Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În fața unei inimi căite

Dezlegarea de păcatul de avort

De Marcello Semeraro

Publicăm o mare parte din scrisoarea pe care episcopul de Albano a adresat-o clerului diecezan și călugăresc cu ocazia primei duminici din Advent.

În scrisoarea apostolică Misericordia et misera papa Francisc a extins în timp pentru toți preoții facultatea de a dezlega pe cei care au săvârșit păcatul de avort, acordată deja în mod limitat la perioada jubiliară (nr. 12). Așadar, de acum înainte, de ea se bucură orice preot care este deja în posesia facultății necesare de a dezlega în mod obișnuit spovezile (cf. Codex Iuris Canonici, can. 966 § 1; 970 și 973).

Noi primim în mod cordial și cu suflet recunoscător dispoziția papei. Însă, permiteți-mi ca să unesc câteva motivații care vor putea ajuta s-o înțelegem mai bine fie noi, fie credincioșii. De fapt, s-a putut constata cât de variată a fost, cel puțin în mijloacele de comunicare socială, primirea acestei dispoziții a papei. În unele cazuri ea a fost prezentat în forme nepotrivite, în altele chiar răutăcioase încât au făcut să transpară dacă nu tendențiozitate, cel puțin ignoranță. În schimb, n-am nicio îndoială că fiecare dintre voi a înțeles bine sensul și valoarea a ceea ce a fost înțeles și stabilit de papa.

Este necesar de ținut cont de distincția dintre "păcat" și "sancțiune penală", care este comportată de unele păcate, între care este avortul procurat și efectuat. De fapt, conform can. 1398 din Codex Iuris Canonici, "cine procură avort, urmat de efect, cade în excomunicare latae sententiae", adică fără ca să fie necesar să fie pronunțată în mod formal pentru fiecare caz. De aici, până astăzi, "rezervarea" sa episcopului și altor preoți desemnați de el, sau indicați chiar de Dreptul Canonic; de aici și necesitatea iertării acestei cenzuri înainte ca să fie dată dezlegarea sacramentală.

Însă acum, cu decizia comunicată în recenta sa scrisoare, papa a acordat tuturor duhovnicilor facultatea de a ierta în "forul sacramental" (adică în actul spovezii sacramentale) cenzura despre care se vorbește în can. 1398. Spus altfel, papa a acordat tuturor duhovnicilor "jurisdicția" pentru a ridica sancțiunea penală, cenzura de excomunicare.

Consider important ca măcar nouă preoților să ne fie foarte clară - și să transmitem celorlalți credincioși - distincția dintre păcate și sancțiuni penale. Jurisdicția și puterea de a ierta păcatele sunt două realități diferite "conceptual". Însă, acum în cazul nostru cu decizia papei ele sunt unite în însuși actul spovezii: aici duhovnicul exercită jurisdicția de a ierta cenzura de excomunicare (care interzicea primirea tuturor sacramentelor) și exercită și puterea sacerdotală pe care o are de a ierta păcatele. Așadar, nimic n-a fost modificat cu privire la delictul de avort și cu privire la pedeapsa canonică de excomunicare. Însă a fost "simplificat" sistemul de iertare a delictului de avort, încredințând duhovnicilor în "forul" spovezii jurisdicția pentru a elimina pedeapsa și a putea astfel dezlega toate păcatele pe care le-ar putea avea penitentul.

Fără a avea intenția de a da o lecție de drept canonic, adaug numai altceva despre dinamica juridică în care se inserează decizia papei. De fapt, disciplina canonică ține cont mereu de bonus animarum, chiar și atunci când penitentul se află în condiții deosebite. De aceea, ea prevede așa-numitul "caz mai urgent" (casus urgentior), așa cum era numit în can. 2254 din Codex Iuris Canonici din 1917; adică acela în care situația de păcat și imposibilitatea dispusă de sancțiunea penală de a avea acces la sacramente au incidență așa de mare asupra credinciosului de altfel căit, încât să-i fie greu să aștepte tot timpul necesar pentru a obține iertarea pedepsei în forul extern (cf. Codex Iuris Canonici, can. 1357 § 1). Așa cum este explicat de comentatori, însăși legea canonică se angajează "să depășească o posibilă contradicție între disponibilitatea la căință a credinciosului, cu respectiva dorință de a primi dezlegarea sacramentală, și interdicția de a avea acces la sacramente dispusă de pedeapsa canonică".

Luând în considerare în această lumină juridico-canonică, decizia papei își are fundamentul său și rădăcina sa în însuși scopul ultim al disciplinei canonice, adică salus animarum. Acesta nu este un element extern, suprapus legii canonice și nici nu este o simplă clauză-limită pentru orânduirea canonică; dimpotrivă, este o "clauză deschisă" și interpretativă; este principiul călăuză și orientativ, dimensiunea constitutivă a însăși realității supranaturale a lui ius in Ecclesia. La baza deciziei papei există, până la urmă, tocmai acest principiu metajuridic; ecleziologic, am spune, care dă formă întregii orânduiri canonice. El, peste toate, realizează instanța de raționalitate a legii însăși. Cu privire la gravitatea păcatului de avort papa n-a făcut nicio reducere. În schimb a declarat: "Aș vrea să reafirm cu toate forțele mele că avortul este un păcat grav, pentru că pune capăt unei vieți nevinovate". Cu privire la acest punct magisteriul Bisericii a fost și este mereu ferm. Același Francisc reafirmase asta deja în primele luni ale slujirii sale petrine. De exemplu, în audiența acordată participanților la întâlnirea promovată de Federația Internațională a Asociațiilor Medicilor Catolici, la 20 septembrie 2013, a spus: "În ființa umană fragilă fiecare dintre noi este invitat să recunoască fața Domnului, care în trupul său uman a experimentat indiferența și singurătatea la care adesea îi condamnăm pe cei mai săraci, fie în țările în curs de dezvoltare, fie în societățile bogate. Fiecare copil nenăscut, dar condamnat pe nedrept să fie avortat, are fața lui Isus Cristos, are fața Domnului, care încă înainte de a se naște, și apoi abia născut, a experimentat refuzul lumii. Și fiecare bătrân [...], chiar dacă este infirm sau la sfârșitul zilelor sale, poartă în sine fața lui Cristos. Nu se pot arunca, așa cum ne propune «cultura rebutului»! Nu se pot arunca!".

Spuse acestea, în scrisoarea apostolică Misericordia et misera papa adaugă: "Cu aceeași forță pot și trebuie să afirm că nu există niciun păcat la care milostivirea lui Dumnezeu nu poate să ajungă și să distrugă atunci când găsește o inimă căită care cere să se reconcilieze cu Tatăl" (nr. 12). Aici găsim motivația teologică a deciziei papei.

În această privință, s-ar putea reciti bula Misericordiae vultus (11 aprilie 2015) cu care Francisc a convocat jubileul care tocmai s-a încheiat. Eu însumi, tot anul m-am angajat să vestesc misterul milostivirii divine, fie cu scrisoarea pastorală Mai întâi este Milostivirea (27 noiembrie 2015), fie cu cele douăzeci și șapte de omilii rostite în diferitele ocazii diecezane pe parcursul acestui timp cu adevărat extraordinar. Pe de altă parte, cum scrie Robert Lezohupski, "tema milostivirii reprezintă fundalul intern al dreptului canonic (salus animarum suprema lex - can. 1752). Milostivirea este pe deplin legată cu mântuirea sufletelor și cu instrumentele pentru a o realiza. Ca atare, milostivirea reprezintă în mod clar dimensiunea pastorală și caritativă a dreptului canonic". Iată, așadar, că în Misericordia et misera papa îndeamnă imediat: "De aceea, fiecare preot să devină călăuză, sprijin și întărire în a-i însoți pe penitenți în acest drum de reconciliere specială" (nr. 12).

Luând în considerare practica sacramentală a duhovnicului, papa o cuprinde în întregime în verbul "a însoți". Pentru a face ce? Un "drum de reconciliere specială". În timpul acestui drum slujitorul Bisericii trebuie să fie "călăuză", "sprijin" și "întărire". Să luăm în considerare aceste trei acțiuni. Astfel, trecem la motivațiile pastorale.

Călăuza "indică drumul", dar nu face asta cu o funcție pur și simplu directoare. Duhovnicul nu este un "indicator stradal". Ceea ce este deja cerut de normativa canonică (cf. Codex Iuris Canonici, can. 978: duhovnicul este "judecător", "medic" și "slujitor ascultător" față de învățătura magisteriului și față de normele autorității competente), Francisc explică asta cu cuvintele: sprijin și întărire. Pentru "a susține" trebuie să stăm alături de celălalt și nu să stăm pe trepte. Abalconear, ar spune Bergoglio în jargonul argentinian: adică a privi de la balcon. Dar este mai mult.

"A susține" înseamnă literalmente a ține pe cineva punându-ne "sub el", adică a-i purta povara. A căuta o "oaie rătăcită" nu înseamnă a merge prin câmpii și păduri, ci a lua asupră-și, ca păstorul despre care Evanghelia scrie: "o pune pe umerii săi bucurându-se" (Lc 15,5).

Apoi "a întări" înseamnă a-l ajuta pe celălalt să fie puternic, să depășească răul, să învingă propria slăbiciune. În Fil 4,13 Paul scrie: "Toate le pot în cel care mă întărește" ("omnia possum in eu qui me confortat"). Paul trăiește experiența cu Isus lângă el ca prezență care încurajează în așa fel încât îl face capabil să înfrunte orice situație. In persona Christi, fiecare duhovnic trebuie să fie ca acest Isus pentru Paul: a da curaj, a inspira dinamism pentru a nu se descuraja din cauza propriei slăbiciuni, pentru a merge înainte pe calea întreprinsă a convertirii.

Este important ca toți, dar noi preoții în mod deosebit, să ajungem să percepem dimensiunea "generativă" a deciziei papei. Să ne întrebăm: ce anume poate da naștere acestei alegeri? Ce comportamente promovează și încurajează în comunitățile noastre? Generează speranță și încredere în Dumnezeu sau descurajare și disperare? Face să se maturizeze responsabilitatea? Deschide drumuri sau duce într-o fundătură? Eu cred că papa nu ne indică scurtături de niciun fel. Dimpotrivă el ne indică drumuri lungi, angajante. Pentru a recurge la câteva expresii ale sale, Francisc ne cere să demarăm procese de "discernământ, purificare și reformă"; procese "de creștere" și "acțiuni care generează noi dinamisme în societate și implică alte persoane și grupuri care le vor duce înainte, până când aduc rod în evenimente istorice importante" (cf. Evangelii gaudium, nr. 30; 169; 223).

(După L'Osservatore Romano, 2 decembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat