Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Preacuratei Fecioare Maria - Anul A - 2016

Cântați Domnului un cântec nou, pentru că a făcut lucruri minunate! (cf. Ps 98,1)

Avem astăzi solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Preacuratei Fecioare Maria, "lucrul minunat pe care ni l-a făcut Domnul", și cu toate acestea prima noastră laudă se îndreaptă spre Dumnezeu cel întreit și unic, care, în vederea nașterii Mântuitorului Isus și în dorința de a oferi lumii o imagine a Bisericii răscumpărate, a ferit-o pe Maria din prima clipă a existenței sale de orice prihană a păcatului strămoșesc (cf. Papa Pius al IX-lea, Enciclica Ineffabilis Deus, 8 decembrie 1854).

Astăzi, Biserica ne cheamă să privim în primul rând în Maria neprihănit zămislită, la starea paradisiacă a omului de dinainte de căderea lui, om ieșit "minunat" din mâinile atotputernice a lui Dumnezeu, fără nici un fel de pată a păcatului, om plin de har, om în a cărei ființă strălucește frumusețea lui Dumnezeu, om care asemenea îngerilor împlinește voința lui Dumnezeu: "Iată roaba Domnului, fie mie după Cuvântul tău" (Lc 1,38), ca văzând ceea ce a fost înainte de cădere și cea devenit după cădere, să înțelegem că păcatul a fost și este cea mai mare catastrofă din univers

Iar în al doilea rând, Biserica ne cheamă să privim astăzi în Maria neprihănit zămislită "lucrul și mai minunat", chipul omului răscumpărat, ridicat de Isus deasupra îngerilor, "căci căruia dintre îngeri i-a spus Dumnezeu vreodată, eu îi voi fi lui tată și el îmi va fi mie fiu" (Evr 1,5); sau căruia dintre îngeri i-a spus Dumnezeu vreodată: "Cum se căsătorește un tânăr cu o fecioară, tot așa se va căsători cu tine cel care te-a zidit; și după cum se bucură mirele de mireasă, așa se va bucura de tine Dumnezeul tău" (Is 62,5)? Iar sfântului Ioan apostolul i-a fost dat să vadă împlinirea acestei minuni negrăite pregătite de Dumnezeu omului încă de la întemeierea lumii (cf. Mt 25,34), căci el vorbind despre Biserica răscumpărată, chipul Mariei neprihănit zămislite, spune: "Am mai văzut cetatea cea sfântă, Ierusalimul cel nou, coborând din cer de la Dumnezeu, pregătită ca o mireasă împodobită pentru mirele ei. Și am auzit un glas puternic, spunând: Iată cortul lui Dumnezeu este împreună cu oamenii" (Ap 21,2-3).

Deci, chiar înainte de mutarea omului în paradisul cel ceresc, Dumnezeu l-a creat pe om atât de frumos și de minunat încât el era ca o prelungire a paradisului, pentru că Dumnezeu a voit să-și facă din ființa omului o locuință bineplăcută și o glorie pentru sine (cf. Prov 23,26; Is 49,3), un instrument care cântă gloria sa (cf. Ef 1,12), iar din ființa sa divină să facă, prin Isus, o locuință bineplăcută pentru om (cf. In 1,18; 2Sam 7,11).

Diavolul, care prin neascultare de Dumnezeu își pierduse locul din cer (cf. Ap 12,8), văzând frumusețea paradisului și a scaunului de domnie a lui Dumnezeu prelungite în om, dar și planul măreț al lui Dumnezeu cu omul, s-a gândit să strice lucrarea divină și dărâme tronul lui Dumnezeu din inima lui și astfel să-l facă pe om să-și piardă locul din inima lui Dumnezeu. De aceea, din invidie și ură (cf. Înț 2,24), s-a apropiat cu vicleșug de om și, promițându-i că dacă îi va deschide ușa să intre și el în inima sa, creată de Dumnezeu numai pentru el, îi va spori cunoașterea, puterea și frumusețea. Iar omul, ignorând porunca lui Dumnezeu, pentru că avea voință liberă, i-a deschis. Și cum a intrat diavolul în inima omului, locuința lui Dumnezeu, a pângărit-o și a golit-o de orice de orice frumusețe și bogăție, așa cum făcuse și cu lăcașurile veșnice din care a fost îndepărtat pentru păcatul său. Ba mai mult, pe omul menit să-i ia locul de fericire din care a căzut el, l-a împovărat cu trudă, cu suferință și cu moarte, atât pe el cât și pe urmașii lui (cf. Rom 6,23), astfel că i-a transformat viața într-un iad.

Dar cu toată viclenia diavolului și cu toată căderea omului, Dumnezeu nu a renunțat la ideea de a locui în inima omului ca într-un paradis, nici la ideea de a-i face omului un loc în inima sa divină și nici la ideea de a face din om un instrument care cântă gloria sa împreună cu îngerii. De aceea, după ce i-a reconfirmat diavolului pedeapsa, i-a promis omului un mântuitor (cf. Gen 3,14-15).

Practic, Dumnezeu a trecut la planul doi, plan prevăzut și elaborat încă din veșnicie, plan conform căruia Fiul său unic se va întrupa prin puterea Duhului sfânt, dintr-o femeie asemănătoare cu Eva căzută, dar totuși mult diferită. De aceea, Dumnezeu a creat o nouă femeie, o nouă Evă neprihănită, a creat-o pe Maria neprihănit zămislită, care așa cum spune Scriptura, va fi "toată frumoasă și fără cusur" (Ct 4,7); va fi "ca o grădină închisă, ca un izvor acoperit și ca o fântână pecetluită" (Ct 4,12); adică va fi o femeie credincioasă și ascultătoare de cuvântul său; va fi o femeie care nu-i va deschide niciodată poarta inimii diavolului; va fi o femeie în a cărei ființă va locui și domni numai Dumnezeu; va fi o femeie care îl va naște pe Fiul său pe pământ; va fi o femeie care îi va naște și fii credincioși după chipul lui Isus și al ei, copii care vor locui în Dumnezeu și copii în care va locui Dumnezeu; copii cu sufletele plăcute ca: "niște grădini de rodii pline de cele mai alese roade; ca niște grădini de mălini, nard și șofran; ca niște grădini cu trestii mirositoare și scorțișoară; ca niște grădini cu tot felul de tufari de tămâie, smirnă și aloe; ca niște grădini cu cele mai alese miresme"; într-un cuvânt ca niște grădini închise, ca niște fântâni pecetluite și ca niște izvoare de ape vii acoperite" (Ct 4,13-15). Oare nu sunt sfinții grădini închise și pline de roade, izvoare acoperite și fântâni pecetluite?

Da, în ființa inima omului i-a plăcut lui Dumnezeu să locuiască și să domnească (cf. Prov 8,31; 23,26). De aceea l-a creat pe om atât de minunat (cf. Ps 139,14); de aceea atunci când a păcătuit i-a promis și trimis un mântuitor (cf. Gen 3,15); de aceea și-a făcut un popor ales din cei credincioși și i-a promis binecuvântare și o țară întinsă (cf. Gen 12,1-3); de aceea a coborât lângă acest popor în Egipt ca să-l elibereze și să-l ducă într-o țară unde curge lapte și miere (cf. Ex 3,8); de aceea, din iubire, a mers după el din cort în cort și din locaș în locaș (cf. 2Cr 17,5); de aceea s-a luptat pentru el cu dușmanii lui (cf. Ex 14,14.25); de aceea l-a purtat ca pe aripi de vultur până în țara promisă (cf. Ex 19,9). Iar prin David i-a promis că el însuși îi va zidi o casă mare de locuit (cf. 2Sam 7,11), mai întâi în Canaanul pământesc unde curge lapte și miere (cf. Ex 3,8.17) și apoi în Ierusalimul ceresc, Ierusalimul cel cu ospăț veșnic (cf. Is 25,6), cel fără suferință, lacrimi și moarte (cf. Ap 21,4), cel pavat cu aur, cu porți de mărgăritare și cu castele din pietre prețioase (cf. Ap 21,19-21), cel în care vor locui, vor trăi și vor domni veșnic într-o unire deplină cu Dumnezeu (cf. Ap 21,3; 1Cor 13,2; 1In 3,2) și cel în care nu va intra nimic întinat (cf. Ap 21,27).

De aceea, sfântul Paul exclamă astăzi, vorbind în numele tuturor celor care au primit mântuirea divină: "Binecuvântat să fie Dumnezeu și Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, care ne-a binecuvântat cu orice binecuvântare spirituală în cele cerești, în Cristos, întrucât ne-a ales în el mai înainte de întemeierea lumii, ca să fim sfinți și neprihăniți înaintea lui" (Ef 1,3-4)!

Maria neprihănit zămislită, mântuită anticipat, cu toată frumusețea ei, așa cum spunea sfântul Augustin (354-430), a devenit o "matriță" pentru toți oamenii credincioși care vor fi mântuiți după venirea lui Cristos. Cu acest chip nou, neprihănit, frumos și minunat, ca chipul Mariei, în care strălucește chipul lui Isus, ne naștem din nou la sfântul Botez (cf. In 3,3), dacă îl primim ca mântuitor pe Isus. Ba mai mult, ne renaștem de fiecare dată când cădem în păcat prin sacramentul Spovezii, udat de botezul lacrimilor, orânduit de Isus pentru noi (cf. Mt 16,19; In 20,22-23; 2Cor 5,20).

Maria neprihănit zămislită este noua femeie, noua Evă, mama noului Adam, mama unei noi omeniri. Dacă din Eva cea rebelă care a voit să fie ca Dumnezeu (cf. Gen 3,5) s-a născut un om care își va ucide fratele (cf. Gen 4,8), din Maria cea credincioasă și umilă, roaba Domnului (cf. Lc 1,38), s-a născut Fiul lui Dumnezeu care și-a dat viața pentru ca frații săi să trăiască (cf. 1Tim 2,6). Iar din Cristos pe cruce și din Maria de la piciorul crucii (cf. In 19,26-27), se vor naște fii care se vor jertfi și ei pentru mântuirea altora (cf. 1Tes 2,8; 1In 3,16), pentru ca Dumnezeu să locuiască și să domnească în cât mai multe inimi și cât mai mulți oameni să locuiască și să domnească în inima lui Dumnezeu.

Suntem în timpul sfânt al Adventului, timp în care așteptăm și pregătim venirea Domnului nostru Isus Cristos, cel care cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, a făcut-o pe Maria toată frumoasă și neprihănită, capabilă să-i ofere găzduire și lui Isus trup din trupul ei spre întrupare; lui Isus, care ne va renaște și pe noi după chipul său și al Mariei. Da, Fiul lui Dumnezeu ne va renaște și pe noi din apă și Duhul Sfânt (cf. In 3,3), căci, după ce a luat trup uman din Maria neprihănit zămislită, și-a asumat și păcatele noastre (cf. In 1,29), păcate pentru a căror spălare și ispășire, va pătimi, va muri, va coborî în mormânt și va învia spre mântuirea și învierea tuturor păcătoșilor care vor crede în el; păcătoși iertați pe care, așa cum spuneam, îi va modela după chipul său și după chipul mamei sale Maria (cf. 1Cor 15,49) și îi va face concetățeni ai sfinților și oameni de casă a lui Dumnezeu (cf. Ef 2,19). Domnul ne spune astăzi: "Iată, eu fac o lume nouă; ea apare deja; nu o vedeți" (Is 43,19)?

Astăzi suntem chemați ca privind la Isus "cel mai frumos dintre fiii oamenilor, cel cu har pe buze și binecuvântat în veci" (cf. Ps 45,2), ca privind preacurata fecioară Maria neprihănit zămislită, "toată frumoasă și fără cusur" (cf. Ct 4,7), "toată plină de har" (cf. Lc 1,28), "toată plină de perfecțiunea lui Dumnezeu" (cf. Lc 11,27), ca privind la mulțimea nenumărată a celor mântuiți și cu haine albe (cf. Ap 7,9); și apoi privind la noi asupra cărora s-a abătut negura păcatului adusă de invidia diavolului (cf. Înț 2,24), să facem un bilanț bun și să alegem ca cine voim să trăim, pe cine voim să slujim, pe al cărui chip voim să-l purtăm și mai ales lângă cine voim să rămânem veșnic: lângă iubitorul Dumnezeu cel întreit și unic, lângă preacurata fecioară Maria, lângă îngeri și sfinți, sau lângă vrăjmașul diavol care ne urăște și vrea să ne piardă (cf. 1Pt 5,8).

Biserica ne spune că Maria, făcută de Dumnezeu cel întreit și unic, toată frumoasă și neprihănită, după chipul lui Isus, oglindirea Tatălui (cf. Evr 1,3) și omul cel nou după care vor fi recreate toate (cf. Ef 4,24), este pentru noi, cei care călătorim pe pământ, în drum spre cer, ca o "oglindă" în care trebuie să privim pentru a vedea anticipat unde și ceea ce vom ajunge în veșnicie, și apoi pentru a vedea ceea ce trebuie să facem pentru a ajunge în cer (cf. LG 68).

Noblețea la care am fost ridicați de harul lui Isus, asemenea Mariei; noblețea de a fi "temple ale lui Dumnezeu" (cf. 1Cor 3,16); noblețea de a fi concetățeni ai sfinților și de casnici ai lui Dumnezeu" (cf. Ef 2,19); noblețea de a fi instrumente care cântă lauda lui Dumnezeu (cf. Ef 1,12); noblețea de a fi "vase alese" (cf. Fap 9,15), ne obligă la o viață schimbată, după viața lui Isus (cf. 1In 2,6) și după viața Mariei, cum ne spune și Biserica prin tematica solemnității de astăzi (cf. LG 68). Iar noi, după îndemnul și exemplul Mariei, să facem tot ceea ne-a spus Isus și să umplem până sus vasele ființei noastre (cf. In 2,5-7), prin: ascultare, credință, speranță, iubire, smerenie, de orice faptă bună, și mai ales de slujirea a evangheliei pentru mântuirea oamenilor, asemenea ei și a sfinților.

Nu trebuie să uităm că Maria s-a dus să slujească și să ducă vestea cea bună a mântuirii: păstorilor (cf. Lc 2,15-16), magilor (cf. Mt 2,11), bătrânilor Simeon și Ana (cf. Lc 2,34-39); Elisabetei și întregului ținut al Iudeii (cf. Lc 1,39-40); mirilor și nuntașilor din Cana Galileei (cf. In 2,1-5); apostolilor și ucenicilor lui Isus pentru a stărui în rugăciune așteptarea revărsării Duhului Sfânt (cf. Fap 1,14); locuitorilor din Ierusalim și din Efes unde a predicat alături de apostolul Ioan (cf. In 19,27); și lumii întregi pe care o cheamă la convertire și pocăință prin multele sale apariții de pe glob.

În cursul iernii anului 1862, un profesor universitar, dr. Gustav Bickel (1838-1906), un german, un savant orientalist, se afla la Londra, pentru a copia poemele inedite ale sfântului Efrem Sirul (306-373), poeme care o preamăreau pe Fecioara Maria în zămislirea ei neprihănită. Savantul, citindu-le și analizându-le cu atenție, le-a considerat clare și convingătoare și de aceea în anul 1865 s-a decis să intre în Biserica Catolică. Mai târziu a fost hirotonit preot și a celebrat prima sfântă Liturghie pe mormântul sfântului Bonifaciu din Fulda. Toată viața lui a fost un cinstitor și un predicator al Mariei neprihănit zămislite, care din voința lui Dumnezeu l-a născut pe Isus mântuitorul nostru, prin puterea Duhului Sfânt.

De aceea psalmistul ne îndeamnă și pe noi astăzi: "Cântați Domnului un cântec nou (cântecul nou al evangheliei), pentru că a făcut lucruri minunate; dreapta și brațul lui cel sfânt ne-au venit în ajutor" (Ps 98,1)! De aceea, sfântul Paul, în lectura a doua de astăzi ne cheamă și pe noi: "Să fiți ca niște instrumente care cântă gloria lui Dumnezeu" (Ef 1,12).

Iată și câteva exemple care să ne ajute să aprofundăm misterul sărbătorii de astăzi:

La 30 iulie 2016, a izbucnit un foc la baza militară "El Goloso", situat în apropiere de capitala spaniolă, Madrid, care a ars toată vegetația din acel loc, nu și statuia Maicii Domnului din mijlocul vegetației, nu și florile care înconjurau statuia. Dar statuia de la baza militară din Spania nu este singura care a scăpat în urma dezastrelor. Fapte similare s-au mai întâmplat în New York în anul 2012 și Filipine în anul 2013. Avem aici și o icoană a Mariei care singură din lume, prin intervenția specială a lui Dumnezeu, în vederea nașterii lui Isus prin puterea Duhului Sfânt, singura a rămas neatinsă de focul păcatului aprins de satana, așa cum spune și solemnitatea de astăzi. Dar ceea ce am voit eu să mai subliniez prin această relatare sunt "florile neatinse de foc" din jurul Mariei, care sunt o imaginea protecției divine față de cinstitorii Mariei, în mijlocul necazurilor de orice fel care îi amenință.

A iubi pe Maria înseamnă a fi iubiți și ocrotiți de Dumnezeu. Și confirm această afirmație cu un caz povestit de venerabilul episcop american, Fulton J. Sheen (1895-1979), într-un mesaj radiofonic din 11 februarie 1951, care spunea: "Cunosc un evreu care, în timpul ultimului războiului mondial, s-a ascuns împreună cu alți patru soldați austrieci în craterul produs de o bombă. Gloanțe și bombe zburau în toate părțile. Dintr-o dată, o bombă i-a ucis pe cei patru tovarăși. Evreul luă rozariul unuia dintre ei și începu să se roage. Îl știa din memorie, pentru că îl auzise recitându-se de nenumărate ori. Terminând primul mister, i se păru că trebuie să părăsească acea groapă. Se târâi prin noroi și se ascunse într-o altă gaură. În momentul acela o nouă bombă explodă tocmai în locul pe care abia îl părăsise. La sfârșitul fiecărui mister s-a mutat în alt refugiu. Patru explozii s-au succedat în gropile pe care le părăsise. Și-a salvat viața și, drept recunoștință, și-a propus să și-o dedice Domnului nostru prin mijlocirea Preacuratei Fecioare Maria. Odată încheiat războiul, a trebuit să treacă prin noi suferințe: familia sa a murit fiind exterminată de către Hitler. Totuși evreul și-a menținut promisiunea. L-am botezat anul trecut. Acum se află într-un seminar și studiază pentru a deveni preot".

Marele teolog Toma de Aquino (1225-1274) spunea că "Dumnezeu ar fi putut crea un soare mai strălucitor, o boltă cerească mai mare, o lună mai frumoasă, dar o mamă mai perfectă decât Fecioara Maria, n-ar fi putut face". Iar această "mamă perfectă", este Maria, mama noastră neprihănit zămislită.

De aceea, când în 1605 a fost ales papă, cardinalul Alexandru de Medici, care și-a luat numele de Leon al XI-lea (1535-1605), în timp ce era îmbrăcat cu veșmintele papale, i s-a propus să renunțe marele scapular al Mariei din vestimentația papală. Atunci, el a replicat: "Lăsați-mi-o pe Maria, căci prin cinstirea ei, Dumnezeu nu mă părăsește niciodată". Nici noi să nu o abandonăm niciodată pe Maria, căci prin cinstirea ei, prin mijlocirea și rugăciunile ei, Dumnezeu nu ne părăsește niciodată.

De aceea astăzi, mai mult ca oricând, se cade să medităm la lucrarea lui Dumnezeu în viața Mariei, căci este și lucrarea lui din viața noastră; să medităm la corespunderea Mariei, căci trebuie să fie și corespunderea noastră; să medităm gloria cerească a Mariei, căci va fi și gloria noastră; și nu în ultimul rând să medităm la rugăciunea ei puternică în fața lui Dumnezeu și să o chemăm în ajutor cu invocația: "O, Marie, zămislită fără de păcat, roagă-te pentru noi care alergăm la tine!" Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat