Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la încheierea Anului Jubiliar al Milostivirii divine (2015-2016)

"Milostivirile Domnului în veci le voi cânta" (Ps 88,1).

În scrisoarea pastorală dată cu prilejul închiderii porților sfinte din Dieceza de Iași, episcopul Petru Gherghel a subliniat: "Anul Jubiliar al Milostivirii se încheie, dar trăirea milostivirii lui Dumnezeu continuă". Da, vom continua cu un nou avânt să trăim și să cântăm milostivirile Domnului față de noi, milostiviri care sunt multe, cum spune psalmistul.

Legea lui Moise a fixat pentru poporul ebraic un an special de la fiecare 50 de ani, numit "jubileu" (bucurie), care prevedea printre altele: restituirea pământurilor la vechii proprietari, iertarea datoriilor, eliberarea sclavilor și chiar odihnirea pământului (cf. Lev 25,10-11). Biserica creștină a preluat acest "jubileu" biblic al bucuriei și i-a dat o semnificație mai mult spirituală. Acum anul jubiliar constă într-o primire acasă și o iertare generală, într-o iubire și o indulgență deschisă tuturor. De aceea acum, precum celor de odinioară cărora Isus le-a vestit îndurările divine și "un an de milostivire a Domnului" (cf. Lc 4,18-19), Biserica, prin papa Francisc, ne-a vestit și nouă celor de astăzi îndurările divine și ne-a dat "un an de milostivire a Domnului", ca o garanție a mântuirii veșnice pe care Isus a adus-o în lume, de la Dumnezeu Tatăl, prin puterea Duhului Sfânt.

Isus a spus în evanghelie: "Eu sunt poarta oilor... Nimeni nu vine la Tatăl meu decât prin mine" (cf. In 10,7; 14,6). Ca un semn vizibil al credinței noastre în spusele lui Isus "poarta oilor", am trecut și noi preoții și credincioșii din parohii, în anul acesta jubiliar al milostivirii divine, prin "porțile" deschise de episcopul nostru în Dieceza de Iași, porți care îl simbolizează pe Isus "poarta oilor", și chiar "rana coastei" lui Isus (cf. In 19,34), anticipând astfel marea trecere la cer de la Parusie, prin Isus, în Duhul Sfânt, la Dumnezeu Tatăl. La crucea și la rănile lui Isus găsim expresia cea mai înaltă a milostivirii divine față de oamenii păcătoși, căci pe pământ nu este nici un om neprihănit (cf. Rom 3,10-12).

Papa Francisc, inițiatorul Anului Jubiliar al milostivirii divine, scria: "În fața gravității păcatului, Dumnezeu răspunde cu plinătatea iertării. Milostivirea va fi mereu mai mare decât orice păcat și nimeni nu poate pune limită iubirii lui Dumnezeu care iartă. În sărbătoarea Neprihănitei Zămisliri voi avea bucuria de a deschide poarta sfântă. Cu acea ocazie va fi deschisă o «poartă a milostivirii», unde oricine va intra va putea experimenta iubirea lui Dumnezeu care consolează, care iartă și dăruiește speranță" (cf. MV 3).

Tot în acest fel, dar cu alte cuvinte, ne-a vorbit și păstorul diecezei noastre, episcopul de Iași Petru Gherghel, în "Scrisoarea Pastorală" de deschiderea a Marelui Jubileu al Anului milostivirii, 8 decembrie 2015 - 20 noiembrie 2016: "Conștienți de faptul că Dumnezeu nu încetează să deschidă larg "poarta inimii sale", că din inima Treimii, din interiorul cel mai profund al misterului lui Dumnezeu izvorăște și curge fără încetare marele fluviu al milostivirii, să alergăm cu toții la tronul harului și să trăim cu mare însuflețire și bucurie acest an sfânt și acest jubileu al milostivirii, căci "iată, acum este momentul potrivit, iată, acum este ziua mântuirii" (2Cor 6,1-2).

Milostivirea divină are vârsta lui Dumnezeu și este amintită în toate paginile Sfintei Scripturi. Milostivirea este cartea de identitate a lui Dumnezeu. În profetul Osea avem un foarte frumos exemplu al iubirii lui Dumnezeu, asemănată cu iubirea unui tată față de fiul său: "Când Israel era tânăr, îl iubeam și din Egipt l-am chemat pe fiul meu. Îl trăgeam cu legături omenești, îi trăgeam cu legături de iubire. Am fost pentru el precum cel care îi ridică jugul pe umeri și mă înclinam asupra lui ca să-i hrănesc" (Os 11,1-4). În pofida atitudinii greșite a lui Israel, care ar merita o pedeapsă, iubirea Tatălui a fost și este mereu o iubire fidelă care iartă oricând un fiu căit.

Eliberarea din Egipt și toate celelalte "eliberări" săvârșite de milostivirea lui Dumnezeu în Vechiul Testament nu au fost decât prefigurarea și vestirea a ceea ce avea să se întâmple la "la plinirea timpurilor" (cf. Gal 4,4), când Isus avea să se întrupeze din sânul neprihănit al Mariei, pentru mântuirea lumii. Cristos a venit ca să ducă la împlinire eliberarea începută în Egipt și pentru a-i elibera din sclavia păcatului nu numai pe evrei, ci toate popoarele, făcându-le să treacă prin apele Botezului, ca printr-o "poartă galactică", la o viața nouă și supranaturală a paradisului, transformând astfel "toate apusurile noastre în răsărituri", așa cum se exprima sfântul Clement Alexandrinul (150-215).

De aceea, meditarea și celebrarea milostivirii divine, milostivire veche ca și Dumnezeu, milostivire care umple paginile Scripturilor și viețile tuturor făpturilor, este impetuos necesară pentru trezirile noastre spirituale din orice timp. Papa Francisc, ca un bun păstor rânduit de Dumnezeu în fruntea turmei sale, înțelegând bine că nu cei sănătoși au nevoie de medic, dar cei bolnavi (cf. Mt 9,12; Mc 2,17), a deschis acest an jubiliar și porțile milostivirii pentru a ne spune că Dumnezeu, prin Cristos, în Duhul Sfânt, se oprește cu mila, cu îndurarea, cu iubirea și cu iertarea sa la fiecare om în parte, începând cu cei mai "din urmă", așa cum ne arată Biblia în parabolele milostivirii. Astfel:

Prin pilda femeii păcătoase disprețuită de Simon fariseul dar iubită și iertată de el (cf. Lc 7,40-50), Isus a voit să ne spună că, dacă pe el care a venit la noi să ne caute și care ne-a iubit mai întâi (cf. 1In 4,19) noi nu-l vom căuta și nu-i vom cere să ne ierte de păcatele noastre, așa cum a făcut femeia păcătoasă din evanghelie, vom fi pierduți. Femeia păcătoasă nu avea nici un fel de fapte bune pe care să le prezinte spre lauda sa, dar a crezut în mila Domnului, și-a pus toată încrederea în el și i-a cerut iertare pentru păcatele ei, și a fost iertată de cel care este "iubire" (1In 4,8.16), pentru că și ea a iubit mult "iubirea" (cf. Lc 7,47). Așa să facem și noi cei "goi" de fapte bune ca să ne mântuim.

Prin pilda omului temerar care s-a avântat pe un drum periculos și a căzut în mâinile tâlharilor, om căzut care a fost neglijat de slujitorii templului, dar ajutat și salvat de Isus, "străinul", adevăratul samaritean milostiv (cf. Lc 10,29-37), Isus a voit să ne spună că numai: "el este adevăratul păstor al oilor și că toți cei care au venit înaintea lui sunt hoți și tâlhari" (In 10,8). Dar, prin amăgirile satanei oamenii slabi l-au perceput pe Isus, "samariteanul milostiv prin excelență", drept "hoț și tâlhar", au ieșit la el cu săbii și ciomege și l-au dat la moarte (cf. Mt 26,55). Diavolul este adevăratul tâlhar și Domnul nostru a fost răstignit între doi tâlhari, adică între diavol și cei amăgiții de el. Isus ne spune și astăzi: "Ferice de toți cei care vor veni la mine, fără a găsi pricină de poticnire în mine" (cf. Mt 11,6).

Prin pilda fiului risipitor, un alt temerar căit, un disprețuit al fratelui său, dar un primit cu milă și dragoste al tatălui său; apoi și prin pildele cu oița și drahma, pierdute și regăsite (cf. Lc 15,1-32), Isus ne spune că noi "cei pierduți" trebuia să fim pedepsiți pentru păcatele noastre. Dar să observăm ce a făcut tatăl: "Când fiul risipitor era încă departe, tatăl său l-a văzut, și i s-a făcut milă de el, a alergat spre el și căzând pe grumazul lui, l-a sărutat mult" (Lc 15,20). Acesta este mesajul acestor trei parabole, dar și al întregii Biblii: Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, aleargă și astăzi după oameni, și după ei și înaintea lor, pentru a le dărui mila, iertarea, iubirea și mântuirea. Nu este iubire mai mare.

Prin pilda vameșului, tot un temerar căit, disprețuit de fariseul mândru, dar iertat și îndreptățit de Dumnezeu (cf. Lc 18,10-14), Isus ne spune că vameșul a fost ascultat de Dumnezeu, pentru că, tocmai în acel timp, el era pe drumul care ducea spre cruce, pentru a face un "scaun de îndurare" (Is 16,5) pentru toți păcătoșii care nemulțumiți de toate cele trecătoare doresc mântuirea. "El este jertfa de ispășire pentru păcatele noastre; și nu numai pentru ale noastre, ci pentru ale întregii lumi" (1In 2,2). Ce dorim să mai facă Dumnezeu? El l-a dat pe unicul său Fiu ca să moară pentru noi. Pedeapsa noastră a fost ispășită. Dumnezeul cel sfânt își ține mereu brațele larg deschise pentru a ne primi. Tot ceea ce trebuie să facem noi este să venim la el, ca vameșul smerit, să ne încredem în el, și să-i cerem mântuirea. Iar Dumnezeu, care este plin de iubire și de îndurare, ne va ierta și ne va mântui.

Prin pilda lui Lazăr cel sărac uitat de toți, dar dus de îngeri în cer (cf. Lc 16,19-31), Isus ne spune că bogatul nu a ajuns în locul de chin din cauză că era bogat, și că nici Lazăr nu a ajuns în sânul lui Abraham pentru că era sărac. Acestea s-au întâmplat datorită inimii lor, închise sau deschise la cerințele milostivirii, negate sau acceptate, în trăirea iubirii divine față de aproapele (cf. Rom 13,10).

Prin pilda cu văduva săracă care se roagă pentru dreptatea ei unui judecător nedrept (cf. Lc 18,1-8), Isus ne cheamă să ne rugăm cu stăruință adevăratului judecător, Dumnezeu, care ne va face dreptate în curând în fața asupritorilor noștri: satana, moartea și aliații lor. Un predicator spunea: "Când cineva se roagă pentru recolta sa, Dumnezeu se așteaptă ca el să spună «amin» muncind cu sapa în mână", adică, odată cu rugăciunea, să lucreze cu frică și cutremur la mântuirea lui (cf. Fil 2,12).

Prin inițierea anului milostivirii, sfântul părinte Papa Francisc ne cheamă să ne gândim la cât de mult suferă toți acești oameni din parabole: "femeia ce poartă povoara păcatului", "omul căzut între tâlhari", "oița pierdută de turmă", "fiul risipitor ajuns sărac", săracii care bat la porțile bogaților insensibili", "văduvele nedreptățite de judecători corupți" și "vameșii respinși de societate"; adică cât de mult suferă oamenii de pe pământ, și să facem ceea ce ne stă în putere ca aceste suferințe să înceteze.

Sfântul papă Ioan Paul al II-lea (1920-2005), elogiind-o pe sfânta Faustina Kowalska (1905-1938), spunea că Isus a ales-o "secretară și apostol al milostivirii sale". Spunând aceasta, spunea de fapt că fiecare creștin a fost ales de Isus ca să-i fie "secretar și apostol" al milostivirii sale, căci porunca divină pentru toți este aceasta: "Fiți milostivi cum și Tatăl vostru este milostiv" (Lc 6,36).

Papa Francisc zicea că un "secretar și apostol" al milostivirii divine a fost și fericitul Piergiorgio Frassati (1901-1925 ), un italian care repeta deseori: "Isus mă vizitează în fiecare dimineață în sfânta împărtășanie, iar eu îi restitui vizita în modul în care pot, vizitându-i pe cei săraci". Săracilor și bolnavilor, pe lângă cele materiale pe care i le ducea, Piergiorgio Frassati se oferea și pe sine însuși lor: oferea timpul său, oferea cuvintele sale, oferea atenția sa și mai ales oferea iubirea sa milostivă.

Un tânăr i-a scris odată următoarele rânduri fetei pe care și-o dorea de soție: "Pentru tine aș urca și cei mai înalți munți, aș trece înot prin cele mai adânci râuri, aș traversa marea cea mai întinsă și aș înfrunta deșertul arzător". Apoi adaugă: "Dacă săptămâna viitoare nu plouă, voi veni să te văd!" Cam așa este și cu devotamentul multor creștini față de Isus și față de semenii lor aflați în suferințe, adică declarăm multe, dar facem foarte puțin. Ni se cere să fim total diferiți de acest tânăr, să nu ținem cont de piedici, dar să facem ca Isus care, privind raiul, a pornit prin cruce spre noi, frații săi (cf. Evr 12,2).

"Secretari și apostoli" ai milostivirii divine s-au simțit și sfântul papă Ioan Paul al II-lea, și papa Francisc, și preasfințitul nostru episcop de Iași Petru Gherghel, și episcopul nostru auxiliar Aurel Percă, care toți au acționat în consecință. Noi toți "să fim brațele care îl ajută pe Dumnezeu să împartă milostivirea sa lumii întregi", așa cum ne-a îndemnat în timpul acestui an jubiliar al milostivirii divine și al familiei episcopul nostru Petru Gherghel. Să-l ascultăm! Deși anul milostivirii divine este pe sfârșite, pentru a lăsa loc altor dezbateri de credință, Milostivirea divină trebuie să continue și să ne conducă viața, așa cum frumos se exprima iar episcopul nostru.

Papa Francisc ne-a învățat în acest an al milostivirii divine, prin exemplul său, cum să fim și noi "secretari și apostoli" ai milostivirii divine. Și iată cum:

Mai întâi primind milostivirea și iertarea divină în dezlegarea sacramentală la spovadă. Papa Francisc povestea astfel de Ziua Mondială a Tineretului 2016: "Când aveam șaptesprezece ani, într-o zi în care trebuia să ies cu prietenii mei, am ales să trec mai întâi pe la biserică pentru o mică rugăciune. Acolo am găsit un preot care mi-a inspirat o încredere deosebită și am simțit dorința de a-mi deschide inima în spovadă. Acea întâlnire mi-a schimbat viața! De atunci fac așa mereu, căci sunt un păcătos care a fost atins de milostivire. În persoana acelui preot Dumnezeu mă aștepta deja, mai înainte ca eu să fac primul pas spre a intra în acea biserică". De aceea, papa Francisc le spunea tinerilor și ne spune și nouă tuturor: "Nu vă temeți! Dumnezeu vă așteaptă mereu! El ne este tată și mamă. El ne așteaptă mereu! Îmbrățișarea milostivă a Tatălui în sacramentul Reconcilierii ne poate schimba tuturor viața".

Apoi, după ce am primit iertarea milostivă a lui Dumnezeu în sacramentul Reconcilierii, să oferim iertarea noastră "greșiților noștri", așa cum spunem în fiecare rugăciune "Tatăl nostru" (cf. Mt 6,12), dar mai ales așa cum face Dumnezeu cu greșiții lui, așa cum fac sfinții cu greșiții lor, între care amintesc numai de: Ioan Gualbert (+1073) care l-a iertat pe ucigașul fratelui său; de Maria Goretti (+ 1902) care și-a iertat ucigașul desfrânat; de Veronica Antal (+ 1958) care și-a iertat și ea ucigașul împătimit; și Ioan Paul al II-lea (+ 2005) care și-a iertat atentatorul "fără temei" (cf. In 15,25).

Și nu în ultimul rând, să ne apropiem cu înțelegere, cu bunătate și cu milostivire, asemenea lui Isus și asemenea sfinților în frunte cu Maica Domnului (cf. In 2,1-3), de oamenii aflați în suferințe trupești și sufletești și să-i slujim De ce? Pentru că toți aceștia sunt simbolizați în "Parabolele Milostivirii"; căci pentru toți aceștia a suferit și a murit Isus; pentru că la toți aceștia ne-a trimis Isus (cf. Lc 12,33).

Sincer, de multe ori am fost emoționat până la lacrimi când citeam cum papa Francisc mângâia refugiați și-i aducea în casa lui; cum alina durerea soților săraci și bolnavi; cum se apropia cu înțelegere de soții divorțați, și chiar recăsătoriți; cum îi asculta și îi ajuta chiar și pe cei cu deviații intime; cum vizita ospicii, deși cei de acolo nu știau cine este el, el știa cine sunt ei, știa că sunt frații săi în Dumnezeu; cum vizita pe bătrânii singuri și neputincioși; cum vizita și mângâia pe bolnavi, chiar și pe cei în fază terminală; cum vizita deținuți și-i chema la o viață normală; cum mângâia pe preoții lăsați, care sunt stigmatizați de toți (Papa Ioan Paul al II-lea, chiar s-a spovedit la un astfel de "preot lăsat", pentru a-i arăta că preoția este veșnică); cum întindea generos mâna altor culte și altor religii, făcând mii de kilometri pentru aceasta. Astăzi trebuie să știm că la fel au făcut și fac episcopii noștri, numai că noi trebuie să avem ochi pentru a vedea.

În papa Francisc și în episcopii noștri noi toți trebuie să vedem și o învățătură și un exemplu de ceea ce trebuie să facem ca niște fii ai Tatălui ceresc, tată milostiv și îndurător.

Este o povestire emoționantă cu doi buni prieteni care au fost convocați la război pentru apărarea țării, și care prieteni în viața civilă au făcut un pact de într-ajutorare reciprocă în fața unui răstignit. Acum erau în război printre dușmani și gloanțe. Într-o seară, la apel, unul din acești prieteni a observat că tovarășul său nu este prezent. Imediat, cu toate opreliștile șefilor și camarazilor săi, a plecat în căutarea prietenului său, pe care l-a găsit sub un morman de pământ și rănit de moarte. Nu mai avea ce să-i facă. Dar l-a luat în brațe și l-a strâns cu dragoste la piept; iar rănitul, cu un ultim surâs, i-a șoptit abia perceptibil: Știam că ai să vii!

Ei bine, în viața de zi cu zi ne putem întâlni și cu oameni cărora material și fizic nu le mai putem face mare lucru; dar spiritual îi putem ajuta cu multe lucruri bune și mântuitoare: o rugăciune, o încredințare milostivirii divine, un zâmbet amabil și o îmbrățișare caldă. Așa a făcut acel tânăr din poveste, așa au făcut papa Francisc și cei doi episcopi ai noștri prin călătoriile și vizitele lor pastorale, printre credincioșii din țară și din străinătate, prin spitalele și casele de bătrâni, prin orfelinatele și casele de detenție, și în toate locurile pe unde i-au purtat milostivirea divină. Așa trebuie să facem și noi. Noi nu putem călători ca ei, dar avem unde merge cu iubirea noastră milostivă, căci lângă noi avem: părinți, frați, surori, bunici, rude apropiate și îndepărtate, prieteni și cunoștințe, vecini și nevoiași, care au nevoie de ajutorul nostru. Anul acesta am învățat că tocmai la aceste "mădulare rănite" trebuie să mergem întâi.

Prin inaugurarea acestui "An de milostivire", papa Francisc, ne amintește că în calitate de copii ai lui Dumnezeu, de frați ai lui Isus și de temple ale Duhului Sfânt, am fost rânduiți să fim: "păzitori" ai fraților noștri" (cf. Gen 4,9), "santinele" care veghează la binele fraților noștri (cf. Ez 3,17), "samariteni milostivi" ai fraților noștri căzuți în necaz sau păcat (cf. Lc 10,37), "păstori buni" ai oițelor rătăcite (cf. 1Pt 5,2), "judecători drepți" ai celor nedreptățiți ca Daniel (cf. Dan 13,49), "prieteni" ai persoanelor singure și disprețuite (cf. Iob 29, 12-17); să fim lângă ei ca să poată trece mai ușor momentele grele.

Până acum poate am fost tentați ca tocmai pe aceștia "încercați" să-i neglijăm și să-i lipsim de ajutorul nostru. Ei bine, sfântul părinte papa Francisc, prin documentele pontificale: "Misericordiae vultus" și "Amoris Laetitia", prin vizitele papale, prin călătoriile misionare și prin predicile și discursurile sale, tocmai spre aceștia ne îndreaptă în primul rând atenția și ne sensibilizează inima.

Așa cum sunt multe viespi numai cu ace și fără pic de miere, așa sunt și mulți dușmani feroce, care folosesc ca arme spinii cuvintelor lor amare (cf. Ps 64,3). Farisei fățarnici, dușmani ai binelui și ai fericirii oamenilor, între care sunt chiar și creștini catolici, care interpretând greșit multe din acțiunile papei Francisc și ale oamenilor Bisericii au aruncat asupra lor cu noroiul calomniilor, punând în gura lor vorbe nerostite și în conduita lor fapte nefăcute. Așa au făcut și fariseii cu Isus, pe care l-au numit: îndrăcit, eretic, samaritean (cf. In 8,48), mâncător și băutor, prieten al vameșilor și păcătoșilor (cf. Mt 11,19; Lc 7,34); calomnii prin care mulți au părăsit calea binelui. Satana și oamenii săi folosesc cu măiestrie, mai ales în aceste timpuri, "arta calomniilor", pentru a denigra papa, episcopii, preoții și consacrații și pentru a pune sub un con de umbră misiunea și activitatea lor apostolică, spre dauna sufletelor de mântuit. Astăzi vedem cum vorbele rele ajung înainte ca un apostol să ajungă într-un loc.

Cu toate acestea, papa Francisc și oamenii Bisericii nu s-au oprit de a face bine celor ce au nevoie de ajutor, știind bine că la sfârșit vor fi judecați dacă nu vor lucra (Mt 25,41-43). Așa trebuie să facem și noi când oamenii răi vor căuta să ne oprească de a le face bine celor sărmani, să nu ținem cont de calomniile lor și facem bine, ascultând numai cuvintele de încurajare ale lui Isus (Mt 5,11-12).

Deci, dacă voim ca la judecată să-l întâlnim pe Judecătorul cel bun și milostiv, să fim și noi buni și milostivi cu frații noștri, să iertăm celor care ne-au supărat, să dăruim din ceea ce avem, să ne îngrijim de cei fără de ajutor, și mai ales să avem o atitudine milostivă față de toți, căci Biserica văzută de papa Francisc, este ca un spital de campanie din timp de război, unde mulți răniți au nevoie de ajutor.

Dumnezeu cel întreit și unic este un Dumnezeu milostiv, îndelung răbdător și plin de dragoste. După inima lui Dumnezeu milostiv și iubitor și-a format inima Fecioara Maria, numită "Mater Misericordiae", și toți sfinții din cer și de pe pământ. Să ne facem și noi, cu ajutorul lui Dumnezeu și al sfinților, o inimă milostivă, ca să putem locui în patria milostivirii cerești, unde veșnic să putem cânta milostivirile divine.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat