Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Prețul milostivirii

Uneori pare să fie periculoasă și nedreaptă

De fratele Richard

Comunitatea din Taizé

Milostivirea lui Dumnezeu, pe care Biserica este chemată s-o comunice, este fără limite. "Noi numim «catolică» Biserica - scrie sfântul Ciril din Ierusalim în Cateheze - nu numai pentru că este răspândită pe tot pământul, de la un capăt la celălalt, ci [...] pentru că ea îngrijește și vindecă orice tip de păcat, fie el al sufletului sau al trupului". În secolul al IV-lea convertirea lui Constantin preocupă mediile culte ale imperiului. Istoricul Zosim scrie în Istoria nouă: "Constantin a fost acuzat că a comis un delict așa de grav încât niciun preot păgân n-a voit să-l dezlege de el; în schimb, între creștini îi este promisă iertarea tuturor păcatelor sale". Milostivirea pune în pericol valorile care garantează ordinea și pacea?

Pentru anul care se apropie de sfârșit, Papa Francisc ne-a invitat să punem milostivirea în centrul rugăciunilor noastre și al vieții noastre. Tot în cursul acestui an s-au ridicat glasuri, chiar și ale anumitor creștini, care au cerut să se dea prioritate siguranței, să se înăsprească regulile și controalele, să se acționeze fără milă. Afară de cazul în care nu este legată numai de viața spirituală și eclezială declarând-o incompetentă în chestiunile politice și sociale, milostivirea, realitate atât de centrală și atât de frumoasă a Evangheliei, devine problematică. Milostivirea apare problematică de mult timp înainte de timpul nostru. Cartea lui Iona vorbește despre ea ca despre un pericol de moarte. Mila lui Dumnezeu față de Ninive l-a dus pe profet la disperare: "Mai bine este pentru mine să mor decât să trăiesc!" (Iona 4,3). Cartea nu este o relatare istorică, ci o nuvelă care pune în scenă personaje din trecut. A fost scris în secolul al IV-lea înaintea erei noastre, patru secole după epoca lui Iona. Profetul istoric a trăit sub Ieroboam al II-lea. În prima jumătate a secolului al VIII-lea înaintea erei creștine, Iona profetizează salvarea regatului lui Israel (2Re 14,25). Dar iată că în relatarea imaginară din carte, Iona nu este trimis la regele lui Israel, ci la cetatea Ninive, capitala Asiriei. Acolo el nu trebuie să anunțe salvarea, ci judecata: "Încă patruzeci de zile și Ninive va fi distrus" (Iona 3,4).

Iona ar fi putut să se bucure să meargă ca să vestească un sfârșit trist pentru Ninive, marea inamică a Israelului. În schimb a plecat în direcția opusă. De ce nu voia să meargă la Ninive? Motivul rămâne întunecat pentru cititor până când se înțelege că distrugerea anunțată a cetății Ninive nu va avea loc. Atunci Iona "s-a rugat Domnului și a zis: «Vezi, Doamne, oare nu acesta era cuvântul meu când eram în țara mea și aveam de gând să fug la Tarsis? Căci știam că tu ești îndurător și milostiv, încet la mânie, plin de bunătate și regreți răul»" (Iona 4,2). Iona nu avea încredere în milostivirea lui Dumnezeu. Cunoscându-l pe Dumnezeul său - "știu că tu ești un Dumnezeu îndurător și milostiv, încet la mânie, plin de bunătate" - intuiește însă imediat rezultatul activității sale profetice la Ninive: salvarea tuturor locuitorilor, mici și mari, oameni și animale. Dar pentru ce această salvare a lui Ninive, consecință a milostivirii Dumnezeului lui Israel, îl duce pe Iona la disperare până acolo încât vrea să moară? Trebuie amintit că împreună cu profetul Iona istoric, menționat în cartea a doua a Regilor, suntem în prima jumătate a secolului al VIII-lea. Ei bine, în 722, jumătate de secol după misiunea imaginară a lui Iona la Ninive, asirienii încep o campanie împotriva Israelului. Căința lor n-a durat îndelung. Pornesc războiul împotriva lui Israel și distrug Samaria, capitala sa. Salvând Ninive de la dezastru prin activitatea sa de profet, Iona nu este un complice involuntar al nenorocirii care lovește acum însăși țara sa Israel?

Nu trebuie să ne lăsăm înșelați de trăsăturile comice ale cărții lui Iona, cum ar fi vestitul pește mare care-l înghite și-l vomează pe profet. Comicitatea istoriei este mijlocul pe care autorul l-a ales pentru a transmite măreția mesajului: milostivirea Dumnezeului lui Israel depășește granițele Israelului, chiar și atunci când asta pune în pericol poporul preaiubit de Dumnezeu. Isus simte o stimă deosebită față de profetul Iona. Mai degrabă se identifică cu el decât cu Moise. Refuză să dea un "semn din cer" destinat să vestească și să demareze o nouă eliberare a Israelului după modelul fugii din Egipt, și promite "semnul lui Iona" (Mt 16,1-4), opusul unui anunț de victorie în care Israel ar triumfa asupra dușmanilor săi. În diferite parabole ale lui Isus se regăsește tema pericolului sau a nedreptății care pot să însoțească milostivirea. Istoria fiului risipitor (Lc 15,11-32) celebrează milostivirea în manieră de neuitat. Văzându-l pe fiul său care se întoarce de departe, bătrânul tată este mișcat de compasiune. Îi iartă imediat totul. Fiul care credea că se întoarce pentru a fi numai un servitor, este primit ca fiu. Însă Isus dă tot atâta atenție fratelui mai mare. El nu se întoarce de departe, ci numai de la munca de pe ogor. Refuză să participe la ospățul organizat pentru întoarcerea fratelui. De fapt a înțeles imediat ceea ce este în joc: explozia de milostivire a tatălui său a făcut ca familia, într-o clipire, să piardă jumătate din bunuri.

În acea vreme patrimoniul familial era gestionat de tatăl, dar era proprietate a tuturor bărbaților din familie. De aceea tatăl poate să spună fiului mai mare: "Toate ale mele sunt ale tale" (Lc 15,31). Și pentru aceasta fiul mai mic a putut să ceară partea care i se cuvenea când tatăl încă trăia. Luând partea sa, fiul mai mic crede că nu se va mai întoarce niciodată, știe că nu mai are drept la patrimoniul familial. Însă la întoarcerea sa, tatăl îl reintegrează ca moștenitor, inelul pe care i-l pune în deget este semnul acestui lucru. Fratele mai mare trebuie atunci să reîmpartă toate cu fratele mai mic. Nu este corect. Plecarea fiului cadet înjumătățise patrimoniul familial. Acum explozia de milostivire a tatălui împarte încă o dată în două ceea ce rămâne. Se înțelege că fratele mai mare se simte lezat, cu atât mai mult că, așa cum îi spune tatălui, patrimoniul s-a menținut tocmai grație muncii sale asidue.

În parabola lucrătorilor de la a unsprezecea oră (Mt 20,1-16), milostivirea stăpânului viei nu nedreptățește pe nimeni. Dar se simte oricum o senzație de nedreptate. Cu lucrătorii pe care-i tocmește de dimineață devreme stăpânul se înțelege cu un dinar pe zi. Apoi îi asigură pe ceilalți, pe care-i asumă în cursul zilei, că le va da "ceea ce este drept". Seara, ultimii care au lucrat numai o oră sunt primii care primesc plata: un denar, o plată mai mult decât generoasă pentru o oră de muncă. Aceia care au lucrat toată ziua își freacă mâinile văzând că stăpânul plătește bine. De aceea dezamăgirea lor este și mai mare atunci când primesc un singur dinar ca și ceilalți. Oricât ar încerca stăpânul să le amintească lor că acordul a fost onorat, generozitatea sa este nedreaptă. Poeta din Burgogne Marie Noël, care era o femeie cu o spiritualitate profundă dar cu picioarele pe pământ, n-a putut să nu-și imagineze continuarea istoriei: ziua următoare, dimineața devreme, stăpânul iese în căutare de lucrători dar nu se prezintă niciunul. Și nici la ora 9. Și nici la amiază. Milostivirea poate să pună în pericol economia.

Isus face din milostivirea lui Dumnezeu cheia învățăturii sale despre porunci: "Fiți milostivi precum Tatăl vostru este milostiv" (Lc 6,36). Predica de pe munte conține tot acest apel la milostivire sub o formă un pic diferită: "Așadar, fiți desăvârșiți precum Tatăl vostru ceresc este desăvârșit" (Mt 5,48). Desăvârșire aici este sinonim cu milostivire. În învățătura sa nouă despre vechile porunci, Isus deschide poruncile din lege la plinătatea dreptății care este milostivire. Dar pentru a înțelege, Isus confirmă formal exigența de dreptate: "Să nu socotiți că am venit să desființez Legea sau Profeții! Nu am venit să desființez, ci să împlinesc" (Mt 5,17). Unele fapte sau cuvinte ale sale putea face să se creadă că va desființa exigențele legii. El dezminte. Isus nu desființează legea, nu se îndepărtează de dreptate în direcția nedreptății. Se îndepărtează de fapt de dreptate, dar în celălalt sens. "A împlini Legea și Profeții" înseamnă a se îndepărta de o dreptate rigidă în direcția a ceea ce nu este mai puțin decât drept, ci a ceea ce este mai mult decât drept. "Dacă dreptatea voastră nu o va întrece cu mult pe cea a cărturarilor și a fariseilor, nu veți intra în împărăția cerurilor" (Mt 5,20). Dreptatea la care tind Legea și Profeții poate să abunde mai mult sau mai puțin: Isus învață drumul unei dreptăți supraabundente. Trage într-o dinamică ce lărgește "logica echivalenței" regulii de dreptate până ajunge la o "logică a supraabundenței" (Paul Ricoeur). Conform capitolului 5 din Matei, Isus a reluat șase porunci din Lege pentru a face să reiasă promisiunea de dreptate supraabundentă conținută în ele și astfel să "împlinească" Legea.

Ultimele două învățături se referă mai specific la tema milostivirii. "Ați auzit că s-a spus: Ochi pentru ochi și dinte pentru dinte. Eu însă vă spun: să nu vă împotriviți celui rău; ba, mai mult, dacă cineva te lovește peste obrazul drept, întoarce-i-l și pe celălalt. Celui care vrea să te judece și să-ți ia tunica, lasă-i și mantia, iar, dacă cineva te-ar constrânge să faci o mie de pași, mergi cu el două. Celui care îți cere, dă-i, și nu întoarce spatele celui care vrea să ia de la tine cu împrumut" (Mt 5,38-42). "Ochi pentru ochi și dinte pentru dinte" este legea, exigența de echivalență. Legea talionului marchează un progres față de nedreptate, fie față de cea care constă în a lăsa delictul nepedepsit fie față de cea care constă în a rupe doi dinți celui care a rupt unul. Isus n-a venit să desființeze exigența de dreptate. Există situații în care, înainte de a putea să ne depărtăm de dreptate în direcția milostivirii, este nevoie înainte de toate să ne îndepărtăm de nedreptate pentru a ne apropia de dreptate. Însă Isus invită să mergem mai departe: "Eu însă vă spun să nu vă împotriviți celui rău". Această învățătură nu este o lege nouă. Dacă ar fi fost una nouă, cei care credeau că Isus a venit pentru a desființa Legea ar fi avut dreptate. Isus nu promulgă legi ci învățătura sa creează breșe prin care să facă să intre năvalnic împărăția lui Dumnezeu și dreptatea sa supraabundentă. Cu trei exemple, ilustrează ceea ce înțelege cu "a nu se împotrivi celui rău". Înainte de toate palma: dacă unul te lovește pe obrazul drept, legea - "ochi pentru ochi, dinte pentru dinte, palmă pentru palmă" - permite să se dea înapoi palma, dar interzice să se lovească de două ori sau mai tare. Când o palmă este dată înapoi pentru o singură palmă cu aceeași intensitate, lucrul cel mai care li se poate întâmpla părților aflate în conflict este să fie egale. Dar este un echilibru așa de greu de obținut încât în general lucrurile nu se opresc aici, și reacția, deși corectă, este urmată de un nou act de violență, și așa mai departe. Propunerea lui Isus de a întoarce obrazul celălalt poate avea două rezultate. Primul este că, în loc de o palmă, victima să primească două palme. Al doilea este ca acest gest neverosimil să-l descumpănească pe agresor până acolo încât să-l facă să ezite. Cursul normal al evenimentelor, lanțul violenței, este întrerupt pentru o clipă. În breșa deschisă astfel poate să se întâmple ceva neașteptat. Propunerea extravagantă de a întoarce obrazul celălalt nu este o adevărată poruncă, ci o invitație la creativitate.

Celelalte două exemple sunt de același tip: nu porunci, ci propuneri. Ce lege ar putea să ceară ca un datornic, celui care îi cere tunica pentru a plăti o datorie să dăruiască și mantia? Gestul pe care Isus îl imaginează este un mod riscant și creativ de a răsturna regula dreptății. Riscant deoarece creditorul ar putea să accepte oferta și să ia tunica și mantia. Dar s-ar putea întâmpla și ca, văzându-l pe datornicul său despuiat de toate hainele sale, să înțeleagă cruzimea inflexibilității sale și să șteargă datoria. Și iată învățătura principală a lui Isus cu privire la dreptatea supraabundentă. "Ați auzit că s-a spus: Să-l iubești pe aproapele tău și să-l urăști pe dușmanul tău. Eu însă vă spun: iubiți-i pe dușmanii voștri și rugați-vă pentru cei care vă persecută" (Mt 5,43-44). S-a afirmat adesea că porunca spune numai "să-l iubești pe aproapele tău". De ce Isus adaugă "să-l urăști pe dușmanul tău"? În limba biblică "a urî" adesea înseamnă simplu "a nu iubi". "Să-l iubești pe aproapele tău și să-l urăști pe dușmanul tău" vrea să spună așadar: "Să știi să distingi între poporul tău și dușmanii care-l amenință". Isus nu desființează nici această poruncă. Iubirea față de aproapele implică uneori refuzul de a face bine dușmanului. Din lealitate față de poporul său Israel profetul Iona refuză să meargă ca să predice la Ninive. Și totuși Isus spune: "Iubiți pe dușmanii voștri și rugați-vă pentru cei care vă persecută". Cu alte cuvinte: faceți ca Iona când nu acționează pe baza propriei judecăți ci pe baza pe ceea ce Dumnezeu îi spune să facă. Pentru a justifica propunerea sa de a-i iubi pe dușmani Isus nu are argumentări umane; nu poate decât să facă referință la Dumnezeu: "ca să deveniți fiii Tatălui vostru care este în ceruri, care face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și să plouă peste cei drepți și peste cei nedrepți" (Mt 5,45).

Această învățătură a lui Isus este în același timp luminos și scandalos. Ce este mai frumos decât generozitatea lui Dumnezeu care nu exclude pe nimeni de la binefacerile sale? Dar bunătatea sa este și un scandal. Pentru ce nu pune capăt manevrelor celor răi și ale celor nedrepți? Fidel față de milostivirea sa față de limite, preferă să riște precum Isus care-i cheamă pe discipoli. Și Dumnezeu plătește scump milostivirea sa. Cruțându-i pe dușmanii lui Israel, ca în istoria lui Iona, plânge asupra poporului său predilect învins și în exil. Dăruind binefacerile sale fie celor răi fie celor buni, așa cum Isus a revelat, nu intervine nici pentru a-i opri pe cei care-l ucid. Milostivirea sa are un preț al său și pe Dumnezeu l-a costat moartea Fiului. Milostivirea cauzează nedreptăți reale sau aparente. Însă Dumnezeu îndrăznește milostivirea periculoasă, pentru că are în minte mântuirea tuturor oamenilor. Milostivirea lui Dumnezeu, care l-a costat scump, a obținut mântuirea lumii. Și se întâmplă că milostivirea fiilor săi care îi expune la risc și uneori comportă nedreptăți, obține ceea ce este drept acolo unde dreptatea singură ar eșua.

(După L'Osservatore Romano, 18 noiembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat