Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea zilei de Crăciun - Anul A - 2016

"Celor care l-au primit, celor care cred în numele lui, le-a dat puterea de a deveni copii ai lui Dumnezeu" (In 1,12).

Continuăm să celebrăm și să aprofundăm misterul Nașterii Domnului, mister pe care l-am început în miez de noapte de Crăciun, dar pentru care ne-am pregătit în timpul celor patru săptămâni de Advent.

Sfântul Ioan, apostolul și evanghelistul, ne spune că "La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Cuvântul era Dumnezeu. Acesta era la început la Dumnezeu. Toate au luat ființă prin el și fără el nu a luat ființă nimic din ceea ce există. În el era viața și viața era lumina oamenilor, iar lumina în întuneric luminează, dar întunericul nu a cuprins-o" (In 1,1-5). Autorul Scrisorii către Evrei spune și el: "După ce în trecut a vorbit în multe rânduri și în multe moduri părinților noștri prin profeți, Dumnezeu, în aceste zile din urmă, ne-a vorbit nouă prin Fiul, pe care l-a pus moștenitor a toate, prin care a făcut și veacurile. Acesta, fiind strălucirea gloriei și chipul ființei sale și ținând totul prin cuvântul puterii sale, după ce a săvârșit purificarea păcatelor, s-a așezat la dreapta maiestății, în ceruri" (Evr 1,1-3)

Spuneam la sfânta Liturghie de noapte a Crăciunului că Biserica ne propune spre înțelegere misterul întrupării Fiului lui Dumnezeu în trei momente diferite, în trei sfinte Liturghii de Crăciun, în trei care evidențiază: 1. taina iubirii lui Dumnezeu față de om; 2. umilința și jertfa lui Isus față de om; și 3. slava veșnică încă înainte de întrupare a lui Isus care a venit la noi ca să ne ia cu el în slava lui. Căci Isus, care acum s-a născut umil și sărac pe paiele unui staul, are o împărăție încă din veșnicie. "Mare este taina evlaviei, cel ce a fost arătat în trup a fost dovedit neprihănit în Duhul, a fost văzut de îngeri, a fost propovăduit printre neamuri, a fost crezut în lume, și a fost înălțat în slava sa" (1Tim 3,16).

După ce la sfânta Liturghie de noapte am văzut iubirea lui Dumnezeu care ni l-a trimis pe Isus ca să lumineze noaptea noastră și să aline durerea noastră; după ce la Liturghia de dimineață am văzut că Dumnezeu l-a trimis pe Isus în trupul smereniei noastre ca să împlinească toată dreptatea, pentru că după păcat nu mai rămăsese o altă cale de mântuire decât smerenia, suferința și moartea, Dumnezeu l-a trimis în lume pe Isus blând și ascultător, înfășat în scutece și culcat în ieslea de lemn, încălzit de animale de povară și jertfă, ca semn că el va ridica povara păcatelor noastre, se va lăsa prins și legat, va suferi și se va jertfi pentru spălarea păcatelor pe lemnul crucii; acum la sfânta Liturghie a zilei vom vorbi despre Pruncul Isus care s-a întrupat și a înfăptuit lucrarea mântuirii, care înainte de întrupare, din veșnicie, era una cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, în mărime, care din veșnicie avea o împărăție și legiuni de îngeri în slujire, dar care acum, asemenea păstorului bun, a lăsat pe cele 99 de oițe în staulul fericirii, a coborât la noi "oița rătăcită" pentru a ne salva și pentru a ne duce în slava paradisului de care ne-am făcut nevrednici, lăsându-ne amăgiți de diavol, pentru a duce în paradisul său pe toți cei care au iubit venirea lui și l-au primit ca prunc mântuitor, care și-au conformat viața cu viața lui și care îl vor sluji prin dragoste și prin vestirea evangheliei fraților noștri.

"Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi" (In 1,14). Și n-a venit ca un mesager grăbit, care se întoarce repede la cel care l-a trimis. El a venit și locuit între noi și în noi. El și-a întins cortul prezenței sale în mijlocul nostru, fără totuși a înceta vreodată să fie "în sânul Tatălui" (In 1,18). Tot ceea ce este Dumnezeu prin însăși natura sa: dragoste, lumină și har, s-a apropiat de noi și ne-a strălucit în întruparea lui Isus din Fecioara Maria, prin puterea Duhului Sfânt.

Când Scrisoarea către evrei ne spune astăzi că Isus este mai presus de îngerii și că a moștenit un nume mai deosebit decât al lor (cf. Evr 1,4), practic ne spune că Fiul lui Dumnezeu este cel care stă peste heruvimi, că ei nu pot să-l privească și sunt nevoiți să-și acopere fețele cu aripile, dar a venit pe pământ și ni s-a arătat nouă ca prunc mântuitor (cf. Is 6,2-3).

Dar, nu toți oamenii cuprinși de întuneric l-au primit pe Isus adevărata lumină (cf. In 1,5). Nu toată lumea și-a cunoscut Creatorul și Mântuitorul (cf. Is 1,3), căci mulți dintre ai săi, amăgiți de diavol, l-au refuzat pe Mesia trimis de Dumnezeu pentru mântuirea lor (cf. In 1,11).

Scriitorul italian Giovanni Papini (1881 1956) scria: "Cristos este întotdeauna viu printre noi, pentru că și azi unii oameni îl iubesc, iar alții îl urăsc. Oamenii s-au împărțit în două mari cete: unii îl preamăresc, iar alții îl hulesc; unii îl înalță în slăvi, iar alții vor să îl omoare. Dar, chiar și acei care îi tăgăduiesc existența, învățătura și mântuirea, își petrec viața amintindu-i numele".

Deși acest lucru ne doare, noi în primul rând în această zi preasfântă de Crăciun ne bucurăm. Ne bucurăm pentru toți cei care doresc mântuirea, căci chiar și păgânilor li s-a deschis o poartă a salvării: "Ne-a strălucit o zi sfântă. Veniți, neamuri, și adorați-l pe Domnul! Astăzi a coborât pe pământ o lumină mare, adică o mântuire mare".

Important este că Isus, Mântuitorul cel mult așteptat, a venit; important este că Isus și-a asumat ființa noastră degradată de păcat pentru a o regenera; important este că Isus a luat păcatele noastre asupra sa și le-a spălat în sângele său; important este că Isus a rămas cu noi până la sfârșitul veacurilor; important este că noi păcătoșii avem o cale deschisă spre el; important este că păcătoșii care vor salvarea îl pot primi ca mântuitor personal al lor; important este că celor care îl primesc pe el, Isus le dă puterea de a deveni copii ai lui Dumnezeu; important este că pe cei care au devenit copii ai lui Dumnezeu prin credință și fapte bune Isus îi va duce în împărăția sa veșnic fericită.

Da, important este că așa spun și lecturile biblice de astăzi: "Toate marginile pământului au văzut mântuirea Dumnezeului nostru" (cf. Ps 98,3). Important este că Domnul și-a descoperit brațul său cel sfânt înaintea tuturor popoarelor și oamenilor li se vestește bucuria mântuirii. Important este că noi păcătoșii, care eram ca "ruinele Ierusalimului devastat", suntem chemați la bucuria mântuirii: "Tresăltați, strigați de bucurie, ruine ale Ierusalimului, pentru că Domnul mângâie poporul său și răscumpără Ierusalimul" (Is 52,9-10)! Important este că se mai găsesc încă mesageri ai bucuriei mântuirii și că Dumnezeu îi fericește pe acești mesageri încă din această viață: "Cât sunt de plăcute pe munți picioarele celui care aduce vestea cea bună, care anunță pacea, care vestește binele, care anunță mântuirea, zicând Sionului: «Dumnezeul tău domnește»" (Is 52,7).

Cristos Isus, cel întrupat, este: Domnul și Mântuitorul nostru; Dumnezeu adevărat și om adevărat; Fiul și Cuvântul veșnic al Tatălui; Domnul păcii și împăratul cerului și al pământului; arhiereul sufletelor noastre; medicul sufletelor și al trupurilor noastre; mirele Bisericii; promisul care s-a născut pentru noi la Betleem; Mesia care a murit și a înviat pentru noi la Ierusalim; cel care s-a înălțat la ceruri și șade de-a dreapta lui Dumnezeu Tatăl în slavă; cel care a lăsat Bisericii sale peregrine pe pământ marea putere a Duhului Sfânt, pentru a putea a călca peste scorpionii și șerpii spirituali, pentru a-i scoate pe diavoli, pentru a alina și de a vindeca prin rugăciune, pentru a putea fi uniți prin dragoste, pentru a ne învia, pentru ca atunci când el va reveni în slava sa să ne ia cu el.

Fără acest aspect escatologic al nașterii lui Isus, fără adevărul că Isus s-a născut la Betleem pentru a ne lua cu el în paradis, totul ar fi fost prea puțin. Dacă ar fi venit și ne-ar fi lăsat tot aici pe pământul suferinței și morții, pe pământul unde a fost aruncat și satana (cf. Ap 12,9), ar fi fost prea puțin. Dar Isus s-a născut pentru a ne curăța de păcate, pentru a ne mântui și pentru a ne duce în cer. Acesta este mesajul central al sfintei Liturghii de ziua de Crăciun.

Deși împărăția cerurilor este atât de mare că îl încape pe întreitul Dumnezeu cel nesfârșit, ea este totuși atât de mică că în ea nu încap nici măcar două persoane divine diferite. De aceea cele trei persoane divine sunt una în gândire și acțiune. De aceea îngeri și oameni pot locui în cer numai dacă sunt una cu Dumnezeu și una între ei. Când satana a devenit diferit de Dumnezeu a trebuit să plece. Când omul a devenit diferit de Dumnezeu a trebuit să plece. De aceea Isus afirma mereu că el este una cu Tatăl și cu Duhul Sfânt. De aceea Biblia afirmă că cele trei persoane divine sunt una. De aceea ne-a lăsat ca testament al său să fim una cu el și una între noi (cf. In 17,21). De aceea, când vom merge în cer, va trebui să fim găsiți una cu Dumnezeu, una cu frații și una cu îngerii.

Ca atunci când va trebui să fim luați în cer să fim găsiți una cu Dumnezeu și una între noi, trebuie să începem încă de pământ să fim una cu Isus și una între noi, primindu-l în euharistie și în cuvântul Scripturilor, primindu-l în frații și în surorile noastre care poartă în ei chipul și asemănarea lui Dumnezeu (cf. Gen 1,26). Apoi, până atunci, trebuie ca Isus să se nască, să locuiască, să crească și să trăiască în noi (cf. Gal 2,20) și să trăim așa cum a trăit el (cf. 1In 2,6), fiind recunoscuți ca atare și de alții.

Isus spunea într-o cuvântare a sa că cei care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și îl păzesc, aceia îi sunt frate, soră și mamă (cf. Mt 12,50; Mc 3,35; Iac 2,15). Am auzit de multe ori că diferiți oameni ajutați de alții îi întrebau pe binefăcătorii lor: "Sunteți Isus?" "Sunteți soția lui Dumnezeu?" "Sunteți mama lui Dumnezeu?" "Sunteți fratele lui Dumnezeu?" "Sunteți sora lui Dumnezeu?" Când oamenii vor recunoaște în noi pe Isus și pe apropiații lui Dumnezeu, atunci Isus s-a născut, trăiește și crește în inima noastră.

Preamăriți-l pe Domnul împreună cu mine, să înălțăm numele lui împreună, spunea psalmistul (cf. Ps 34,4). De fapt, cel care îl cunoaște pe Domnul, dar neglijează să-l preamărească pe cât poate și să sfințească numele său, va fi numit cel mai mic în împărăția cerurilor (cf. Mt 5,19).

Sfântul Augustin (354-430) obișnuia să spună: "Poate să se nască Isus de mii de ori în altă parte, dar dacă nu s-a născut și în inima noastră totul este zadarnic".

Iar sfânta Tereza de Calcutta (1910-1997) obișnuia să spună și ea: "Este Crăciun ori de câte ori îi zâmbești unui frate și îi dai mâna; ori de câte ori rămâi în tăcere pentru a-l asculta pe altul; ori de câte ori speri cu cei închiși, cu cei oropsiți de sărăcia fizică, morală și spirituală. Este Crăciun ori de câte ori îi permiți lui Dumnezeu să-i iubească pe alții prin tine".

Astăzi învățăm de la Pruncul Isus că numai smerindu-ne ne vom înălța; numai jertfindu-ne ne vom mântui; numai iubind vom fi iubiți; numai dăruind vom dobândi; numai murind cu Isus vom trăi cu Dumnezeu. Îmi place un frumos colind de Crăciun care spune: "Dacă în fiecare zi Crăciunul ar veni ce bucurie ar fi. Dacă în fiecare zi Crăciunul ar veni mai buni poate am fi, ce bucurie ar fi! Daruri multe să primim, dar și noi să dăruim".

Iar cea mai mare iubire pe care o putem oferi aproapelui este să-l conducem la mântuirea adusă de Isus. Așa au făcut primii martori ai Nașterii Domnului, îngerii, Iosif și Maria împreună cu păstorii: "După ce îngerii au plecat de la păstori întorcându-se în cer, după ce păstorii l-au văzut pe prunc, au vestit cuvântul ce li se spusese despre acest copil. Toți câți îi auzeau se mirau de cele spuse lor de către păstori. Păstorii s-au întors, slăvind și lăudând pe Dumnezeu pentru toate câte auziseră și văzuseră, precum li se spusese" (cf. Lc 2,17-20). Așa cum nu ajunge numai să te oprești din a face răul, dar trebuie să începi a face binele, tot astfel nu ajunge numai să-l vezi și să-l crezi pe Isus, mai trebuie și să vestești și altora ceea ce crezi, pentru ca și alții să creadă și să ajungă la mântuire.

Doi creștini, doi sfinți martiri, Lucian și Marcian, ce au trăit în secolul al doilea în Asia Mică, au fost arestați și duși înaintea lui Sabinus, guvernatorul Bitiniei. Întrebați fiind cine i-a autorizat să predice, Lucian a răspuns: "Legea dragostei și a umanismului obligă pe toți oamenii să caute să-și convertească aproapele la ceva mai bun, să facă tot ce le stă în putință spre a-l salva din ghearele diavolului". Ei au căutat să împărtășească vestea cea bună a mântuirii și altora, chiar dacă aceasta a atras asupra lor condamnarea la moarte, prin ardere pe rug. Oare suntem noi astfel de creștini vestitori ai mântuirii lui Isus? Dacă nu, la muncă, pentru a răscumpăra vremea (cf. Col 4,5)!

Crăciun fericit și apostolat binecuvântat împreună cu îngerii, cu Iosif și Maria,
cu păstorii și cu toți creștinii cei buni,
pentru a ajunge în cer!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat