Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Întrupat de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria

A patra predică de Advent a părintelui Raniero Cantalamessa (23 decembrie 2016)

  1. Crăciunul, mister "pentru noi"

Suntem în ante-ajunul de Crăciun și vrem să încheiem meditațiile noastre din Advent reflectând asupra articolului din crez care vorbește despre lucrarea Duhului Sfânt în întrupare. În crez spunem: "Pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire s-a coborât din cer, s-a întrupat de la Duhul Sfânt din Fecioara Maria și s-a făcut om".

Sfântul Augustin distingea două moduri de a celebra un eveniment al istoriei mântuirii: în mod de mister ("in sacramento"), sau în mod de simplă aniversare. În celebrarea în mod de aniversare nu se cere altceva – spunea el – decât să se "indice cu o solemnitate religioasă ziua din an în care este amintirea evenimentului însuși"; în celebrarea în mod de mister, "nu numai că se comemorează un eveniment, ci se face și în mod ca să se înțeleagă semnificația sa pentru noi și să fie primit cu sfințenie"[1].

Crăciunul nu este o celebrare în mod de aniversar (alegerea datei de 25 decembrie nu este datorată, știm asta, motivațiilor istorice, ci simbolice și de conținut); este o celebrare în mod de mister care cere să fie înțeleasă în semnificația sa pentru noi. Sfântul Leon cel Mare scotea în evidență semnificația mistică a "sacramentului nașterii lui Cristos", spunând că "fiii Bisericii au fost născuți cu Cristos în nașterea sa, așa cum au fost răstigniți cu El în pătimire și înviați cu El în înviere"[2].

La originea a toate este realitatea biblică, împlinită, o dată pentru totdeauna, în Maria: Fecioara devine Mama lui Isus prin lucrarea Duhului Sfânt. Acest mister istoric, ca toate faptele mântuirii, se prelungește la nivel sacramental în Biserică și la nivel moral în fiecare suflet credincios. Maria, în calitatea sa de Fecioară Mamă care îl naște pe Cristos prin lucrarea Duhului Sfânt, apare "tipul", sau exemplarul perfect, al Bisericii și al sufletului credincios. Să ascultăm cum un autor din Evul Mediu, sfânta Isac de la Stella, rezumă gândirea Părinților în această privință: "Maria și Biserica sunt o mamă și mai multe mame; o fecioară și mai multe fecioare. Și una și cealaltă mamă, și una și cealaltă fecioară… Pentru aceasta, în Scripturile inspirate divin, ceea ce se spune în mod universal despre Fecioara Mamă Biserica, se înțelege în mod singular despre Fecioara Mamă Maria… În sfârșit, fiecare suflet credincios, mireasă a Cuvântului lui Dumnezeu, mamă fiică și soră a lui Cristos, este considerat și el, în modul său, fecioară și rodnică"[3].

Această viziune patristică a fost readusă la lumină în Conciliul al II-lea din Vatican, în capitolele pe care constituția Lumen gentium le dedică Mariei. De fapt, aici, în trei paragrafe distincte, se vorbește despre Fecioara Mamă Maria, ca exemplar și model al Bisericii (nr. 63), chemată și ea să fie, în credință, fecioară și mamă (nr. 64) și al sufletului credincios care, imitând virtuțile Mariei, face să se nască și să crească Isus în inima sa și în inima fraților (nr. 65).

  1. "De la Duhul Sfânt"

Să medităm în continuare asupra rolului fiecăruia dintre cei doi protagoniști, Duhul Sfânt și Maria, pentru a încerca apoi să scoatem vreo idee în vederea Crăciunului nostru. Scrie sfântul Ambroziu: "Este lucrare a Duhului Sfânt nașterea Fecioarei… Deci nu ne putem îndoi că este creator acel Duh care știm că este Făcătorul întrupării Domnului… Așadar dacă Fecioara a zămislit grație lucrării și puterii Duhului, cine ar putea nega că Duhul este creator?"[4].

Ambroziu interpretează perfect, în acest text, rolul pe care Evanghelia îl atribuie Duhului Sfânt în întrupare, numindu-l, după aceea, Duh Sfânt și Putere a Celui Preaînalt (cf. Lc 1,35). El este "Spiritus creator" care acționează pentru a duce ființele la existență (ca în Gen 1,2), pentru a crea o nouă și mai înaltă situație de viață; este Duhul "Domn și de viață dătător", cum proclamăm în același simbol de credință.

Și aici, ca la începuturi, el creează "din nimic", adică din golul posibilităților umane, fără a avea nevoie de vreun concurs și de vreun sprijin. Și acest "nimic", acest gol, această lipsă de explicații și de cauze naturale, se numește, în cazul nostru, fecioria Mariei: "Cum este posibil? Nu cunosc bărbat… Duhul Sfânt va coborî peste tine" (Lc 1,34-35). Fecioria este aici un semn grandios care nu se poate elimina sau zădărnici, fără a destrăma tot țesutul relatării evanghelice și semnificația sa.

Duhul care coboară asupra Mariei este, așadar, Duhul creator care în mod miraculos formează din Fecioară trupul lui Cristos; dar este și mai mult; în afară de a fi "creator Spiritus", el este, pentru Maria, și "fons vivus, ignis, caritas, et spiritalis unctio" adică: apă vie, foc, iubire și ungere spirituală. Se sărăcește enorm misterul dacă se reduce numai la dimensiunea sa obiectivă, adică la implicațiile sale dogmatice (dualitatea naturilor, unitatea persoanei), neglijând aspectele sale subiective și existențiale.

Sfântul Paul vorbește despre o "scrisoarea lui Cristos alcătuită de noi, scrisă nu cu cerneală, ci cu Duhul Dumnezeului celui viu, nu pe table de piatră, ci pe tablele de carne ale inimii" (2Cor 3,3). Duhul Sfânt a scris această scrisoare minunată care este Cristos înainte de toate în inima Mariei, așa încât – așa cum spune sfântul Augustin – "în timp ce trupul lui Cristos se forma în sânul Mariei, adevărul lui Cristos se tipărea în inima Mariei"[5]. Vorba vestită a aceluiași Augustin conform căreia Maria "l-a zămislit pe Cristos mai întâi în inimă și apoi în trup" ("prius concepit mente quam corpore") înseamnă că Duhul Sfânt a acționat în inima Mariei luminând-o și înflăcărând-o de Cristos, mai înainte decât în sânul Mariei umplându-l de Cristos.

Numai sfinții și misticii, care au trăit o experiență personală a intrării năvalnice a lui Dumnezeu în viața lor, pot să ne ajute să intuim ce a simțit Maria în momentul întrupării Cuvântului în sânul său. Unul dintre ei, sfântul Bonaventura, scrie: "A venit în ea Duhul Sfânt ca foc divin care a înflăcărat mintea sa și a sfințit trupul său, conferindu-i o puritate perfectă. Dar și puterea Celui Preaînalt a adumbrit-o pentru ca să poată rezista la o asemenea ardoare… Oh, dacă tu ai fi capabilă să simți, în vreo măsură, cum și cât de mare a fost acel incendiu coborât din cer, ce răcoare a adus, ce alinare a revărsat, ce ridicare a Fecioarei Mame, ce înnobilare a neamului omenesc, câtă condescendență din partea Maiestății divine!... Cred că atunci și tu ai începe să cânți, cu voce suavă, împreună cu preafericita Fecioară, cântul său sacru: «Sufletul meu îl preamărește pe Domnul»"[6].

Întruparea a fost trăită de Maria ca un eveniment carismatic la cel mai mare grad care a făcut-o modelul sufletului "înflăcărat de Duh" (Rom 12,11). Au fost Rusaliile sale. Multe gesturi și cuvinte ale Mariei, mai ales în relatarea vizitei sale la sfânta Elisabeta, nu se înțeleg, dacă nu se privește în această lumină a unei experiențe mistice fără egal. Tot ceea ce vedem realizându-se vizibil într-o persoană vizitată de har (iubire, bucurie, pace, lumină) trebuie să recunoaștem, în măsură unică, în Maria la bunavestire. Maria a experimentat cea dintâi "ebrietatea sobră a Duhului" despre care am vorbit data trecută și Magnificat-ul este cea mai bună mărturie.

Însă este vorba despre o ebrietate "sobră", adică umilă. Umilința Mariei după întrupare ne apare ca una dintre cele mai mari minuni ale harului divin. Cum a putut Maria să reziste la povara acestui gând: "Tu ești Mama lui Dumnezeu! Tu ești cea mai înaltă dintre creaturi!". Lucifer n-a fi rezistat la această tensiune și, cuprins de amețeala propriei înălțimi, s-a prăbușit. Maria nu: ea rămâne umilă, modestă, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat în viața sa pentru care trebuia să prezinte pretenții. Într-o ocazie, Evanghelia ne-o arată în momentul în care cerșește de la alții chiar și posibilitatea de a-l vedea pe Fiul său: "Mama ta și frații tăi, îi spun lui Isus, sunt afară și doresc să te vadă" (Lc 8,20).

  1. "Din Maria Fecioară"

Acum să analizăm mai îndeaproape partea Mariei în întrupare, răspunsul său la acțiunea Duhului Sfânt. Partea Mariei a constat, obiectiv, în faptul de a fi dat carne și sânge Cuvântului lui Dumnezeu, în maternitatea sa divină. Să refacem rapid drumul istoric, prin care Biserica a ajuns să contemple, în lumina sa deplină, acest adevăr nemaiauzit: mamă a lui Dumnezeu! O creatură, mamă a Creatorului! "Fecioară Mamă, fiică a Fiului tău, umilă și înaltă mai mult decât creatură": așa o salută sfântul Bernard în Divina Comedie a lui Dante Alighieri[7]!

La început și pe toată perioada dominată de lupta împotriva ereziei gnostice și docetiste, maternitatea Mariei este văzută aproape numai ca maternitate fizică. Acești eretici negau că Cristos avea un adevărat trup uman sau, dacă-l avea, că acest trup uman era născut de o femeie, sau, dacă era născut de o femeie, că era luat cu adevărat din carnea și din sângele ei. Împotriva lor trebuia afirmat așadar cu putere că Isus era fiu al Mariei și "rod al sânului său" (Lc 1,42) și că Maria era Mama adevărată și naturală a lui Isus.

În această fază antică, în care se afirmă maternitatea reală sau naturală a Mariei împotriva gnosticilor și docetiștilor, își face apariția, cu Origene în secolul al III-lea, titlul de Theotókos. De acum înainte, tocmai folosirea acestui titlu va conduce Biserica la descoperirea unei maternități divine mai profunde, pe care am putea-o numi maternitate metafizică, deoarece ține de persoana Cuvântului.

S-a întâmplat în timpul epocii marilor controverse cristologice din secolul al V-lea, când problema centrală, în jurul lui Isus Cristos, nu mai este cea a adevăratei sale umanități, ci aceea a unității persoanei sale. Maternitatea Mariei nu mai este văzută numai cu referință la natura umană a lui Cristos, ci, așa cum este mai corect, cu referință la unica persoană a Cuvântului făcut om. Și de vreme ce această unică persoană pe care Maria o naște după trup nu este altcineva decât persoana divină a Fiului, prin urmare, ea apare adevărată "Mamă a lui Dumnezeu".

Între Maria și Cristos nu mai există numai o relație de ordin fizic, ci și de ordin metafizic, și asta o situează la o înălțime amețitoare, creând un raport singular și între ea și Tatăl. Sfântul Ignațiu din Antiohia îl numește pe Isus "Fiu al lui Dumnezeu și al Mariei"[8], ca și cum spunem despre o persoană care este fiul lui cutare și a lui cutare. Cu Conciliul din Efes, acest adevăr devine pentru totdeauna o cucerire a Bisericii: "Dacă cineva – se citește într-un text aprobat de el – nu mărturisește că Dumnezeu este cu adevărat Emanuel și că de aceea Sfânta Fecioară, născându-l după trup pe Cuvântul lui Dumnezeu făcut trup, este Theotókos, să fie anatema"[9].

Dar și această țintă nu era definitivă. Exista un alt nivel de descoperit în maternitatea divină a Mariei, după cel fizic și cel metafizic. În controversele cristologice, titlul de Theotókos era valorizat mai mult în vederea persoanei lui Cristos decât cea a Mariei, deși era un titlu marian. Din acest titlu încă nu se scoteau consecințele logice referitoare la persoana Mariei și, îndeosebi, sfințenia sa unică.

Titlul de Theotókos risca să devină o armă de bătălie dintre curente teologice opuse, și nu expresia credinței și a evlaviei Bisericii față de Maria. Demonstrează asta un amănunt regretabil care nu trebuie trecut sub tăcere. Chiar Ciril Alexandrinul, care s-a bătut ca un leu pentru titlul de Theotókos, este omul care reprezintă, printre Părinții Bisericii, o distonare singulară cu privire la sfințenia Mariei. El a fost printre puținii care a admis deschis slăbiciuni și defecte în viața Mariei, mai ales sub cruce. Aici, conform lui, Mama lui Dumnezeu a șovăit în credință: "Domnul – scrie el – a trebuit, în acel moment, să aibă grijă de Mama care căzuse în scandal și nu înțelesese pătimirea, și a făcut asta încredințând-o lui Ioan, ca unui optim învățător care s-o corecteze"[10].

Nu putea admite că o femeie, fie ea și Mama lui Isus, putea să fi avut o credință mai mare decât cea a apostolilor care, deși erau bărbați, au șovăit în momentul pătimirii! Sunt cuvinte care derivă din disprețul general față de femeie din lumea antică și care arată cât de puțin folosea să se recunoască Mariei o maternitate fizică și metafizică față de Isus, dacă nu se recunoștea în ea și o maternitate spirituală, adică a inimii, în afară de cea a trupului.

Aici se situează marele aport al autorilor latini, și îndeosebi al sfântului Augustin, la dezvoltarea mariologiei. Maternitatea Mariei este văzută de ei ca o maternitate în credință. Cu privire la cuvântul lui Isus: "Mama mea și frații mei sunt aceștia care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și îl îndeplinesc" (Lc 8,21), Augustin scrie: "Oare nu a făcut voința Tatălui Fecioara Maria, care prin credință a crezut, prin credință a zămislit, care a fost aleasă pentru ca din ea să se nască pentru oameni mântuirea, care a fost creată de Cristos, înainte ca în ea să fie creat Cristos? Desigur că a făcut voința Tatălui sfânta Maria și de aceea este lucru mai mare pentru Maria că a fost discipolă a lui Cristos, decât că a fost Mama lui Cristos"[11].

Această ultimă afirmație puternică se bazează pe răspunsul pe care Isus l-a dat femeii care o proclama "fericită" pe mama pentru că l-a purtat în sân și l-a alăptat: "Mai degrabă, fericiți sunt aceia care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l păstrează" (Lc 11,27-28).

Maternitatea fizică a Mariei și cea metafizică sunt acum încoronate de recunoașterea unei maternități spirituale, sau de credință, care face din Maria prima și cea mai docilă discipolă a lui Cristos. Rodul cel mai frumos al acestei noi priviri asupra Fecioarei este importanța pe care o asumă de acum tema "sfințeniei" Mariei. Despre ea – scrie tot sfântul Augustin – "datorită onoarei datorate Domnului, nici nu trebuie să se menționeze când se vorbește despre păcat"[12]. Biserica latină va exprima această prerogativă cu titlul de "Neprihănită", iar Biserica greacă cu acela de "Toată Sfântă" (Panhagia).

  1. A treia naștere a lui Isus

Acum să încercăm să vedem ce înseamnă "misterul" nașterii lui Isus prin lucrarea Duhului Sfânt din Maria Fecioară "pentru noi". Există un gând curajos despre Crăciun care a trecut din epocă în epocă pe buzele marilor învățători și maeștri ai spiritului din Biserică: Origene, sfântul Augustin, sfântul Bernard și alții. El, în substanță, spune așa: "Ce-mi folosește mie că Cristos s-a născut o dată la Betleem din Maria, dacă el nu se naște prin credință și în inima mea?"[13]. Unde se naște Cristos, în sensul cel mai profund, dacă nu în inima ta și în sufletul tău?", scrie sfântul Ambroziu[14].

Sfântul Toma de Aquino adună tradiția constantă a Bisericii când explică cele trei Liturghii care se celebrează la Crăciun cu referință la tripla naștere a Cuvântului: cea veșnică din Tatăl, cea temporală din Fecioară și cea spirituală din sufletul credincios[15]. Făcând ecou la această tradiție, sfântul Ioan al XXIII-lea, în mesajul de Crăciun din 1962, înălța această rugăciune arzătoare: "O, Cuvânt veșnic al Tatălui, Fiu al lui Dumnezeu și al Mariei, reînnoiește și astăzi, în secretul sufletelor, minunăția admirabilă a nașterii tale".

De unde vine această idee curajoasă că Isus, nu numai că s-a născut "pentru" noi, ci se naște și "în" noi? Sfântul Paul vorbește despre Cristos care trebuie "să se formeze" în noi (Gal 4,19); spune și că, la botez, creștinul "se îmbracă în Cristos" (Rom 13,14) și că Cristos trebuie să vină "să locuiască prin credință în inimile noastre" (Ef 3,17). Tema nașterii lui Cristos în suflet se sprijină mai ales pe învățătura despre trupul mistic. Conform ei, Cristos repetă în mod mistic "în noi" ceea ce a realizat, o dată "pentru noi", în istorie. Acest lucru este valabil pentru misterul pascal, dar este valabil și pentru misterul întrupării: "Cuvântul lui Dumnezeu, scrie sfântul Maxim Mărturisitorul, vrea să repete în toți oamenii misterul întrupării sale"[16].

Duhul Sfânt ne invită, așadar, să "ne întoarcem la inimă", pentru a celebra în ea un Crăciun mai intim și mai adevărat, care să facă "adevărat" și Crăciunul pe care-l celebrăm în exterior, în rituri și în tradiții. Tatăl vrea să-l nască în noi pe Cuvântul său pentru a putea pronunța, mereu din nou, adresat lui Isus și nouă împreună, acel cuvânt preadulce: "Tu ești fiul meu, eu astăzi te-am născut" (Evr 1,5). Isus însuși dorește să se nască în inima noastră. Așa trebuie să gândim în credință: ca și cum, în aceste ultime zile din Advent, el ar trece prin mijlocul nostru și ar bate din poartă în poartă, ca în noaptea aceea la Betleem, în căutarea unei inimi în care să se nască spiritual.

Sfântul Bonaventura a scris o mică lucrare intitulată "Cele cinci sărbători ale lui Isus Prunc". În ea explică ce înseamnă, în concret, a-l face pe Isus să se nască în propria inimă. Sufletul evlavios, scrie el, poate în mod spiritual să-l zămislească pe Cuvântul lui Dumnezeu ca Maria la Bunavestire, să-l nască precum Maria la Crăciun, să-i dea numele ca la tăierea împrejur, să-l caute și să-l adore cu magii ca la Epifanie, și în sfârșit să-l ofere Tatălui ca la Prezentarea la templu[17].

Sufletul, explică el, îl zămislește pe Isus când, nemulțumit de viața pe care o trăiește, stimulat de sfinte inspirații și aprinzându-se de ardoare sfântă, în sfârșit dezlipindu-se cu hotărâre de vechile sale obișnuințe și defecte, este parcă fecundat spiritual de harul Duhului Sfânt și zămislește propunerea unei vieți noi. A avut loc zămislirea lui Cristos!

Această propunere de viață nouă trebuie să se traducă însă, fără întârziere, în ceva concret, într-o schimbare, pe cât posibil și externă și vizibilă, în viața noastră și în obișnuințele noastre. Dacă propunerea nu este pusă în practică, Isus este zămislit, dar nu este "adus la lumină". Nu se celebrează "a doua sărbătoare" a lui Isus Prunc care este Crăciunul (Nașterea)! Este un avort spiritual, una dintre numeroasele amânări cu care este presărată viața și una dintre motivațiile principale pentru care așa de puțini se fac sfinți.

Dacă decizi să schimbi stilul de viață, spune sfântul Bonaventura, va trebui să înfrunți două tipuri de ispită. Ți se vor prezenta mai întâi oamenii carnali din mediul tău ca să-ți spună: "Este prea greu ceea ce întreprinzi; nu vei reuși niciodată, îți vor lipsi forțele, va avea de suferit sănătatea ta; aceste lucruri nu se potrivesc stării tale, compromiți bunul tău nume și demnitatea funcției tale…".

După ce ai depășit acest obstacol, se vor prezenta alții care au faima de a fi și, probabil, chiar sunt de fapt persoane pioase religioase, dar care nu cred cu adevărat în puterea lui Dumnezeu și a Duhului său. Acestea îți vor spune că, dacă începi să trăiești în acest mod – dând atâta spațiu rugăciunii, evitând bârfele inutile, făcând fapte de caritate – vei fi considerat în curând un sfânt, un om spiritual, și pentru că tu știi foarte bine că nu ești așa, vei ajunge să-i înșeli pe oameni și să fii un ipocrit, atrăgând asupra ta mânia lui Dumnezeu care scrutează inimile. Las-o baltă, fă cum fac toți!

La toate aceste ispite trebuie să răspundem7s cu credință: "N-a devenit prea scurtă mâna Domnului încât să nu poată salva!" (Is 59,1) și, aproape supărându-ne pe noi înșine, să exclamăm, ca Augustin în ajunul convertirii sale: "Dacă aceștia și acestea, de ce nu și eu?"[18].

Să terminăm recitând împreună rugăciunea găsită într-un papirus grec pe care unii îl datează la secolul al III-lea d.C., în care Fecioara este invocată cu titlul de Theotokos, Dei genitrix, Născătoare de Dumnezeu:

Sub tuum praesidium confugimus,

Sancta Dei Genitrix.

Nostras deprecationes ne despicias in necessitatibus,

sed a periculis cunctis libera nos semper,

Virgo gloriosa et benedicta.

Sub ocrotirea ta alergă,

Sfântă Născătoare de Dumnezeu.

Nu disprețui rugăciunile noastre în nevoi,

ci ne mântuiește pururi de toate primejdiile,

Fecioară slăvită și binecuvântată.

 

 

 

[1] Sfântul Augustin, Epistola 55, 1, 2 (CSEL 34, 1, pag. 170).

[2] Sfântul Leon cel Mare, Discurs VI de Crăciun, 2 (PL 54, 213).

[3] Isac de la Stella, Sermo 51: PL 194, 1863.1865.

[4] Sfântul Ambroziu, De Spiritu Sancto, 11,40-43.

[5] Sfântul Augustin, Sermo Denis, 25,7: PL 46, 938.

[6] Sfântul Bonaventura, Lignum vitae, 1, 3.

[7] Dante, Par. XXXIII, 1.

[8] Sfântul Ignațiu din Antiohia, Către efeseni, 7, 2.

[9] Sfântul Ciril Alexandrinul, Anatematism I împotriva lui Nestoriu (DS, nr. 252).

[10] Sfântul Ciril Alexandrinul, In Johannem, XII, 19-25-27 (PG 74, 661-665).

[11] Sfântul Augustin, Discursuri 72 A (Miscellanea Agostiniana, I, pag. 162).

[12] Sfântul Augustin, Natură și har, 36, 42 (CSEL 60, pag. 263 șu).

[13] Cf. de exemplu Origene, Comentariu la evanghelia lui Luca 22, 3 (SChr 87, pag. 302).

[14] Sfântul Ambroziu, In Lucam, 11, 38.

[15] Sfântul Toma de Aquino, S. Th. III, q. 83, 2.

[16] Sfântul Maxim Mărturisitorul, Ambigua (PG 91, 1084).

[17] Sfântul Bonaventura, Cele cinci sărbători ale lui Isus Prunc, prolog (ed. Quaracchi, 1949, pag. 207 șu).

[18] Sfântul Augustin, Confesiuni, VIII, 8 ("Si isti et istae, cur non ego?").

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat