Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea sfântului Ștefan, primul martir creștin - 2016

"Veți fi urâți de toți din cauza numelui meu. Însă cine va rămâne statornic până la sfârșit, acela va fi mântuit" (Mt 10,22).

Nașterea lui Isus a împărți lumea în două categorii: oameni care iubesc venirea și mântuirea sa în lume și oamenii care îi devin apostoli ca sfântul Ștefan și oameni care urăsc venirea și mântuirea sa în lume, oamenii falși strecurați în Biserică numai pentru deranj, oameni care l-au condamnat pe sfântul Ștefan la moarte. De atunci și până astăzi aceste categorii cresc și sunt mereu într-o stare de dispută, continuând și amplificând lupta începută în cer între îngerii răi și cei buni (cf. Ap 12,7-8), luptă care aici pe pământ face victime printre cei buni (cf. Ap 2,10).

Biblia ne vorbește două mistere diametral opuse: este un mister al nelegiuirii potrivnic lui Isus (cf. 2Tes 2,7) și un mister al evlaviei favorabil lui Isus (1Tim 3,16). Să aștepți veacuri de rândul pe Mesia lui Dumnezeu și când în final a venit să-l respingi pe motiv că tu ai o opinie diferită de a lui Dumnezeu, de parcă Dumnezeu ar trebui să facă ce dictează omul și nu omul să facă ceea ce spune Dumnezeu, într-adevăr este un mister al nelegiuirii.

Sfântul Ștefan, care în traducere înseamnă "coroană", coroană primită în lupta cea bună a credinței, coroană primită în lupta pentru a rămâne credincios lui Cristos, coroană primită în lupta cu dușmanii lui Isus, căci Nașterea lui Cristos, așa cum spuneam, a împărțit lumea în două, cu Cristos și împotriva lui Cristos.

Sfântul episcop Fulgențiu de Ruspe (468-533), astăzi Chebba în Tunisia, vorbind despre sfântul Ștefan, primul martir a Bisericii creștine, spunea: "După ce ieri am celebrat nașterea în timp a Regelui nostru veșnic, astăzi celebrăm pătimirea triumfătoare a soldatului său. Într-adevăr, ieri, Regele nostru, îmbrăcat cu trupul nostru, ieșind din sânul Fecioarei, a binevoit să viziteze lumea; astăzi, soldatul, ieșind din cortul trupului, a plecat triumfător spre cer".

Satana nu mai putea împiedica planul divin de mântuire. Isus se născuse, învățase norodul calea mântuirii, pătimise, murise și înviase a treia zi. Dar Satana a putut schimba nașterea, evanghelia, răstignirea și învierea lui Isus din forțe mari date creștinilor, în niște instrumente de avantaj pentru el. Cum? Prin dezbinarea creștinilor și apoi prin prigoana împotriva celor rămași credincioși lui Isus.

Să ne gândim cum satana a reușit să-i dezbine pe primii creștini prin dispute privind închinarea la Domnul Isus (cf. Fap 7,55-56), apoi mai târziu privind la datele Crăciunului, a Paștelui și altor sărbători, dispute care continuă și astăzi, de parcă data ar fi fost importantă și nu misterul nașterii, al pătimirii, al morții și al învierii lui Isus pentru mântuirea noastră.

Apoi satana și-a dezvoltat misterul nelegiuirii prin bunăstarea materială a persecutorilor lui Isus și a credincioșilor săi. Să ne gândim că, începând cu Isus, cu primii creștini și până în zilele noastre, creștinii au fost și sunt martirizați și pentru ca să li se confiște averile; lui Isus i-au luat puținele haine (cf. In 19,24); sfintei Eugenia din Roma (sec. III), celebrată de Biserică chiar în ziua de Crăciun, au omorât-o ca să i-a averile, alți creștini până în zile noastre au fost omorâți să li se ia pământurile, locurile de închinare și de îngropăciune.

Și când aleșii urmează planul lui Dumnezeu, ca Isus, oamenii răi inspirați de satana, devin violenți și ucid. Tocmai de acest mister al nelegiuirii îi acuză astăzi sfântul Ștefan pe prigonitorii săi.

Din cauza păcatului strămoșesc oamenii tot trebuiau să moară (cf. Gen 3,19), cu trupul și cu sufletul, căci plata păcatului este moartea (cf. Rom 6,23). Dar prin Isus prin nașterea, evanghelia, pătimirea, moartea și învierea sa, a transformat moartea într-o cale spre înviere și viață veșnică, într-o cale a mântuirii trupului și a sufletului. De aceea Isus i-a spus lui Marta care plângea la moartea prematură a fratelui ei Lazăr: "Eu sunt învierea și viața. Cine crede în mine, chiar dacă ar fi murit, va trăi. Și oricine trăiește și crede în mine nu va muri niciodată" (In 11,25-26). De aceea, Isus a zis: "Dacă voiește cineva să vină după mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea în fiecare zi și să mă urmeze. Fiindcă oricine va voi să-și scape viața o va pierde; dar oricine își va pierde viața pentru mine o va mântui" (Lc 9,23-24).

Dacă diavolul și câștigat adepții prin promisiunea unui trecător "paradis pământesc", Isus și-a câștigat adepții prin promisiunea unui veșnic "paradis ceresc". "Vouă, care ați rămas necontenit cu mine în încercările mele, vă pregătesc o împărăție, după cum Tatăl meu mi-a pregătit-o mie, ca să mâncați și să beți la masa mea și să ședeți pe scaune de domnie și să judecați pe cele douăsprezece seminții ale lui Israel" (Lc 22,28-30).

Când știi că Isus are o înviere, o împărăție, un tron și o viață veșnică pentru tine, când știi că vei primi înapoi viața și mădularele și toate cele pierdute într-o stare glorificată (cf. Ap 20,13) și este ușor să mori (cf. 2Mac 7,9.14). Sfântului Ștefan aflat în pătimire pentru numele lui Isus i s-au deschis cerurile ca să-l vadă pe Isus la dreapta maiestății divine, dar și împărăția cu tronul divin pregătit pentru el dacă va rămânea statornic până la sfârșit; a murit fără regrete și bucuros pentru Isus, care i-a dat o tinerețe veșnic fericită în lăcașul său (cf. Fap 7,56)

Așa stând lucrurile abia acum îl înțelegem mai bine: pe sfântul Ștefan care a murit rugându-se pentru mântuirea prigonitorilor săi (cf. Fap 7,60); pe sfântul Paul care dorea să moară ca să fie cu Cristos (cf. Fil 1,21); abia acum îl înțelegem pe sfântul Ignațiu din Antiohia (50-107) care dorea să fie măcinat de dinții fiarelor ca să devină grâul lui Cristos; abia acum îi înțelegem pe primii creștini care nu se temeau să moară și cum numai în primele trei veacuri au murit peste 16 milioane de creștini martiri; abia acum îi înțelegem pe sfinții Anton de Padova (1195-1231) și Tereza de Avila (1515-1582), care de mici voiau să meargă la mauri pentru a le vesti evanghelia și pentru ca să moară martiri. Toți sfinții care și-au dorit să moară martiri, au dorit să moară martiri ai predicării Cuvântul, a misiunii printre păgâni, ca și ei să fie mântuiți. Asta, da, iubire și înțeles optim al sfintelor sărbători.

Isus, ca Fiu al lui Dumnezeu, știa dinainte toate aceste uneltiri ale satanei care a căutat din totdeauna să pună piedici Cuvântului divin al mântuirii. Căci cuvântul lui Dumnezeu este ca sabie, ca un ciocan, ca o candelă pentru om (cf. Ier 23,28; Evr 4,12; Ps 119,105). De aceea ucenicii trebuie să fie mereu pregătiți pentru atacurile satanei.

De aceea, chiar de la începutul misiunii sale publice, i-a pus în gardă pe ucenicii săi din toate timpurile, zicând: "Credeți că am venit să aduc pace pe pământ? Eu vă spun: nu; ci mai degrabă dezbinare. Căci, de acum înainte, din cinci care vor fi într-o casă, trei vor fi dezbinați împotriva a doi, și doi împotriva a trei. Tatăl va fi dezbinat împotriva fiului, și fiul împotriva tatălui; mama împotriva fiicei, și fiica împotriva mamei; soacra împotriva nurorii, și nora împotriva soacrei" (cf. Lc 12,51-53). Și iarăși: "Nu am venit să aducă pacea în lume, ci sabia. Căci am venit să despart pe fiu de tatăl său, pe fiică de mama sa și pe noră de soacra sa. Și omul va avea de vrăjmași chiar pe cei din casa lui. Cine iubește pe tată ori pe mamă mai mult decât pe mine nu este vrednic de mine; și cine iubește pe fiu ori pe fiică mai mult decât pe mine nu este vrednic de mine. Cine nu-și ia crucea lui și nu vine după mine nu este vrednic de mine. Cine își va păstra viața o va pierde; și cine își va pierde viața pentru mine o va câștiga" (Mt 10,34-39).

Avem atâtea cazuri în istoria Bisericii când ura față de Cristos și față de Evanghelie, satana a pornit-o din sânul familie. Au fost părinți denaturați și-au ucis copiii creștini din ură față de Cristos: Sfânta Apolonia (sec. III) a fost ucisă de tatăl ei pentru că s-a făcut creștină. Sfânta Panasia (+1383) ucisă de mama ei din cauza rugăciunii; a sfintei Filoteia (+1218) ucisă de tatăl ei pentru că făcea milostenii. Sfântul Venceslau (907-929) ucis de către mama lui Drahomira în uneltire comună cu fratele său, Boreslau, care nu erau creștini. Sfânta Varvara (sec. III) a fost ucisă de Dioscor, tatăl ei păgân pentru că s-a făcut creștină. Au fost și copii denaturați și-au ucis părinții creștini, din ură față de Cristos. Aceste câteva exemple adeveresc alte cuvinte ale lui Isus care spun: "Va da frate pe frate la moarte, și tatăl pe copilul lui; copiii se vor scula împotriva părinților lor și-i vor omorî. Veți fi urâți de toți, din pricina numelui meu; dar cine va răbda până la sfârșit va fi mântuit" (Mt 10,21-22).

Strategia satanei a început de la nivel familial și s-a dezvoltat până a cuprins întreaga omenire. Iată ce spune Isus: "Un neam se va scula împotriva altui neam, și o împărăție împotriva altei împărății. Atunci vă vor da să fiți chinuiți și vă vor omorî; și veți fi urâți de toate neamurile pentru numele meu. Atunci mulți vor cădea, se vor vinde unii pe alții și se vor urî unii pe alții. Se vor scula mulți proroci mincinoși și vor înșela pe mulți. Și, din pricina înmulțirii fărădelegii, dragostea celor mai mulți se va răci. Dar cine va răbda până la sfârșit va fi mântuit. Evanghelia aceasta a Împărăției va fi propovăduită în toată lumea, ca să slujească de mărturie tuturor neamurilor. Atunci va veni sfârșitul" (Mt 24,7-14).

Isus a spus iarăși, "Ferice de cei prigoniți din pricina neprihănirii, căci a lor este împărăția cerurilor! Ferice va fi de voi când, din pricina mea, oamenii vă vor ocărî, vă vor prigoni și vor spune tot felul de lucruri rele și neadevărate împotriva voastră! Bucurați-vă și înveseliți-vă, pentru că răsplata voastră este mare în ceruri; căci tot așa au prigonit pe prorocii care au fost înainte de voi" (cf. Mt 5,10-12).

Copilul Isus care încă nu poate rosti cuvinte tocmai el salvează întreaga omenire. Nu întâmplător iconografia de Crăciun reprezintă pe copilul divin așezat într-un mic sarcofag, spre a arăta că Mântuitorul se naște pentru a muri, se naște pentru ca să-și dea viața ca preț de răscumpărare pentru cei mulți (cf. 1Tim 2,6). Astfel Crăciunul luminează Paștele, Isus fiind victima tânără de jertfă cerută cărțile Vechiului Testament (cf. Lev 9,3).

Dar, ca și pentru Isus, pentru cei credincioși, ziua morții, ziua martiriului, nu este sfârșitul a toate, dar mai curând este "trecerea" la o viață nouă nemuritoare, este ziua nașterii pentru cer, în latină "felix dies natalis". Înțelegem atunci legătura care există între "dies natalis" a lui Cristos și "dies natalis" a sfântului Ștefan. Dacă Isus nu s-ar fi născut pe pământ, oamenii nu ar putea să se nască pentru cer. Tocmai pentru că Cristos s-a născut pe pământ, noi ne putem "renaște pentru cer"!

Știți cum au murit prigonitorii lui Isus? Mizerabil și chinuiți de satana! Știți cum au murit torționarii lui Ștefan și ai tuturor creștinilor până astăzi? Mizerabil și chinuiți de satana! Iuda s-a spânzurat. Irod, Irodiada și Salomea au fost exilați de regele arab Aretas și de împăratul roman Gaius Caligula și a fost exilat. Trăind în Spania, în orașul Lerida (Loredo), Salomeea a vrut să traverseze râul înghețat, Sikaris. Dar gheața s-a rupt și a căzut în apă până la gât. Gheața s-a strâns în jurul gâtului ei și o bucată de gheață i-a retezat capul. Apa i-a purtat trupul în aval, iar capul a fost adus Irodiadei pe o tipsie, precum odată a fost adus capul Sfântului Ioan Botezătorul. Pilat din Pont s-a sinucis. Nero s-a sinucis și nu știe unde îi este mormântul. Domițian, moare pe câmpul de luptă mâncat fiare și păsări de pradă. Valerian a fost luat rob și a trăit în sclavie la perși. Aurelian a fost asasinat. Galerius moare de cancer la intestine (cf. 2Mac 9,29). Napoleon moare exilat și otrăvit sistematic în insula sânta Elena. Hitler se sinucide. Iată soarta pământească a vrăjmașilor lui Cristos și a creștinilor.

Dar aleșii, ca sfântul Ștefan, văd cerul deschis încă de pe pământ, predică mântuirea ucigașilor lor, zâmbesc printre instrumentele de tortură, mor cu zâmbetul pe buze, mor privind spre cer, sunt conduși de îngeri la cer, intră în bucuria cerurilor, stau pe scaune de domnie, stau la masă cu Isus. De aceea această zi nu este una tristă, ci una de bucurie ca și pentru sfântul Ștefan.

La mulți ani tuturor care au numele legat de numele sfântului Ștefan!

Sfinte Ștefan, roagă-te pentru noi!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat