Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cuvântul lui Dumnezeu complică lucrurile

În exortația apostolică "Amoris laetitia"

De Anne-Marie Pelletier

Luat din săptămânalul "La Vie" din 12 decembrie 2016, publicăm aproape în întregime un articol semnat de biblista franceză câștigătoare a premiului Ratzinger 2014.

În dezbaterea provocată de Amoris laetitia, bancul de lucru este încă o dată problema divorțaților recăsătoriți. Desigur, papa a avut grijă să-l insereze într-un context mai amplu, care ia în considerare viața conjugală și familială în toate aspectele sale. Dar n-a fost suficient. Acest text de peste două sute de pagini este redus la o obsesie pentru disciplină (a avea drept sau nu de a participa la Euharistie, obligație, pentru cel care s-a recăsătorit de a nu trăi more coniugali, ca s-o spunem elegant, și așa mai departe). Capitolul 8, care ridică problema cu titlul "A însoți, a discerne și a integra fragilitatea", oare nu este o negare a tradiției, spun cenzorii. Oare nu duce la a confunda granița dintre bine și rău, la a lăsa în haos, la a crea confuzie în judecata morală? Să ieșim din aproximările conținute în această idee de discernământ, adaugă ei. Fie că papa răspunde da sau nu la lista întrebărilor noastre, pentru ca păstorii să-și poată aminti legea Bisericii, fără a se pierde în labirinturile și încurcăturile vieții cuplurilor.

Da, numai că, dacă privim bine, acest cuvânt din Evanghelie despre "da"-ul și "nu"-ul este spus cu privire la jurăminte, pentru a-l denunța pe omul întortocheat care se folosește de Dumnezeu pentru a camufla răutatea sa. Propunerea sa nu are nimic de-a face cu "rigoare", în dubla semnificație a termenului, care ar trebui să fie rigoarea Bisericii care judecă vieți conjugale dificile, agitate de păcatul care chinuiește raporturile noastre reciproce. Între altele, dacă cititorul va continua să citească Evanghelia lui Matei, va da de scurta parabolă a celor doi fii, în care Isus învață că fiul care spune nu, însă care apoi merge să lucreze, valorează mai mult decât cel care spune da, dar apoi nu merge să lucreze.

În mod hotărât, Cuvântul lui Dumnezeu complică lucrurile. Mai mult, aceasta este una dintre funcțiile sale, și este o funcție vitală. În timp ce ne-am aștepta complet contrariul. Pentru că suntem impregnați de spiritul timpului nostru, căruia îi plac raționamentele paralele, care ne pune de partea celor "pro" sau de partea celor "contra". Dar și pentru că, într-un moment în care lumea șovăie așa de mult, există o nestăpânită nevoie de adevăruri nenegociabile, cum se obișnuiește să se spună. O bună morală creștină n-ar trebui de fapt să fie dedicată în întregime să celebreze viețile rectilinii și să condamne pe cele întortocheate, și asta în virtutea câtorva principii simple, care nu admit discuție?

Drama, s-o spunem, este că nu este așa văd viața și pe oameni Scripturile, care ne transmit cuvântul lui Dumnezeu. E suficient a deschide evangheliile, pentru a nu vorbi despre Vechiul Testament, care oferă o pedagogie prețioasă în materie. Cine-l frecventează pe Isus? Cine este vecinul său, prietenul său? Pe cine primește cu predilecție? Se știe că răspunsurile la aceste întrebări rezervă surprize. De fapt, Isus este adesea într-o companie rea. Este văzut cu vameșii, dintre care îl alege pe Matei. Conversează cu o samariteană, pe care în schimb ar trebui s-o ignore, și cu atât mai mult când se știe că este la al șaselea bărbat. Acceptă fără să se dea înapoi gesturile de omagiu ale unei prostituate, și așa mai departe. Este clar, nu vede lumea noastră așa cum o văd cei "drepți" care sunt în jurul lui. Acolo unde fariseul care-l primește vede o păcătoasă, el vede o femeie a cărei inimă palpită de iubire adevărată. În fața unei femei adultere umilite, înconjurată de priviri acuzatoare, apleacă ochii și scrie pe pământ. Apoi, când este singur cu ea, îi spune simplu: "Mergi!", care este un îndemn de a trăi, liberă de sentimentul de dinainte și de păcat. De asemenea, un tâlhar, răstignit alături de el, e cel care beneficiază de mântuirea pe care crucea a dat-o omenirii. Și când Isus îi șochează pe israeliții evlavioși vindecând în zi de shabbat, arată de fapt ce înseamnă cu adevărat a cinsti ziua dedicată lui Dumnezeu.

Ei bine, tocmai aceste gesturi și cuvinte călăuzesc tot ceea ce papa Francisc a scris în Amoris laetitia. Sunt izvorul inspirației sale și al îndrăznelii sale, când cere să nu rămână la abstracțiile unei legi pentru a evalua fidelitatea sau infidelitatea cuplurilor. Când invită la răbdarea și la generozitatea unei întâlniri care respectă în celălalt complexitatea vieții cu riscurile sale, încercările sale, povara sa de păcat. Papa privește la lumea noastră cu Evanghelia în mână, începând cu includerea în această lume. De fapt, ar fi nesăbuit să se creadă că dovada slăbiciunii se referă numai la alții. Ca martor al puterii Evangheliei papa ia în considerare viețile sfâșiate, iubirile distruse, ridicarea, uneori foarte șchiopătoare, a bărbaților și femeilor care n-au știut sau n-au putut să mențină fidelitatea promisă. Este greșit a afirma că, invitând în acest mod la discernământ și la integrare, papa vinde ieftin adevărul, îndulcește credința, îmblânzește apelul la sfințenie, decupează o pastorație complăcută. Adevărul este că vorbește făcând el însuși ceea ce-i invită pe cititori să facă: a lua cuvântul lui Dumnezeu ca "însoțitor de călătorie". Așadar, marele suflu de viață al Evangheliei răstoarnă tarabele celor care sunt ocupați să stabilească greutăți și măsuri, să le opună păcătoșilor care se prezintă un regulament, ca la un loc de vamă. Astfel claritatea, pe care cenzorii lui Amoris laetitia o cer, nu poate să fie linia de graniță care delimitează ceea ce este conform și ceea ce este greșit. Dar se poate înțelege numai ca lumina învierii, care are puterea de a strălucii chiar și în situații de moarte, după o logică ce descumpănește în mod inevitabil percepția noastră imediată a adevărului și a dreptății.

Desigur, este misiune a Bisericii să indice căile bune ale vieții, dar trebuie să dea această mărturie, așa cum o dă Cristos, fără a stinge flacăra mică ce șovăie. Mărturisind că nicio situație nu poate exclude de la milostivire. Că numai aroganța celui care se justifică într-o situație problematică constituie o piedică în calea milostivirii, în timp ce sărăcia recunoscută reintegrează în comuniunea cu Dumnezeu și cu frații.

Recunoaștem, toate acestea complică munca păstorilor. Dar nu este vreo indecență în a ne plânge despre asta? Ca și cum a-i primi în numele lui Cristos pe ceilalți cu rănile lor și suferințele lor ar putea să fie făcut ca act aproape administrativ, ca o judecată definitivă despre vieți adesea complicate, făcând pur și simplu referință la un articol de lege. În realitate, primirea se poate naște numai dintr-o "misiune artizanală", pentru a relua o expresie din Amoris laetitia. Nu e vorba de altceva decât de a discerne situațiile îndreptând spre ele însăși privirea lui Cristos. Adică, prima convertire necesară este cea a păstorilor cărora le revine această misiune. Așadar cuvântul papei Francisc invită toată Biserica să intre într-un mare cer de convertire și de har.

(După L'Osservatore Romano, 22 decembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat