Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la a doua duminică din Advent - Anul A - 2016

Învață-ne, Doamne, să pregătim căile tale!

Evanghelia după sfântul Matei, pe care o urmăm în acest nou an liturgic în care am intrat cu prima duminică din Advent, a fost scrisă pentru a ne încredința că în Isus Cristos, prin toată viața și activitatea lui, s-a arătat și se arată că "Dumnezeu este cu noi". Da, în Isus Cristos, pe care acum îl așteptăm să vină, Dumnezeu este cu noi, pentru că din veșnicie Dumnezeu are un plan mântuitor, un plan de aducerea a noastră "acasă" în paradis, căci satana prin păcat ne-a aruncat în valea de lacrimi. Dar nu "acasă" tot în paradisul pământesc, ci "acasă" în paradisul ceresc, pregătit nouă de la întemeierea lumii (cf. Mt 25,34), "acasă" în paradisul ceresc unde nu va mai fi nici lacrimi, nici tânguire, nici țipăt, nici durere (cf. Ap 21,4), "acasă" unde nu mai pot intra nici satana, nici lumea rea și nici moartea, pentru că Isus s-a luptat cu toți acești dușmani ai noștri și i-a biruit pentru totdeauna (cf In 16,33; 1Cor 15,20.26).

Dumnezeu, înainte de a suna prin Isus trâmbița adunării noastre "acasă" în paradisul ceresc (cf. Mt 24,31; 1Cor 15,52; 1Tes 4,16), a sunat mai întâi prin profeți trâmbița pregătirii noastre pentru intrarea în cer. Lecturile biblice de astăzi ne prezintă trei dintre profeții prin care Dumnezeu a sunat trâmbița pregătirii adunării noastre în cer, ni-i prezintă pe Isaia, pe psalmistul David și pe Ioan Botezătorul. Referitor la Ioan Botezătorul, Biblia spune că el, prin cuvinte, port și hrană, a întruchipat în sine pe profetul Ilie, profet pe care Dumnezeu a promis că îl va trimite din nou, când timpul mântuirii va fi aproape de împlinirea lui (cf. Mal 4,5; Mt 11,14).

Prin profetul Isaia, din prima lectura (cf. Is 11,1-10), Dumnezeu ne oferă un crâmpei din ceea ce va face el din noi, prin Isus, "mlădița lui Iese", umplută cu Duhul Sfânt și ne cheamă să-l primim pe el și lucrarea lui. Aici trebuie să spunem că oamenii creați de Dumnezeu după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26), prin păcat, diavolul i-a transformat, după chipul său, în fiare fioroase. Ei bine, pe toți acești oameni păcătoși deveniți după chipul satanei, fiare fioroase și sângeroase, Dumnezeu îi cheamă la eliberare și la mântuire prin lucrarea lui Isus de la cruce. Astfel că după lucrarea lui Isus de la cruce: oamenii lupii vor deveni ca mieii, oamenii leoparzii vor deveni ca iezii, oamenii leii vor deveni ca vițeii, oamenii urșii vor deveni ca juncile, oamenii șerpii otrăvitori vor deveni ca pruncii. Atunci toți cei care l-au primit pe Isus și mântuirea lui, nu vor mai face rău și nici o pagubă pe muntele cel sfânt al paradisului ceresc, căci vor fi umpluți de cunoștința Domnului, așa cum fundul mării este plin de ape. În ziua aceea, Mesia, rădăcina lui Iese, va fi ca un steag pentru popoare; pe el îl vor căuta neamurile și locuința lui va fi glorioasă. Aceasta este lucrarea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, pe care trebuie să o primească orice om.

Dacă voim să vedem pe viu o astfel de lucrare minunată a lui Dumnezeu, să privim la sfântul Paul care ne vorbește în lectura a doua de astăzi, să privim la prigonitorul crud ale cărui sentimente față de alții au devenit acum ca cele ale lui Isus (cf. Rom 15,4-9), și ne vom convinge că transformarea miraculoasă, prin harul de la cruce, este reală. El, înainte de întâlnirea cu Isus mort și înviat, era: lupul, leopardul, leul, ursul și năpârca; era omul rău care ura, aresta, schingiuia și omora creștinii blânzi și nevinovați ca: mieii, iezii, vițeii și copiii. După întâlnirea cu Isus mort și înviat pe drumul Damascului, Paul a devenit un om nou, o jertfă curată ca mielul, iedul și porumbelul; a devenit predicator, apostol și martir de bunăvoie.

Pentru răspunsul său la chemarea lui Dumnezeu, i s-a dat să vadă încă de pe pământ negrăita frumusețe a paradisului (cf. 1Cor 2,8; 2Cor 12,2), pentru ca să ne-o împărtășească și nouă. El a văzut ceea ce a văzut și apostolul Ioan, a văzut că: "Zidul cetății paradisului este din iaspis. Temeliile cetății sunt împodobite cu pietre scumpe de tot felul. Piețele Ierusalimului ceresc și străzile sunt din aur curat. Porțile cetății cerești sunt de mărgăritare frumoase. A auzit că în paradis răsună numai cântece de bucurie și de aleluia! Acolo va aduna Dumnezeu oameni din toate neamurile pământului. Acolo cei mântuiți vor străluci de o nobilă lumină" (cf. Ap 21,19-21.24; Tob 13,11.17-18). De aceea, sfântul Paul, viu fiind, dorea să moară ca să fie cu Isus (cf. Fil 1,21).

Psalmul responsorial de astăzi ne spune că Dumnezeu, prin Isus și Duhul Sfânt, va aduce oameni în paradis, începând cu săracii, cu sărmanii, cu cei lipsiți de ajutor și cu cei oprimați de oameni (cf. Ps 72,1-17). Iar, ca o confirmare sigură, Isus își începe predica sa de pe munte spunând: "Fericiți cei săraci, fericiți cei care plâng, fericiți cei flămânzi și însetați, fericiți cei prigoniți, căci a lor este împărăția fericită a cerurilor" (cf. Mt 5,1-12).

Până aici am văzut partea de lucrare a lui Dumnezeu din opera mântuirii. Dar mântuirea, după cum bine știm, este o lucrare divino-umană, unde Dumnezeu își are partea lui, iar omul își are partea lui. De aceea, sfântul Augustin spunea: "Cel ce te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine!" Deci, ca să putem intra în posesia mântuirii mult dorite, trebuie să ne împlinim și noi partea noastră de lucrare.

Dacă prin profetul Isaia și prin psalmist Dumnezeu ne-a arătat ceea ce va face el, prin Isus și Duhul Sfânt, pentru a ne aduce "acasă" în paradisul ceresc; în pericopa evanghelică de astăzi, prin glasul lui Ioan Botezătorul, cel care a avut cuvintele, portul și felul de a trăi al profetului Ilie, dar și prin glasul sfântului Paul, Dumnezeu ne arată care este partea noastră în această lucrare divino-umană a mântuirii.

Pentru că Persoanele divine nu-și puteau găsi loc în inimile oamenilor unde le place să locuiască (cf. Prov 8,31; Ap 3,20), deoarece oamenii erau indiferenți la starea lor de păcat, sfântul Ioan Botezătorul a fost chemat de Dumnezeu și trimis să conștientizeze pe toți oamenii din toate timpurile de răutatea păcatului și să-i cheme la convertire și la pocăință.

Și pentru că păcatul a transformat sufletul omului într-un deșert arid și fără viață, un deșert cu dealuri și gropi, un deșert cu șerpi, șacali și struți (cf. Ier 50,39), iar instaurarea împărăției lui Dumnezeu în lume trebuia să înceapă din lăuntrul oamenilor (cf. Lc 17,21), oamenii trebuiau să-și înceapă partea lor de lucrare din inima lor care era aridă, rănită și întinată ca un pustiu.

Ioan Botezătorul anunță că pe oamenii care vor refuza să conlucreze cu Dumnezeu la opera mântuirii lor îi așteaptă judecata și focul mâniei sale. Celor care acceptau să conlucreze cu Dumnezeu la opera mântuirii lor, prin îndreptarea cărărilor strâmbe, prin repararea drumurilor cu dâmburi și gropi, prin îmblânzirea fiarelor sălbatice, Ioan le promitea mântuirea lui Dumnezeu și le administra un botez al pocăinței (cf. Mc 1,4), un botez al schimbării minții (cf. Mt 3,2), un botez care îi angaja în lucrarea de doborâre a mândriei și de umplere a golurilor din inimi cu fapte de dragoste și de pocăință (cf. Lc 3,5).

Dar și aici în partea noastră de lucrare, Dumnezeu ne susține, căci fără el nimic nu putem face (cf. In 15,5). Este interesant de privit la câteva versete care urmează de după pericopa evanghelică de astăzi, versete în care găsim scris că Isus însuși s-a arătat pe malurile Iordanului și că s-a apropiat de Ioan Botezătorul cerându-i să-l boteze. Și pentru că Ioan ezita spunând: "Eu am trebuință să fiu botezat de tine, și tu vii la mine?" Drept răspuns, Isus i-a zis: "Lasă-mă acum, căci așa se cade" (Mt 3,14-15). Prin aceste cuvinte, Isus, i-a spus: "Lasă-mă să vă mântuiesc!" Acesta este prima propoziție rostită de Isus în evanghelia sfântului Matei: "Omule, lasă-mă să te mântuiesc!" Pentru că omul cu libertatea lui dată de Dumnezeu nu a știut să facă binele, acum se cuvenea ca omul păcătos să-l lase pe Dumnezeu ca, prin Isus Cristos cel plin de Duhul Sfânt, să-i lucreze mântuirea lui, ca un act de dreptate (cf. Rom 10,3). Atunci Ioan l-a lăsat".

Isus ne spune astăzi și fiecăruia dintre noi: "Lasă-mă să te mântuiesc!", Adică, dă-mi viața ta și las-o în mâinile mele, în învățătura mea, în puterea mea, în lucrarea mea de la cruce! Să-l lăsăm pe Domnul Isus ca să lucreze mântuirea noastră, așa cum Ioan Botezătorul l-a lăsat, cum apostolii l-au lăsat, cum vameșii și păcătoșii l-au lăsat și Isus a scos din ei care mai înainte erau lupi, leoparzi, lei, urși și năpârci, a scos din ei prunci, miei, porumbei și sfinți.

Dar, după ce susținuți de Isus am început partea noastră de lucrare la opera mântuirii, rupând-o cu păgânătatea și cu poftele lumești și trăind în veacul de acum cu înțelepciune, cu dreptate și cu evlavie, așteptând speranța fericită și arătarea gloriei marelui Dumnezeu și a Mântuitorului nostru Isus Cristos (cf. Tit 2,12-13), am făcut doar o jumătate din lucrarea noastră. Însă ca lucrarea noastră să fie întreagă mai avem nevoie și de cealaltă jumătate obligatorie, cea a colaborării noastre la mântuirea aproapelui, dând astfel impuls carității și faptelor bune (cf. Evr 10,24). Fără această jumătate suntem de râs ca acele om care a început să zidească un turn, dar n-a fost în stare să-l termine (cf. Lc 14,28).

Lecturile biblice de astăzi dau mărturie că Isaia, Psalmistul, sfântul Matei, Ioan Botezătorul și sfântul Paul nu și-au considerat împlinită lucrarea până ce nu ne-au vestit și nouă mântuirea lui Dumnezeu și până ce nu ne-au spus ceea ce trebuie să facem pentru a o dobândi. Primii creștini au înțeles asta și au vestit mântuirea din om în om, din sat în sat, din oraș în oraș, din țară în țară.

Într-o scrisoare adresată în anul 125 împăratului roman Adrian (76-138), de către Aristide, filozoful atenian convertit la creștinism și ajuns sfânt, îi descrie acestuia cum creștinii, prin viața și cuvintele lor, pregăteau între oameni mântuirea și venirea lui Isus de-a doua: "Creștinii, cu vorba, cu facerea de bine, cu exemplul vieții îi sfătuiesc pe toți oamenii să primească mântuirea și să devină creștini".

Biblia ne spune că Paul a rămas doi ani întregi într-o casă pe care o luase cu chirie, la Roma. Primea pe toți care veneau să-l vadă, propovăduia împărăția lui Dumnezeu și învăța pe oameni, cu toată îndrăzneala și fără nici o frică, cele privitoare la Domnul Isus Cristos și la iubirea lui (cf. Fap 28,30-31).

El le predica cu aceleași cuvinte care ne-a predicat și nouă astăzi: "Dumnezeul statorniciei și al mângâierii să vă dea aceleași sentimente unii față de alții, ca ale lui Cristos Isus, pentru ca, într-un cuget și într-un singur glas, să-l glorificați pe Dumnezeu și pe Tatăl Domnului nostru Isus Cristos! De aceea, primiți-vă unii pe alții, după cum și Cristos v-a primit pe voi, spre gloria lui Dumnezeu! Vă spun că, într-adevăr, Cristos s-a făcut slujitorul celor circumciși pentru a împlini promisiunile făcute părinților și a dovedi astfel că Dumnezeu este credincios și pentru ca națiunile păgâne să-l glorifice pe Dumnezeu pentru îndurarea sa" (Rom 15,5-9)

În anul 1961, Gianni Maletti, un tânăr italian de 31 de ani, un laic, a câștigat "Premiul pentru cel mai bun creștin angajat voluntar în apostolat", oferit de către cardinalul Giacomo Lercaro (1891-1976), arhiepiscop și mitropolit de Ravenna, Italia. Mulți l-au numit pe tânărul Gianni Maletti Îngerul țiganilor. Activitatea sa rodnică de misiune și apostolat și-a început-o, aproape întâmplător, pe când avea 14 ani. Parohul l-a rugat să se intereseze de educația religioasă a copiilor unei caravane de țigani care poposiseră la ei în localitate. Gianni Maletti s-a dăruit cu zel ca să-i scoată din ignoranță pe acești copilași și, fiind impresionat de ei, nu a mai părăsit caravana țiganilor. Umbla după ei prin piețele orașelor, ducându-le îmbrăcăminte, hrană și medicamente, împreună cu învățătura creștină. Vorbindu-le foarte familial, reușea să-i învețe pe cei mici religia, examinarea conștiinței, respectul față de ei înșiși și față de aproapele; dar și gramatica, geografia, matematica. Zeci și zeci de copii au fost pregătiți pentru primirea sfintelor sacramente și sute de țigani au învățat să citească, să fie cinstiți și credincioși.

O istorioară ne vorbește despre regină păgână care era grav bolnavă. Fiind chemat medicul, acesta a spus că se poate vindeca numai când va găsi iubirea cea mai mare și cea mai curată. Regele și toți demnitarii au început să cugete: Care poate fi iubirea cea mai mare și cea mai curată? Iubirea maternă? Iubirea soldatului pentru patrie? Iubirea conjugală? Medicul nu a fost de acord cu nici una. Dar iată că în camera reginei bolnave intră copilașul ei având ochii plini de lacrimi și aducând o carte mare și veche, carte în care se afla viața lui Isus, care a coborât din cer, care a luat păcatele lumii asupra sa și apoi a murit din iubire pentru orice om. Când regina a auzit vorbindu-se despre Isus și despre iubirea lui mântuitoare față de orice om, s a vindecat. Să-i vindecăm și noi pe oameni, vorbindu-le de iubirea lui Isus. Vorbirea despre Isus îi vindecă pe oameni. Vorbirea despre Isus este partea noastră obligatorie din lucrarea divino-umană a mântuirii.

Sfântul Augustin (354-430) spunea: "Cine vestește lumii iubirea lui Dumnezeu arătată prin Cristos și Duhul Sfânt, cântă încă de aici aleluia din cer". Să vestim și să mergem! Să cântăm și să mergem!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat