Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Un martir fără călăi

De Paolo Affatato

Charles de Foucauld este figura care îi învață pe cei botezați natura autentică a martiriului creștin, prea des deformată astăzi în ideologia "persecuționismului". Fratele Michael Davide Semeraro, călugăr benedictin și maestru de spiritualitate, oferă o perspectivă originală despre experiența "micului frate" și despre moștenirea sa, la o sută de ani de la moarte. Figura lui de Foucauld, așa cum explică în cartea sa "Charles de Foucauld. Explorator și profet al fraternității universale" (San Paolo 2016) nu este nerelevant în furtuna eclezială contemporană, marcată pentru mulți de un raport problematic, dacă nu conflictual, cu islamul.

Experiența fratelui Carol este utilă pentru a reconsidera astăzi sensul și semnificația profundă a martiriului creștin: "În el a trăit fără necesitate faptul de a căuta călăul. Numai așa se iese din cercul vicios al răzbunării și se intră în cel al Evangheliei. Călăul nu este necesar pentru martirul creștin: ceea ce contează este disponibilitatea de a da viață până la capăt", explică benedictinul la Vatican Insider.

Aici se află diferența subtilă, care sustrage evenimentele martirilor de la cei care le folosesc ca pretext pentru mobilizări identitare, sau ca idee de campanii de indignare, fundamentate în cheie cultural-politică.

Prea des astăzi martiriul suferă o "modificare genetică", atunci când suferințele credincioșilor sunt instrumentalizate pentru logici de putere sau chiar de business. Sau atunci când abordarea în care este trată este simpla "revendicare a drepturilor", care rămâne izolată în albia Bisericii "model Amnesty".

"Charles de Foucauld reprezintă pentru istoria Bisericii un punct de neîntoarcere: profeția sa a căzut în deșertul Sahara ca bobul de grâu din Evanghelie, la 1 decembrie 1916. A deschis noi piste și noi drumuri, cu mult mai înainte ca să conștientizeze asta Conciliul al II-lea din Vatican", explică Semeraro.

Benedictinul găsește în viața lui referințe la Benedict de Norcia și la Francisc de Assisi: "Din tradiția benedictină, trăită în timpul său de viață trapistă, păstrează aspectul contemplativ de atenție față de Dumnezeu și față de frați. Din Francisc de Assisi imită pasiunea față de o întoarcere continuă la Evanghelie sine glossa și condiția de minoritate, care permite să se facă mereu primul și necondiționatul pas spre celălalt".

Și dacă pentru sfântul din Assisi călătoria spre cortul Saladinului a reprezentat un moment important al drumului său interior, "întâlnirea cu islamul a fost, pentru vicontele Charles de Foucauld, un apel la interioritate și la transcendență. Tocmai musulmanii, cu atitudinea lor de rugăciune în fața Celui Preaînalt, care-i permit să redescopere credința sa baptismală".

Astfel exploratorul geografic-militar se transformă într-un "explorator uman" care încearcă să adopte punctul de vedere al celuilalt cu umilință autentică. Este un proces de despuiere de sine: "Primul pas este a învăța de la alții și a învăța limba celuilalt pentru a-i cunoaște viața, emoțiile, dorințele, modul în care este obișnuit să perceapă misterul vieții, cu bucuriile și trudele. Fratele Carol scrie în jurnalul său: pentru a face bine sufletelor trebuie să le poți vorbi și pentru a vorbi despre bunul Dumnezeu și despre lucrurile interioare, trebuie să știi bine o limbă".

"În acest sens - continuă Semeraro - fratele Carol reia intuiția marilor misionari precum Ciril și Metodiu și precum Matteo Ricci. Pentru aceasta învață limba tuaregilor, pregătește dicționare, adună sute de poezii prin care se transmite înțelepciunea acestor popoare".

În relația cu aproapele nu pornește crezând că este depozitar al adevărului: "Adevărul este o persoană, Cristos Isus, și numai conformarea cu modul său de a vorbi, de a acționa, de a se face prezent la nevoile celuilalt permite să fim recunoscuți și, într-un anumit mod, iubiți".

La distanță de decenii, chiar această structură de gândire și de acțiune se va reproduce la Tibhirine, în călugării trapiști uciși în 1996 la Notre Dame de l'Atlas. Și în al treilea mileniu, după atentatul Turnurilor Gemene și atacurile teroriste din Europa, experiența fratelui Carol, conform lui Semeraro, poate să-i ajute pe creștini "să citească cu o privire de credință prezența «altora», delegitimând ceea ce mulți consideră ca o ciocnire cu civilizația islamică".

Unul dintre mesajele puternice și semnificative ale fratelui Carol atinge, așadar, abordare față de islam: "Fericitul mărturisește astăzi adeziunea deplină la Evanghelie în expunerea sa în mod unilateral, adică și în lipsa reciprocității, la relația fraternă cu musulmanii".

În adâncul deșert algerian, unde se va împlini viața sa pământească, fratele Carol citește Evanghelia și adoră prezența lui Cristos în Euharistie nu pentru a se apăra cu coiful unei identități puternice și contrapuse, ci pentru a se deschide la o fraternitate tot mai universală.

(După Vatican Insider, 1 decembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat