Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: Predica rostită de PS Petru Gherghel la Liturghia din Noaptea de Crăciun (24 decembrie 2016)

PS Petru Gherghel a prezidat Liturghia din Noaptea de Crăciun din catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină" din Iași, la ora 23.00. În ziua de Crăciun (25 decembrie), PS Petru a prezidat Liturghia de la ora 11.00 în aceeași catedrală din Iași. PS Aurel Percă a celebrat sărbătoarea Crăciunului la Săbăoani, în Parohia "Sfântul Mihail Arhanghelul".

Redăm în continuarea predica rostită de PS Petru Gherghel în cadrul celebrării din noaptea sfântă a Crăciunului.

Viața și familia - darul cel mai mare al Crăciunului, pruncul Isus, a fost încredințat familiei din Nazaret

Pruncii de astăzi, darul lui Dumnezeu făcut omenirii, sunt încredințați familiilor noastre.

Sfințiile voastre,
Dragi frați și surori,
Iubiți radio ascultători,

În lumina textelor proclamate la această sfântă Liturghie din miez de noapte și în atmosfera minunată a colindelor ce ne înconjoară din toate părțile, gândul nostru ne poartă din nou spre ieslea din Betleem, spre copilul care stă culcat pe paie în ieslea sărăcăcioasă, spre Maria din Nazaret, spre Iosif, tatăl purtător de grijă al pruncului, și spre cei care au alergat să vadă ce s-a întâmplat, întrebându-ne încă o dată: Ce reprezintă pentru noi, cei de astăzi, Crăciunul? Ce a adus pe pământ acest prunc nevinovat? Ce adevăr mângâietor ni se descoperă prin el? Ce avem de admirat în această noapte sfântă, în această noapte de vis? Care este, de fapt, vestea adevărată adusă pentru omenire, pentru noi cei de azi?

Să lăsăm gândul nostru să însoțească privirile noastre cu care ne îndreptăm spre prunc și spre misterul din ieslea din Betleem.

Crăciunul înseamnă Nașterea lui Isus, Dumnezeu adevărat care ia trup dintr-o fecioară și devine om ca și noi, ca astfel să locuiască cu noi. Iată vestea minunată a acestui fapt pentru întreaga omenire! Crăciunul pentru creștini înseamnă bucuria nașterii vieții!

I. Darul vieții, cel mai mare dar al Crăciunului.

Niciun dar și nicio bucurie nu este mai mare decât viața. De ea depinde toată fericirea omului și realizarea lui; fără ea nu este niciun alt bine și nicio altă bucurie.

În pruncul din Betleem admirăm viața consfințită și sigilată de însuși autorul ei, de către Dumnezeu, izvorul și dătătorul vieții, care îmbracă chipul unui om, devenind o ființă vie care a trăit și trăiește mereu printre noi.

Niciodată în timpul anului bisericesc nu răsună mai frumos și mai puternic imnul vieții, așa cum se întâmplă la Crăciun; niciodată viața nu este mai frumoasă și mai strălucitoare, ca acum când este admirată și proclamată în pruncul divin.

Creștinii fac pe drept cuvânt mare sărbătoare de Crăciun pentru că cinstesc viața în pruncul dumnezeiesc și recunosc în el nu numai o binecuvântare pământească, ci și o revărsare de daruri dumnezeiești.

"Acum - spunea Sfântul Părinte sfântul Ioan Paul al II lea în scrisoarea sa enciclică Evangelium vitae (25 martie 1995) -, în zorii mântuirii, nașterea unui copil este proclamată ca o știre cu adevărat, nemaiauzită și îmbucurătoare: "Iată vă vestesc o bucurie mare, care va fi pentru tot poporul; astăzi vi s a născut în cetatea lui David un mântuitor, care este Cristos Domnul" (Lc 2,10-11)". Această bucurie mare de Crăciun este generată, desigur, numai și numai de nașterea Mântuitorului; Dumnezeu care este iubire și viață, dezvăluie și sensul vieții fiecărui om, creat după chipul și asemănarea sa, ce intră în planul lui Dumnezeu, al bucuriei mesianice, ca o binecuvântare și o asigurare că prin orice copil, care se naște, este transmisă mai departe paternitatea lui Dumnezeu și viața în lume.

Prin urmare, când celebrăm Crăciunul sau nașterea pruncului divin, nu este o simplă aniversare ca oricare alta, ci este sărbătoarea sărbătorilor, sărbătoarea vieții, un dar dumnezeiesc manifestat pe deplin în pruncul Isus, născut pe pământ la împlinirea timpurilor. Acest fapt este nucleul sărbătorii și sensul profund care ne face să tresăltăm de bucurie. Cerul însuși ne îndeamnă la o astfel de bucurie când îngerii vestesc păstorilor de lângă Betleem nașterea pruncului așteptat de veacuri, și-i cheamă să cânte glorie, "Mărire întru cei de sus lui Dumnezeu și pace pe pământ oamenilor de bunăvoință" (Lc 2,14), adică să fie slavă în cer lui Dumnezeu, iar pe pământ să fie și să se statornicească adevărata pace și bucurie.

Crăciunul este vestea celei mai mari bucurii întâmplate pe pământ, nașterea autorului vieții, apariția vieții care se revarsă peste toți ca un adevărat dar, nu numai natural, ci și ca un mare dar ceresc. "Eu am venit ca ei să aibă viața și s-o aibă din belșug" (In 10,10), avea să declare Isus proclamând astfel evanghelia sa, cuvintele vieții veșnice.

Când ne apropiem de pruncul Isus născut din Fecioara Maria în casa lui Iosif cel drept și-l admirăm în frumusețea și nevinovăția lui, suntem invitați la o multitudine de reflecții: Cine este cu adevărat acest prunc care se naște pe pământ? De ce a venit la noi? Ce trebuie să credem despre orice copil care se naște? Ce este omul? Ce valoare are viața? Care este destinul și demnitatea ființei umane? Ce lecție ne dă Crăciunul? Ce pericole se pot abate peste omenire atunci când valorile supranaturale sunt uitate sau disprețuite și ce e mai rău răsturnate și răstălmăcite? Ce obligație le revine creștinilor, beneficiarii misterelor celebrate la Crăciun?

II. Demnitatea copiilor în lumina Crăciunului.

Aici lângă ieslea din Betleem descoperim misterul demnității persoanei. Peste toate bucuriile legate de sărbătoarea Crăciunului și de aspectele exterioare ale acestor zile, gândul la vocația omului și a creștinului face ca toate celelalte motive de bucurie să aibă o consistență reală și o adevărată motivație. Creștinul și omul de bunăvoință, când se bucură de Nașterea Domnului se bucură de viață și este pe deplin conștient de demnitatea cu totul specială pe care o are. Nimic nu o poate întrece. El nu numai că a primit de la Creator viața, suflu din sufletul său și celelalte daruri care îl așază peste toate celelalte făpturi, ci a și fost învrednicit să participe la viața dumnezeiască, adică să se bucure de demnitatea de fiu al lui Dumnezeu, o vocație supranaturală de care nu se bucură altă ființă și pe care nu o poate avea decât omul.

Înălțimea acestei vocații dezvăluie măreția și prețul vieții umane, chiar și în faza ei temporară. Această chemare supranaturală, certifică în același timp, relativitatea vieții pământești a omului. Într-adevăr, viața de pe acest pământ nu este ultima, ci penultima realitate a omului, o realitate sacră, care îi este încredințată să o păstreze cu un profund simț de responsabilitate și să o ducă la perfecțiune în iubire și în dăruire de sine însuși, față de Dumnezeu și față de ceilalți frați (cf. EV 2).

Lângă ieslea din Betleem creștinul bun are ocazia să redescopere că Dumnezeu este Dumnezeul vieții, că omul a fost creat să se bucure de viață, că moartea nu e lucrarea Creatorului, ci este doar o urmare a păcatului, a neascultării, iar pentru a fi învinsă și înlăturată a fost nevoie de coborârea Fiului lui Dumnezeu în istorie și în viața oamenilor, care a luat trup și sânge omenesc și s-a făcut ca unul dintre oameni pentru a-i învrednici de bucuria veșnică a vieții.

Această evanghelie a vieții are un ecou profund și convingător în inima fiecărei persoane. Ea este înscrisă în însăși firea sa naturală și reprezintă o valoare sacră de la începutul și până la sfârșitul ei, astfel încât nimeni nu o poate ataca și nimeni nu o poate disprețui, ea constituind bunul suprem și primordial al omului.

Acest adevăr capătă, așadar, adâncă valoare când "prin întrupare, Fiul lui Dumnezeu s-a unit într-un anumit sens cu fiecare om" (GS 22).

În zilele Crăciunului, întruparea Cuvântului veșnic ne arată că oamenii se bucură nu numai de iubirea nemărginită și milostivirea Tatălui veșnic "care atât de mult a iubit lumea, încât l-a dat pe Fiul său unul-născut" (In 3,16), ci, în același timp, descoperă și valoarea incomparabilă a fiecărei persoane umane, astfel încât se poate concluziona și afirma, cu întreaga Biserică și cu Sfântul Părinte sfântul Ioan Paul al II lea, că evanghelia iubirii lui Dumnezeu față de om, evanghelia demnității persoanei și evanghelia vieții sunt o unică și indivizibilă evanghelie (cf. EV 2).

La Crăciun ar trebui să pornească din toate inimile, atât ale creștinilor, cât și ale tuturor oamenilor de bunăvoință, un strigăt puternic, prin care să fie proclamată viața, să fie apărat copilul și bătrânul, cel nenăscut și cel ce se află la capătul vieții, să înceteze orice formă de violență asupra vieții, orice conflict armat, orice război și orice fel de nedreptate.

Atunci când sărbătorim nașterea pruncului divin și ascultăm colindele care preamăresc viața, atunci când ne aflăm în fața pomului de Crăciun, simbol al dăinuirii vieții, n-ar trebui să uităm faptul că dreptul fundamental la viață, cu tristețe, le este negat atâtor ființe umane slabe și lipsite de apărare, așa cum sunt copiii care urmează să se nască; li se neagă dreptul de a se bucura de darul fundamental al vieții, al existenței pe această planetă. O adevărată crimă și o mare nedreptate față de darul vieții.

Un dar așa de mare nu poate și nu trebuie să fie uitat. Crăciunul ne amintește și proclamă locul ființei umane pe planeta noastră și în marele univers al lumii. Proclamând bucuria Crăciunului, proclamăm bucuria vieții, evanghelia vieții, iar o astfel de atmosferă ne obligă să ne îndreptăm spre Biserică, spre altar, spre iesle și spre prunc.

Pruncul din iesle nu este altcineva decât Domnul Isus, Mesia, "Pruncul care ni s a dat, s a născut pentru noi" (cf. Is 9,5). În el întâlnim "viața care s-a arătat", cum ne spune apostolul Ioan (1In 1,2). În acest mister se realizează întâlnirea lui Dumnezeu cu omul și începutul drumului Fiului lui Dumnezeu pe pământ. La această speranță și mângâiere ne cheamă sărbătoarea Crăciunului, sărbătoarea bucuriei nașterii Domnului, sărbătoarea vieții.

III. Rolul sfânt al tuturor familiilor.

Viața pruncului divin a fost încredințată sfintei Maria și sfântului Iosif. Ei au primit de la Dumnezeu această comoară, cea mai scumpă și nobilă de pe pământ. Dumnezeu a orânduit acest lucru.

În lumina acestui fapt, a acestui măreț adevăr, orice copil este un dar al lui Dumnezeu încredințat familiei, care găsește în cei doi părinți climatul fericit al iubirii, sanctuarul adevărat al vieții și leagănul natural al fericirii.

Viața unui prunc primit și crescut într-o familie reprezintă pecetea pusă de însuși Dumnezeu, venit pe pământ, asupra celulei de bază a societății, asupra familiei. Familiile noastre sunt sacre din voința lui Dumnezeu și ar trebui să vadă la Crăciun, în peștera din Betleem, modelul cel mai grăitor al misiunii lor. Pentru ca Fiul său să vină pe pământ

Dumnezeu are nevoie de familii pentru a aduce pe pământ viața și fericirea. Sărbătoarea Crăciunului reprezintă un adevărat strigăt către toate familiile, către toți fii lui Dumnezeu și către orice om de bună voință:

"Familii, fiți ceea ce sunteți!", spune Sfântul Părinte Ioan Paul al II lea în "Scrisoarea către familii". "Familii, fiți fericite de alegerea ce v a făcut o Dumnezeu; fiți: sanctuare pentru viață, leagăne de iubire pentru copii, bucuria și speranța lumii" după cum ne învață pe toți și ne amintește papa Francisc în scrisoarea sa apostolică postsinodală "Amoris Laetitia" - "Bucuria iubirii". Aceasta este și dorința noastră, să vă spunem că bucuria adevărată de Crăciun este darul vieții, cel mai mare semn de iubire și milostivire din partea Tatălui, creatorul și dătătorul a toate, așa cum ne-o confirmă pruncul divin, venit la noi în noaptea de Crăciun. Primiți, vă rog, dorința noastă de a vă bucura de darul vieții și al familiei împreună cu copii și cu toți cei dragi.

Vă doresc "Crăciun fericit în familii", lângă familia din Nazaret și lângă pruncul din ieslea cea săracă!

Crăciun 2016

Petru Gherghel,
episcop de Iași

Iași: Liturghia din noaptea de Crăciun în catedrală (24 decembrie 2016):


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat