Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea sfântului apostol și evanghelist Ioan - 2016

Acesta este ucenicul pe care îl iubea Isus (cf. In 13,23; 20,2; 21,7.20).

Începând cu sărbătoarea primului Crăciun a început și strângerea oilor pierdute și risipite ale lui Dumnezeu în jurul lui Isus (cf. Ier 31,10; Ez 11,17; In 10,16) care a fost constituit de Dumnezeu a fi adevăratul și marele păstor al oilor sale (cf. 1Pt 5,4). Și, după cum am văzut, lângă iesle au apărut primele oițe risipite de satana: păstorii evrei și magii persani (cf. Mt 2,1; Lc 2,16-18). Cu timpul această turmă avea să crească cu primii ucenici ai lui Isus care vor forma nucleul primei comunități creștine, nucleul noului popor al lui Dumnezeu, nucleu care va strânge în jurul lui oameni din toate triburile, popoarelor, limbile și rasele (cf. Is 66,18-21).

Isus a dat o importanță deosebită formării acestui nucleu de apostoli și de ucenici, căci, după terminarea misiunii sale pământești, ei vor trebui să devină "stâlpii Bisericii" (cf. Gal 2,9), dar pe care satana a cerut, ca și în cazul lui Iov (cf. Iob 1,9-12; 2,4-6), ca să-i cearnă ca pe grâu (cf. Lc 22,31).

Isus a dat o mare atenție formării fiecărui apostol și ucenic în parte. A făcut-o atunci și o face mereu. Astăzi Biserica vrea să vedem marea lucrare a lui Isus în viața sfântului apostol Ioan.

Ioan, în scrierile sale, vorbește despre sine și se recomandă ca: apostol, evanghelist, ucenic iubit, cel ce și-a plecat capul la pieptul lui Isus, apostolul Euharistiei, cel care vorbește intim cu Isus, cel căruia Isus i-a încredințat-o pe Maria, cel aruncat în cazanul cu ulei clocotit, cel pe care Isus l-a ferit de martiriu, cel exilat din cauza Cuvântului, predicatorul iubirii. Aici trebuie să înțelegem că toate aceste titluri sfântul apostol Ioan și le-a dobândit în urma lucrării mântuitoare a lui Isus în inima sa. Căci, înainte chiar dacă fusese pentru puțin timp ucenic al lui Ioan Botezătorul, satana pusese în inima lui, ca și în maestrul său, Ioan Botezătorul, "un duh rău": al unui mesianism lumesc pentru ca atunci când Isus va ajunge la cruce să fie abandonat, așa cum s-a întâmplat cu mulți (cf. Mt 11,3; Lc 7,19-20), al câștigului trecător prin care mulți abandonează ținta (cf. Mt 4,31-22), al căutării locurilor dintâi (cf. Mt 20,21), al căutării funcțiile înalte, care seamănă invidie și vrajbă care îndepărtează de învățătura lui Isus (cf. Mc 10,37), al răzbunării maxime contra dușmanilor, pentru ca aceștia să nu mai ajungă niciodată la mântuire (cf. Lc 9,54) și al excluderii totale al celor care nu umblau cu el, blocându-le calea spre misiune și facere bine (cf. Mc 9,38; Lc 9,49). Din toate aceste rătăciri l-a ridicat Isus pe Ioan și l-a făcut "ucenicul pe care el îl iubea" și pe care noi îl celebrăm noi astăzi.

Satana, din cauza păcatului strămoșesc, a pus în fiecare om încă de la zămislirea multe aplecări spre rău (cf. Ps 51,5), cum ușor putem vedea începând de la copiii cei mici, care de multe ori sunt plini de capricii, trag și strică tot ce ating. Toate aceste aplecări spre rău, dacă nu sunt corectate la timp, cresc și devin periculoase.

Corectat la timp de Isus, Ioan a devenit un ucenic înțelept dornic de învățătură și împărțitor de învățătură divină, astfel că Biserica îl aclamă astăzi cu aceste cuvinte: "Acesta este Ioan care și-a plecat capul pe pieptul lui Isus la cina de pe urmă. Acesta este fericitul apostolul căruia i-au fost descoperite tainele cerești. Acesta este fericitul apostol care a proclamat laudele Domnului, puterea lui și minunile pe care le-a făcut Isus".

Satana care de la început a căutat să strice buna lucrare a lui Dumnezeu în oameni, cu atât mai mult a încercat acum la nașterea lui Isus ca om între oameni să strice această lucrare prin ridicarea de eretici: nicolaiții, cerinții, ebioniții și dochetiști, care să-i amăgească pe oameni că Isus nu este Fiul Dumnezeu și astfel oamenii să rămână în minciună, întuneric și moarte și să nu vină la noua lumină mântuitoare a lui Isus.

Citind evanghelia lui Ioan și scrisorile sale, vom vedea că Ioan prezintă un continuu contrast dintre Isus și satana amăgitorul oamenilor, contrast exprimat prin: libertate și sclavie, viață și moarte, adevăr și minciună, bine și rău, apă și însetare, pâine și foame, lumină și întuneric. În prima lectură de astăzi, Ioan ne spune: "Ceea ce era de la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noștri, ce am privit și mâinile noastre au pipăit, cu privire la Cuvântul vieții, aceea vă vestim" (1In 1,1-2).

"Au ieșit atunci Petru și celălalt discipol și au venit la mormânt. Ioan, aplecându-se, a văzut giulgiurile așezate, dar nu a intrat. Atunci a intrat și celălalt discipol, care sosise primul la mormânt. A văzut și a crezut" (In 20,1-8).

Deci, prin termenii: libertate, viață, adevăr, bine, apă, pâine lumină, Ioan reprezintă tot ceea ce este Dumnezeu pentru noi, prin Cristos și Duhul Sfânt; iar sclavia, moartea, minciuna, răul, foamea, setea și întunericul reprezintă neorânduiala și relele aduse de satana în lume. De aceea, oricine spune că are părtășie cu Dumnezeu, dar trăiește în ură, minciună, necurăție, dezbinare, necredință și întuneric, minte și trăiește în păcat, minte și rămâne în moarte. După cum vedem, Ioan a luat toate afirmațiile ereticilor și le-a desființat rând pe rând. Fără Biserică și fără apostoli, satana ar fi transformat demult Crăciunul într-un simplu "festival de iarnă" și Paștele într-un "festival de primăvară", așa cum deja mulți amăgiți ai satanei o fac.

Iată ce scrie Ioan, după ce el însuși a crezut: "Vă vestim viața veșnică ce era la Tatăl și a apărut între noi; vă scriem acestea pentru ca bucuria noastră să fie deplină (cf. 1In 1,2.4). Toate acestea au fost scrise ca să credeți că Isus este Cristos, Fiul lui Dumnezeu și, crezând, să aveți viață în numele lui (cf. In 20,31).

Sfântul Augustin (354-430) comentează astfel cuvintele sfântului Ioan: Ceea ce era de la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noștri, ce am privit și mâinile noastre au pipăit, cu privire la Cuvântul vieții (cf. 1In 1,1). "Cum poate să pipăie cineva Cuvântul cu mâinile, dacă nu pentru motivul: Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi" (In 1,14)?

Ioan, prin scrierile pe care ni le-a lăsat, a dorit ca toți oamenii, asemenea lui: să creadă în Isus, Fiul lui Dumnezeu cel viu, în care a crezut și el; să fie iertați de Isus care l-a iertat și pe el; să fie luminați de Isus care l-a luminat și pe el; să fie hrăniți și adăpați la izvoarele mântuirii lui Isus la care a fost hrănit și adăpat și pe el; să fie mântuiți de Isus care l-a mântuit și pe el; și să fie duși în cer de Isus care l-a dus și pe el la ospățul său veșnic din paradis.

Tradiția creștină ni-l prezintă pe sfântul apostol Ioan, spre a fi imitat de noi: alergând după tineri și tinere, după bărbați și femei, pentru a-i întoarce de la păcat; colindând multe ținuturi de întuneric spiritual pentru a-l demasca pe diavol ascuns în idoli; pentru a-i scoate pe diavoli din sufletele oamenilor și a pune în loc credința în Isus mântuitorul; pentru a le predica oamenilor iubirea lui Dumnezeu pentru ei, iubire arătată nouă prin Cristos și Duhul Sfânt. Iar atunci când, bătrân fiind, nu mai putea umbla, era prezentat purtat pe o targă, de unde predica doar aceste cuvinte: "Fraților, iubiți-vă unii pe alții!" Misiunea lui Ioan este și misiunea noastră! Misiunea lui Ioan trebuie să continue cu misiunea noastră!

Poate din această predică scurtă, dar eficientă din bătrânețile lui Ioan, s-a inspirat și poetul nostru, George Coșbuc (1866-1918), atunci când a scris poezia: Stâncile strigă, Amin, unde Beda, un bătrân predicator orb, era fericit și îi plăcea să predice oamenilor despre iubire. Dar copilul care îl conducea pe predicatorul orb, era de multe ori răutăcios și nu-l conducea unde erau adunați oameni, ci îl conducea să predice la stânci golașe; dar, minune, când oamenii lipsesc, pietrele vorbesc, cum spune Isus, și răspundeau Amin, la Amin-ul predicatorului orb (cf. Lc 19,40).

Sfânta Gertruda (1256-1302), o mistică germană din evul mediu, a fost învrednicită de Dumnezeu de apariția sfântului Ioan apostol și evanghelist, pe care l-a întrebat de ce el, care a ascultat bătăile inimii lui Isus, nu ne-a lăsat nimic scris despre asta? La care apostolul i-a răspuns cu aceste cuvinte: "Eu am avut misiunea de a scrie spre folosul Bisericii de la început învățătura Cuvântului întrupat, pentru ca toți oamenii să creadă în el. Dar farmecul bătăilor inimii lui Isus, acesta va fi descoperit în timpurile din urmă, prin altcineva, pentru a reaprinde iubirea divină răcită și uitată de mulți. Aici este vorba despre evlavia către Inima lui Isus.

Doamne, dă-ne iubirea de Dumnezeu și de oameni; dă-ne iubirea de viață curată pentru a vedea pe împăratul (cf. Is 33,17; Mt 5,8); dă-ne iubire față de cuvântul lui Dumnezeu, lumina aleșilor (cf. Ps 119,105) și de Euharistie, pâinea îngerilor (cf. Ps 78,25); dă-ne iubire și prețuire față de Maria și de sfinți, pe care le-a avut și sfântul apostol Ioan, ca să putem fi părtași la fericirea lui veșnică!

Crăciun binecuvântat în continuare
și
La mulți ani celor își serbează astăzi ziua numelui!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat