Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Compasiunea Dumnezeului celui viu

Patriarhul ecumenic citește "Amoris laetitia"

De Bartolomeu

Când vorbim despre Dumnezeu, limbajul descriptiv pe care-l adoptăm este cel al iubirii. Și când vorbim despre iubire, dimensiunea fundamentală atribuită ei este cea divină. Pentru aceasta apostolul iubirii îl definește pe Dumnezeu ca iubire (cf. 1In 4,8).

Când la începutul anului iubitul nostru frate și episcop de Roma, Sanctitatea Sa Francisc, a publicat exortația apostolică Amoris laetitia, era mai mult sau mai puțin perioada în care am mers împreună în insula Lesbo, în Grecia, pentru a manifesta solidaritatea noastră cu refugiații persecutați care provin din Orientul Mijlociu. Documentul papa despre "bucuria iubirii", deși se ocupă de chestiuni care aparțin vieții familiale și iubirii, considerăm că nu este despărțit de acea vizită istorică la lagărele de refugiați. De fapt, ceea ce a apărut clar imediat pentru amândoi în timp ce priveam fețele triste ale victimelor rănite ale războiului a fost că toate acele persoane era membri ai unor familii, familii frânte și sfâșiate de ostilitate și de violență. Dar așa cum ne-a spus Domnul nostru în mod explicit cu privire la raportul dintre putere și slujire (cf. Mt 20,26), n-ar trebui să fie așa între noi! Imigrația nu este altceva decât cealaltă față a aceleiași medalii a integrării, care cu siguranță este responsabilitate a fiecărui credincios sincer.

Desigur Amoris laetitia atinge însăși inima iubirii și a familiei, exact cum atinge inima fiecărei persoane vii născute în această lume. Asta se întâmplă pentru că problemele cele mai delicate ale vieții familiale oglindesc problemele mai fundamentale ale apartenenței și comuniunii. Fie că se referă la provocările căsătoriei și divorțului, fie că se referă la sexualitate și la educația copiilor, toate sunt fragmente delicate și prețioase ale acelui mister sacru pe care-l numim viață.

În ultimele luni au fost numeroase comentariile și evaluările despre acest document important. Persoanele s-au întrebat în ce mod doctrina specificată a fost dezvoltată sau apărată, dacă problemele pastorale au fost modificate sau rezolvate, și dacă normele particulare au fost întărite sau îmblânzite. Totuși, în lumina iminentei sărbători a Întrupării Domnului - timp în care comemorăm și celebrăm faptul că "Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi" (In 1,14) - este important de observat că Amoris laetitia amintește înainte de toate și mai ales milostivirea și compasiunea lui Dumnezeu, și nu numai normele morale și regulile canonice ale oamenilor.

Fără îndoială, ceea ce a sufocat și împiedicat persoanele în trecut a fost teama că un "tată ceresc" în vreun mod dictează conduita umană și prescrie obiceiuri umane. Este adevărat exact contrariul și liderii religioși sunt chemați să amintească lor înșiși, și apoi celorlalți, că Dumnezeu este viață și iubire și lumină. De fapt, acestea sunt cuvintele subliniate în mod repetat de papa Francisc în documentul său, care discerne experiența și provocările societății contemporane cu scopul de a defini o spiritualitate a căsătoriei și a familiei pentru lumea actuală.

Părinților Bisericii nu le este frică să vorbească deschis și onest despre viața creștină. Totuși, punctul lor de plecare este întotdeauna harul iubitor și mântuitor al lui Dumnezeu, care strălucește asupra fiecărei persoane fără discriminare sau dispreț. Acest foc al lui Dumnezeu - spunea în secolul al VII-lea abba Isaac Sirul - aduce căldură și mângâiere celor care sunt obișnuiți cu energia sa, în timp ce-i arde și-i consumă pe cei care s-au îndepărtate de fervoarea sa în viața lor. Și această lumină a lui Dumnezeu - adăuga în secolul al X-lea sfântul Simeon Noul Teolog - folosește ca mântuire pentru cei care au dorit-o și le permite să vadă gloria divină, în timp ce aduce condamnare celui care a refuzat-o și a preferat propria orbire.

În primele luni ale anului jubiliar al milostivirii a fost cu adevărat oportun ca papa Francisc fie să fi întâlnit familiile refugiaților descurajați din Grecia fie să fi îmbrățișat familiile care sunt sub grija sa pastorală în toată lumea. Făcând astfel nu numai că a invocat caritatea infinită și compasiunea necondiționată a Dumnezeului celui viu asupra sufletelor mai vulnerabile, ci a și trezit un răspuns personal din partea celui care a primit și a citit cuvintele sale, precum și din partea tuturor persoanelor de bunăvoință. De fapt, el i-a invitat pe oameni să-și asume responsabilitatea personală pentru propria mântuire, căutând moduri în care să poată să urmeze poruncile divine și să se maturizeze în iubirea spirituală.

Concluzia exortației papale este așadar și concluzia și reflecția noastră: "Ceea ce ne-a fost promis este mai mare decât ceea ce putem să ne imaginăm. Să nu ne descurajăm niciodată din cauza limitelor noastre și să nu încetăm niciodată să căutăm acea plinătate de iubire și de comuniune pe care ne-o arată Dumnezeu".

(După L'Osservatore Romano, 3 decembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat