dar la sfârșit asta le-a permis să anunțe deciziile cu acea formulă extraordinară: "Duhul Sfânt și noi am hotărât..." (Fap 15,6 șu).

Se vede de aici cum Duhul conduce Biserica în două moduri diferite: uneori direct și carismatic, prin revelație și inspirație profetică; alteori colegial, prin confruntarea răbdătoare și dificilă și chiar prin compromis, între părțile și punctele de vedere diferite. Discursul lui Petru din ziua de Rusalii și în casa lui Corneliu este foarte diferit de cel ținut după aceea, pentru a justifica hotărârea sa în fața bătrânilor (cf. Fap 11,4-18; 15,14); primul este de tip carismatic, al doilea este de tip colegial.

Așadar trebuie să avem încredere în capacitatea Duhului de a realiza, la sfârșit, acordul, chiar dacă uneori poate să pară că întregul proces scapă din mână. De fiecare dată când păstorii Bisericilor creștine, la nivel local sau universal, se reunesc pentru a face discernământ sau a lua decizii importante, ar trebui să existe în inima fiecăruia certitudinea încrezătoare pe care acel Veni Creator a cuprins-o în cele două versuri ale noastre: Ductore sic te praevio - vitemus omne noxium, "cu tine care ne conduci, vom evita orice rău".

2. Discernământul în viața personală

Să trecem acum la discernământ în viața personală. Ca o carismă aplicată fiecăruia, discernământul duhurilor a avut de-a lungul secolelor o evoluție însemnată. La origine, am văzut, darul trebuia să folosească pentru a discerne inspirațiile altuia, ale celor care au vorbit sau au profețit în adunare; după aceea, el a folosit mai ales pentru a discerne propriile inspirații. Evoluția nu este arbitrară; de fapt, este vorba despre același dar, chiar dacă este aplicat la obiecte diferite. Mare parte din ceea ce au scris autorii spirituali despre "darul sfatului" se aplică și carismei discernământului. Prin intermediul darului, sau carismei, al sfatului, Duhul Sfânt ajută la evaluarea situațiilor și la orientarea alegerilor, nu numai pe baza criteriilor de înțelepciune și prudență umană, ci și în lumina principiilor supranaturale ale credinței.

Primul și fundamentalul discernământ al duhurilor este acela care permite să se distingă "Duhul lui Dumnezeu" de "duhul lumii" (cf. 1Cor 2,12). Sfântul Paul dă un criteriu obiectiv de discernământ, același pe care l-a dat Isus: cel al roadelor. "Faptele trupului" revelează că o anumită dorință vine de la omul vechi păcătos; "roadele Duhului" revelează că vine de la Duh (cf. Gal 5,19-22). "Căci trupul dorește împotriva Duhului, iar Duhul, împotriva trupului" (Gal 5,17).

Uneori acest criteriu obiectiv nu e suficient pentru că alegerea nu este între bine și rău, ci este între un bine și un alt bine și e vorba de a vedea care este lucrul pe care îl vrea Dumnezeu, într-o circumstanță precisă. Mai ales pentru a răspunde la această exigență sfântul Ignațiu de Loyola a dezvoltat doctrina sa despre discernământ. El invită să se privească mai ales un lucru: propriile dispoziții interioare, intențiile ("duhurile") care stau în spatele unei anumite alegeri. În asta el se inserează într-o tradiție deja afirmată. Un autor medieval a scris: "Cine poate vreodată să examineze inspirațiile dacă vin de la Dumnezeu, dacă nu i-a fost dat de Dumnezeu discernământul lor, așa încât să poată examina cu exactitate și cu judecată dreaptă gândurile, dispozițiile, intențiile duhului? Discernământul este ca mama tuturor virtuților și este necesar tuturor în conducerea vieții, atât a propriei vieți cât și a altuia... Așadar acesta este discernământul: unirea judecății drepte și a intenției virtuoase"4.

Sfântul Ignațiu a sugerat mijloace practice pentru a aplica aceste criterii5. Unul este acesta. Când suntem în fața a două alegeri posibile, merită să ne oprim mai întâi asupra uneia, ca și cum ar trebui s-o urmăm cu siguranță pe aceea, să rămânem în această stare timp de o zi sau mai mult; apoi să evaluăm reacțiile inimii în fața acestei alegeri: dacă dă pace, dacă se armonizează cu restul propriilor alegeri; dacă ceva înlăuntrul tău te încurajează în acea direcție, sau dimpotrivă dacă lucrul lasă un văl de neliniște. Să repetăm procesul cu a doua ipoteză. Totul într-un climat de rugăciune, de abandonare în voința lui Dumnezeu, de deschidere la Duhul Sfânt.

La baza discernământului în sfântul Ignațiu de Loyola este doctrina "sfintei indiferențe". Ea constă în a fi într-o stare de disponibilitate totală de a primi voința lui Dumnezeu, renunțând, la plecare, la orice preferință personală, ca un cântar gata să se încline de partea în care va fi greutatea mai mare6. Astfel experiența păcii interioare devine criteriul principal în orice discernământ. Trebuie să se considere conformă cu voința lui Dumnezeu alegerea care după cumpănire prelungită și rugăciune este însoțită de mai mare pace a inimii.

În fond este vorba de a pune în practică vechiul sfat pe care socrul Ietro l-a dat lui Moise: "a prezenta lui Dumnezeu problemele" și a aștepta în rugăciune răspunsul său (cf. Ex 18,19). O dispoziție de fond obișnuită de a face, în orice caz, voința lui Dumnezeu este condiția cea mai favorabilă pentru un discernământ bun. Isus spunea: "Judecata mea este dreaptă, pentru că nu caut voința mea, ci voința celui care m-a trimis" (In 5,30).

Pericolul unor moduri moderne de a înțelege și a practica discernământul este de a accentua până într-acolo aspectele psihologice încât să se uite agentul primar al oricărui discernământ care este Duhul Sfânt. Evanghelistul Ioan vede, ca factor decisiv în discernământ, "ungerea care vine de la Cel Sfânt" (1In 2,20). Și sfântul Ignațiu amintește că în anumite cazuri numai ungerea Duhului Sfânt permite să se discearnă ceea ce trebuie să se facă7. Există o profundă motivație teologică a acestui lucru. Duhul Sfânt este El însuși voința substanțială a lui Dumnezeu și când intră într-un suflet "se manifestă ca însăși voința lui Dumnezeu pentru cel în care se află"8.

Discernământul nu este, în adâncul său, nici o artă, nici o tehnică, ci o carismă, adică un dar al Duhului! Aspectele psihologice au o mare importanță, dar "secundară", adică vin pe locul al doilea. Un părinte antic scria: "A purifica intelectul este numai al Duhului Sfânt... Așadar, trebuie cu orice mijloc, mai ales cu pacea sufletului, să facem «să se odihnească» asupra noastră Duhul Sfânt, pentru a avea lângă noi, mereu aprinsă, candela cunoașterii. Dacă ea strălucește fără întrerupere în tainițele sufletului, nu numai asalturile meschine și întunecoase ale diavolilor devin vizibile intelectului, dar rămân și complet lipsite de forță, demascate, cum sunt, de acea sfântă și glorioasă lumină. Pentru aceasta apostolul spune: Nu stingeți Duhul (1Tes 5,19)"9.

Duhul Sfânt nu răspândește, în mod obișnuit, în suflet această lumină a sa în mod miraculos și extraordinar, ci foarte simplu, prin cuvântul Scripturii. Cele mai importante discernăminte din istoria Bisericii au avut loc astfel. Ascultând cuvântul Evangheliei: "Dacă vrei să fii desăvârșit...", Anton a înțeles ceea ce trebuia să facă și a început monahismul.

În același mod Francisc de Assisi a primit lumina pentru a începe mișcarea sa de întoarcere la Evanghelie. "După ce Domnul mi-a dat frați - scrie în Testamentul său - nimeni nu-mi arăta ce anume trebuia să fac, ci însuși Cel Preaînalt mi-a revelat că trebuia să trăiesc după forma sfintei Evanghelii". I-a revelat asta ascultând, în timpul Liturghiei, textul evanghelic în care Isus le spune discipolilor să meargă în lume "fără a lua nimic pentru călătorie: nici toiag, nici desagă, nici pâine, nici bani, nici două tunici" (cf. Lc 9,3)10.

Îmi amintesc eu însumi de un mic caz de acest gen. Un om a venit la mine în timpul unei misiuni, prezentându-mi problema sa. Avea un băiat de unsprezece ani încă nebotezat. "Dacă-l botez, spunea el, se întâmplă o dramă în familie, pentru că soția mea s-a făcut martoră a lui Iehova și nu vrea să audă vorbindu-se de botezarea lui în Biserică; dacă nu-l botez, nu mă simt liniștit în conștiință, pentru că atunci când ne-am căsătorit eram amândoi catolici și am promis să-i botezăm pe copiii noștri". Un caz clasic de discernământ. I-am spus să se întoarcă ziua următoare, pentru a-mi da timp să mă rog și să reflectez. Ziua următoare îl văd venind în întâmpinarea mea radios și spunându-mi: "Am găsit soluția, părinte. Am citit în Biblia mea episodul lui Abraham și am văzut că atunci când Abraham l-a dus pe fiul său Isaac să-l jertfească, n-a spus nimic soției sale!". Cuvântul lui Dumnezeu l-a luminat mai bine decât orice sfătuitor umane. Eu însumi l-am botezat pe băiat și a fost o mare bucurie pentru toți.

Alături de ascultarea Cuvântului, practica cea mai obișnuită pentru a exercita discernământul la nivel personal este cercetarea cugetului. Însă ea n-ar trebui să fie limitată numai la pregătirea pentru spovadă, ci să devină o capacitate constantă de a ne pune sub lumina lui Dumnezeu și a ne lăsa "cercetați" în interior de El. Din cauza unei cercetări a cugetului nepracticată sau nefăcută cum trebuie, devine problematic și harul spovezii: ori nu se știe ce să se spovedească, ori este încărcată prea mult de o povară psihologică și pedagogică, adică destinată numai pentru îmbunătățirea vieții. O cercetare a cugetului redusă numai la pregătirea pentru spovadă face să se găsească unele păcate, dar nu duce la o relație autentică, față în față cu Cristos. Devine cu ușurință o listă de imperfecțiuni, spovedite pentru a ne simți mai în ordine, fără acea atitudine de căință reală care ne face să experimentăm bucuria de a avea în Isus "un Răscumpărător atât de mare".

3. A ne lăsa conduși de Duhul Sfânt

Rodul concret al acestei meditații trebuie să fie o hotărâre reînnoită de a ne încredința în toate și pentru toate călăuzirii interioare a Duhului Sfânt, ca pentru un soi de "direcțiune spirituală". Este scris că "Când se ridica norul de deasupra sanctuarului, fiii lui Israel porneau în toate călătoriile lor. Iar când nu se ridica norul, nu porneau până ce nu se ridica" (Ex 40,36-37). Și noi, nu trebuie să întreprindem nimic, dacă nu este Duhul Sfânt (a cărui figură, conform Părinților, este norul11) cel care ne mișcă și fără a-l fi consultat înainte de orice acțiune.

Avem cel mai luminos exemplu în însăși viața lui Isus. El n-a întreprins niciodată nimic fără Duhul Sfânt. Cu Duhul Sfânt a mers în deșert; cu puterea Duhului Sfânt s-a întors și a început predica sa; "în Duhul Sfânt" și-a ales apostolii (cf. Fap 1,2); în Duhul s-a rugat și s-a oferit pe sine însuși Tatălui (cf. Evr 9,14).

Trebuie să ne păzim de o ispită: aceea de a voi să-i dăm sfaturi Duhului Sfânt, în loc să le primim. "Cine a orientat Duhul Domnului și care om l-a învățat ca sfetnic al său?" (Is 40,13). Duhul Sfânt îi conduce pe toți, și nu este condus de nimeni; călăuzește, nu este călăuzit. Există un mod subtil de a-i sugera Duhului Sfânt ceea ce ar trebui să facă față de noi și cum ar trebui să ne conducă. Ba chiar uneori luăm noi decizii și le atribuim cu dezinvoltură Duhului Sfânt.

Sfântul Toma de Aquino vorbește despre această conducere interioară a Duhului ca de un soi de "instinct propriu al celor drepți": "După cum în viața trupească, scrie el, trupul nu este mișcat decât de sufletul care-i dă viață, tot așa în viața spirituală fiecare mișcare a noastră ar trebui să provină de la Duhul Sfânt"12. Așa acționează "legea Duhului"; asta e ceea ce apostolul numește un "a ne lăsa conduși de Duhul" (Gal 5,18).

Trebuie să ne abandonăm Duhului Sfânt așa cum se abandonează coardele harpei degetelor celui care le mișcă. Fiind actori buni, să ținem urechea îndreptată spre glasul sufleorului ascuns, pentru a recita cu fidelitate partea noastră pe scena vieții. Este mai ușor decât ne gândim, pentru că sufleorul nostru ne vorbește înăuntru, ne învață orice lucru, ne instruiește despre toate. E suficient uneori o simplă privire interioară, o mișcare a inimii, o rugăciune. Despre un sfânt episcop din secolul al II-lea, Meliton de Sardi, se citește acest elogiu frumos pe care aș vrea să se poată face despre fiecare dintre noi după moarte: "În viața sa a făcut orice lucru în Duhul Sfânt"13.

Încheiem recitând strofa din Veni Creator care ne vorbește mai direct despre conducerea Duhului Sfânt:

Hostem repellas longius
Pacemque dones protinus
Ductore sic te praevio
Vitemus omne noxium.

Îndepărtează de la noi dușmanul
Dă-ne repede pacea
Cu tine care ne ești călăuză
Vom evita orice rău. Așa să fie!

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Gaudium et spes, 4.
2 Sf. Grigore cel Mare, Omilii despre Ezechiel 1.7, 8 (CCC 94).
3 Lumen gentium, 22.
4 Baldovin de Canterbury, Tratate, 6 (PL 204, 466).
5 Cf. Sfântul Ignațiu de Loyola, Exerciții spirituale, săptămâna a patra (ed. BAC, Madrid 1963, pag. 262 șu).
6 Cf. G. Bottereau, Indifference, în "Dictionnaire de Spiritualité", vol. 7, col. 1688 șu.
7 Sfântul Ignațiu de Loyola, Constituții, 141.414 (ed. cit., pag. 452.503).
8 Cf. Guillaume de St. Thierry, Oglinda credinței, 61 (SChr 301, pag. 128).
9 Diadoh de Fotice, O sută de capitole, 28 (SChr 5, pag. 87 șu).
10 Celano, Vita prima, 22 (FF, 356).
11 Sfântul Ambroziu, Despre Duhul Sfânt, III, 4, 21; Despre sacramente, I, 6, 22.
12 Sfântul Toma de Aquino, Despre Scrisoarea către Galateni, cap. V, lecția 5, nr. 318; lecția 7, nr. 340.
13 Eusebiu din Cezareea, Istoria ecleziastică, V, 24, 5.


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat