Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Crăciunului, sfânta Liturghie de dimineață - 2016

Păstorii, s-au dus în grabă și i-au găsit pe Maria și pe Iosif împreună cu copilul, care era culcat în iesle (Lc 2,16).

Așa cum am spus la sfânta Liturghie din noaptea sfântă de Crăciun, Biserica a rânduit trei sfinte Liturghii în care să prezinte și să explice fiilor ei spirituali misterul tainic al Crăciunului. La Liturghia de noapte ne prezintă dragostea lui Dumnezeu față de oamenii căzuți, prin întruparea lui Isus, Fiul său, născut din Fecioara Maria, prin puterea Duhului Sfânt. La sfânta Liturghie din zori ne prezintă umilința și suferința lui Isus pentru mântuirea lumii. Iar la Liturghia din timpul zilei ne prezintă gloria divină a lui Isus, glorie în care el îi va purta pe toți cei care l-au primit pe el și mântuirea lui.

Deci, la sfânta Liturghie din dimineața de Crăciun, conform planului liturgic al Bisericii, vom medita, atât cât ne stă în putință, la umilința și suferința lui Isus pentru mântuirea oamenilor păcătoși, căci pe pământul acesta în urma căderii în păcat nu a mai rămas niciun om drept (cf. Rom 3,10-12). Dar Dumnezeu, mântuitorul nostru, și-a arătat bunătatea și iubirea de oameni când el ne-a mântuit nu pentru faptele prin care noi am fi meritat acest lucru, ci din îndurarea lui (cf. Tit 3,4-5). De aceea, de acum înainte toți cei mântuiți "prin Copilul culcat în iesle" (cf. Lc 2,16) se vor numi: "Popor sfânt", "Răscumpărați ai Domnului", și li se va zice: "Cea mult dorită", "Cetate care nu mai e părăsită" (Is 62,2).

Sfântul Maxim Mărturisitorul (580-662), teolog si scriitor mistic răsăritean, în cartea sa Răspunsuri către Talazie (60), ne spune că omul ieșit din mâna lui Dumnezeu în paradisul pământesc era frumos și perfect din punct de vedere pământesc, dar nu era desăvârșit pentru intrarea în împărăția cerurilor; așa că Isus tot trebuia să se coboare din paradisul ceresc și să se întrupeze pentru a-l desăvârși pe om, chiar dacă omul nu ar fi comis păcatul. Însă acea coborâre a lui Isus avea să aibă loc mult mai repede și fără să fi fost necesar să sufere, să moară și să învie. Dar, iată că între timp omul, neascultând de Dumnezeu, a săvârșit păcatul, păcat care i-a dărâmat și i-a golit întreaga ființă, păcat care a rupt legătura cu Dumnezeu, păcat care a întârziat venirea lui Isus și desăvârșirea rânduită, și păcat care a făcut necesare suferința, moartea și învierea sa.

C.S Lewis (1898-1963), un mistic irlandez modern, ne oferă această ilustrație deosebit de sugestivă a întrupării lui Isus. El spune că, în cadrul misterului întrupării, Isus a fost asemenea unui "scufundător". El era Dumnezeul din ceruri, dar privind în jos spre pământ a văzut lumea ca pe o apă mâloasă, murdară și mâzgoasă, adică păcătoasă și viciată. Atunci, Isus plonjează în apă și se udă. Apoi revine la suprafață, cu apa murdară șiroind pe el, însă ținând în mâni lucrul prețios pentru care s-a scufundat în apă, ființa omului de mântuit.

Iată că, după o atât de lungă așteptare și ședere în întunericul și noroiul păcatelor, a sosit timpul potrivit, a sosit ziua mântuirii, a sosit timpul păcii și al împăcării cu Dumnezeu. Iată că timpul care odinioară a fost dorit și cerut cu atâtea lacrimi și suspine de către patriarhii și profeții din vechime și de către întreaga omenire s-a arătat și a fost văzut cu mare bucurie nu numai de către păstori, magi, dreptul Simeon, Ana prorocița și contemporanii lui Isus, dar și de către noi, păcătoșii de astăzi.

Da, la Liturghia din dimineața Crăciunului medităm, după voința Bisericii, la umilința și la coborârea Fiului lui Dumnezeu în lumea noastră de păcat: "Deși avea chipul lui Dumnezeu, Isus s-a dezbrăcat de sine însuși și a luat un chip de rob, făcându-se asemenea oamenilor. La înfățișare a fost găsit ca un om; s-a smerit și s-a făcut ascultător până la moarte, și încă moarte pe cruce" (Fil 2,6-8).

Sfântul Maxim Mărturisitorul, pornind de la afirmația sfântului Paul care spune că "Dumnezeu era în Cristos, împăcând lumea cu sine însuși" (2Cor 5,19), spune că: "Întreagă Sfânta Treime participă la întruparea Fiului, căci în întreg Fiul, care împlinea taina mântuirii noastre prin întrupare, se afla întreg Tatăl după ființă, nu întrupându-se, ci binevoind să se întrupeze Fiul; și în întreg Fiul se afla întreg Duhul Sfânt după ființă, nu întrupându-se, ci conlucrând cu Fiul la întruparea cea negrăită pentru noi".

Fiul lui Dumnezeu s-a făcut Fiu al omului, ca să-i facă pe oameni fii ai lui Dumnezeu și să-i introducă în împărăția cerurilor.

Sfântul Atanasie cel Mare (296-373), în Cuvântul său la înscrierea Preacuratei Născătoare de Dumnezeu la Betleem, vorbește cu admirație despre smerenia Fiului lui Dumnezeu venit printre oameni pentru a-i ridica din păcate: "Cine nu se va minuna de coborârea Domnului? Sus liber și jos înscris în condici! Sus Dumnezeu și jos om! Sus împărat și jos rob! Sus bogat și jos sărac! Sus adorat și jos numărat între plătitori de biruri! Sus având scaun dumnezeiesc și jos născându-se în peștera săracă! Sus în sânul Tatălui și jos printre dobitoace! Sus stăpân peste lucruri mari și jos înfășat în scutece mici. Apoi: cel ce dezleagă păcatele este legat în scutece; cel ce hrănește întreg universul este hrănit de o creatură; cel necuprins de univers se face prunc; cel care face să curgă izvoare de lapte și miere se hrănește de la sânul Mariei; cel ce poartă toate lucrurile se lasă purtat de oameni; cel care este în orice loc și nu lipsește de nicăieri e înscris în Betleem, pentru a fi pâine pentru lume".

Și tot sfântul Atanasie cel Mare (296-373) spune: "Nu fără rost s-a făcut nașterea Domnului din Fecioara; nu fără rost s-a înfășat în scutece; nu fără rost a supt sânul Mariei; nu fără rost s-a culcat în iesle; nu fără rost este chemat la înscrierea lui August împăratul. Toate sunt pentru ceva și îndreptate către ceva profetic. Cristos se naște din Fecioara ca să-l îndrepte pe Adam cel dintâi zidit din pământul feciorelnic. Se înfășă cu scutece că să dezlege lanțurile păcatelor noastre, să dezlege legăturile cu legături. A supt sân ca să izvorască laptele darului din coasta sa străpunsă. S-a culcat în iesle printre necuvântătoare că să îndrepte necuvântarea omenirii și să se facă hrană pentru amândouă neamurile, păgân și iudaic. A primit înscrierea cezarului August că să îndrepte neorânduiala cea lumească, căci înscrierea aceasta s-a făcut ca arvună a bunei rânduieli care va veni".

Așa cum Fiul lui Dumnezeu s-a întrupat pentru om, așa și omul trebuie să se îndumnezeiască pentru Fiul lui Dumnezeu, ca să răspundă cu iubire la iubirea lui. Omul îl va cunoaște pe Dumnezeu atât cât îl va iubi. Va înainta în cunoașterea lui Dumnezeu atât cât se va ruga. Fiul lui Dumnezeu a venit la oameni în chip de prunc, ca noi să ajungem la Dumnezeu asemănându-ne pruncilor (cf. Mt 18,25).

Sfântul Nichita Stithatul (1005-1090) spune: "Isus, fiind iubitor, se sălășluiește în cei iubitori; fiind smerit, se sălășluiește în cei smeriți; fiind blând, se sălășluiește în cei blânzi. Iar cel care îl iubește pe Isus și nu are nimic mai de preț decât iubirea pentru el și pentru aproapele, acela a cunoscut adâncurile dumnezeiești și tainele împărăției lui".

O frumoasă legendă de Crăciun ne spune că, printre darurile cele mai apreciate pe care sfânta Fecioară le-a primit de la păstori în noaptea de Crăciun, a fost și o pânză albă și foarte fină, în care și-a înfășat pruncul. S-a interesat apoi cine a țesut acea pânză atât de fină și a aflat că o fetiță. Mergând să-i mulțumească, Fecioara mamă i-a zis: "Nu-ți pare rău că ai renunțat la un lucru atât de prețios?" "Chiar deloc. Totuși, dacă un dar nu te costă nimic, nici cea mai mică suferință, ce dar poate fi?" Maria a înțeles că darul a costat-o pe fetiță și, emoționată, a întrebat-o: "Nu poate fi rod fără suferință, însă acest dar îți va aduce un rod special. Dar, apropo, cum te cheamă?" "Veronica". "Pe mine, Maria din Nazaret".

Mai târziu, pe când Isus își ducea crucea spre Golgota, Maria îndurerată o vede pe Veronica prin mulțime și-i spune: "Ascultă, fiică! Ia această pânză! O cunoști? A fost darul tău. Mergi și adu-i-o mângâiere Fiului meu!" Veronica, dând din coate printre călăi și soldați, când Isus a căzut sub povoara crucii, a îngenuncheat în fața lui și cu năframa albă i-a șters fața plină de sudoare, sânge și praf. În acea clipă un soldat i-a aplicat o palmă în plină figură și unghiile degetelor lui i-au produs zgârieturi adânci pe obrajii ei. Cu fața plină de sânge și cu pânza pe care Isus și-a întipărit fața, a venit fericită la Maica Domnului și i-a arătat darul prețios pe care l-a primit. Maria a strâns-o la pieptul său pe Veronica și cu vălul ei albastru i-a șters fața însângerată. Numele de Veronica semnifică "icoană adevărată". Când Isus își întipărește chipul său pe sufletul omului, acesta devine icoană adevărată a lui Dumnezeu.

Isus, care s-a născut în lume pentru a pătimi și muri în umilință pentru mântuirea noastră, vrea să-și întipărească și în noi chipul feței sale, traumatizat de dușmanii mântuirii noastre, pentru ca noi să nu mai uităm niciodată cât de mult a suferit și cât de mult ne-a iubit.

Nu demult s-a făcut o anchetă jurnalistică în Italia. Un reporter a pus această întrebare la 100 de persoane: "Ați încercat vreodată să vă apropiați de cineva spre a-l aduce la credință?" Din o sută de persoane, 72 au declarat că nu au încercat niciodată; 20 că au vorbit despre credință la modul general; și doar 8 au făcut ceva ca să-i aducă pe alții la credință. Restul nu s-au arătat interesați de întrebare. Conciliul Vatican II-lea spune așa: "Asupra tuturor laicilor apasă datoria glorioasă de a munci pentru ca planul dumnezeiesc de mântuire să ajungă la toți oamenii de pe pământ".

În timpul războiului din Coreea (1950), mulți soldați americani și irlandezi au căzut prizonieri. Au trebuit să sufere pentru credința lor. Erau constrânși să spună în "Tatăl nostru": Republica populară să le dea pâinea cea de toate zilele. Cine refuza era închis într-o celulă specială. Prizonierii găseau modul cum să se roage în comun, cum să-și facă rozariul din bucățele de pâine etc. Când erau descoperiți erau declarați bandă de asasini. Ei răspundeau torționarilor: "Să știți că banda aceasta este banda cea mai mare din lume". Când erau eliberați, cereau sfintele taine și-i rugau pe preoți să le ofere suferințele lor pentru convertirea lor. Astăzi putem confirma că jertfele lor au adus roade. Acesta este apostolatul practic. Un martir al predicării cuvântului divin spunea: "Sunt sigur că fața lui Cristos pe care am zugrăvit-o în inima oamenilor nu va fi distrusă niciodată și aceasta îmi dă cea mai mare bucurie".

Crăciun fericit și apostolat binecuvântat
împreună cu îngerii, cu Iosif și Maria, cu păstorii și cu toți creștinii cei buni!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat