Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Provocarea ecumenică latinoamericană

În colocviu cu Marcelo Figueroa

De Lucetta Scaraffia

Reflectând asupra întâlnirii de la Lund, am avut impresia că numai un papă care vine dintr-o lume îndepărtată de Europa - o lume care nu are amintirea conflictelor seculare dintre catolici și protestanți și care are deci un raport diferit cu diferitele denominațiuni protestante - putea să facă acel act curajos și profetic care a fost să se unească cu Biserica luterană pentru a comemora aniversarea Reformei. "Sunt de acord cu această interpretare a întâlnirii, pentru că protestantismul sud-american, evanghelic și luteran, este foarte diferit atât de cel european cât și de cel nord-american, chiar dacă simte desigur influența sa. Foarte viu, pune alte probleme, dar oferă și ocazii de colaborare Bisericii Catolice". Vorbește Marcelo Figueroa, biblist prezbiterian argentinian foarte apropiat de papa Francisc, care a participat la călătoria Pontifului în Suedia.

Foarte diferit - aș spune - de protestantismul european, care pare să meargă spre o absorbire din partea secularizării în mod și mai rapid a Bisericii Catolice. Dar tocmai acest proces aflat în desfășurare face mai puțin conflictuale unele dintre chestiunile teologice obiect de contrast timp de secole: precum problema mântuirii, care astăzi pare mai puțin simțită într-o societate ca a noastră, unde se vrea să se uite moartea și tot ceea ce are de-a face cu ea, deci și lumea de dincolo.

Pentru protestantismul sud-american Evanghelia trebuie să folosească pentru a rezolva probleme actuale și urgente ale vieții zilnice. Acele grupuri, precum carismaticii, care au întemeiat mesajul lor pe mântuirea veșnică s-au ciocnit deci cu cereri diferite care veneau de la popor. Și la noi secularizarea a dus să se privească la moarte cu un anumit relativism: dacă moartea există, este o problemă a lui Dumnezeu, nu a noastră. Astăzi se gândește la moarte nu ca la un capăt al parcursului uman, ci ca frică de a trăi. O viziune mai puțin profundă, care poate duce în unele cazuri la legalizarea eutanasiei, văzută ca soluție posibilă pentru o viață care se prezintă ca interminabilă chiar dacă a pierdut mult în calitate. Cu privire la această problemă majoritatea protestanților este contrară, dar un sector foarte influențat de gândirea europeană, deși nu folosește cuvântul eutanasie, crede că moartea duce în mod imediat la mântuire, deci nu acceptă niciun tip de prelungire artificială a vieții.

O altă temă controversată a fost accesul liber la textele sacre, diviziune care astăzi nu mai există. De fapt, și în lumea catolică credincioșii sunt obișnuiți să citească textele direct, în traducerile pe care le preferă și adesea să le discute în grupuri de laici, chiar foarte aprins.

Despre această temă există o mare diferență între diferitele grupuri. Lectura protestantă clasică ține cont de părinții Bisericii și de înțelepciunea acumulată de secole de exegeză, dar mai ales de context: cel în care au fost scrise și cel în care le citim acum. Este un antidot la fundamentalism, care în substanță constă într-o lectură fără context. Însă în lumea latino-americană s-au constituit grupuri care dau Cuvântului o valoare literală, mai ales când este proclamat de păstor. Ca și cum păstorul ar putea elimina orice mediere și ar putea să aducă direct Cuvântul lui Dumnezeu. Este o tendință răspândită în America de Nord, dar și la noi. Și aceasta este o lectură fundamentalistă. În cadrul Reformei este în desfășurare un proces de recitire a Bibliei, care pune în discuție un trecut în care foloseam mai mult lentila lui Paul, în timp ce astăzi încercăm să o interpretăm prin privirea lui Isus.

Ce înțelegeți când vorbiți despre importanța contextului?

Pentru a mă explica mai bine voi da exemplul unei experiențe care a influențat mult asupra exegezei noastre, adică traducerea Sfintelor Scripturi în limbile indigene, la care am colaborat. A fost o lucrare care ne-a făcut să descoperim o interacțiune mai amplă și mai profundă între ființa umană și natură, prezentă în culturile indigene. Și ne-a determinat să reînnoim concepte precum dreptate și pace. Astfel am descoperit o diferență care ne îmbogățește și care ne-a făcut să regândim tradiția noastră. Importanță deosebită a avut pentru noi traducerea termenului comunitate, a cărui forță și bogăție am redescoperit-o, care ne-a dus la o înțelegere mai profundă a textelor, mai ales a Faptelor Apostolilor. Precum și o revizuire a celei mai tradiționale interpretări protestante, care a dezvoltat mai ales aspectul spiritual individual. În schimb acum am redescoperit bogăția comunității, pe care Biserica catolică a valorizat-o mai mult.

Francisc pare să se fi inspirat din aceste experiențe ale voastre când, primul dintre toți papii, a scris o enciclică dedicată raportului cu natura.

Acest interes față de natură îi vine din faptul că este iezuit, adică din raportul intens pe care Societatea l-a avut mereu cu misiunile și din atenția mare față de cultura indigenă, față de concepția despre natură care îi caracterizează. Apoi, atenția față de ecologie a devenit astăzi o atitudine împărtășită de protestanți și catolici.

În schimb rămâne deschis un front de conflict care este cel al sacramentelor.

Protestanții sunt împărțiți în două sectoare: cei care nu acceptă botezul catolic pentru că este primit la vârstă prea precoce, deci este lipsit de adevărată intenție. De aceea, celui care se convertește îi cer un alt botez. Însă majoritatea Bisericilor protestante reformate (nu cele evanghelice și penticostale) nu are probleme și acceptă botezul catolic. Acesta este un punct foarte important, pentru că înseamnă a ne recunoaște toți creștini. Mult mai complexă este situația euharistiei. Pentru noi reprezintă misterul, dar nu ajunge la transubstanțiere. A nu putea să ne împărtășim împreună constituie o adevărată tragedie. După părerea mea este o rană deschisă în inima lui Isus. În Biserica mea prezbiteriană pâinea și vinul sunt oferite tuturor, fără deosebire. Pentru a rezolva această chestiune este necesară multă muncă teologică, cred că trebuie să înțelegem bine din nou ce a fost euharistia pentru Biserica primară și să pornind de acolo pentru a clarifica diferențele. Însă suntem mereu în acord cu privire la un punct, care este un punct fundamental: ecclesia semper reformanda.

O altă problemă greu de soluționat este cea a clerului, a sacramentului preoției, adică a consacrării sacerdotale, din care provine și nodul ierarhiei ecleziastice și al papalității.

La preoție noi răspundem accentuând importanța persoanei față de cea a rolului, și făcând referință la preoția universală a tuturor creștinilor. Desigur, asta constituie oricum o problemă greu de soluționat: deci, după părerea mea, putem să conviețuim unul lângă altul, să colaborăm, dar nu să ne unificăm. Prezența unui papă ca Francisc a deschis multe perspective noi. Unii protestanți au arătat o deschidere generoasă față de modul său de a trăi pastorația, față de modul său de a concepe duhul lui Cristos. Se recunosc în cuvintele sale: astfel este posibil să mergem împreună. Și Benedict al XVI-lea deschisese protestanților, dar astăzi Francisc propune chiar un mod de a merge împreună, o practică activă plină de veselie. Ecumenismul înseamnă a admite că toți ne recunoaștem în Cristos, dar apoi trebuie găsită maniera pentru a transforma această evidență abstractă într-o temă actuală, urgentă. Astăzi o vedem concretizându-se în ecumenismul sângelui, în ecumenismul milostivirii. Cu privire la aceste teme se poate și trebuie să mergem împreună.

O altă problemă pare să-i despartă pe catolici și pe protestanți, și este rolul femeilor. Cred că aici situația este mai complexă decât apare la prima vedere. La Lund un cler complet masculin, cel catolic, a fost primit de o femeie episcop. Pare că Biserica Catolică ignoră femeile, în timp ce protestanții le încredințează un loc prioritar. Însă, dacă privim la istorie, vedem că această chestiune nu este așa de simplă: în tradiția protestantă, în afară de momentele inițiale, femeile au fost excluse de la sfera religioasă, în timp ce Biserica catolică, prin prezența ordinelor feminine și a sfintelor, le-a oferit posibilitatea de a contribui la construirea tradiției comune. De fapt, protestanților le lipsesc femei precum Tereza de Avila sau Edith Stein, dar le lipsește și un mare număr de misionare care, în lume, asistă femeile nefericite și supuse violenței, oferindu-le o cale de răscumpărare.

Este adevărat, la noi există pastori și episcopi, dar lipsesc misionarele. Este aproape un paradox: tocmai protestanții, care dau mărturie despre egalitate, apoi sunt mult mai puțin organizați în ceea ce privește prezența feminină în teritoriu. Nu întotdeauna funcțiile cele mai înalte potențează prezența și contribuția feminine, sau oricum nu sunt suficiente. Și în America Latină lipsesc aceste structuri feminine religioase care ajută femeile. Dacă privim chestiunea femeii din acest punct de vedere, vedem că numirea femeilor ca pastor sau preot nu numai că ne îndepărtează, ci ne face să reflectăm într-o confruntare constructivă.

Aș vrea să ne explicați mai bine protestantismul sud-american.

America Latină rămâne un continent catolic, procentul protestanților variază de la țară la țară: în Argentina sunt 10%, în Columbia 30%, în Chile 20%, în Costa Rica și în Guatemala 40%. Dar e vorba de un procent mult mai semnificativ decât cel european: de exemplu, Suedia este o țară prevalent protestantă, dar credincioșii adevărați sunt puțini. În schimb la noi sunt credincioși foarte activi, deci prezența lor se observă mai mult. Și pentru aceasta importanța protestantismului sud-american față de cel mondial este foarte înaltă. Apoi, într-o țară ca Brazilia mișcările carismatice și evanghelice sunt angajate în politică activă, se află în parlament și au cumpărat mari agenții care controlează difuzarea știrilor. Pentru ei politica este o misiune divină, se simt inspirați mai mult de Dumnezeu decât de un program concret, pentru ei Biblia este mai presus de lege și răspândesc o idee teocratică a politicii, care mișcă mulți bani și se bucură de o mare influență. Însă, în acest mod se rup de linia politică tradițională ținută de protestanți, care a fost mereu aceea a apărării statului laic și a sistemului democratic. În trecut, era criticată Biserica catolică pentru că era recunoscută ca religie de stat - o condiție care în țări precum Argentina a creat probleme pentru școlile și pentru cimitirele protestante - în timp ce acum mulți protestanți răspândesc un stat teocratic. O parte dintre mișcările carismatice sunt răspândite în clasele populare, dar susțin că Evanghelia trebuie să indice o cale materială pentru a ieși din sărăcie: spre deosebire de catolici, sărăcia la ei nu este deloc acceptată. Față de temele bioetice, protestantismul din America Latină nu se diferențiază în mod semnificativ de pozițiile Bisericii. Este diferită problema căsătoriilor sexuale, deoarece pentru protestanți căsătoria nu este un sacrament, deci e vorba numai despre o chestiune politică. Față de homosexuali diferența dintre diferitele sectoare este însemnată: există cei care îi acceptă și cei care dimpotrivă ajung chiar să-i excludă de la orice sacrament. Însă aceste atitudini și aceste situații ajung să facă mai conflictual raportul lor cu protestantismul european.

Ultima întrebare se referă la problema prozelitismului, de mai multe ori deplâns de papa Francisc cu cuvintele lui Benedict al XVI-lea.

Tentația de "a fura oile altuia" pentru protestanți poate să fie foarte puternică și vedem că evanghelicii din sectoare mai conservatoare - care sunt majoritatea prin număr și prin capacitate de comunicare și care în cea mai mare parte îndură influența grupurilor nord-americane - sunt în competiție tare cu catolicii. În schimb cred că ar trebui să mergem împreună să răspândim Evanghelia și apoi să lăsăm ca fiecare să aleagă. Pentru că persoanele au nevoie de Cristos, nu de o apartenență. Acesta ar fi ecumenism adevărat, dar încă suntem departe de o asemenea colaborare. Dar aici se află chiar provocarea ecumenică mai importantă în America de Sud, și mai importantă decât a rezolva problema euharistiei: a duce oamenilor pe Cristos viu de care au extremă și urgentă nevoie.

(După L'Osservatore Romano, 9 noiembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat